Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy stworzenia podstaw prawnych do przygotowania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego nowego okresu programowania Unii Europejskiej 2014 2020, jak również kolejnych okresów programowania UE
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1881
- Data wpłynięcia: 2013-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 379
1881
określonych celów projektu, zwłaszcza w kontekście założeń programu operacyjnego
i rozwoju społeczno-gospodarczego Polski, ale wręcz z konkretnymi stratami
finansowymi po stronie budżetu państwa.
Wskazać również należy, że projektowany przepis posługuje się pojęciem projektu przez
odniesienie do środków, z których ten projekt jest finansowany, tj. środków z budżetu
Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez
państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), a także
niepodlegających zwrotowi środków pochodzących z innych źródeł zagranicznych.
Dlatego też, w celu jednoznacznego uregulowania powyższej kwestii, proponuje się
wprowadzić omawianą zmianę.
2. Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (upewa)
Wyłączenie spod egzekucji administracyjnej środków z budżetu Unii Europejskiej oraz
niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), a także niepodlegających
zwrotowi środków pochodzących z innych źródeł zagranicznych (art. 3 projektu – art. 8
§ 1 pkt 15 upewa).
W art. 3 projektu przewiduje się zmianę art. 8 § 1 pkt 15 ustawy o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji. Celem zaproponowanej zmiany jest ujednolicenie zakresu
wyłączenia spod egzekucji administracyjnej środków o szczególnym charakterze, jakie
stanowią środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych. Aktualnie obowiązujący przepis zwalnia spod egzekucji jedynie
te z ww. środków, które przekazane zostały w formie zaliczki. Należy jednak podkreślić,
że również przekazanie beneficjentowi środków w formie refundacji może warunkować
dalszą, prawidłową realizację projektu. W przypadku refundacji (zwłaszcza gdy nie jest to
płatność końcowa, lecz okresowa) mamy do czynienia z sytuacją, kiedy to beneficjent
wydaje na realizację projektu środki własne lub pochodzące z pożyczki, kredytu, i od
terminowego otrzymania środków refundacji zależy utrzymanie jego płynności
finansowej, a tym samym – dalsze losy realizowanego przez niego projektu. Brak
wyłączenia tej kategorii środków spod egzekucji może w praktyce stanowić poważną
przeszkodę w osiągnięciu celów projektu, a tym samym przekłada się na cele i założenia
programów operacyjnych. Z tych powodów nie znajduje uzasadnienia odmienne
32
traktowanie przedmiotowych środków w zależności od formy ich przekazania.
Potwierdzenie szczególnego charakteru ogółu środków przeznaczonych na realizację
programów operacyjnych, niezależnie od formy ich przekazania, znajdujemy także
w art. 204 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych stanowiącym, że
środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 tej ustawy, są przeznaczone wyłącznie na
cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.
Powołany przepis odnosi się nie tylko do środków pochodzących z Unii Europejskiej, ale
również środków z pomocy państw EFTA.
Z kolei na poziomie unijnym ogólne kwestie dotyczące realizacji programów
operacyjnych i wydatkowania środków przeznaczonych na ich realizację zostały
uregulowane w rozporządzeniu nr 1083/2006. Zgodnie z art. 80 rozporządzenia
nr 1083/2006, państwa członkowskie upewniają się, że instytucje odpowiedzialne za
dokonywanie płatności zapewniają, aby beneficjenci otrzymali pełną kwotę wkładu ze
środków publicznych możliwie najszybciej i w całości. Nie potrąca się ani nie
wstrzymuje żadnych kwot, ani też nie nakłada się żadnych opłat szczególnych lub innych
opłat o równoważnym skutku, które powodowałyby zmniejszenie kwot wypłacanych
beneficjentom. Przepis ten niewątpliwie stanowi ochronę przedmiotowych środków do
momentu ich przekazania beneficjentom. Analogiczne rozwiązanie jest planowane
również w nowym okresie programowania UE. Jednakże równie istotne jest, aby
przedmiotowe środki, z uwagi na ich szczególny charakter i przeznaczenie, były
chronione także już po ich przekazaniu. Jest to szczególnie ważne w kontekście tzw.
zasady trwałości projektu, wyrażonej w art. 57 rozporządzenia nr 1083/2006. Zgodnie z tą
zasadą państwo członkowskie lub instytucja zarządzająca zapewniają, aby operacja
obejmująca inwestycje w infrastrukturę lub inwestycje produkcyjne zachowała wkład
funduszy wyłącznie, jeżeli w terminie pięciu lat od jej zakończenia nie zostanie poddana
zasadniczej modyfikacji wynikającej ze zmiany charakteru własności elementu
infrastruktury albo z zaprzestania działalności produkcyjnej i mającej wpływ na charakter
lub warunki realizacji operacji lub powodującej uzyskanie nieuzasadnionej korzyści przez
przedsiębiorstwo lub podmiot publiczny. Prowadzenie egzekucji w przedmiotowym
zakresie może w praktyce doprowadzić do konieczności zwrotu środków przekazanych
beneficjentom, w tym także przez Polskę, do budżetu Unii Europejskiej. Może to również
doprowadzić do upadłości beneficjenta, co z kolei oznaczać będzie zarówno zaprzestanie
33
realizacji projektu, jak i brak możliwości odzyskania środków przekazanych
beneficjentom.
W efekcie mielibyśmy do czynienia nie tylko z brakiem osiągnięcia określonych celów
projektu, zwłaszcza w kontekście założeń programu operacyjnego i rozwoju społeczno-
-gospodarczego Polski, ale wręcz z konkretnymi stratami finansowymi po stronie budżetu
państwa. Należy wskazać, że proponowany zakres zmiany przepisu był przedmiotem
konsultacji z Ministrem Finansów w ramach procedowanego projektu założeń projektu
ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Minister
Finansów w piśmie z dnia 23 czerwca 2010 r., znak: AP13/0310/671/10/FAR/8341,
przychylił się do proponowanego zakresu zmian omawianego przepisu.
3. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
Projektowane zmiany mają na celu uzupełnienie kompetencji:
1) rady gminy w zakresie przyjmowania programów rozwoju;
2) wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w zakresie opracowywania programów
rozwoju.
4. Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym
Uzupełniono kompetencje zarządu powiatu w zakresie opracowywania programów
rozwoju i rady powiatu w zakresie przyjmowania programów rozwoju.
5. Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (usw)
Uzupełniono konieczność przygotowywania przez samorząd województwa programów
służących realizacji umowy partnerstwa, uwzględniania programów służących realizacji
umowy partnerstwa w strategii rozwoju województwa, w procesie jej monitorowania
i ewaluacji oraz zgodności strategii ze śsrk, krajową strategią rozwoju regionalnego,
strategiami ponadregionalnymi oraz koncepcją przestrzennego zagospodarowania kraju,
a także uwzględniania w niej obszarów strategicznej interwencji państwa (art. 6 projektu
ustawy – art. 11 i art. 41 ust. 2 pkt 4 i 4a usw). Należy przy tym wyjaśnić, że
w projektowanym art. 11 ust. 4 usw znajduje się odwołanie do odrębnych przepisów –
tzn. do ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o dochodach jednostek samorządu
terytorialnego.
34
6. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
(uopizp)
W nowym okresie programowania większy nacisk położony będzie na wykorzystanie
potencjałów terytorialnych oraz zintegrowane inwestycje ukierunkowane na poszczególne
obszary. Kierunek ten służy dosłownej koncentracji wydatkowania środków przy
jednoczesnym zmniejszaniu ich rozpraszania i kierowaniu pomocy na zidentyfikowane
geograficznie (w przestrzeni) obszary. Kierowanie pomocy w ten sposób wymaga
precyzyjnej identyfikacji cech danego obszaru i jego trwałych związków (relacji, funkcji),
jakie łączą go z otoczeniem. Najprostszym przykładem relacji społecznych
i gospodarczych jest gmina dużego miasta, która „wytworzyła” relacje z obszarami
leżącymi poza jej administracyjnymi granicami. Racjonalne planowanie rozwoju takiego
miasta musi uwzględniać kierunek rozwoju obszaru pozostającego z nim w relacji
funkcjonalnej. Uwarunkowania takich trwałych relacji mają najczęściej silne
uwarunkowania geograficzne. Zatem przedmiot planowania interwencji opiera się na
wynikach analiz powiązań funkcjonalnych między gminami, identyfikacji ich trwałych
relacji, następnie delimitacji takiego obszaru oraz włączenia go jako „obszaru
funkcjonalnego” do dokumentów planistycznych i programowych i maksymalnie
precyzyjnego dostosowania do funkcji formy interwencji.
Z uwagi na powyższe do uopizp:
1) wprowadzono definicję obszaru funkcjonalnego, miejskiego obszaru funkcjonalnego
ośrodka wojewódzkiego (art. 7 pkt 1 lit. a projektu ustawy – art. 2 pkt 6a i 6b uopizp);
Pojęcie „miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka wojewódzkiego” (MOFOW)
zastępuje dotychczasowe pojęcie „obszaru metropolitalnego”, przy czym nie jest to
wymiana pojęć równoważnych. Do tej pory brak jednolitych zasad rozumienia pojęcia
„obszar metropolitalny” prowadził do zasadniczych różnic w podejściu do
wyznaczania tego obszaru w dokumentach planistycznych, co przekładało się z kolei
na trudności w jednolitym podejściu działań analitycznych, strategicznych
i operacyjnych, w tym kierowania interwencji publicznej do tych obszarów.
Wprowadzenie nowego, szerszego, pojęcia – miejskiego obszaru funkcjonalnego
ośrodka wojewódzkiego, którego granice mają być określane przez samorząd
województwa według jednolitego podejścia w skali kraju, ma pomóc przezwyciężyć
wspomniane trudności;
35
2) wprowadzono zmiany w zakresie planu zagospodarowania przestrzennego
województwa przez obowiązek określania w nim granic i zasad zagospodarowania
obszarów funkcjonalnych o znaczeniu ponadregionalnym i w zależności od potrzeb –
o znaczeniu regionalnym (art. 7 pkt 3 lit. a projektu ustawy – art. 39 ust. 3 pkt 4
uopizp);
3) wprowadzono rozwiązanie, zgodnie z którym plan zagospodarowania przestrzennego
województwa dostosowuje się do strategii rozwoju województwa po jej aktualizacji,
o ile aktualizacja strategii dotyczy sytuacji przestrzennej województwa (art. 7 pkt 4
projektu ustawy – art. 39a uopizp). Przepis ma na celu zachowanie spójności między
podstawowymi dokumentami planowania województwa – strategią rozwoju
województwa a planem zagospodarowania przestrzennego województwa. Wymóg
dostosowania planu ogranicza się tylko do sytuacji, w której jest to niezbędne, gdy
zmiana w treści strategii może mieć wpływ na zapisy planu, a więc dotyczy sytuacji
przestrzennej województwa;
4) zmiana w art. 39 ust. 6 i dodanie ust. 7 w uopizp mają na celu umożliwienie
jednoczesnego ujęcia w planie zagospodarowania przestrzennego województwa
wyznaczenia MOFOW na podstawie sposobu i warunków
zawartych
w rozporządzeniu wydanym przez ministra właściwego do spraw rozwoju
regionalnego oraz uwzględnienia w planie zagospodarowania MOFOW dodatkowych
terenów, które z powodu potrzeb planistycznych regionu lub regionalnych
uwarunkowań, samorząd województwa uważa za właściwe do łącznego ujęcia
planistycznego. W szczególności może to dotyczyć sytuacji, gdy samorząd
województwa wyznaczył regionalny obszar funkcjonalny wokół ośrodka
wojewódzkiego (o zasięgu szerszym niż MOFOW – obszar o znaczeniu
ponadregionalnym) i ten szerszy obszar chce uczynić podstawą prac planistycznych
dla aglomeracji (może to dotyczyć chęci kontynuacji wcześniejszych prac
planistycznych, jakie były prowadzone przez samorząd województwa);
5) w odrębnym rozdziale 4a kompleksowo zawarto regulacje dotyczące obszarów
funkcjonalnych. W art. 49a dokonano jednoznacznego rozróżnienia obszarów
funkcjonalnych w odniesieniu do poszczególnych szczebli planowania
przestrzennego. Obszary funkcjonalne są instrumentem planowania przestrzennego,
dlatego ich wyznaczanie przypisano odpowiednim szczeblom dysponującym
36
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1881
› Pobierz plik