Rządowy projekt ustawy o likwidacji delegatur terenowych ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw
projekt dotyczy likwidacji z dniem 30 kwietnia 2012 r. delegatur terenowych ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa w celu realizacji zapowiedzi zawartej w expose Prezesa Rady Ministrów, dotyczącej kontynuowania procesu zmniejszania poziomu zatrudnienia w administracji publicznej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 193
- Data wpłynięcia: 2012-02-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o likwidacji delegatur terenowych ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa
- data uchwalenia: 2012-03-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 459
193
do spraw Skarbu Państwa wyniosą ok. 2 900 tys. zł. W kwocie tej uwzględniono
środki w wysokości ok. 2 100 tys. zł niezbędne do wyasygnowania w celu
zabezpieczenia wypłat uprawnionym osobom wynagrodzeń w okresie
wypowiedzenia, odpraw z tytułu likwidacji stanowisk pracy, odpraw emerytalnych
wraz z narzutami oraz pozostałe koszty w wysokości ok. 800 tys. zł, w tym
ok. 500 tys. zł z tytułu czynszów za wynajmowane lokale w okresie wypowiedzenia.
Koszty likwidacji nie będą wymagały zwiększenia budżetu Ministerstwa Skarbu
Państwa na rok 2012 i lata następne.
W budżecie państwa w 2012 r. nie ulegnie zmianie wysokość środków
przeznaczonych na realizację zadań, określonych w ustawie. W związku
z przejęciem określonych zadań przez wojewodów nastąpi w 2012 r. przesunięcie
zaplanowanych w budżecie środków w wysokości 1 353 tys. zł z części 36 – Skarb
Państwa do części 85 – Wojewodowie.
Koszty funkcjonowania delegatur w 2011 r. kształtowały się na poziomie
8 667 tys. zł, w tym największą pozycję kosztów stanowią wynagrodzenia, czynsze,
energia elektryczna, ogrzewanie. W związku z przekazaniem części zadań do
wojewodów szacuje się, że część środków niezbędnych do wykonywania zadań
w wysokości 384 tys. zł oraz 969 tys. zł na wynagrodzenia wraz z pochodnymi na
25 etatów zostanie przekazane do części 85 – Wojewodowie. Pozostałe środki
pozostaną do dyspozycji MSP w części 36 – Skarb Państwa, przy czym w latach
następnych likwidacja delegatur będzie skutkować zmniejszeniem wydatków
budżetowych. Szacuje się uzyskanie oszczędności na poziomie 1 200 tys. zł rocznie
w zakresie wydatków na utrzymanie i 1 500 tys. zł w zakresie wynagrodzeń.
Koszty realizacji zadań przejętych przez wojewodów (bez kosztów obsługi) nadal
będą pokrywane z Funduszu Skarbu Państwa i nie będą obciążać budżetu państwa.
Szacowane oszczędności na poziomie 2,7 mln zł pojawią się w kolejnym roku po
zakończeniu likwidacji i w latach następnych. Wskazana kwota oszczędności
uwzględnia zwiększone nakłady na niektóre działania w centrali Ministerstwa
Skarbu Państwa oraz część środków budżetowych przekazanych do budżetów
wojewodów. Na oszczędności w kolejnym roku po zakończeniu likwidacji
w ogólnej kwocie 2,7 mln zł składają się: oszczędności z tytułu zakończenia
wynajmu lokali – opłaty czynszowe w wysokości 980 tys. zł oraz oszczędności
17
w związku ze zmniejszeniem kosztów utrzymania stanowisk pracy (energia
elektryczna, ogrzewanie, woda, gaz, opłaty telekomunikacyjne, zakup materiałów
i wyposażenia) w wysokości 220 tys. zł oraz koszty wynagrodzeń z pochodnymi
w kwocie 1,5 mln zł.
Planowane przekazanie do wojewodów 25 etatów (a nie, jak planowo pierwotnie,
16 etatów), jest wynikiem realizacji postulatu Ministra Administracji i Cyfryzacji
i uwzględnia nierównomierne rozłożenie zadań przekazywanych na poszczególne
województwa ze szczególnym uwzględnieniem wartości nadzorowanego mienia
(47,7 mln zł), liczby prowadzonych spraw spadkowych (823 sprawy) oraz wartości
dochodzonych należności (643 mln zł). Ostateczny podział środków na 25 etatów
dla urzędów wojewódzkich dokonany zostanie w uzgodnieniu z Ministrem
Administracji i Cyfryzacji. Podkreślić należy, że pojawianie się nowych składników
mienia polikwidacyjnego jest zależne jedynie od przebiegu zdarzeń gospodarczych,
a nie od decyzji administracyjnych.
W przypadku centrali MSP obsługę dodatkowych zadań będzie można powierzyć co
do zasady dotychczasowym pracownikom w związku z postępującymi procesami
prywatyzacji. W okresie 12 miesięcy od rozpoczęcia likwidacji szacuje się
zwiększenie zatrudnienia o 25 etatów w centrali MSP na realizację zadań
przeniesionych z delegatur, w tym przewiduje się konieczność utrzymania
zatrudnienia osób podlegających szczególnej ochronie stosunku pracy, które nie
znajdą zatrudnienia w urzędach wojewódzkich. Przewiduje się, że po upływie
12 miesięcy od dnia likwidacji zatrudnienie powinno osiągnąć poziom z dnia
likwidacji na skutek postępujących procesów prywatyzacji. Roczny koszt
funkcjonowania 25 dodatkowych etatów w centrali MSP wynosi 1 789 tys. zł
i sfinansowany będzie ze środków uwolnionych w wyniku likwidacji delegatur.
Pozostałe środki z wynagrodzeń, po uwzględnieniu środków dla: urzędów
wojewódzkich na 25 etatów, dla centrali MSP na 25 etatów oraz oszczędności
budżetowych na wynagrodzeniach w wysokości 1 500 tys. zł, wynoszą 1 743 tys. zł
(w ujęciu rocznym) i zostaną przeznaczone na fundusz wynagrodzeń na
premiowanie za wzrost efektywności i realizację dodatkowych zadań. Proponowane
rozwiązanie przy zachowaniu niezmienionego zakresu realizacji zadań pozwala na
wygenerowanie oszczędności dla budżetu w łącznej wysokości 2,7 mln zł rocznie,
co odpowiada 30 % dotychczasowych wydatków w roku 2012 i latach kolejnych.
18
Koszty projektowanej likwidacji delegatur terenowych ministra właściwego do
spraw Skarbu Państwa nie będą wymagały dodatkowych nakładów i zostaną
pokryte ze środków przyznanych na 2012 r. w ramach części 36 – Skarb Państwa.
Wzrost kosztów delegacji służbowych wynika z centralizacji niektórych zadań
wykonywanych przez delegatury, w tym głównie nadzoru nad zobowiązaniami
pozacenowymi oraz likwidacjami i upadłościami, a także prowadzoną dotychczas
przez delegatury obsługą niektórych walnych zgromadzeń. Szacowany dodatkowy
koszt wynosi ok. 50 tys. zł więcej niż dotychczasowe wydatki delegatur na ten cel,
ale nie spowoduje wzrostu budżetu części 36 jako całości. W związku z przejęciem
w całości zadań gospodarowania mieniem polikwidacyjnym przez wojewodów nie
przewiduje się konieczności outsourcingu usług w tym zakresie.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
W chwili obecnej w delegaturach terenowych zatrudnionych jest 95 osób
(91 etatów). Zakładając przeniesienie 25 etatów do pracy w urzędach
wojewódzkich, wypowiedzenia otrzyma 70 pracowników delegatur (66 etatów).
Szczególnej ochronie stosunku pracy w związku z osiągnięciem wieku
przedemerytalnego podlega 16 pracowników. Jedna osoba podlega szczególnej
ochronie w związku ze zmniejszeniem wymiaru czasu pracy w okresie
przysługującego uprawnienia do urlopu wychowawczego. Ponadto w delegaturach
zatrudnionych jest 7 urzędników służby cywilnej. W sumie szczególnej formie
ochrony stosunku pracy z różnych tytułów podlegają 24 osoby.
Nie planuje się wprost przenoszenia etatów do centrali Ministerstwa Skarbu
Państwa poza sporadycznymi przypadkami szczególnej ochrony stosunku pracy,
gdyż zakres poszczególnych stanowisk pracy w delegaturach nie będzie odtwarzany
w ministerstwie. Nie wyklucza to jednak zaproponowania pracy dotychczasowym
pracownikom delegatur na wolne stanowiska w centrali MSP, w tym w pierwszym
rzędzie dodatkowe stanowiska w okresie przejściowym. MSP planuje aktywnie
poszukiwać i pomagać w poszukiwaniu miejsc pracy dla dotychczasowych
pracowników delegatur.
W przedstawionej sytuacji, wobec pracowników delegatur terenowych Ministra
Skarbu Państwa zastosowanie znajdą przepisy ustawy z dnia 13 marca 2003 r.
19
o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy
z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. Nr 90, poz. 844, z późn. zm.),
tj. dojdzie do likwidacji zajmowanych przez nich stanowisk pracy. Zgodnie
z ww. ustawą pracownikom podlegającym szczególnej ochronie przed
rozwiązaniem stosunku pracy zostaną wypowiedziane warunki pracy i płacy,
w razie ich nieprzyjęcia ich umowy o pracę rozwiążą się. Pracownicy, którzy
przyjmą nowe warunki pracy i płacy, będą wykonywali pracę w Ministerstwie
Skarbu Państwa w Warszawie. 25 pracowników zostanie przeniesionych do pracy
w urzędach wojewódzkich zgodnie z przepisami ustawy o służbie cywilnej. Tak
więc wobec zastosowania powyższych, istniejących rozwiązań rangi ustawowej,
w ocenie projektodawców nie ma potrzeby szczególnego regulowania sposobu
postępowania z pracownikami delegatur Ministra Skarbu Państwa w projekcie
ustawy.
Jednocześnie należy wskazać, że w przypadku dokonywania przeniesień
25 członków korpusu służby cywilnej do pracy w urzędach wojewódzkich,
w pierwszej kolejności co do zasady przeniesieni zostaną urzędnicy służby cywilnej
oraz osoby podlegające szczególnej ochronie stosunku pracy, o ile zakresy ich
obowiązków będą zbieżne z zadaniami przekazywanymi do urzędów
wojewódzkich. Zgodnie z ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej
(Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.) tryb przeniesienia zależny będzie od
statusu zatrudnienia (urzędnika służby cywilnej lub pracownika służby cywilnej).
rodki finansowe przekazywane wraz z etatami będą liczone wg średniej płacy
w delegaturach terenowych.
Wpływ przeprowadzonych zwolnień na lokalny rynek pracy uznać należy za
minimalny, w szczególności gdyby część zadań wraz z osobami pozostała
przekazana urzędom wojewódzkim.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość.
20
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Ustawa nie będzie miała wpływu na sytuację w regionach i rozwój regionalny.
7. Wskazanie źródeł finansowania
Wydatki związane z realizacją ustawy będą pokrywane z budżetu państwa oraz
z Funduszu Skarbu Państwa.
01/48rch
21