Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1795
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1623
1795
łącznikowych.
W myśl art. 4 rozporządzenia 987/2009, Komisja Administracyjna ustala strukturę,
zawartość, format oraz szczegółowe ustalenia dotyczące wymiany dokumentów
oraz standardowych dokumentów elektronicznych, a przekazywanie danych między
instytucjami lub instytucjami łącznikowymi odbywa się drogą elektroniczną,
w sposób bezpośredni lub za pośrednictwem punktów kontaktowych w ramach
wspólnej bezpiecznej sieci, która może zapewnić poufność i ochronę wymiany
danych.
W kontaktach z zainteresowanymi odpowiednie instytucje mają wykorzystywać
ustalenia odpowiednie dla danej sprawy oraz sprzyjają wykorzystywaniu środków
elektronicznych w jak najszerszym zakresie. Komisja Administracyjna określa
praktyczne ustalenia służące przesyłaniu informacji, dokumentów lub decyzji drogą
elektroniczną.
Powyższa regulacja stanowi podstawę systemu elektronicznej wymiany danych
w obszarze zabezpieczenia społecznego między państwami członkowskimi Unii
Europejskiej.
Zgodnie z art. 88 ust. 1 rozporządzenia 987/2009, państwa członkowskie
przekazują Komisji Europejskiej dane organów, o których mowa w art. 1 lit. m, q
i r rozporządzenia 883/2004 (chodzi tu o władze właściwe, instytucje właściwe,
instytucje miejsca zamieszkania) oraz w art. 1 ust. 2 lit. a i b rozporządzenia
987/2009 (chodzi tu o punkty kontaktowe oraz instytucje łącznikowe), jak również
instytucji wyznaczonych zgodnie z rozporządzeniem 987/2009. Te wskazane
organy mają uzyskać oznaczenie elektroniczne w postaci kodu identyfikacyjnego
i adresu poczty elektronicznej, a Komisja Administracyjna określi strukturę,
zawartość i szczegółowy sposób przekazywania danych o tych organach, łącznie ze
wspólnym formatem oraz wzorem powiadomienia.
W myśl art. 95 rozporządzenia 987/2009, każde państwo członkowskie może
skorzystać z okresu przejściowego dotyczącego wymiany danych drogą
elektroniczną określonej w art. 4 ust. 2 rozporządzenia 987/2009. Okresy
przejściowe nie mogą być dłuższe niż 24 miesiące od dnia wejścia w życie
rozporządzenia 987/2009.
5
Jeżeli jednak udostępnienie niezbędnej infrastruktury wspólnotowej (Systemu
Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego –
EESSI) znacznie się opóźni w stosunku do wejścia w życie rozporządzenia
987/2009, Komisja Administracyjna może postanowić o odpowiednim
przedłużeniu tych okresów.
Praktyczne warunki dotyczące wszelkich niezbędnych okresów przejściowych,
o których mowa w ww. art. 95 ust. 1, określa Komisja Administracyjna, w celu
zapewnienia niezbędnej wymiany danych umożliwiającej stosowanie
rozporządzenia 883/2004 i rozporządzenia 987/2009.
Zgodnie z decyzją nr E3 Komisji Administracyjnej z dnia 19 października 2011 r.
dotyczącą okresu przejściowego określonego w art. 95 rozporządzenia 987/2009, ze
względu na złożoność techniczną projektu oraz różne ewentualne rozwiązania
wdrażające, postanowiono o przedłużeniu okresu przejściowego o kolejne 24
miesiące do dnia 30 kwietnia 2014 r.
W załączniku nr 4 do rozporządzenia 987/2009 opisano szczegółowo
ogólnodostępną bazę danych zawierającą informacje o ww. organach. Komisja
Europejska tworzy tę bazę danych i nią zarządza. Państwa członkowskie są
jednakże odpowiedzialne za wprowadzanie do tej bazy danych informacji na temat
własnych krajowych punktów kontaktowych. Ponadto państwa członkowskie
zapewniają, aby wprowadzane informacje na temat krajowych punktów
kontaktowych były dokładne. Państwa członkowskie są ponadto odpowiedzialne za
aktualizowanie powyższych informacji.
