Rządowy projekt ustawy o likwidacji delegatur terenowych ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw
projekt dotyczy likwidacji z dniem 30 kwietnia 2012 r. delegatur terenowych ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa w celu realizacji zapowiedzi zawartej w expose Prezesa Rady Ministrów, dotyczącej kontynuowania procesu zmniejszania poziomu zatrudnienia w administracji publicznej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 193
- Data wpłynięcia: 2012-02-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o likwidacji delegatur terenowych ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa
- data uchwalenia: 2012-03-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 459
193
nieruchomościami Skarbu Państwa, a także z właściwymi jednostkami samorządu
terytorialnego,
6) podejmowania czynności w postępowaniu sądowym, w szczególności w sprawach
dotyczących własności lub innych praw rzeczowych na nieruchomości, o zapłatę
należności za korzystanie z nieruchomości, o roszczenia ze stosunku najmu,
dzierżawy lub użyczenia, o stwierdzenie nabycia spadku, o stwierdzenie nabycia
własności nieruchomości przez zasiedzenie,
7) składania wniosków o założenie księgi wieczystej dla nieruchomości oraz o wpis
w księdze wieczystej.
W przypadku przeznaczenia nieruchomości, o których mowa wyżej, przez ministra
właściwego do spraw Skarbu Państwa na cele określone w art. 58 ust. 1, art. 59 ust. 1,
art. 60 ust. 1, art. 60a ust. 1 oraz art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r.
o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.)
wojewoda jest zobowiązany w terminie 2 miesięcy od dnia zgłoszenia żądania przez
ministra przekazać wskazaną nieruchomość.
Ponadto projekt ustawy dokonuje zmiany brzmienia art. 19 ustawy z dnia 8 sierpnia
1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa.
Główną ideą, która przyświecała projektodawcy w tym zakresie, była zmiana podejścia
do kwestii sprawozdań składanych ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa
przez kierowników urzędów państwowych, w rozumieniu przepisów o pracownikach
urzędów państwowych, gospodarujących powierzonym im mieniem, oraz osoby
fizyczne i prawne dokonujące czynności prawnych w zakresie właściwości Ministra i na
podstawie pełnomocnictwa. Projekt ustawy rozszerza zakres podmiotowy takiego
żądania o wojewodów oraz w miejsce istniejącego modelu składania obowiązkowego
składania informacji przez te podmioty, wprowadza możliwość zażądania takiej
informacji. Należy podkreślić, że zgodnie z projektowanymi rozwiązaniami minister
właściwy do spraw Skarbu Państwa, występując z takim żądaniem, będzie jednocześnie
określał zakres potrzebnych mu informacji. Rozwiązanie to jest bardziej elastyczne
i pozwala na prowadzenie aktywnego nadzoru nad podmiotami, które biorą udział
w gospodarowaniu majątkiem Skarbu Państwa. Powyższa propozycja jest wzorowana
7
na przyjętym przez Radę Ministrów projekcie ustawy o zasadach wykonywania
niektórych uprawnień Skarbu Państwa, który nie został uchwalony z uwagi na zasadę
dyskontynuacji prac Sejmu.
Zaproponowany model przekazania wojewodom zadań z zakresu wykonywania
niektórych uprawnień Skarbu Państwa wymaga zmiany w przepisach z tego zakresu,
umiejscowionych w innych aktach prawnych. W związku z powyższym projekt ustawy
wprowadza zmiany do ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach
państwowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 981, z późn. zm.), w zakresie art. 49,
w którym, stosownie do głównych założeń projektu ustawy, wskazano, że zadania
z zakresu gospodarowania majątkiem po zlikwidowanych przedsiębiorstwach
państwowych będą realizowane przez wojewodów, a nie jak dotychczas przez ministra
właściwego do spraw Skarbu Państwa.
Zaproponowane rozwiązanie należy uznać za elastyczny instrument pozwalający na
prowadzenie efektywnej i skutecznej polityki w sferze uprawnień właścicielskich
Skarbu Państwa, przy nienaruszaniu ustawowych zadań ministra właściwego do spraw
Skarbu Państwa, wynikających z ustawy o działach administracji rządowej, z ustawy
o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa oraz z ustawy
o gospodarce nieruchomościami.
W konsekwencji powyższych propozycji koniecza jest również zmiana przepisów
ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, tak aby była zabezpieczona możliwość
finansowania zadań wykonywanych przez wojewodów w zakresie określonym
w projekcie ustawy z Funduszu Skarbu Państwa, którego dysponentem jest minister
właściwy do spraw Skarbu Państwa.
W projekcie ustawy został również zawarty przepis określający w perspektywie
10-letniej limity wydatków budżetowych, dotyczących kosztów, które będą ponoszone
przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa i wojewodów w związku
z obsługą realizacji zadań, o których mowa w projekcie (np. koszt wyposażenia
stanowisk pracy czy wynagrodzeń). Wspomniane limity nie uwzględniają jednak
kosztów, które będą związane ściśle z gospodarowaniem mieniem (np. jego przejęciem,
8
zabezpieczeniem i utrzymaniem w należytym stanie), ponieważ będą one w całości
pokrywane ze środków Funduszu Skarbu Państwa. Warto jednocześnie zauważyć, że
określenie takiej projekcji wymagałoby danych co do ilości i stanu mienia, które będzie
wymagało zagospodarowania w perspektywie 10-letniej (co jest zwłaszcza utrudnione
w przypadku mienia polikwidacyjnego). Brak projekcji maksymalnego limitu
wydatków, które będą ponoszone ze środków Funduszu Skarbu Państwa, znajduje
dodatkowe uzasadnienie w świetle art. 50 ust. 1a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych, bowiem przesłanką jego zastosowania jest powodowanie
przez przyjmowany przez Radę Ministrów projekt ustawy zmiany poziomu wydatków
jednostek sektora finansów publicznych w stosunku do wielkości wynikających
z obowiązujących przepisów. W związku z wejściem w życie projektu ustawy nie
przewiduje się zmiany poziomu wydatków ze środków Funduszu Skarbu Państwa
w zakresie wykonywania zadań określonych ustawą o zasadach wykonywania
uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa. Niezależnie od powyższego należy
podkreślić, że zarówno źródła przychodów, jak i przeznaczenie środków Funduszu
Skarbu Państwa, są precyzyjnie określone w drodze ustawy.
Jak wskazano na wstępie, drugim obszarem, jaki podejmuje projekt ustawy, jest
porządkowanie sytemu prawnego w zakresie wykonywanie niektórych uprawnień
Skarbu Państwa poprzez uchylenie przepisów upoważniających do wydania aktów
wykonawczych, których wydanie, w świetle obowiązujących regulacji ustawowych,
stało się zbędne.
W związku z powyższym, w projekcie ustawy zaproponowano uchylenie art. 25 ust. 1
ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych, stanowiącego
upoważnienie dla Rady Ministrów do określenia w drodze rozporządzenia, sposobu
łączenia, podziału i likwidacji przedsiębiorstw państwowych. Należy zauważyć, że
likwidacja przedsiębiorstw państwowych jest prowadzona wprost na podstawie
przepisów nowelizowanej ustawy (por. art. 18a – art. 23, art. 24b, art. 25, art. 46 ust. 3a
i art. 49), toteż precyzowanie norm ustawowych w akcie wykonawczym, co do którego
przepis upoważniający nie określa wytycznych, rodzi poważne wątpliwości w świetle
art. 92 Konstytucji RP.
9
Natomiast, w zakresie propozycji uchylenia art. 12 ust. 7 pkt 3 ustawy z dnia 30
sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji należy podnieść, że również dotyczy
on zagadnień, które są uregulowane ustawowo, ponieważ zagadnienie wynagradzania
członków rad nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa regulują przepisy ustawy
z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami
prawnymi.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów dostosowujących, ponieważ delegatury ministra
właściwego do spraw Skarbu Państwa stanowią organizacyjnie część Ministerstwa
Skarbu Państwa, zatem zarówno pracownicy, jak i majątek delegatur pozostaną
w dyspozycji Ministerstwa Skarbu Państwa.
W sprawach likwidacji delegatur oraz przekazania ich zadań wojewodom będzie miał
zastosowanie art. 172 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.), ponieważ proces likwidacji
delegatur, stanowiących część Ministerstwa Skarbu Państwa, należy uznać za
przekształcenie ministerstwa. Oznacza to, że w związku likwidacją delegatur Prezes
Rady Ministrów będzie mógł, w drodze rozporządzenia, dokonywać przeniesienia
planowanych dochodów i wydatków budżetowych między częściami budżetu państwa,
z zachowaniem przeznaczenia środków publicznych wynikającego z ustawy
budżetowej.
Warto jednocześnie zwrócić uwagę, że jakkolwiek projekt ustawy zmienia przepis
art. 56 ust. 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji,
zawierający upoważnienie ustawowe stanowiące podstawę wydania trzech
rozporządzeń, to zmiana ta pociągnie konieczność wydania nowego aktu wyłącznie
w jednym przypadku – w odniesieniu do rozporządzenia określającego szczegółowy
sposób prowadzenia gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa, ponieważ zakres
upoważnienia ustawowego zmienia się wyłącznie w odniesieniu do tego Funduszu.
Termin wejścia ustawy w życie został określony w sposób umożliwiający płynne
przekazanie zadań realizowanych dotychczas przez delegatury, bez zbędnego
rozciągania tego procesu w czasie.
10
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt został udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie podmiotowej Ministra Skarbu Państwa.
aden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem ustawy w ramach
działalności lobbingowej.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej i nie wymaga notyfikacji na
podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.)
11