Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy stworzenia podstaw prawnych do przygotowania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego nowego okresu programowania Unii Europejskiej 2014 2020, jak również kolejnych okresów programowania UE
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1881
- Data wpłynięcia: 2013-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 379
1881
i wdrażaniu rozwiązań obowiązujących w nowym okresie programowania UE.
Rozwiązania zaproponowane w przedmiotowym projekcie ustawy stanowią formalno-
prawną podstawę realizacji powyższych zasad, umożliwiając tym samym rzetelne
przygotowanie do rozpoczęcia wdrażania nowej perspektywy finansowej UE 2014–2020,
co będzie sprzyjało również efektywnemu wykorzystywaniu środków europejskich
w ramach tej perspektywy finansowej.
Przedłożony projekt ustawy obejmuje wyłącznie regulacje dotyczące przygotowania
dokumentów niezbędnych do zaprogramowania nowej perspektywy finansowej. Oznacza
to, że kwestie wdrożeniowe, czyli wykorzystanie środków pochodzących z budżetu UE
w okresie finansowym 2014–2020, nie są objęte przedmiotowym projektem i będą
stanowiły odrębny przedmiot regulacji.
W celu stworzenia podstaw prawnych przygotowania zarówno nowej perspektywy
finansowej 2014–2020 (jak również kolejnych okresów programowania w UE) został
rozszerzony zakres kompetencji ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego,
została wprowadzona definicja umowy partnerstwa oraz dokumentów programowych
stanowiących podstawę realizacji nowej perspektywy finansowej, uregulowano tryb ich
opracowywania, uzgadniania i przyjmowania oraz wskazano koordynacyjną rolę ministra
właściwego do spraw rozwoju regionalnego w tym zakresie, a także określono zadania
Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa jako podmiotu odpowiedzialnego za
koordynację i monitorowanie realizacji tej umowy.
Realizacja zasady zintegrowanego podejścia terytorialnego została zapewniona przez
zaproponowane w projekcie ustawy zmiany w systemie planowania przestrzennego
zarówno na poziomie krajowym, jak i regionalnym oraz funkcjonalnym, zmierzające
w kierunku ścisłego powiązania wymiaru społeczno-gospodarczego z wymiarem
przestrzennym. Wprowadzono do systemu prawa pojęcie obszaru funkcjonalnego jako
kategorii obszaru, do którego będą skierowane działania z zakresu polityki przestrzennej
państwa, wprowadzono regulację dotyczącą polityki miejskiej, tj. definicję polityki
miejskiej oraz podstawowe instrumenty prawne służące jej realizacji. Równolegle zostały
zaproponowane zmiany w systemie dokumentów strategicznych przez modyfikację
zakresu długookresowej strategii rozwoju kraju i uwzględnienie koncepcji
przestrzennego zagospodarowania kraju jako dokumentu kompleksowo regulującego
2
aspekt przestrzenny i w tym zakresie komplementarnego wobec długookresowej strategii
rozwoju kraju. Dodatkowo uwypuklono wymiar terytorialny w dokumentach
strategicznych, między innymi przez możliwość przyjmowania strategii rozwoju
dotyczących rozwoju obszarów funkcjonalnych.
Wprowadzenie niniejszą nowelizacją pojęcia „obszar funkcjonalny” do systemu prawa
stanowi pierwszy etap w realizacji Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju
2030 (KPZK 2030) w tym zakresie i obejmuje zakres niezbędny dla stworzenia podstaw
prawnych przygotowania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego
nowego okresu programowania UE 2014–2020. Na obecnym etapie regulacje dotyczące
obszarów funkcjonalnych polegają na otwarciu możliwości planowania przestrzennego
w odniesieniu do obszarów funkcjonalnych (stworzeniu podstaw formalnych) i mają być
impulsem do prowadzenia polityki rozwoju w kategoriach funkcjonalnych
i w odniesieniu do obszarów funkcjonalnych. Założeniem jest jak najmniejsza ingerencja
w obecny system. Rozwinięcie podejścia funkcjonalnego niewątpliwie nastąpi w wyniku
prac (analitycznych, a następnie legislacyjnych) nad systemem kształtującym ład
przestrzenny, do których minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego jest
zobowiązany na podstawie art. 47a ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012 r. poz. 647, z późn. zm.) oraz art. 61
ustawy z dnia 13 lipca 2012 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 951) w terminie do końca 2015 r.
Efektywne wykorzystanie środków pochodzących z budżetu UE stanowiące realizację
zasady zorientowania na rezultaty ma zapewnić również kontrakt terytorialny – nowy
instrument koordynacji działań administracji rządowej i samorządowej na obszarze
województwa w celu realizacji przedsięwzięć priorytetowych mających istotne znaczenie
dla rozwoju kraju oraz wskazanego w nim województwa.
Ponadto projektowana ustawa zawiera zmiany stanowiące wynik doświadczeń w zakresie
powadzenia polityki rozwoju, mające na celu usprawnienie systemu zarządzania
rozwojem w Polsce w nadchodzącej perspektywie finansowej UE 2014–2020, w tym
dotyczące m.in. kompetencji Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju,
terminu opracowania raportu o rozwoju społeczno-gospodarczym, regionalnym
i przestrzennym oraz katalogu podmiotów udzielających pomocy publicznej, jak również
dostępu do informacji publicznej.
3
Konsekwencją realizacji powyższych zasad, które służą stworzeniu podstaw
przygotowania nadchodzącego okresu programowania UE 2014–2020, jest również
konieczność wprowadzenia zmian w ustawach innych niż ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r.
o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712, z późn. zm.),
tj.:
1) w ustawie z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U.
Nr 43, poz. 296, z późn. zm.);
2) w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
(Dz. U. z 2012 r. poz. 1015, z późn. zm.);
3) w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594
i 645);
4) w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r.
poz. 595 i 645);
5) w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2013 r.
poz. 596 i 645);
6) w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
(Dz. U. z 2012 r. poz. 647, z późn. zm.);
7) w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
(Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526, z późn. zm.);
8) w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116,
poz. 1206, z późn. zm.);
9) w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r.
poz. 885 i 938);
10) w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96,
poz. 615, z późn. zm.).
4
II. ZAKRES PROJEKTOWANYCH ZMIAN
Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (uzppr)
1. ZAKRES PRZEDMIOTOWY USTAWY (art. 1 pkt 1 projektu ustawy – art. 1 ust. 2
uzppr)
Projektowany przepis modyfikuje zakres przedmiotowy ustawy, stanowiąc
o wyłączeniach.
I tak, ustawy nie stosuje się do programów współfinansowanych z Europejskiego
Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), a także
programów współfinansowanych z funduszy wspierających sektor morski lub
rybacki, tj. Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz będącego na etapie tworzenia
– Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR), z pewnymi wyjątkami.
W proponowanym nowym brzmieniu do katalogu wyjątków dodano przepisy
dotyczące kontraktu terytorialnego oraz umowy partnerstwa. Przedmiotowa zmiana
wynika z przyjętej logiki programowania poszczególnych celów i priorytetów
inwestycyjnych w przyszłej perspektywie finansowej UE, która polega na
ustanowieniu dla EFRROW oraz dla funduszy wspierających sektor morski lub
rybacki, a także dla Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR),
Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) oraz Funduszu Spójności, wspólnych
zasad wdrażania, w tym również objęcia wszystkich ww. funduszy umową
partnerstwa – wspólnym dokumentem określającym uwarunkowania, cele i kierunki
wykorzystania środków pochodzących z budżetu UE.
2. ZAKRES KOMPETENCJI MINISTRA WŁAŚCIWEGO DO SPRAW ROZWOJU
REGIONALNEGO (art. 1 pkt 2 projektu ustawy – art. 3a uzppr)
W celu stworzenia podstaw prawnych przygotowania zarówno nowej perspektywy
finansowej 2014–2020, jak i kolejnych okresów programowania UE, do katalogu
zadań realizowanych przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego
zostało dodane:
1) inicjowanie, opracowywanie lub koordynowanie opracowywania
i negocjowanie, o ile ustawa nie stanowi inaczej, dokumentów programowych
dotyczących okresów programowania Unii Europejskiej;
5
2) inicjowanie, opracowywanie, negocjowanie i podpisywanie programów
współfinansowanych z udziałem niepodlegających zwrotowi środków z pomocy
udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA);
3) wykonywanie, o ile ustawa nie stanowi inaczej, zadań państwa członkowskiego
określonych w przepisach Unii Europejskiej dotyczących funduszy
strukturalnych i Funduszu Spójności oraz w umowie partnerstwa;
4) inicjowanie, programowanie i koordynowanie realizacji planowania
i zagospodarowania przestrzennego na poziomie krajowym i regionalnym, o ile
przepisy odrębne nie stanowią inaczej;
5) inicjowanie, programowanie i prowadzenie polityki miejskiej;
6) koordynowanie i realizacja procesu ewaluacji polityki rozwoju.
Projektowane w powyższym zakresie zmiany tworzą podstawę podejmowania przez
ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego działań służących
przygotowaniu nowego okresu programowania, w szczególności przez rozszerzenie
katalogu kompetencji w zakresie opracowywania dokumentów strategicznych,
w tym dotyczących zagospodarowania przestrzennego na poziomie krajowym
i regionalnym – o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej – oraz polityki miejskiej,
co będzie sprzyjało tworzeniu dogodnych warunków realizacji zasady
zintegrowanego podejścia terytorialnego.
Dodatkowo projektowany przepis jednoznacznie przyznaje ministrowi właściwemu
do spraw rozwoju regionalnego wykonywanie zadań państwa członkowskiego
w zakresie związanym z funduszami strukturalnymi oraz Funduszem Spójności
określonymi w przepisach UE. Wprowadzenie pojęcia państwa członkowskiego
wiąże się przede wszystkim z faktem, że podstawowy dokument określający cele
i kierunki wykorzystania środków z budżetu UE w nowym okresie programowania,
tj. umowa partnerstwa, jest negocjowana między Komisją Europejską a państwem
członkowskim, a nie określonym podmiotem funkcjonującym w systemie władzy
wykonawczej państw członkowskich. Oznacza to, iż minister właściwy do spraw
rozwoju regionalnego pełni więcej niż jedną funkcję w systemie realizacji polityki
spójności: podmiotu wykonującego zadania państwa członkowskiego w rozumieniu
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1881
› Pobierz plik