eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych

projekt dotyczy wprowadzenia świadczenia pieniężnego z tytułu wychowania dziecka w wysokości 600 zł na każde dziecko, jeżeli dochód członka rodziny nie przekracza 1008 zł

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 183
  • Data wpłynięcia: 2011-12-15
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

183


Druk nr 183

Warszawa, 15 grudnia 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej


Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o świadczeniach
rodzinnych.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Stanisława Szweda.



(-) Andrzej Adamczyk; (-) Marek Ast; (-) Piotr Babinetz; (-) Barbara
Bartuś; (-) Arkadiusz Czartoryski; (-) Edward Czesak; (-) Leszek
Dobrzyński; (-) Zbigniew Dolata; (-) Szymon Giżyński; (-) Tomasz Górski;
(-) Michał Jach; (-) Tomasz Kaczmarek; (-) Sławomir Kłosowski; (-) Maks
Kraczkowski; (-) Leonard Krasulski; (-) Adam Kwiatkowski; (-) Krzysztof
Lipiec; (-) Gabriela Masłowska; (-) Grzegorz Matusiak; (-) Kazimierz
Moskal; (-) Marek Opioła; (-) Stanisław Ożóg; (-) Krystyna Pawłowicz;
(-) Marek Polak; (-) Krzysztof Popiołek; (-) Małgorzata Sadurska; (-) Anna
Elżbieta Sobecka; (-)
Stanisław Szwed; (-) Robert Telus; (-) Grzegorz
Tobiszowski; (-) Jadwiga Wiśniewska.
Projekt

Ustawa
z dnia……..2011r.
o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych


Art. 1
W ustawie z dnia 28 listopada 2003 roku o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r., Nr 139,
poz. 992 z późn. zmprowadza się następujące zmiany:

1. W art. 2 w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„5) świadczenie pieniężne z tytułu wychowania dziecka.”

2. Po rozdziale 2a wprowadza się rozdział 2b w brzmieniu:
„Rozdział 2b
wiadczenie pieniężne z tytułu wychowania dziecka
Art. 15d
1. Z tytułu wychowania dziecka przyznaje się świadczenie pieniężne w wysokości 600 zł na
każde dziecko.
2. Prawo do świadczenia pieniężnego z tytułu wychowania dziecka przysługuje:
1) rodzicom, jednemu z rodziców albo opiekunowi prawnemu dziecka;
2) opiekunowi faktycznemu dziecka.
Art. 15e
1.
wiadczenie przysługuje osobom, o których mowa w art. 15d ust. 2, jeżeli dochód
rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 1008 zł
2. Do zasad ustalania dochodu rodziny, o którym mowa w ust.1, stosuje się art. 5 ust. 7 -11.

Art. 15f
1.
wiadczenie pieniężne z tytułu wychowania dziecka przysługuje osobom, o
których mowa w art. 15d ust. 2, do ukończenia przez dziecko 18 roku życia.
2.
wiadczenie pieniężne z tytułu wychowania dziecka nie przysługuje, jeżeli
członkowi rodziny przysługuje za granicą świadczenie z tytułu wychowania dziecka,
chyba że przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub dwustronne
umowy i zabezpieczeniu stanowią inaczej.
3.
wiadczenie pieniężne z tytułu wychowania dziecka płatne jest raz w roku w terminie 30
dni od dnia złożenia wniosku o wypłatę świadczenia.
4. Prawo do świadczenia, o którym mowa w ust. 1, wygasa, jeżeli wniosek o ustalenie prawa
do świadczenia nie został złożony w okresie 12 miesięcy od końca roku kalendarzowego,
za który świadczenie przysługuje.

Art. 15g
Rada gminy może w drodze uchwały podnieść kwotę świadczenia pieniężnego, o którym
mowa w art. 15d. Podwyższenie kwoty świadczenia finansowe jest ze środków własnych
gminy.
Art. 15h
Do świadczenia rodzinnego określonego w niniejszym rozdziale nie stosuje się przepisów
art. 23 ust. 3-5.”

Art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
 
 
                                                           
1 Zmiany wymienionej ustawy ogłoszone w Dz. U. z 2006 r., Nr 130, poz. 903, Nr 222, poz. 1630 i Nr 104, poz.
711, z 2007 r., Nr 64, poz. 427, Nr 105, poz. 720, nr 109, poz. 747, Nr 200, poz. 1446, Nr 192, poz. 1378, z 2008 r.,
Nr 70, poz. 416, Nr 138, poz. 872, Nr 138, poz. 875, Nr 223, poz. 1456, Nr 237, poz. 1654, z 2009 r., Nr 97, poz.
800, Nr 129, poz. 1058, nr 219, poz. 1706, z 2010 r., Nr 50, poz. 301. 

                                                                                                                                                                                                
Uzasadnienie


Polska rodzina przeżywa kryzys. Coraz gorzej spełnia swoje podstawowe funkcje.
Przestaje być miejscem, w którym się wychowujemy, uspołeczniamy i stajemy wrażliwi
moralnie. Przeważająca cześć polskich rodzin potrzebuje wsparcia, a niektóre z nich wymagają
go w sposób szczególny. Rodziny wielodzietne, w których najczęściej tylko jedno z rodziców
pracuje, mają bardzo skromne środki na utrzymanie. Wiele rodzin, zwłaszcza wielodzietnych,
znajduje się w tak trudnej sytuacji materialnej, że udźwignięcie kosztów opieki nad dzieckiem
jest praktycznie niewykonalne bez pomocy z zewnątrz. Obecnie aż 85% rodzin wielodzietnych
ma na tyle słabą kondycję finansową, że musi korzystać z rożnych form pomocy. Jeżeli chcemy,
aby Polacy decydowali się na powiększanie swoich rodzin, to musimy zrobić wszystko, by z
wielodzietnością nie szedł w parze gorszy standard życia i trudniejszy dostęp do edukacji czy
opieki zdrowotnej. Posłowie „Prawa i Sprawiedliwości” opowiadają się za nowoczesną politykę
rodzinną nastawioną na poprawę jakości życia i bezpieczeństwa ekonomicznego rodzin, na
tworzenie przyjaznego klimatu dla rodzicielstwa, na budowanie kultury życia. Dlatego też
projektodawcy proponują wprowadzić do systemu świadczeń rodzinnych nowej instytucji w
postaci rocznego świadczenia pieniężnego z tytułu wychowania dziecka.

Uzasadnieniem proponowanej instytucji jest nie tylko wzmocnienie funkcji i
zadań Państwa w zakresie realizacji polityki rodzinnej, ale również aktualne otoczenie
makroekonomiczne. Obecnie obserwujemy wzrost cen podstawowych dóbr konsumpcyjnych,
głównie cen żywności. Spowodowany on jest nie tylko kilkuletnim wzrostem cen na rynkach
światowych, ale również niedoborem podstawowych produktów spożywczych, który został
wywołany ubiegłoroczną powodzią. Dodatkowo z dniem 1 stycznia 2011 roku wskutek działań
rządu Pana Premiera Donalda Tuska doszło do podwyższenia stawki podatku od towarów i usług.
Podwyższenia, które nastąpiło pomimo wcześniejszych, licznych oświadczeń Pana Premiera i
innych przedstawicieli obecnego rządu o dobrej sytuacji ekonomicznej Polski i stanu finansów
publicznych. Powyższe, zdaniem wnioskodawców niniejszego projektu ustawy, będzie
skutkowało dalszym wzrostem podstawowych dóbr od kilku do kilkunastu procent w skali roku.
Konsekwencją zaś tego będzie dalsze pogłębienie ubóstwa w Polsce i przeniesienie ciężaru
podwyżki VAT-u na osoby najmniej zarabiające.
                                                                                                                                                                                                

Przygotowany przez posłów „Prawa i Sprawiedliwości” projekt ustawy ma
przeciwdziałać takiej sytuacji oraz łagodzić skutki wzrostu cen, ale również do wykorzystania
wysokości świadczenia dla rozwoju intelektualnego dziecka np. poprzez sfinansowanie
odpłatnych zajęć pozaszkolnych. Proponowany projekt ustawy wchodzi w skład pakietu
propozycji ustawowych zmian przygotowanych przez posłów „Prawa i Sprawiedliwości”, a które
to mają stanowić realną pomoc dla obywateli naszego kraju. Równoległe zostanie przygotowany
projekt wsparcia dla najsłabiej sytuowanych emerytów i rencistów poprzez odpowiednią
nowelizację ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.


Projekt ustawy wprowadza do ustawy z dnia 28 listopada 2003 roku o
świadczeniach rodzinnych nowy rodzaj świadczenia rodzinnego w postaci rocznego dodatku
pieniężnego z tytułu wychowania dziecka. wiadczenie to przysługuje rodzicom, jednemu z
rodziców albo opiekunowi prawnemu dziecka lub opiekunowi faktycznemu dziecka w wysokości
600 zł. Wprowadzone zostało jednak kryterium dochodowe – świadczenie będzie przysługiwać,
jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 1008 zł. Do zasad ustalania
dochodu rodziny znajdą zastosowanie odpowiednie przepisy ustawy regulujące kwestię
obliczania dochodu dla potrzeb zasiłku rodzinnego.
Powyższe świadczenie przysługiwać będzie do ukończenia przez dziecko 18 roku
życia Będzie wypłacane raz w roku w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o jego wypłatę.
Projektodawcy przewidują, że świadczenie to nie będzie przysługiwało jeśli członkowi rodziny
przysługuje za granicą świadczenie z tytułu wychowania dziecka, chyba że przepisy o
koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub dwustronne umowy i zabezpieczeniu
stanowią inaczej. Prawo do świadczenia będzie natomiast wygasać, jeżeli wniosek o ustalenie
prawa do świadczenia nie zostanie złożony w okresie 12 miesięcy od końca roku
kalendarzowego, za który świadczenie przysługuje.

Projekt ustawy przewiduje również możliwość podniesienia kwoty dodatku w
drodze uchwały rady gminy. Podwyższenie kwot w takiej sytuacji będzie finansowane ze
środków własnych gminy.

Konsekwencją uznania proponowanego rocznego dodatku pieniężnego jako
świadczenia zasiłku świadczenia rodzinnego jest również to, że wysokość dodatku będzie
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: