Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy stworzenia podstaw prawnych do przygotowania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego nowego okresu programowania Unii Europejskiej 2014 2020, jak również kolejnych okresów programowania UE
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1881
- Data wpłynięcia: 2013-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 379
1881
europejskich oraz o odsetkach narosłych od tych środków w ramach poszczególnych
programów.”;
6)
w art. 193 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Jednostki realizujące program finansowany z udziałem środków europejskich
mogą zaciągać zobowiązania, rozumiane jako suma limitów wydatków wynikających
z decyzji o dofinansowaniu lub umów z beneficjentami programów finansowanych
z udziałem środków europejskich, do wysokości łącznej kwoty wydatków określonych
dla całego programu, z uwzględnieniem wieloletnich limitów wydatków, o których
mowa w art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. c.”;
7)
w art. 207:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W przypadku gdy środki przeznaczone na realizację programów
finansowanych z udziałem środków europejskich są:
1)
wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,
2)
wykorzystane z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184,
3)
pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości
– podlegają zwrotowi wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości
podatkowych, liczonymi od dnia przekazania środków, w terminie 14 dni od dnia,
w którym decyzja, o której mowa w ust. 9, stała się ostateczna, na wskazany w tej
decyzji rachunek bankowy, z zastrzeżeniem ust. 8 i 10.”,
b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
,,3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do odsetek, o których mowa
w ust. 1.”,
c)
w ust. 4 uchyla się pkt 2,
d)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Jeżeli zwrot środków przez beneficjenta, o którym mowa w ust. 4 pkt 1
i 4, został dokonany w trybie określonym w ust. 8 lub przed wydaniem decyzji,
o której mowa w ust. 9, okres wykluczenia, o którym mowa w ust. 4, rozpoczyna
się od dnia stwierdzenia okoliczności, o których mowa w ust. 4 pkt 1 i 4, a kończy
się z upływem trzech lat liczonych od dnia dokonania zwrotu środków przez
beneficjenta.”,
e)
w ust. 8 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
– 31 –
„W przypadku stwierdzenia okoliczności, o których mowa w ust. 1, instytucja
określona, odpowiednio w ust. 9 lub 11, wzywa do:”,
f)
ust. 12 otrzymuje brzmienie:
„12. Od decyzji, o której mowa w ust. 9, wydanej przez instytucję
pośredniczącą lub instytucję wdrażającą, o której mowa w ust. 11, służy odwołanie
odpowiednio do właściwej instytucji zarządzającej albo, jeżeli rozpatrywanie
odwołań od decyzji instytucji wdrażającej zostało powierzone instytucji
pośredniczącej – instytucji pośredniczącej. W przypadku wydania decyzji
w pierwszej instancji przez instytucję zarządzającą służy wniosek o ponowne
rozpatrzenie sprawy do tej instytucji.”.
Art. 11. W ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U.
Nr 96, poz. 615, z późn. zm.) art. 24 otrzymuje brzmienie:
„Art. 24. 1. Współfinansowanie zadań realizowanych i finansowanych ze środków
funduszy strukturalnych Unii Europejskiej albo z niepodlegających zwrotowi środków
pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia
o Wolnym Handlu (EFTA) odbywa się na podstawie kryteriów i trybu przyznawania
oraz rozliczania środków finansowych określonych w przepisach dotyczących
programów operacyjnych albo w przypadku zadań finansowanych z niepodlegających
zwrotowi środków pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), zgodnie z umowami międzynarodowymi,
z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Do zadań, o których mowa w ust. 1, stosuje się art. 15.”.
Art. 12. Strategie, o których mowa w art. 9 ustawy zmienianej w art. 1, przyjęte przed
dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują moc i mogą być aktualizowane.
Art. 13. Do projektu strategii rozwoju, o której mowa w art. 9 pkt 3 ustawy zmienianej
w art. 1, przedłożonego ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego, w celu
zaopiniowania pod względem zgodności ze średniookresową strategią rozwoju kraju, przed
dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 14. W okresie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy obszary
strategicznej interwencji państwa, w tym obszary problemowe, o których mowa w art. 12a
15) Zmiany wymienione w odnośniku 5.
– 32 –
ust. 1 pkt 8 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, zostaną
określone w załączniku dodanym do średniookresowej strategii rozwoju kraju.
Art. 15. 1. Do zakresu i warunków dofinansowania programu opracowanego przez
zarząd województwa środkami pochodzącymi z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych
stosuje się przepisy dotychczasowe.
2. Uchwały, o których mowa w art. 20 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu
dotychczasowym, zachowują moc i mogą być zmieniane.
3. Na wniosek ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego Rada Ministrów,
w drodze uchwały, dokonuje zmian zakresu i warunków dofinansowania programu
opracowanego przez zarząd województwa środkami pochodzącymi z budżetu państwa lub ze
źródeł zagranicznych, określonych na podstawie art. 20 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1
niniejszej ustawy, w brzmieniu dotychczasowym.
Art. 16. 1. Kontrakty wojewódzkie zawarte przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy zachowują moc i mogą być zmieniane. Do ich zmian stosuje się przepisy
dotychczasowe.
2. Porozumienia zawierane przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego
z właściwym miejscowo wojewodą, dotyczące przekazania zadań ministra właściwego do
spraw rozwoju regionalnego, określonych w kontrakcie wojewódzkim, zawarte przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują moc i mogą być zmieniane.
Art. 17. Samorząd województwa, w terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy, dostosuje plan zagospodarowania przestrzennego województwa do
zakresu, o którym mowa w art. 39 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 7, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą.
Art. 18. Obszary problemowe określone w studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego gminy stają się obszarami funkcjonalnymi o znaczeniu
lokalnym w rozumieniu art. 49a pkt 3 ustawy zmienianej w art. 7, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą.
Art. 19. Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju, o której mowa w art. 47
ustawy zmienianej w art. 7, zostanie dostosowana do wymogów określonych przepisami
niniejszej ustawy w okresie 4 lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
– 33 –
Art. 20. Do postępowań dotyczących niepodatkowych należności budżetowych,
o których mowa w art. 60 ustawy zmienianej w art. 10, wszczętych i niezakończonych
decyzją ostateczną przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy
dotychczasowe.
Art. 21. Do postępowań w sprawie zwrotu środków, o których mowa w art. 207 ustawy
zmienianej w art. 10, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 22. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem
przepisów:
1)
art. 1 pkt 4 lit. d i pkt 11 lit. a tiret szóste, art. 6 pkt 1 lit. c, art. 7 pkt 2–4 i 7 i art. 18,
które wchodzą w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia;
2)
art. 6 pkt 1 lit. b, który wchodzi w życie po upływie 18 miesięcy od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
I.
CEL USTAWY
Podstawowym celem projektu ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki
rozwoju oraz niektórych innych ustaw jest stworzenie podstaw prawnych do
przygotowania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego nowego
okresu programowania Unii Europejskiej 2014–2020, jak również kolejnych okresów
programowania UE.
Głównym celem do realizacji w nadchodzącym okresie programowania UE 2014–2020
jest oparcie rozwoju na dalszym zwiększaniu konkurencyjności gospodarki, poprawie
spójności społecznej i terytorialnej oraz podnoszenie sprawności i efektywności państwa.
Osiągnięciu powyższego celu mają służyć podstawowe zasady stanowiące rezultat
reformy polityk UE na lata 2014–2020, tj.:
1) zasada zorientowania na rezultaty;
2) zasada zintegrowanego podejścia terytorialnego;
3) zasada partnerstwa.
Zasada zorientowania na rezultaty oznacza konieczność przyjęcia rozwiązań oraz
projektowania interwencji środków z budżetu UE w sposób zapewniający ich najbardziej
efektywne wykorzystanie, zgodnie z celami wskazanymi w dokumentach strategicznych.
Zasada
zintegrowanego
podejścia
terytorialnego
polega
na
integracji
i komplementarności działań podmiotów publicznych wobec różnego typu terytoriów
przez projektowanie interwencji publicznych w sposób zapewniający najskuteczniejszą
ścieżkę dojścia do pożądanego, z punktu widzenia społeczno-gospodarczego, poziomu
rozwoju i tempa wzrostu różnego typu obszarów. Jednocześnie wymiar terytorialny oraz
przestrzenny powinien być uwzględniany w realizacji wszystkich polityk publicznych.
Zasada partnerstwa oznacza natomiast stałą, zinstytucjonalizowaną współpracę między
administracją rządową, samorządem terytorialnym, partnerami społecznymi
i gospodarczymi oraz organizacjami pozarządowymi, która może być prowadzona
w różnych formach, np. konferencji, warsztatów, spotkań konsultacyjnych, udziału
w grupach roboczych, komitetach monitorujących, konsultacjach prowadzonych on-line,
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1881
› Pobierz plik