Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1795
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1623
1795
1)
art. 68a ust. 1 ustawy wymienionej w art. 5, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
tworzy Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
2)
art. 22 ust. 2 ustawy wymienionej w art. 7, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
i art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy wymienionej w art. 8, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą, tworzy minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego;
3)
art. 97 ust. 3d ustawy wymienionej w art. 9, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
tworzy Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia.
Art. 14. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 maja 2014 r., z wyjątkiem art. 9 pkt 1–3
i art. 10–13, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
UZASADNIENIE
1. Aktualny stan faktyczny
Od dnia 1 maja 2004 r. Rzeczpospolita Polska jako państwo członkowskie Unii
Europejskiej jest włączona w europejską koordynację systemów zabezpieczenia
społecznego. Krajowe instytucje państw członkowskich współpracują ze sobą,
wymieniając dane niezbędne do ustalenia praw i obowiązków ubezpieczonych oraz
świadczeniobiorców. Wymiana takich danych odbywa się obecnie na podstawie
formularzy i dokumentów w wersji papierowej. Do dnia 1 maja 2014 r. wszystkie
państwa członkowskie zobowiązane zostały do włączenia się do Systemu
Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego.
Przekazywanie danych odbywać się będzie bezpośrednio, drogą elektroniczną
w ramach wspólnej bezpiecznej sieci zapewniającej poufność i ochronę danych.
2. Aktualny stan prawny
W ramach Unii Europejskiej państwa członkowskie nie zdecydowały się
dotychczas na harmonizację krajowych systemów zabezpieczenia społecznego,
a jedynie na koordynację systemów zabezpieczenia społecznego. Każde z państw
zachowuje prawo kształtowania krajowych systemów ubezpieczeń społecznych
oraz świadczeń. Prawo europejskie ma natomiast na celu zapobieżenie
powstawaniu negatywnych konsekwencji w zakresie ubezpieczeń społecznych oraz
uprawnień do świadczeń w odniesieniu do osób, które migrują zarobkowo
w obrębie państw członkowskich Unii Europejskiej.
Koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego realizowana jest w oparciu
o następujące zasady:
1) stosowania jednego ustawodawstwa;
2) równego traktowania obywateli;
3) równego traktowania świadczeń, dochodów, okoliczności lub zdarzeń;
4) sumowania okresów ubezpieczenia i zamieszkania dla celów nabycia prawa do
świadczeń;
5) eksportu świadczeń dla osób zamieszkałych w państwach stosujących przepisy
o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.
Podstawę prawną unijnej koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego
stanowi rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia
29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego,
zwane dalej „rozporządzeniem 883/2004”, oraz rozporządzenie wykonawcze
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r.
dotyczące wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji
systemów zabezpieczenia społecznego, zwane dalej „rozporządzeniem 987/2009”.
Rozporządzenie 883/2004 oraz rozporządzenie 987/2009 zastąpiły z dniem 1 maja
2010 r. dotychczas stosowane rozporządzenia europejskie z zakresu koordynacji
systemów zabezpieczenia społecznego: rozporządzenie Rady (EWG) nr 1408/71
z dnia 14 czerwca 1971 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia
społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na
własny rachunek i do członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie
oraz rozporządzenie Rady (EWG) nr 574/72 dotyczące wykonywania
rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia
społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na
własny rachunek i do członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie.
Przy realizacji zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia
społecznego krajowe instytucje państw członkowskich współpracują ze sobą,
wymieniając się danymi niezbędnymi do ustalenia praw i obowiązków
ubezpieczonych oraz świadczeniobiorców.
Zasady wymiany tych danych zostały uregulowane w obu rozporządzeniach
w sposób kompleksowy.
Podstawy prawne dla elektronicznej wymiany informacji w obszarze
zabezpieczenia społecznego w ramach Unii Europejskiej (Electronic Exchange of
Social Security Information – EESSI) są zawarte w szczególności w przepisach
art. 72, 78 i 79 rozporządzenia 883/2004 oraz art. 1, 2, 4 i 95 rozporządzenia
987/2009, jak również w postanowieniach załącznika nr 4 do rozporządzenia
987/2009.
W myśl art. 78 ust. 1 i 2 rozporządzenia 883/2004, państwa członkowskie
stopniowo wykorzystują nowe technologie do wymiany, dostępu i przetwarzania
danych wymaganych do stosowania przepisów tego rozporządzenia oraz
rozporządzenia 987/2009. Komisja Europejska wspiera działania stanowiące
przedmiot wspólnego zainteresowania, kiedy tylko państwa członkowskie ustalą
takie techniki przetwarzania danych. Każde państwo członkowskie odpowiada za
2
zarządzanie swoimi technikami przetwarzania danych zgodnie z przepisami prawa
unijnego w sprawie ochrony osób fizycznych w odniesieniu do przetwarzania
i swobodnego przepływu danych osobowych.
Na mocy art. 78 ust. 3 rozporządzenia 883/2004, władze lub instytucje państwa
członkowskiego nie mogą odrzucić dokumentów elektronicznych wysłanych lub
wystawionych przez instytucję innego państwa członkowskiego zgodnie
z przepisami tego rozporządzenia oraz rozporządzenia 987/2009 z powodu tego, że
zostały otrzymane drogą elektroniczną, jeżeli instytucja otrzymująca oświadczyła,
że może przyjmować dokumenty elektroniczne. Kopie i zapisy takich dokumentów
uważa się za poprawną i dokładną kopię oryginału lub odzwierciedlenie informacji,
do jakich dokument się odnosi, o ile nie istnieją dowody przeciwne.
Należy przy tym zauważyć, że dokument elektroniczny uważa się za ważny, jeżeli
system komputerowy, w jakim zapisany jest dokument, zawiera zabezpieczenia
niezbędne w celu przeciwdziałania wszelkim zmianom, ujawnieniom lub dostępowi
osób nieuprawnionych do tego zapisu. W każdym czasie powinien on zapewniać
odtworzenie zapisanych informacji w postaci gotowej do odczytu. Kiedy dokument
elektroniczny jest przekazywany z jednej instytucji zabezpieczenia społecznego do
innej, podejmowane są specjalne środki bezpieczeństwa zgodnie z przepisami
prawa unijnego w odniesieniu do ochrony osób fizycznych i w odniesieniu do
przetwarzania i swobodnego przepływu danych osobowych.
Na mocy postanowień art. 72 rozporządzenia 883/2004, jednym z zadań Komisji
Administracyjnej ds. Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego, zwanej
dalej „Komisją Administracyjną”, jest zachęcanie, na ile to możliwe, do
wykorzystywania nowych technologii w celu usprawnienia swobodnego przepływu
osób, w szczególności przez unowocześnienie procedur wymiany informacji
i dostosowanie przepływu informacji między instytucjami do celów wymiany przy
pomocy środków elektronicznych, z uwzględnieniem rozwoju technik
przetwarzania danych w każdym państwie członkowskim. Komisja
Administracyjna przyjmuje wspólne zasady strukturalne dotyczące systemów
przetwarzania danych, w szczególności dotyczące bezpieczeństwa i stosowania
norm, oraz określa przepisy dotyczące funkcjonowania wspólnych części tych
systemów.
3
3. Potrzeba i cel uchwalenia ustawy
W art. 1 ust. 2 lit. a oraz c–e rozporządzenia 987/2009, dla celów elektronicznej
wymiany danych, zdefiniowane zostały pojęcia:
1) „punkt kontaktowy” (ang. Access point) – jako oznaczający jednostkę
zapewniającą elektroniczny punkt kontaktowy, automatyczne przekierowanie
na podstawie adresu oraz inteligentne przekierowanie oparte na
oprogramowaniu, które umożliwia automatyczne sprawdzenie i przekierowanie
(na przykład aplikacja oparta na sztucznej inteligencji), lub oparte na
interwencji człowieka;
2) „dokument” – jako oznaczający zbiór danych, niezależnie od zastosowanego
nośnika, o strukturze pozwalającej na wymianę tych danych drogą
elektroniczną, którego przekazywanie jest niezbędne w celu umożliwienia
funkcjonowania przepisów rozporządzenia 883/2004 i rozporządzenia
987/2009;
3) ,,standardowy dokument elektroniczny” (ang. structured electronic document –
SED) – jako oznaczający każdy ustrukturyzowany dokument w formacie
umożliwiającym elektroniczną wymianę informacji między państwami
członkowskimi;
4) „przekazywanie drogą elektroniczną” – jako oznaczające przekazywanie
danych za pomocą sprzętu elektronicznego do przetwarzania danych (włącznie
z kompresją cyfrową) z wykorzystaniem przekazu kablowego, radiowego,
technologii
optycznych
lub
jakiegokolwiek
innego
środka
elektromagnetycznego.
Zgodnie z art. 2 ust. 1–2 rozporządzenia 987/2009, dla celów rozporządzenia
987/2009 wymiana danych między władzami i instytucjami państw członkowskich
a osobami objętymi rozporządzeniem 883/2004 oparta jest na zasadach usługi
publicznej, skuteczności, aktywnej pomocy, szybkiego dostarczania i dostępności,
w tym także dostępności drogą elektroniczną, zwłaszcza dla osób
niepełnosprawnych i osób starszych. Instytucje niezwłocznie dostarczają lub
wymieniają między sobą wszystkie dane niezbędne do ustanowienia i określenia
praw i obowiązków osób, do których ma zastosowanie rozporządzenie 883/2004.
Przekazywanie tych danych między państwami członkowskimi odbywa się
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1795
› Pobierz plik