eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy stworzenia podstaw prawnych do przygotowania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego nowego okresu programowania Unii Europejskiej 2014 2020, jak również kolejnych okresów programowania UE

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1881
  • Data wpłynięcia: 2013-10-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 379

1881

– 25 – 
„3. Rada Ministrów przyjmuje, w drodze uchwały, koncepcję przestrzennego 
zagospodarowania kraju oraz ustala, w jakim zakresie koncepcja będzie stanowiła 
podstawę sporządzania programów, o których mowa w art. 48 ust. 1. 
4. Prezes Rady Ministrów przedstawia Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej do 
wiadomości koncepcję przestrzennego zagospodarowania kraju.”, 
d) 
dodaje się ust. 6 i 7 w brzmieniu: 
„6.  Koncepcja  przestrzennego  zagospodarowania  kraju  może  zostać 
zaktualizowana  w  każdym  terminie,  jeżeli  wymaga  tego  sytuacja  społeczno- 
-gospodarcza lub przestrzenna kraju. 
7.  Do aktualizacji koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju stosuje 
się odpowiednio przepisy ust. 1, 3 i 4.”; 
7) 
po rozdziale 4 dodaje się rozdział 4a w brzmieniu: 
„Rozdział 4a 
Obszary funkcjonalne 
Art. 49a. Do obszarów funkcjonalnych należą: 
1) 
obszary funkcjonalne o znaczeniu ponadregionalnym – jako obszary funkcjonalne 
o istotnym znaczeniu dla polityki przestrzennej kraju; 
2) 
obszary funkcjonalne o znaczeniu regionalnym –  jako obszary funkcjonalne 
o istotnym znaczeniu dla polityki przestrzennej województwa; 
3) 
obszary funkcjonalne o znaczeniu lokalnym  –  jako obszary funkcjonalne 
o istotnym znaczeniu dla polityki przestrzennej gminy. 
Art.  49b.  Do typów obszarów funkcjonalnych o znaczeniu ponadregionalnym 
należą: 
1) 
miejski obszar funkcjonalny ośrodka wojewódzkiego; 
2) 
wiejski obszar funkcjonalny; 
3) 
obszar funkcjonalny szczególnego zjawiska w skali makroregionalnej, w tym: 
a) 
górski, 
b) 
Żuławy; 
4) 
przygraniczny obszar funkcjonalny. 
Art. 49c. 1. Obszary funkcjonalne określa się z zapewnieniem: 
1) 
ciągłości i zwartości wyznaczanego obszaru – polegającej na wyznaczeniu obszaru 
zamkniętego wspólną granicą; 
– 26 – 
2) 
dostępności  danych  wskaźnikowych,  umożliwiających  wyznaczenie  łącznego 
obszaru,  którego  zasięg  przestrzenny  umożliwia  rozwiązanie  istniejących  lub 
przewidywanych problemów oraz rozwój nowych funkcji tych obszarów. 
2.  Obszary  funkcjonalne  obejmujące  swoim  zasięgiem  więcej  niż  jedno 
województwo  są  określane  przez  samorząd  województwa w odniesieniu do jego 
terytorium w porozumieniu z samorządami pozostałych województw. 
Art.  49d.  1.  Samorząd  województwa  określa  obszary  funkcjonalne  o  znaczeniu 
ponadregionalnym i ich granice. 
2. Samorząd województwa może, z własnej inicjatywy lub na wniosek samorządu 
gminnego  lub  samorządu  powiatowego,  określić  obszary  funkcjonalne  o  znaczeniu 
regionalnym i ich granice. 
3. Propozycje i wnioski dotyczące określenia obszarów funkcjonalnych, o których 
mowa  w  ust.  1  i  2,  samorząd  województwa  przedstawia  do  zaopiniowania  przez 
jednostki  samorządu  terytorialnego,  znajdujące  się  na  terenie  danego  województwa. 
Opinia  jest  wyrażana  podczas  konferencji,  w  której  uczestniczą  przedstawiciele 
samorządu województwa oraz przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego. 
4.  Samorząd  województwa  organizuje  konferencję,  o  której  mowa  w  ust.  3, 
w terminie 30 dni od dnia przedstawienia przez: 
1) 
samorząd gminny lub samorząd powiatowy – wniosku, o którym mowa w ust. 2; 
2) 
samorząd  województwa  –  z  własnej  inicjatywy,  propozycji  określenia  obszarów 
funkcjonalnych o znaczeniu regionalnym i ich granic. 
5.  Minister  właściwy  do  spraw  rozwoju  regionalnego  określi,  w  drodze 
rozporządzenia, szczegółowe warunki określania obszarów funkcjonalnych i ich granic 
w ramach typów obszarów funkcjonalnych, o których mowa w art. 49b pkt 1, 3 i 4, 
mając na uwadze zapewnienie określania obszarów funkcjonalnych w sposób jednolity 
na terenie całego kraju oraz uwzględniając parametry charakteryzujące dany typ obszaru 
funkcjonalnego. 
6.  Minister  właściwy  do  spraw  rozwoju  wsi  określi,  w  drodze  rozporządzenia, 
szczegółowe warunki określania obszarów funkcjonalnych i ich granic w ramach typu 
obszaru funkcjonalnego, o którym mowa w art. 49b pkt 2, mając na uwadze zapewnienie 
określania  obszarów  funkcjonalnych  w  sposób  jednolity  na  terenie  całego  kraju  oraz 
uwzględniając parametry charakteryzujące dany typ obszaru funkcjonalnego. 
– 27 – 
Art.  49e.  Samorząd  gminny  może  określić  obszary  funkcjonalne  o  znaczeniu 
lokalnym. 
Art.  49f.  Polityka przestrzenna województwa w stosunku do obszaru 
funkcjonalnego o znaczeniu ponadregionalnym lub o znaczeniu regionalnym jest 
prowadzona w konsultacji z jednostkami samorządu terytorialnego, które są położone na 
terenie danego obszaru funkcjonalnego.”. 
Art. 8.  W ustawie z dnia 13 listopada  2003  r.  o  dochodach  jednostek  samorządu 
terytorialnego (Dz. U. z 2010 r.  Nr  80,  poz.  526,  z  późn. zm.)) w art. 42 ust. 1 otrzymuje 
brzmienie: 
„1.  Jednostki  samorządu  terytorialnego  mogą  otrzymywać  dotacje  z  budżetu 
państwa w zakresie, o którym mowa w przepisach o rozwoju regionalnym.”. 
Art. 9.  W ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.  U. 
Nr 116, poz. 1206, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: 
1) 
w art. 2 uchyla się pkt 17; 
2) 
w art. 5 uchyla się pkt 1; 
3) 
w art. 6 uchyla się ust. 1; 
4) 
uchyla się art. 7; 
5) 
uchyla się art. 15 i 16. 
Art. 10. W ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. 
poz. 885 i 938) wprowadza się następujące zmiany: 
1) 
w art. 60 pkt 6 otrzymuje brzmienie: 
„6)  należności  z  tytułu  zwrotu  środków  przeznaczonych  na  realizację  programów 
finansowanych  z  udziałem  środków  europejskich  oraz  inne  należności  związane 
z realizacją projektów finansowanych z udziałem tych środków, a także odsetki od 
tych środków i od tych należności;”; 
2) 
w art. 61: 
a) 
w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie: 
                                                 
