eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy stworzenia podstaw prawnych do przygotowania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego nowego okresu programowania Unii Europejskiej 2014 2020, jak również kolejnych okresów programowania UE

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1881
  • Data wpłynięcia: 2013-10-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 379

1881

projekty, które zostały ocenione najwyżej, w ramach danej puli alokacji. Wyłączenie 
wszystkich  dokumentów,  zarówno  wniosków  jak  i  tych  powstałych  w  procesie 
oceny  wniosku,  aż  do  czasu  zakończenia  konkursu,  z  ich  udostępniania  w  trybie 
ustawy o dostępie do informacji publicznej ma na celu wyeliminowanie możliwości 
przekopiowywania  innowacyjnych  pomysłów  i  rozwiązań  przez  wnioskodawców, 
którzy,  zamiast  samemu  opracować  wniosek,  liczą  na  wykorzystanie  pomysłów  od 
swoich  konkurentów  ubiegających  się  o  dofinansowanie.  Uniemożliwienie  tego 
procederu  zapewni  najbardziej  efektywne  wykorzystanie  środków  europejskich, 
które zostaną skierowane do rzeczywistych autorów pomysłów i rozwiązań. Z tego 
też powodu przedstawiono propozycję zmiany art. 28 ust. 8 uzppr, który zapewnia 
wnioskodawcom, do czasu podpisania wszystkich umów o  dofinansowanie 
w ramach  konkursu,  pełniejszą  ochronę,  z  uwzględnieniem  stałej  i  niezmiennej 
zasady,  że  zarówno  postępowanie  konkursowe,  jak  i  realizacja  poszczególnych 
projektów są co do zasady jawne. Nowe, uzupełnione brzmienie art. 28 ust. 8 uzppr 
powinno wejść w życie wraz z wejściem w życie całej ustawy zmieniającej. Nie jest 
konieczne wprowadzanie przepisów przejściowych, opóźniających wejście w życie 
tej  propozycji,  ponieważ  ma  ona  na  celu  ochronę  interesów  wnioskujących 
o dofinansowanie. 
 
POZOSTAŁE ZMIANY W UZPPR: 
1.  Art. 1 pkt 3 projektu ustawy – art. 4 ust. 1 uzppr  
Zmiana  polega  na  wskazaniu,  że  polityka  rozwoju  jest  prowadzona  również  za  pomocą 
dokumentów programowych,  tj.  umowy  partnerstwa,  programów  służących  jej  realizacji, 
uwzględniając zobowiązania wynikające z prawa Unii Europejskiej. 
2.  Art. 1 pkt 5 projektu ustawy – art. 6a uzppr 
Projektowany  przepis  wskazuje,  że  przy  opracowywaniu  projektu  strategii  rozwoju, 
programów,  umowy  partnerstwa  i  programów  służących  realizacji  umowy  partnerstwa 
stosuje się przepisy art. 46 i art. 47 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu 
informacji o  środowisku  i  jego  ochronie,  udziale  społeczeństwa  w  ochronie  środowiska 
oraz o  ocenach  oddziaływania  na  środowisko.  Przepis  ten  rozszerzył  swój  katalog, 
w porównaniu do obecnego brzmienia o dokumenty programowe –  opracowywane dla 
wdrożenia nowego okresu programowania. Ponadto rozszerzenie to oraz wprost wskazanie 
27 
na ustawę o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa 
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko jest konieczne w celu 
wyeliminowania przy interpretowaniu norm konfliktu między art. 46 i art. 47 ww. ustawy 
a obecnym brzmieniem  art.  6a  uzppr.  Jednakże  w  uzppr  konieczne  jest  wskazanie  pełnej 
ścieżki,  wszystkich  wymogów,  jakie  muszą  spełniać  dokumenty,  tak  aby  żaden 
z elementów koniecznych dla przyjęcia dokumentu nie został pominięty. 
3.  Art. 1 pkt 17 lit. a projektu ustawy – art. 15 ust. 4 pkt 2 uzppr 
Projektowany przepis porządkuje definicję programów rozwoju w sposób jednoznacznie 
wskazujący  na zaliczenie do programów rozwoju wszystkich dokumentów realizujących 
cele zawarte w strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3 uzppr. Obecne 
brzmienie definicji programów rozwoju, przez wskazanie, że do tych programów zaliczane 
są  programy  wojewódzkie,  powodowało  wątpliwości  interpretacyjne,  polegające  na 
ograniczeniu pojęcia programów rozwoju wyłącznie do programów wojewódzkich, a tym 
samym wykluczanie z jego zakresu programów opracowywanych przez gminy i powiaty.  
4.  Art. 1 pkt 18 projektu ustawy – art. 18 uzppr 
Projektowany przepis jest konsekwencją rozszerzenia art. 19 uzppr w sposób przyznający 
powiatom oraz gminom uprawnienie do przygotowania oraz realizowania programów 
rozwoju. W przepisie art. 18 pkt 3 określono właściwe podmioty, które będą odpowiadać, 
na poziomie lokalnym,  za opracowanie programów rozwoju –  czyli  obok  właściwego 
ministra i zarządu województwa należało – stosowanie do projektowanych zmian w art. 19 
– wskazać również zarząd powiatu lub wójta (burmistrza, prezydenta miasta).  
5.  Art. 1 pkt 19 projektu ustawy – art. 19 uzppr 
Projektowany  przepis  wprowadza  zmiany  w  procedurze  wyrażania  przez  ministra 
właściwego do spraw rozwoju regionalnego opinii o zgodności programu rozwoju ze śsrk, 
analogicznie jak w przypadku opinii o zgodności strategii rozwoju, o której mowa w art. 9 
pkt 3 uzppr, ze śsrk. 
Wprowadzono  również  procedurę  opracowywania  i  przyjmowania,  a  także  ogłaszania 
programów rozwoju na poziomie lokalnym (powiat, gmina). 
 
 
28 
6.  Art. 1 pkt 20 projektu ustawy – art. 19a ust. 1 uzppr 
Wprowadzono  obowiązek  konsultacji  projektów  programów  z  Komisją  Wspólną  Rządu 
i Samorządu Terytorialnego. 
7.  Art. 1 pkt 22 projektu ustawy – art. 20b uzppr 
Wprowadzony  art.  20b  jest  przepisem  materialnym,  precyzującym,  na  co  mogą  być 
przyznawane  dotacje  celowe  dla  jst,  w  stosunku  do  ogólnej  normy  określonej  w  art.  42 
ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. 
8.  Art. 1 pkt 25 projektu ustawy – art. 26 ust. 3 uzppr 
W art. 1 pkt 25  zmieniono art. 26 ust. 3 uzppr przez uchylenie zarówno w pkt 1,  jak 
i w pkt 2 lit. c. Wprowadzona zmiana zmierza do rezygnacji z zawierania w komunikacie 
ogłaszanym  w  Dzienniku  Urzędowym  Rzeczypospolitej  Polskiej  „Monitor  Polski” 
informacji  o  zakresie  zmian  wprowadzonych  do  szczegółowego  opisu  priorytetów. 
Opisywanie  zmian  wprowadzonych  do  szczegółowego  opisu  priorytetów  ma  charakter 
merytoryczny, natomiast komunikat takiego charakteru  nie  ma.  W  samym  założeniu 
szerokiego informowania o  przyjęciu  czy  też  zmianach  programów  operacyjnych, 
szczegółowych  opisów  priorytetów  czy  innych  dokumentów  oparto  się  na  konstrukcji 
komunikatu  jako  nośnika  informacji  o  miejscu publikacji pierwotnych  dokumentów lub 
ich zmian, aby każdy zainteresowany mógł się z nimi zapoznać. Komunikat jest jedynie 
wskazówką, gdzie są umieszczone dokumenty, dlatego też niewłaściwe jest umieszczanie 
w  komunikacie  informacji  mających  charakter  merytoryczny,  odnoszący  się  do 
dokumentów pierwotnych lub ich zmian. Z tego też powodu postanowiono zrezygnować 
z obowiązku  umieszczania  takich  informacji  w  komunikacie  i  uchylono  powołane  wyżej 
przepisy. 
9.  Art. 1 pkt 26 – art. 27 ust. 1 pkt 6a uzppr 
Zmiana przepisu ma charakter doprecyzowujący  i  stanowi  konsekwencję  dokonywanej 
projektowaną ustawą zmiany ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych 
w zakresie  związanym  z  wydawaniem  decyzji  o  odsetkach,  o  których  mowa  w  art.  189 
ust. 3 ustawy o finansach publicznych.  
Zgodnie  z  zaproponowaną  zmianą  instytucja  zarządzająca  będzie  miała  możliwość 
powierzenia instytucji pośredniczącej, w drodze porozumienia, oprócz wydawania decyzji 
o  zwrocie  środków  przekazanych  na  realizację  programów,  projektów  lub  zadań,  także 
29 
decyzji  o  zapłacie  odsetek,  o  których  mowa  w  przepisach o finansach publicznych, jak 
również rozpatrywania odwołań od tych decyzji, wydawanych w pierwszej instancji przez 
inną instytucję. 
10.  Art. 1 pkt 28 – art. 32 ust. 1 uzppr 
Podobnie jak w przypadku art. 27 ust. 1 pkt 6a uzppr,  zmiana przepisu ma charakter 
doprecyzowujący  i  stanowi  konsekwencję  dokonywanej  projektowaną  ustawą  zmiany 
ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.  o  finansach  publicznych  w  zakresie  związanym 
z wydawaniem decyzji o odsetkach, o których mowa w art. 189 ust. 3 ustawy o finansach 
publicznych.  Zgodnie  z projektowanym  przepisem  instytucja  zarządzająca  lub  instytucja 
pośrednicząca może zawrzeć z instytucją wdrażającą porozumienie lub umowę o realizacji 
powierzonych jej zadań, w tym o wydawaniu decyzji o zwrocie środków przekazanych na 
realizację  programów,  projektów  lub  zadań  oraz  decyzji  o  zapłacie  odsetek,  o  których 
mowa w przepisach o finansach publicznych. 
11.  Art. 1 pkt 31 projektu ustawy – art. 35b uzppr 
Projektowany przepis polega na zmianie terminu opracowania raportu o rozwoju 
społeczno-gospodarczym, regionalnym oraz przestrzennym z 3 na 4 lata. 
 
ZMIANY W PRZEPISACH OBOWIĄZUJĄCYCH: 
1.  Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (kpc) 
W art. 2 projektu ustawy zaproponowano zmianę art. 831 § 1 i 2 kpc przez wyłączenie 
spod  egzekucji  środków  z  budżetu  Unii  Europejskiej  oraz  niepodlegających  zwrotowi 
środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia 
o Wolnym  Handlu  (EFTA),  a  także  niepodlegających  zwrotowi  środków  pochodzących 
z innych źródeł zagranicznych.  
Zgodnie z art. 831 § 1 pkt 2 kpc  nie  podlegają  egzekucji  m.in. sumy przyznane przez 
Skarb  Państwa  na  specjalne  cele  (w  szczególności  stypendia,  wsparcia),  chyba  że 
wierzytelność egzekwowana powstała w związku z urzeczywistnieniem tych celów albo 
z tytułu  obowiązku  alimentacyjnego.  Egzekucji  w  tym  przypadku  nie  podlegają  także 
sumy i świadczenia w naturze już wypłacone lub wydane. Jak podkreśla się w doktrynie, 
ww.  ograniczenia  egzekucji  obejmują  nie  tylko  świadczenia  już  fizycznie  wydane 
dłużnikowi  (wypłacone),  ale  również  takie  świadczenia,  które  zostały  mu  dopiero 
30 
przyznane  i  będą  wypłacone  w  przyszłości.  Jak  wynika  z  dotychczasowej  praktyki, 
wypłaty  dokonywane w  ramach  programów  finansowanych  z  udziałem  środków 
europejskich zarówno w formie refundacji,  jak  i  w  formie  zaliczek  nie  były  jednolicie 
traktowane w praktyce komorniczej. W  niektórych sprawach komornicy sankcjonowali 
stanowisko Ministra Sprawiedliwości wyrażone w piśmie z dnia 25 października 2012 r., 
znak: DPrC-4190-4/12, zgodnie z którym obecne brzmienie art. 831 kpc stanowi 
podstawę  wyłączenia  spod  egzekucji  środków  europejskich.  W  przeważającej  jednak 
liczbie  przypadków  środki  te  próbowano  zająć  w  trakcie prowadzonej egzekucji 
komorniczej.  
W  tym  miejscu  należy  podkreślić,  że  zgodnie  z  art.  80  rozporządzenia  Rady  (WE) 
nr 1083/2006  z  dnia  11  lipca  2006  r.  ustanawiającego  przepisy  ogólne  dotyczące 
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego  Funduszu  Społecznego 
oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE 
L 210 z  31.07.2006, str. 25,  z  późn.  zm.)  (rozporządzenie  nr  1083/2006),  państwa 
członkowskie  upewniają  się,  że  instytucje  odpowiedzialne  za  dokonywanie  płatności 
zapewniają,  aby  beneficjenci  otrzymali  pełną  kwotę  wkładu  ze  środków  publicznych 
możliwie najszybciej i w całości. Nie potrąca się ani nie wstrzymuje żadnych kwot, ani 
też nie nakłada się żadnych opłat szczególnych lub innych opłat o równoważnym skutku, 
które  powodowałyby  zmniejszenie  kwot  wypłacanych  beneficjentom.  Analogiczne 
rozwiązanie będzie obowiązywało w nowym okresie programowania UE. 
Ponadto  należy  mieć  na  względzie  tzw.  zasadę  trwałości  projektu,  wyrażoną  w  art.  57 
rozporządzenia  nr  1083/2006,  zgodnie  z  którą  państwo  członkowskie  lub  instytucja 
zarządzająca zapewniają, że projekt zachowuje wkład funduszy europejskich wyłącznie, 
jeżeli  projekt  ten  w  terminie  pięciu  lat  od  jego  zakończenia  nie  zostanie  poddany 
zasadniczej modyfikacji  wynikającej  ze  zmiany  charakteru  własności  elementu 
infrastruktury albo z zaprzestania działalności produkcyjnej i mającej wpływ na charakter 
lub  warunki  realizacji  projektu  lub  powodującej  uzyskanie  nieuzasadnionej  korzyści 
przez przedsiębiorstwo lub podmiot publiczny. Prowadzenie egzekucji w przedmiotowym 
zakresie może w praktyce doprowadzić do konieczności zwrotu środków przekazanych 
beneficjentom, w tym także przez Polskę, do budżetu Unii Europejskiej. Może to również 
doprowadzić do upadłości beneficjenta, co z kolei oznaczać będzie zarówno zaprzestanie 
realizacji  projektu,  jak  i  brak  możliwości  odzyskania  środków  przekazanych 
31 
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 25

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: