Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy stworzenia podstaw prawnych do przygotowania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego nowego okresu programowania Unii Europejskiej 2014 2020, jak również kolejnych okresów programowania UE
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1881
- Data wpłynięcia: 2013-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 379
1881
Podstawą wydania projektowanego rozporządzenia jest art. 49d ust. 6 ustawy
o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012 r. poz. 647, z późn. zm.),
w brzmieniu nadanym przez art. 7 projektu ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia
polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw (dalej „projekt ustawy”), do wskazania
w drodze rozporządzenia, szczegółowych warunków określania obszarów funkcjonalnych
i ich granic w ramach typów obszarów funkcjonalnych, o których mowa w art. 49b pkt 2.
Projektowane rozporządzenie tworzy ramy dla metodycznie jednolitego na terenie całego
kraju wyznaczania wiejskich obszarów funkcjonalnych o znaczeniu ponadregionalnym, jako
formy prowadzenia polityki rozwoju ukierunkowanej terytorialnie.
Obszary funkcjonalne są narzędziem polityki przestrzennej państwa ukierunkowanej
terytorialnie. Dążenie do ujednolicenia podejścia do ich wyznaczania w skali kraju jest
związane z koniecznością poszukiwania odpowiedzi na zidentyfikowane w Koncepcji
Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 (KPZK 2030) wyzwania w zakresie
zarządzania przestrzenią, transparentności prowadzenia polityki i monitorowania skutków
koncentracji interwencji ze środków publicznych w planowaniu rozwoju regionów.
Zgodnie z przepisami art. 49d ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym, w brzmieniu nadanym przez art. 7 projektu ustawy, podmiotem wykonującym
delimitację obszarów funkcjonalnych o znaczeniu ponadregionalnym jest samorząd
województwa, jako mający dobre rozpoznanie specyfiki danego regionu oraz faktycznych
powiązań funkcjonalnych i problemów wyznaczanego obszaru. Znalazło to wyraz
w określeniu w projekcie rozporządzenia dodatkowych warunków delimitacji granic
obszarów funkcjonalnych, umożliwiających wyznaczenie obszaru o znaczeniu krajowym
zgodnie z wiedzą właściwego samorządu, dotyczącą zarządzania delimitowanym obszarem,
oraz ustawową zasadą zwartości i ciągłości obszaru.
Projekt rozporządzenia określa sposób wyznaczania obszarów funkcjonalnych, odnosząc
się do realizacji zasad zapisanych w art. 49c ustawy. Jako zasadę wyodrębnienia obszaru
funkcjonalnego przyjęto administracyjny podział kraju na poziomie podstawowym (NUTS 5)
– zgodnie z granicami gmin. Tym samym przez granice zewnętrzne obszaru funkcjonalnego
należy rozumieć zewnętrzne granice administracyjne gmin do tego obszaru włączonych.
– 2 –
Projekt rozporządzenia uwzględnia możliwość wzajemnego nakładania się różnych
typów obszarów funkcjonalnych poziomu ponadregionalnego i regionalnego, zarówno
wyznaczanych na podstawie projektowanego rozporządzenia, jak i wyznaczanych przez
samorządy.
Proponuje się aby obszary funkcjonalne delimitowane były na poziomie rysunku
projektu planu zagospodarowania przestrzennego województwa lub projektu zmiany tego
planu na podstawie wspólnych dla określonego typu obszaru warunków wyznaczania.
W projektowanym rozporządzeniu określono wiejski obszar funkcjonalny. Przyjęto, że
obszar ten tworzą gminy wiejskie lub miejsko wiejskie z wyłączeniem miast powyżej 5
tysięcy mieszkańców w ich granicach administracyjnych wyznaczone na podstawie kryteriów
liczbowych określonych w oparciu o dostępne dane GUS. Uzasadnienie wyboru wskaźników:
1) Średnia powierzchnia gospodarstwa
Jednym z podstawowych czynników decydujących o efektywności produkcyjnej
i ekonomicznej działalności rolniczej jest skala produkcji, której jednym z głównych
wyznaczników jest wielkość gospodarstwa. Dostępne opracowania naukowe i dane
statystyczne wskazują, że wraz ze wzrostem średniej powierzchni gospodarstwa rośnie
efektywność wykorzystania podstawowych czynników produkcji, którymi są ziemia, praca
i kapitał. Biorąc pod uwagę obecne uwarunkowania rynkowe tylko większe powierzchniowo
gospodarstwa mogą gromadzić środki finansowe na odtworzenie majątku trwałego i nowe
inwestycje przez co są zdolne do efektywnego konkurowania. Z drugiej strony gospodarstwa
o małej powierzchni pełnią ważną funkcję środowiskową i społeczną. Mimo małej zdolności
do produkcji towarowej, posiadają one duży potencjał w wytwarzaniu tradycyjnej żywności
lokalnej bądź produktów niszowych. Jednocześnie struktura działek rolnych gospodarstw
małoobszarowych (o małej powierzchni) wnosi szczególną wartość w zachowanie walorów
krajobrazowych i środowiskowych (np. mozaikowatość i zmienność rodzaju użytkowania
UR).
2) Udział pracujących w rolnictwie, jako stosunek do średniej wojewódzkiej
Wysoki udział działalności pozarolniczej w kształtowaniu struktury zatrudnienia
ludności wiejskiej jest pochodną wielu czynników, z których do najważniejszych zalicza się
brak pozarolniczych miejsc pracy na obszarach wiejskich i elastycznych form zatrudnienia,
pozwalających na wykonywanie pracy w domu (poza miejscem zatrudnienia), niską
– 3 –
dostępność rynku pracy w mieście, małą dostępność transportową ośrodków wiejskich i niski
poziom mobilności zawodowej oraz słabą świadomość pozarolniczego potencjału środowiska
naturalnego. Z tego względu wskaźnik ten pozwoli na określenie obszarów o szczególnych
potrzebach w zakresie aktywizacji rynku pracy etc.