13)  Zmiany  tekstu  jednolitego  wymienionej  ustawy  zostały  ogłoszone  w  Dz.  U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857, 
z 2011 r. Nr 139, poz. 814, Nr 207, poz. 1230 i Nr 234, poz. 1385, z 2012 r. poz. 354 oraz z 2013 r. poz. 193. 
14)  Zmiany  wymienionej  ustawy  zostały  ogłoszone  w  Dz.  U.  z  2005  r.  Nr  90,  poz. 759 i Nr 267, poz. 2251, 
z 2006 r. Nr 149, poz. 1074 i Nr 249, poz. 1832, z 2008 r. Nr 216, poz. 1370, z 2009 r. Nr 161, poz. 1277 
oraz z 2011 r. Nr 84, poz. 455. 
– 28 – 
„1)  w  stosunku  do  należności  budżetu  państwa  –  minister, wojewoda oraz inni 
dysponenci części budżetowych, a w przypadku należności, o których mowa 
w art. 60 pkt 6 –  instytucje  zarządzające,  pośredniczące  lub  wdrażające, 
będące  jednostkami  sektora  finansów  publicznych,  jeżeli  instytucja 
pośrednicząca  lub  wdrażająca  posiada  upoważnienie  od  instytucji 
zarządzającej,  lub  –  w  przypadku  instytucji  wdrażającej  –  od instytucji 
pośredniczącej;”, 
b) 
w ust. 3 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu: 
„2a)  organ  pełniący  funkcję  instytucji  pośredniczącej  w  rozumieniu  ustawy 
o zasadach prowadzenia polityki rozwoju –  od decyzji wydanej przez 
instytucję  wdrażającą,  jeżeli  rozpatrywanie  odwołań  od  decyzji  instytucji 
wdrażającej  zostało  powierzone  przez  organ,  o  którym  mowa  w  pkt  2, 
instytucji pośredniczącej;”; 
3) 
w art. 188: 
a) 
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: 
„1a.  Instytucja,  o  której  mowa  w  ust.  1,  może,  za  zgodą  dysponenta  części 
budżetowej,  upoważnić  pisemnie  inny  podmiot  będący  państwową  jednostką 
budżetową, realizujący projekt finansowany z udziałem środków europejskich, do 
wystawiania zleceń płatności.”, 
b) 
ust. 2 otrzymuje brzmienie: 
„2.  Dysponent części  budżetowej  może  upoważnić  na  piśmie  instytucję, 
o której mowa w ust. 1, lub podmiot, o którym mowa w ust. 1a, do wydawania 
zgody na dokonywanie płatności.”; 
4) 
w art. 189: 
a) 
po ust. 3 dodaje się ust. 3a–3e w brzmieniu: 
„3a.  W przypadku stwierdzenia okoliczności,  o  których  mowa  w  ust.  3, 
instytucja, która podpisała umowę z beneficjentem, wzywa go do: 
1) 
zapłaty odsetek lub 
2) 
wyrażenia zgody na pomniejszenie kolejnych płatności 
– w terminie 14 dni od doręczenia wezwania. 
3b.  Po  bezskutecznym  upływie  terminu, o którym mowa w ust. 3a, organ 
pełniący  funkcję  instytucji  zarządzającej,  instytucji  pośredniczącej  albo  instytucji 
wdrażającej w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju albo 
– 29 – 
organ  pełniący  funkcję  instytucji  zarządzającej  lub  pośredniczącej  w  rozumieniu 
ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora 
rybackiego  z  udziałem  Europejskiego  Funduszu  Rybackiego  wydaje  decyzję 
o zapłacie odsetek określającą: 
1) 
 kwotę środków, od których nalicza się odsetki; 
2) 
termin,  od  którego  nalicza  się  odsetki,  a  także  sposób  ich  zapłaty.  Przepis 
art. 207 ust. 2 stosuje się odpowiednio. 
3c.  Decyzji,  o  której  mowa  w  ust.  3b,  nie  wydaje  się,  jeżeli  przed  jej 
wydaniem  dokonano  zapłaty  odsetek  oraz  środki,  od  których  te  odsetki  zostały 
naliczone,  beneficjent  rozliczył  w  sposób  określony  w  przepisach  wydanych  na 
podstawie ust. 4. 
3d.  Instytucja  zarządzająca  lub  instytucja  pośrednicząca  może,  na  podstawie 
porozumienia lub umowy, o których mowa w art. 27 i art. 32 ustawy o zasadach 
prowadzenia polityki rozwoju, upoważnić instytucję wdrażającą, będącą jednostką 
sektora finansów publicznych, do wydawania decyzji, o której mowa w ust. 3b. 
3e.  Od  decyzji,  o  której  mowa  w  ust.  3b,  wydanej  przez  instytucję 
pośredniczącą lub instytucję wdrażającą, o której mowa w ust. 3d, służy odwołanie 
odpowiednio  do  właściwej  instytucji  zarządzającej  albo,  jeżeli  rozpatrywanie 
odwołań  od  decyzji  instytucji  wdrażającej  zostało  powierzone  instytucji 
pośredniczącej  –  instytucji  pośredniczącej. W przypadku wydania decyzji 
w pierwszej  instancji  przez  instytucję  zarządzającą  służy  wniosek  o  ponowne 
rozpatrzenie sprawy do tej instytucji.”, 
b) 
dodaje się ust. 5 w brzmieniu: 
,,5. W przypadku programów realizowanych z udziałem środków, o których 
mowa w art. 5 ust.  3  pkt  2,  udzielenie,  wypłata  i  rozliczenie  zaliczki  następuje 
w terminach  i  na  warunkach  określonych w umowie o dofinansowanie, 
z uwzględnieniem  wytycznych  państw  darczyńców  lub  umów  zawartych  z  tymi 
państwami.”; 
5) 
w art. 192 dodaje się ust. 7 w brzmieniu: 
„7.  Minister  Finansów  informuje  niezwłocznie  ministra  właściwego  do  spraw 
rozwoju  regionalnego  oraz  ministra  właściwego  do  spraw  rozwoju  wsi  i  ministra 
właściwego  do  spraw  rybołówstwa  o  kwocie  środków  przekazanych  przez  Komisję 
Europejską  w  związku  z  realizacją  programów  finansowanych  z  udziałem  środków 
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 20 ... 25

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: