Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe"
projekt dotyczy poprawy polskiej infrastruktury kolejowej, poprzez zwiększenie środków finansowych przeznaczonych na rozwój i modernizację linii kolejowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1829
- Data wpłynięcia: 2013-08-20
- Uchwalenie: wycofany dnia 03-12-2014
1829
Druk nr 1829
Warszawa, 7 sierpnia 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
-
o zmianie ustawy o Funduszu
Kolejowym oraz ustawy o
komercjalizacji, restrukturyzacji i
prywatyzacji
przedsiębiorstwa
państwowego
"Polskie
Koleje
Państwowe".
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Arkadiusza Mularczyka.
(-) Jacek Bogucki; (-) Andrzej Dera; (-) Mieczysław Golba; (-) Tomasz
Górski; (-) Patryk Jaki; (-) Beata Kempa; (-) Arkadiusz Mularczyk; (-) Józef
Rojek;
(-) Andrzej Romanek; (-) Edward Siarka; (-) Piotr
Szeliga;
(-) Tadeusz
Woźniak;
(-) Jan Ziobro; (-) Kazimierz
Ziobro; (-) Jarosław Żaczek.
Projekt
USTAWA
z dnia ……… 2013 r.
o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego
„Polskie Koleje Państwowe”.
Art. 1. W ustawie z dnia z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym
(Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 61 z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 uchyla się ust. 3a, 3b i 3c;
2) uchyla się art. 3b;
3) uchyla się art. 3c;
4) w art. 9 ust. 2 uchyla się pkt 6 i pkt 8;
5) art. 9 ust. 3a otrzymuje brzmienie:
„3a. Minister właściwy do spraw transportu zamieszcza się na stronie internetowej
urzędu obsługującego tego ministra informację o zatwierdzeniu Programu przez Radę
Ministrów oraz o wysokości środków przeznaczonych na jego realizację.”;
6) w art. 10 uchyla się ust. 2;
7) w art. 11 uchyla się pkt 3.
Art. 2. W ustawie z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji,
i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U. z 2000 r.
Nr 84, poz. 948) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 15 ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Akcje przedsiębiorstwa „Polskie Linie Kolejowe S.A.”, będące własnością
Polskich Kolei Państwowych S.A. i Skarbu Państwa nie mogą być zbywane.”;
2) w art. 15 uchyla się ust. 8a.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
W dniu 16 grudnia 2005 r. Sejm uchwalił ustawę o Funduszu Kolejowym (Dz. U. z
2006 r. Nr 12, poz. 61 z późn. zm.), dalej jako „ustawa” lub też „ustawa o Funduszu
Kolejowym”.
Wobec planów oddłużenia spółki PKP SA oraz spółki Przewozy Regionalne Sp. z o.o. na
początku 2010 roku, Rada Ministrów przygotowała pilny projekt ustawy o zmianie ustawy o
Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji
przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (druk 2967 z 2010 r.). Projekt
ten został przedłożony Sejmowi i w dniu 20 maja 2010 r. Sejm przyjął ustawę o zmianie
ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego
„Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U. z 2010 r. Nr 108, poz. 686, Nr 247, poz. 1651) dalej jako
„ustawa zmieniająca”.
Zgodnie ze stanowiskiem rządowym, ustawa zmieniająca miała następujące cele:
1. stworzenie możliwości nabywania przez Skarb Państwa ze środków Funduszu
Kolejowego akcji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe od spółki PKP SA, w celu zwiększenia
udziału Skarbu Państwa w kapitale zakładowym PKP PLK SA i docelowo uniezależnienie tej
spółki od Grupy PKP,
2. wniesienie przez spółkę PLP do spółki Przewozy Regionalne sp. z o.o., aportem zapleczy
technicznych do obsługi taboru na pokrycie strat bilansowych Przewozów Regionalnych z lat
ubiegłych,
3. umożliwienie wypłacania z wpływów Funduszu Kolejowego w roku 2012 kwoty do 150
mln zł samorządom wojewódzkim, z przeznaczeniem na współfinansowanie zadań własnych
województw w zakresie organizowania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich,
wykonywanych na podstawie umów o świadczenie usług publicznych,
4. utworzenie rachunku bankowego BGK w celu obsługi środków finansowych PKP
i rozszerzenie celów, na które mogą być zaciągane kredyty i pożyczki udzielane przez BGK.
Zdaniem wnioskodawcy ustawa zmieniająca wprowadziła do ustawy o Funduszu Kolejowym
regulacje, które godzą w rozwój polskiej infrastruktury kolejowej, są sprzeczne z celami
ustawy o Funduszu Kolejowym, stanowią duże obciążenie budżetu państwa, a także mogą
być w przyszłości uznane za formę niedopuszczalnej pomocy publicznej w rozumieniu art.
107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (dalej jako „TfUE”).
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1829 › Pobierz plik