Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy stworzenia podstaw prawnych do przygotowania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego nowego okresu programowania Unii Europejskiej 2014 2020, jak również kolejnych okresów programowania UE
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1881
- Data wpłynięcia: 2013-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 379
1881
i bardziej efektywne. Proponowane rozwiązania będą wspomagały więc procesy
decyzyjne, dzięki dostarczaniu rekomendacji w zakresie modyfikacji podejmowanych
interwencji ukierunkowanych terytorialnie.
W konsekwencji wprowadzane rozwiązania powinny korzystnie wpływać na rozwój
regionów.
Regulacja wpłynie pozytywnie na warunki prowadzenia polityki rozwoju, a w efekcie
powinna korzystnie wpływać na rozwój regionalny. Planowanie funkcjonalne jest
instrumentem koordynacji działań rozwojowych, co jest szczególnie istotne w świetle
rosnącej dynamiki procesów gospodarczych. Pozwala na trafniejsze określenie zestawu
działań dla kompleksowego rozwoju obszaru, zidentyfikowanego na podstawie
pełniejszej niż dotychczas analizy zjawisk, uwzględniającej faktyczne relacje
funkcjonalne zachodzące w jego obrębie. Sprzyja kompleksowemu rozwiązywaniu
konfliktów przestrzennych na danym obszarze, trafniejszemu zdefiniowaniu
i wykorzystaniu potencjału rozwojowego, większej konkurencyjności. Prowadzenie
polityki rozwoju w odniesieniu do obszarów funkcjonalnych wykraczających poza
podziały administracyjne sprzyja budowaniu współpracy różnych podmiotów
i wieloszczeblowego systemu zarządzania.
VI. Źródła finansowania
Projektowane zmiany nie będą stanowić dodatkowego obciążenia dla budżetu państwa
oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Projektowane działania będą
finansowane w ramach dostępnych środków z budżetu państwa, w tym ze znacznym
udziałem środków z budżetu UE, oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
VII. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego
Projekt ustawy został przekazany do opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego (KWRiST) w dniu 30 stycznia 2013 r.
Od dnia przekazania projektu ustawy do opinii KWRiST odbyły się dwa posiedzenia
plenarne KWRiST, tj. w dniu 27 lutego oraz 20 marca 2013 r., oraz dwa spotkania
uzgodnieniowe zorganizowane przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, tj. w dniu
7 marca oraz 26 marca 2013 r., posiedzenia Zespołów Roboczych KWRiST, tj.: Zespołu
57
ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska – dnia
11 lutego 2013 r., Zespołu ds. Systemu Finansów Publicznych – dnia 20 lutego 2013 r.,
Zespołu ds. Funkcjonalnych Obszarów Metropolitalnych i Miejskich – dnia 22 lutego
2013 r., a także spotkanie w Białymstoku, podczas których przedstawiciele Ministerstwa
Rozwoju Regionalnego wyjaśniali pojawiające się wątpliwości i odpowiadali na pytania
oraz na bieżąco uwzględniali uwagi, proponując konkretne przepisy w projekcie ustawy.
Jednocześnie przed posiedzeniem plenarnym KWRiST w dniu 27 lutego 2013 r. uwagi
do przedmiotowego projektu ustawy przekazały:
1) Związek Miast Polskich;
2) Unia Metropolii Polskich;
3) Konwent Marszałków Województw RP/Związek Województw RP;
4) województwo zachodniopomorskie;
5) województwo małopolskie;
6) województwo śląskie;
7) województwo świętokrzyskie;
8) województwo lubuskie;
9) miasto Lublin;
10) miasto stołeczne Warszawa.
Zgłoszone uwagi dotyczyły następujących kwestii:
1) kompetencji MRR;
2) definicji dokumentów programowych i programów służących realizacji umowy
partnerstwa;
3) obszarów strategicznej interwencji państwa;
4) kontraktu terytorialnego;
5) polityki miejskiej;
6) braku regulacji systemu dokumentów strategicznych na poziomie lokalnym;
7) umowy partnerstwa;
58
8) obszarów funkcjonalnych;
9) odpowiedzialności jst za udzielanie ulg w spłacie należności, o których mowa
w art. 60 pkt 6 ustawy o finansach publicznych.
W wyniku analizy zgłoszonych uwag Minister Rozwoju Regionalnego przyjął postulaty
zgłaszane przez KWRiST, przez:
1) uwzględnienie roli samorządów terytorialnych w zakresie kompetencji do
opracowywania dokumentów dotyczących programowania UE oraz planowania
i zagospodarowania przestrzennego przez odpowiednie zmodyfikowanie katalogu
zadań MRR;
2) realizację zasady partnerstwa przez zapewnienie udziału przedstawiciela strony
samorządowej KWRiST w pracach Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa;
3) modyfikację definicji programów rozwoju zawartej w art. 15 ust. 4 uzppr oraz
wprowadzenie trybu opracowania i przyjmowania programów rozwoju przez
samorządy lokalne (gminy i powiaty);
4) uwzględnienie roli samorządu lokalnego w procesie tworzenia kontraktu
terytorialnego przez wprowadzenie do uzppr obowiązku zasięgnięcia przez zarząd
województwa opinii jednostek samorządu terytorialnego właściwych ze względu na
zakres objęty kontraktem. Opinia ta ma być wyrażana podczas konferencji, w której
uczestniczą przedstawiciele zarządu województwa oraz przedstawiciele właściwych
jednostek samorządu terytorialnego;
5) uwzględnienie wpływu jednostek samorządu terytorialnego na kształt rozwiązań
zawartych w dokumencie krajowa polityka miejska, przez wprowadzenie obowiązku
opracowania tego dokumentu przez MRR przy współpracy z jednostkami samorządu
terytorialnego;
6) uwzględnienie możliwości wyznaczania przez samorząd gminny i powiatowy
obszarów funkcjonalnych przez wprowadzenie do ustawy o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym możliwości wystąpienia przez te samorządy do
samorządu województwa z wnioskiem o uwzględnienie wyznaczonych przez nie
obszarów funkcjonalnych.
59
Projekt ustawy był ponownie przedmiotem dyskusji na kolejnym posiedzeniu plenarnym
KWRiST w dniu 20 marca 2013 r.
Do ww. projektu ustawy były zgłaszane nowe uwagi przez następujące podmioty:
1) województwo pomorskie;
2) województwo kujawsko-pomorskie;
3) Prezydenta Miasta Krakowa;
4) Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego w Warszawie.
W trakcie posiedzenia zostało przekazane stanowisko organizacji gmin i powiatów
wchodzących w skład Strony Samorządowej KWRiST.
Zgłoszone uwagi dotyczyły następujących kwestii:
1) zapewnienia zasady partnerstwa w procesie tworzenia poszczególnych dokumentów
i narzędzi funkcjonujących w nowym okresie programowania (umowa partnerstwa,
Komitet do spraw Umowy Partnerstwa, delimitacja obszarów funkcjonalnych);
2) udziału jednostek samorządu terytorialnego szczebla lokalnego (gmin i powiatów)
w procesie tworzenia kontraktu terytorialnego;
3) uwzględnienia w ustawie możliwości tworzenia lokalnych obszarów funkcjonalnych.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego uwzględniło KWRiST: w procesie tworzenia
umowy partnerstwa, w procesie opiniowania projektów programów, udział
3 przedstawicieli strony samorządowej KWRiST w pracach Komitetu do spraw Umowy
Partnerstwa. Ponadto wprowadzono do projektu ustawy instytucję konferencji
uzgodnieniowej jako platformy porozumienia w procesie tworzenia kontraktu
terytorialnego oraz wyznaczania obszarów funkcjonalnych o znaczeniu regionalnym
i ponadregionalnym, a także autonomię samorządów gmin w wyznaczaniu lokalnych
obszarów funkcjonalnych. Niezależnie od powyższych propozycji Ministerstwo Rozwoju
Regionalnego zaproponowało instytucję porozumienia poszczególnych jednostek
samorządu terytorialnego w zakresie prowadzenia polityki przestrzennej regionu
w stosunku do obszaru funkcjonalnego o znaczeniu ponadregionalnym lub regionalnym,
co oznacza, że wszelkie ustalenia w powyższym zakresie nie mogą być poczynione bez
ostatecznego konsensusu między poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego.
60
Na posiedzeniu plenarnym w dniu 24 kwietnia 2013 r. KWRiST wyraziła pozytywną
opinię o projekcie, podtrzymując jednakże zastrzeżenia (do rozważenia na dalszym
etapie prac) w zakresie:
1) trybu opiniowania kontraktu terytorialnego oraz propozycji obszarów funkcjonalnych
przez samorządy lokalne oraz
2) kwestii dotyczących spójności między kompetencjami organów opracowujących
i przyjmujących dokumenty strategiczne oraz programy.
VIII. Konsultacje społeczne
Wraz z przekazaniem do uzgodnień międzyresortowych projekt został przesłany do
zaopiniowania przez następujące podmioty:
1) marszałków województw;
2) Komisję Krajową NSZZ „Solidarność”;
3) Forum Związków Zawodowych;
4) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych;
5) Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan;
6) Konfederację Pracodawców Polskich;
7) Business Center Club;
8) Związek Rzemiosła Polskiego;
9) Unię Miasteczek Polskich;
10) Związek Województw RP;
11) Związek Miast Polskich;
12) Związek Powiatów Polskich;
13) Związek Gmin Wiejskich RP;
14) Unię Metropolii Polskich;
15) Radę Główną Szkolnictwa Wyższego;
16) Radę Działalności Pożytku Publicznego;
61
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1881
› Pobierz plik