W strukturze pracujących (według sektorów) najliczniejszą grupę w 2012 r. w Polsce
stanowiły osoby zatrudnione w usługach, natomiast na obszarach wiejskich – pracujący
w rolnictwie, łowiectwie, leśnictwie i rybactwie (pracujący w sektorze rolniczym stanowili
ok. 12,3% ogółu pracujących w Polsce).
3) Pogłowie zwierząt gospodarskich w przeliczeniowych sztukach dużych (SD) na
1 hektar użytków rolnych
W Polsce produkcja zwierzęca ma istotne znaczenie gospodarcze szczególnie
w odniesieniu do bydła, trzody chlewnej i drobiu. Jednocześnie od kilkunastu lat zauważa się
zmiany szczególnie w koncentracji produkcji. Co wpływa na zakres i typ prowadzonej
działalności na obszarach wiejskich, tym samym wskaźnik ten umożliwia ocenę
zrównoważenia pod względem środowiskowym danego regionu.
4) Wartość standardowej produkcji (roślinna i zwierzęca)
Wartość standardowej produkcji oznacza wartość produkcji odpowiadającej przeciętnej
sytuacji w danym regionie. Jest obliczana jako średnia z pięciu lat wartość produkcji
z określonej działalności rolniczej. tym samym wskaźnik ten pozwala określić ogólny rozwój
ekonomiczny sektora rolnego w danym regionie.
5) Udział podmiotów gospodarczych na 1000 mieszkańców
Liczba podmiotów gospodarczych na 1000 mieszkańców jest miarą poziomu
przedsiębiorczości na danym obszarze, w tym miarą rozwoj pozarolniczych miejsc pracy
pozwalajacych, z jednej strony na rozwiązanie problemu jawnego i ukrytego bezrobocia na
obszarach wiejskich a z drugiej na rozwój pozarolniczych funkcji danego obszaru. Wskaźnik
ten jest zdecydowanie wyższy w Polsce zachodniej i w otoczeniu niektórych największych
ośrodków (szczególnie Warszawy, Łodzi i Poznania), terenach o rozwiniętej funkcji
turystycznej (Tatry, Mazury) i gospodarce leśnej (np. Bieszczady). Obserwuje się również
znaczną koncentrację przedsiębiorstw na terenach niektórych gmin podmiejskich, szczególnie
w Polsce wschodniej, np. w rejonie Lublina, Radomia i Rzeszowa.
– 4 –
6) Gęstość zaludnienia liczona w odniesieniu do powierzchni gminy
Gęstość zaludnienia związana jest uwarunkowaniami historycznymi, charakterem
regionu oraz bliskością miast, a także procesami migracji ludności.
Najmniejszą gęstością zaludnienia charakteryzują się obszary wiejskie województw
podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, lubuskiego i zachodniopomorskiego. Trudno
precyzyjnie określić potencjalny wpływ np. poziomu wsparcia finansowego gospodarstw
rolnych na zmiany gęstości zaludnienia obszarów wiejskich, dochodowość produkcji
rolniczej jest jednak z całą pewnością jednym z czynników kształtujących wskaźniki
populacyjne. Niska gęstość zaludnienia wiąże się zarazem z ograniczonym lokalnym rynkiem
zbytu dla płodów rolnych.
7) Udział powierzchni lasów w powierzchni całkowitej
Jest to ważny wskaźnikiem środowiskowy ze względu na istotną rolę lasu zarówno, jako
siedliska jak i elementu kształtującego retencję wodną gminy i jej mikroklimat. Ponadto
grunty leśne, zadrzewione i zakrzewione stanowią drugą pod względem wielkości
powierzchnię w strukturze gruntów obszarów wiejskich. Walory estetyczne lasu powodują, że
jest on także ważnym elementem oceny potencjału turystycznego regionu. Znaczny udział
lasów w powierzchni całkowitej gminy zazwyczaj oznacza także brak infrastruktury
związanej z przetwórstwem żywności oraz niską waloryzację gleb, ponieważ lasy na
obszarach nizinnych przetrwały jedynie na glebach piaszczystych oraz terenach podmokłych.
8) Udział wód stojących w powierzchni całkowitej
Obecność linii brzegowej wód stojących o stałej charakterystyce głębokościowej oraz
odpowiedniej powierzchni wód stwarza szczególną możliwość rozwoju kąpielisk,
wypożyczalni sprzętu motorowodnego i przystani jachtowych. Wokół takich ośrodków
rozwija się infrastruktura gastronomiczna i noclegowa. Jeziora są także atrakcyjnym
urozmaiceniem wizualnym krajobrazu, zwłaszcza na obszarach urzeźbionych. Udział wód
stojących może więc być wykorzystany jako wskaźnik charakteryzujący potencjał
turystyczny regionu.
Obecność linii brzegowej jest także istotnym elementem środowiskowym
zapewniającym schronienie dla wielu zwierząt, w szczególności oferując miejsca lęgowe
i żerowiska dla ptaków. Wielkość powierzchni jezior przekłada się natomiast na ich zdolność
– 5 –
do zapewnienia ptakom i innym zwierzętom odpowiedniej bazy pokarmowej w postaci
roślinności, planktonu, skorupiaków, owadów i ryb.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt nie podlega procedurze notyfikacji aktów prawnych, o których mowa
w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. z 2002 r.
Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.), ponieważ nie zawiera norm technicznych.
Projekt rozporządzenia, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), zostanie
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Projekt zostanie również zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji.
Projekt będzie także przedmiotem prac Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1881
› Pobierz plik