Biorąc pod uwagę obecnie określony okres przejściowy, polskie instytucje
wykonujące zadania z zakresu zabezpieczenia społecznego powinny być
przygotowane do rozpoczęcia korzystania z Systemu EESSI (wysyłania
i otrzymywania drogą elektroniczną standardowych dokumentów elektronicznych –
SED) na dzień 1 maja 2014 r.
Elektronicznej wymianie danych podlegać będą dane związane ze stosowaniem
rozporządzenia 883/2004 oraz rozporządzenia 987/2009.
6
Dotyczyć to będzie przede wszystkim następujących obszarów:
1) ogólnej współpracy administracyjnej, związanej z wymianą danych wspólnych
dla różnych obszarów, m.in. dotyczących identyfikacji osoby, ustalenia miejsca
zamieszkania;
2) podlegania ustawodawstwu właściwemu;
3) poszczególnych rodzajów świadczeń (wniosków o świadczenia) objętych
zakresem przedmiotowym rozporządzenia 883/2004, w tym: świadczeń
z tytułu choroby, świadczeń z tytułu macierzyństwa i równoważnych
świadczeń dla ojca, świadczeń z tytułu inwalidztwa, świadczeń z tytułu
starości, rent rodzinnych, świadczeń z tytułu wypadków przy pracy i choroby
zawodowej, zasiłków na wypadek śmierci, świadczeń dla bezrobotnych,
świadczeń przedemerytalnych, świadczeń rodzinnych, specjalnych świadczeń
pieniężnych o charakterze nieskładkowym;
4) pomocy w odzyskiwaniu należności w innym państwie członkowskim.
Dane z powyższych obszarów merytorycznych podlegać będą wymianie za pomocą
standardowych dokumentów elektronicznych (SED). Standardowy dokument
elektroniczny (SED) to ustrukturyzowany dokument w formacie umożliwiającym
elektroniczną wymianę informacji między państwami członkowskimi.
Celem wdrożenia Systemu EESSI jest skrócenie i uproszczenie procedury
administracyjnej. Konsekwencją tego ma być szybsze rozpatrywanie wniosków
i wypłata należnych świadczeń na rzecz osób uprawnionych.
Ustawodawca unijny założył, że wymiana danych między instytucjami państw
członkowskich odpowiedzialnych za realizację przepisów europejskich w zakresie
koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego odbywać się będzie drogą
elektroniczną, z wykorzystaniem wspólnej bezpiecznej sieci – s-TESTA, która
zapewni poufność i ochronę wymiany danych. System elektronicznej wymiany
informacji zastąpi komunikację przy użyciu obecnie wykorzystywanych
standardowych papierowych formularzy serii E.
W założeniu wymiana danych z wykorzystaniem systemu elektronicznego ma
zapewnić także skuteczniejszą kontrolę i weryfikację danych osobowych oraz
uprawnień do świadczeń.
Kluczowym elementem architektury EESSI na poziomie krajowym jest tzw.
Access point – punkt kontaktowy. Funkcję tę pełni instytucja wyznaczona przez
7
właściwy organ danego państwa członkowskiego w ramach określonego obszaru
zadań. Zadaniem punktu kontaktowego jest wysyłanie i otrzymywanie drogą
elektroniczną danych koniecznych do wykonania rozporządzenia 883/2004 oraz
rozporządzenia 987/2009, przy użyciu wspólnej sieci. Punkt ten może pośredniczyć
w wymianie danych przekazywanych transgranicznie, a pochodzących od
zagranicznych instytucji oraz polskich instytucji zabezpieczenia społecznego.
Liczba punktów kontaktowych w poszczególnych państwach może wahać się
między 1–5, a ich ostateczna liczba ustalona dla każdego państwa członkowskiego
została zatwierdzona na posiedzeniu Komisji Administracyjnej (organ pomocniczy
Komisji Europejskiej) w dniach 11 i 12 marca 2008 r.
W wyniku konsultacji z zainteresowanymi polskimi instytucjami oraz konsultacji
międzyresortowych w ramach Międzyresortowego Zespołu ds. Wdrożenia Systemu
Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego, ustalono, że
optymalną decyzją w zakresie budowy systemu na poziomie krajowym będzie
utworzenie w Rzeczypospolitej Polskiej trzech punktów kontaktowych, dla
poszczególnych kategorii świadczeń:
1) w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej – dla sektora świadczeń z tytułu
bezrobocia i świadczeń rodzinnych; powyższe jest uzasadnione tym, że
Minister Pracy i Polityki Społecznej pełni funkcję zarówno władzy właściwej,
jak i instytucji łącznikowej dla tych kategorii świadczeń;
2) w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych – na potrzeby ustalania ustawodawstwa
właściwego, dla sektora świadczeń emerytalno-rentowych, pieniężnych
świadczeń wypadkowych, chorobowych i macierzyńskich (także dla obsługi
systemu rolniczego oraz systemów specjalnych), ze względu na fakt, że
Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych pełni funkcję instytucji
łącznikowej dla ww. świadczeń z systemu powszechnego, jak również skupia
największą liczbę świadczeniobiorców i ma stosunkowo najlepiej
rozbudowany system informatyczny spośród wszystkich instytucji
łącznikowych odpowiedzialnych za świadczenia pieniężne;
3) w Narodowym Funduszu Zdrowia – powyższe jest uzasadnione tym, że
Narodowy Fundusz Zdrowia jest instytucją łącznikową i właściwą w ramach
sektora rzeczowych świadczeń zdrowotnych.
8
W celu realizacji założeń krajowej architektury Systemu EESSI oraz umocowania
struktury w krajowym porządku prawnym, niezbędne jest uregulowanie ustawowe
powyższej kwestii.
Stąd w projekcie ustawy przewidziano ustanowienie punktów kontaktowych:
− w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych – art. 5 projektu ustawy
(wprowadzający art. 68a do ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych – Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.),
− Ministra Pracy i Polityki Społecznej – art. 7 projektu ustawy (zmiany w art. 22
ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych – Dz. U.
z 2006 r. Nr 139, poz. 992, z późn. zm.) oraz art. 8 projektu ustawy (zmiany
w art. 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy – Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z późn. zm.),
− w Narodowym Funduszu Zdrowia – art. 9 projektu ustawy (zmiany w art. 97
ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych – Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027,
z późn. zm.).
Przewiduje się, że ustawa wejdzie w życie z dniem 1 maja 2014 r., a więc od
zakładanego uruchomienia Systemu EESSI, z wyłączeniem art. 9 pkt 1–3 oraz
art. 10–13, które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2014 r., w celu zapewnienia
utworzenia przez wskazane podmioty punktów kontaktowych oraz niezbędnych
zmian legislacyjnych.
4. Możliwość podjęcia alternatywnych środków w stosunku do uchwalenia
projektowanej ustawy umożliwiających osiągnięcie celu interwencji ustawodawczej
Alternatywne środki w stosunku do uchwalenia projektowanej ustawy
umożliwiające osiągniecie zakładanych celów nie były podjęte z uwagi na to, iż
tylko wprowadzenie rozwiązań na poziomie ustawy zagwarantuje pełne wdrożenie
założeń systemu w Rzeczypospolitej Polskiej oraz pozwoli na przetwarzanie
danych drogą elektroniczną dla celów stosowania przepisów rozporządzeń
Parlamentu Europejskiego i Rady.
5. Przewidywane skutki finansowe uchwalenia projektowanej ustawy i źródła ich
pokrycia
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1795
› Pobierz plik