Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy stworzenia podstaw prawnych do przygotowania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego nowego okresu programowania Unii Europejskiej 2014 2020, jak również kolejnych okresów programowania UE
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1881
- Data wpłynięcia: 2013-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 379
1881
wszystkich dokumentów, zarówno wniosków jak i tych powstałych w procesie
oceny wniosku, aż do czasu zakończenia konkursu, z ich udostępniania w trybie
ustawy o dostępie do informacji publicznej ma na celu wyeliminowanie możliwości
przekopiowywania innowacyjnych pomysłów i rozwiązań przez wnioskodawców,
którzy, zamiast samemu opracować wniosek, liczą na wykorzystanie pomysłów od
swoich konkurentów ubiegających się o dofinansowanie. Uniemożliwienie tego
procederu zapewni najbardziej efektywne wykorzystanie środków europejskich,
które zostaną skierowane do rzeczywistych autorów pomysłów i rozwiązań. Z tego
też powodu przedstawiono propozycję zmiany art. 28 ust. 8 uzppr, który zapewnia
wnioskodawcom, do czasu podpisania wszystkich umów o dofinansowanie
w ramach konkursu, pełniejszą ochronę, z uwzględnieniem stałej i niezmiennej
zasady, że zarówno postępowanie konkursowe, jak i realizacja poszczególnych
projektów są co do zasady jawne. Nowe, uzupełnione brzmienie art. 28 ust. 8 uzppr
powinno wejść w życie wraz z wejściem w życie całej ustawy zmieniającej. Nie jest
konieczne wprowadzanie przepisów przejściowych, opóźniających wejście w życie
tej propozycji, ponieważ ma ona na celu ochronę interesów wnioskujących
o dofinansowanie.
POZOSTAŁE ZMIANY W UZPPR:
1. Art. 1 pkt 3 projektu ustawy – art. 4 ust. 1 uzppr
Zmiana polega na wskazaniu, że polityka rozwoju jest prowadzona również za pomocą
dokumentów programowych, tj. umowy partnerstwa, programów służących jej realizacji,
uwzględniając zobowiązania wynikające z prawa Unii Europejskiej.
2. Art. 1 pkt 5 projektu ustawy – art. 6a uzppr
Projektowany przepis wskazuje, że przy opracowywaniu projektu strategii rozwoju,
programów, umowy partnerstwa i programów służących realizacji umowy partnerstwa
stosuje się przepisy art. 46 i art. 47 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska
oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Przepis ten rozszerzył swój katalog,
w porównaniu do obecnego brzmienia o dokumenty programowe – opracowywane dla
wdrożenia nowego okresu programowania. Ponadto rozszerzenie to oraz wprost wskazanie
27
na ustawę o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko jest konieczne w celu
wyeliminowania przy interpretowaniu norm konfliktu między art. 46 i art. 47 ww. ustawy
a obecnym brzmieniem art. 6a uzppr. Jednakże w uzppr konieczne jest wskazanie pełnej
ścieżki, wszystkich wymogów, jakie muszą spełniać dokumenty, tak aby żaden
z elementów koniecznych dla przyjęcia dokumentu nie został pominięty.
3. Art. 1 pkt 17 lit. a projektu ustawy – art. 15 ust. 4 pkt 2 uzppr
Projektowany przepis porządkuje definicję programów rozwoju w sposób jednoznacznie
wskazujący na zaliczenie do programów rozwoju wszystkich dokumentów realizujących
cele zawarte w strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3 uzppr. Obecne
brzmienie definicji programów rozwoju, przez wskazanie, że do tych programów zaliczane
są programy wojewódzkie, powodowało wątpliwości interpretacyjne, polegające na
ograniczeniu pojęcia programów rozwoju wyłącznie do programów wojewódzkich, a tym
samym wykluczanie z jego zakresu programów opracowywanych przez gminy i powiaty.
4. Art. 1 pkt 18 projektu ustawy – art. 18 uzppr
Projektowany przepis jest konsekwencją rozszerzenia art. 19 uzppr w sposób przyznający
powiatom oraz gminom uprawnienie do przygotowania oraz realizowania programów
rozwoju. W przepisie art. 18 pkt 3 określono właściwe podmioty, które będą odpowiadać,
na poziomie lokalnym, za opracowanie programów rozwoju – czyli obok właściwego
ministra i zarządu województwa należało – stosowanie do projektowanych zmian w art. 19
– wskazać również zarząd powiatu lub wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
5. Art. 1 pkt 19 projektu ustawy – art. 19 uzppr
Projektowany przepis wprowadza zmiany w procedurze wyrażania przez ministra
właściwego do spraw rozwoju regionalnego opinii o zgodności programu rozwoju ze śsrk,
analogicznie jak w przypadku opinii o zgodności strategii rozwoju, o której mowa w art. 9
pkt 3 uzppr, ze śsrk.
Wprowadzono również procedurę opracowywania i przyjmowania, a także ogłaszania
programów rozwoju na poziomie lokalnym (powiat, gmina).
28
6. Art. 1 pkt 20 projektu ustawy – art. 19a ust. 1 uzppr
Wprowadzono obowiązek konsultacji projektów programów z Komisją Wspólną Rządu
i Samorządu Terytorialnego.
7. Art. 1 pkt 22 projektu ustawy – art. 20b uzppr
Wprowadzony art. 20b jest przepisem materialnym, precyzującym, na co mogą być
przyznawane dotacje celowe dla jst, w stosunku do ogólnej normy określonej w art. 42
ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
8. Art. 1 pkt 25 projektu ustawy – art. 26 ust. 3 uzppr
W art. 1 pkt 25 zmieniono art. 26 ust. 3 uzppr przez uchylenie zarówno w pkt 1, jak
i w pkt 2 lit. c. Wprowadzona zmiana zmierza do rezygnacji z zawierania w komunikacie
ogłaszanym w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”
informacji o zakresie zmian wprowadzonych do szczegółowego opisu priorytetów.
Opisywanie zmian wprowadzonych do szczegółowego opisu priorytetów ma charakter
merytoryczny, natomiast komunikat takiego charakteru nie ma. W samym założeniu
szerokiego informowania o przyjęciu czy też zmianach programów operacyjnych,
szczegółowych opisów priorytetów czy innych dokumentów oparto się na konstrukcji
komunikatu jako nośnika informacji o miejscu publikacji pierwotnych dokumentów lub
ich zmian, aby każdy zainteresowany mógł się z nimi zapoznać. Komunikat jest jedynie
wskazówką, gdzie są umieszczone dokumenty, dlatego też niewłaściwe jest umieszczanie
w komunikacie informacji mających charakter merytoryczny, odnoszący się do
dokumentów pierwotnych lub ich zmian. Z tego też powodu postanowiono zrezygnować
z obowiązku umieszczania takich informacji w komunikacie i uchylono powołane wyżej
przepisy.
9. Art. 1 pkt 26 – art. 27 ust. 1 pkt 6a uzppr
Zmiana przepisu ma charakter doprecyzowujący i stanowi konsekwencję dokonywanej
projektowaną ustawą zmiany ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
w zakresie związanym z wydawaniem decyzji o odsetkach, o których mowa w art. 189
ust. 3 ustawy o finansach publicznych.
Zgodnie z zaproponowaną zmianą instytucja zarządzająca będzie miała możliwość
powierzenia instytucji pośredniczącej, w drodze porozumienia, oprócz wydawania decyzji
o zwrocie środków przekazanych na realizację programów, projektów lub zadań, także
29
decyzji o zapłacie odsetek, o których mowa w przepisach o finansach publicznych, jak
również rozpatrywania odwołań od tych decyzji, wydawanych w pierwszej instancji przez
inną instytucję.
10. Art. 1 pkt 28 – art. 32 ust. 1 uzppr
Podobnie jak w przypadku art. 27 ust. 1 pkt 6a uzppr, zmiana przepisu ma charakter
doprecyzowujący i stanowi konsekwencję dokonywanej projektowaną ustawą zmiany
ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w zakresie związanym
z wydawaniem decyzji o odsetkach, o których mowa w art. 189 ust. 3 ustawy o finansach
publicznych. Zgodnie z projektowanym przepisem instytucja zarządzająca lub instytucja
pośrednicząca może zawrzeć z instytucją wdrażającą porozumienie lub umowę o realizacji
powierzonych jej zadań, w tym o wydawaniu decyzji o zwrocie środków przekazanych na
realizację programów, projektów lub zadań oraz decyzji o zapłacie odsetek, o których
mowa w przepisach o finansach publicznych.
11. Art. 1 pkt 31 projektu ustawy – art. 35b uzppr
Projektowany przepis polega na zmianie terminu opracowania raportu o rozwoju
społeczno-gospodarczym, regionalnym oraz przestrzennym z 3 na 4 lata.
ZMIANY W PRZEPISACH OBOWIĄZUJĄCYCH:
1. Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (kpc)
W art. 2 projektu ustawy zaproponowano zmianę art. 831 § 1 i 2 kpc przez wyłączenie
spod egzekucji środków z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi
środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia
o Wolnym Handlu (EFTA), a także niepodlegających zwrotowi środków pochodzących
z innych źródeł zagranicznych.
Zgodnie z art. 831 § 1 pkt 2 kpc nie podlegają egzekucji m.in. sumy przyznane przez
Skarb Państwa na specjalne cele (w szczególności stypendia, wsparcia), chyba że
wierzytelność egzekwowana powstała w związku z urzeczywistnieniem tych celów albo
z tytułu obowiązku alimentacyjnego. Egzekucji w tym przypadku nie podlegają także
sumy i świadczenia w naturze już wypłacone lub wydane. Jak podkreśla się w doktrynie,
ww. ograniczenia egzekucji obejmują nie tylko świadczenia już fizycznie wydane
dłużnikowi (wypłacone), ale również takie świadczenia, które zostały mu dopiero
30
przyznane i będą wypłacone w przyszłości. Jak wynika z dotychczasowej praktyki,
wypłaty dokonywane w ramach programów finansowanych z udziałem środków
europejskich zarówno w formie refundacji, jak i w formie zaliczek nie były jednolicie
traktowane w praktyce komorniczej. W niektórych sprawach komornicy sankcjonowali
stanowisko Ministra Sprawiedliwości wyrażone w piśmie z dnia 25 października 2012 r.,
znak: DPrC-4190-4/12, zgodnie z którym obecne brzmienie art. 831 kpc stanowi
podstawę wyłączenia spod egzekucji środków europejskich. W przeważającej jednak
liczbie przypadków środki te próbowano zająć w trakcie prowadzonej egzekucji
komorniczej.
W tym miejscu należy podkreślić, że zgodnie z art. 80 rozporządzenia Rady (WE)
nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego
oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE
L 210 z 31.07.2006, str. 25, z późn. zm.) (rozporządzenie nr 1083/2006), państwa
członkowskie upewniają się, że instytucje odpowiedzialne za dokonywanie płatności
zapewniają, aby beneficjenci otrzymali pełną kwotę wkładu ze środków publicznych
możliwie najszybciej i w całości. Nie potrąca się ani nie wstrzymuje żadnych kwot, ani
też nie nakłada się żadnych opłat szczególnych lub innych opłat o równoważnym skutku,
które powodowałyby zmniejszenie kwot wypłacanych beneficjentom. Analogiczne
rozwiązanie będzie obowiązywało w nowym okresie programowania UE.
Ponadto należy mieć na względzie tzw. zasadę trwałości projektu, wyrażoną w art. 57
rozporządzenia nr 1083/2006, zgodnie z którą państwo członkowskie lub instytucja
zarządzająca zapewniają, że projekt zachowuje wkład funduszy europejskich wyłącznie,
jeżeli projekt ten w terminie pięciu lat od jego zakończenia nie zostanie poddany
zasadniczej modyfikacji wynikającej ze zmiany charakteru własności elementu
infrastruktury albo z zaprzestania działalności produkcyjnej i mającej wpływ na charakter
lub warunki realizacji projektu lub powodującej uzyskanie nieuzasadnionej korzyści
przez przedsiębiorstwo lub podmiot publiczny. Prowadzenie egzekucji w przedmiotowym
zakresie może w praktyce doprowadzić do konieczności zwrotu środków przekazanych
beneficjentom, w tym także przez Polskę, do budżetu Unii Europejskiej. Może to również
doprowadzić do upadłości beneficjenta, co z kolei oznaczać będzie zarówno zaprzestanie
realizacji projektu, jak i brak możliwości odzyskania środków przekazanych
31
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1881
› Pobierz plik