Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne
projekt dotyczy wprowadzenia możliwości wykorzystania środków zgromadzonych na rachunku rezerw poręczeniowych i gwarancyjnych Skarbu Państwa na finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa oraz w związku z zarządzaniem długiem Skarbu Państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1884
- Data wpłynięcia: 2013-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne
- data uchwalenia: 2013-12-06
- adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 84
1884
Druk nr 1884
Warszawa, 29 października 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-80-13
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o zmianie ustawy o poręczeniach i
gwarancjach udzielanych przez Skarb
Państwa oraz niektóre osoby prawne.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Finansów.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa
oraz niektóre osoby prawne
Art. 1. W ustawie z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez
Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (Dz. U. z 2012 r. poz. 657 oraz z 2013 r. poz. 198)
w art. 30 dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:
„4. Środki gromadzone na rachunku, o którym mowa w ust. 1, mogą być
wykorzystywane na sfinansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa oraz w związku
z zarządzaniem długiem Skarbu Państwa.
5. W przypadkach, o których mowa w ust. 4, środki podlegają zwrotowi na rachunek,
o którym mowa w ust. 1, w wysokości i terminie umożliwiających ich przeznaczenie na cele
określone w ust. 3.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Przedmiotem projektowanej ustawy jest zmiana ustawy z dnia 8 maja 1997 r.
o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby
prawne (Dz. U. z 2012 r. poz. 657 oraz z 2013 r. poz. 198) w zakresie dotyczącym
wykorzystania środków zgromadzonych na rachunku rezerw poręczeniowych
i gwarancyjnych Skarbu Państwa. Proponowana zmiana zakłada wprowadzenie
możliwości wykorzystania tych środków na finansowanie potrzeb pożyczkowych
budżetu państwa oraz w związku z zarządzaniem długiem Skarbu Państwa.
Potrzeba zmiany ww. ustawy wynika z dążenia do efektywnego wykorzystywania
wolnych środków zgromadzonych w sektorze publicznym. Efektywne wykorzystanie
tych środków wpłynie na obniżenie poziomu długu publicznego oraz kosztów jego
obsługi poprzez zmniejszenie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa wynikające
z możliwości korzystania z aktywów finansowych znajdujących się na rachunku rezerw
poręczeniowych i gwarancyjnych Skarbu Państwa.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb
Państwa oraz niektóre osoby prawne, Minister Finansów otworzył w Banku
Gospodarstwa Krajowego („BGK”) rachunek rezerw poręczeniowych i gwarancyjnych
Skarbu Państwa. Na rachunku tym gromadzone są środki pochodzące m.in. ze
sprzedaży akcji i udziałów należących do Skarbu Państwa, z przychodów
z prywatyzacji, opłat prowizyjnych od udzielonych poręczeń i gwarancji (ust. 2). Środki
gromadzone na tym rachunku przeznaczane są na wykonywanie zobowiązań z tytułu
poręczeń lub gwarancji udzielonych przez Skarb Państwa oraz pokrycie kosztów
dochodzenia wierzytelności Skarbu Państwa powstałych z tytułu wykonania umowy
poręczenia lub gwarancji (ust. 3).
Środki znajdujące się na rachunku rezerw poręczeniowych i gwarancyjnych Skarbu
Państwa nie są na bieżąco wykorzystywane na cele określone w ustawie. W związku
z tym, iż nie mogą one być wykorzystane na inne cele niż wymienione w ustawie,
okresowo wolne środki lokowane są w BGK. Skarb Państwa w celu finansowania
potrzeb pożyczkowych budżetu państwa pozyskuje na rynku środki poprzez sprzedaż
skarbowych papierów wartościowych. Taka sytuacja jest nieefektywna z punktu
widzenia zarządzania płynnością Skarbu Państwa i całego sektora finansów publicznych
i powoduje zwiększenie kosztów w postaci różnicy pomiędzy kosztem zaciąganych
przez Skarb Państwa zobowiązań a oprocentowaniem krótkoterminowych lokat
w banku.
W związku z powyższym proponuje się wprowadzić rozwiązanie dające Ministrowi
Finansów, w ramach przyznanych uprawnień wynikających z art. 77 i 78 ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 i 938), prawo do
wykorzystywania środków zgromadzonych na rachunku rezerw poręczeniowych
i gwarancyjnych Skarbu Państwa w procesie finansowania potrzeb pożyczkowych
budżetu państwa oraz w związku z zarządzaniem długiem Skarbu Państwa.
Wykorzystywanie tych środków przez Ministra Finansów, działającego w imieniu
Skarbu Państwa, w celu sfinansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa oraz
w związku zarządzaniem długiem Skarbu Państwa, nie powodowałoby zakłóceń
w wykonywaniu zobowiązań z tytułu poręczeń lub gwarancji udzielonych przez Skarb
Państwa oraz dochodzeniu wierzytelności Skarbu Państwa powstałych z tytułu
wykonania umowy poręczenia lub gwarancji. Kwoty wykorzystywane w ramach
finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa oraz w związku z zarządzaniem
długiem Skarbu Państwa byłyby zwracane z rachunków pomocniczych Ministra
Finansów na rachunek rezerw poręczeniowych i gwarancyjnych w wysokości
i w terminach umożliwiających należytą realizację zobowiązań finansowanych z tego
rachunku.
W związku z art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych nie
przewiduje się, aby wydanie ustawy powodowało zwiększenie wydatków lub
zmniejszenie dochodów jednostek sektora finansów publicznych.
Projekt nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
– Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji, zgodnie z § 11a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r.
– Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.). Żaden
podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem w trybie przepisów ustawy
2
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
Projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1884
› Pobierz plik