eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1795
  • Data wpłynięcia: 2013-10-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
  • data uchwalenia: 2013-11-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1623

1795

Środki  na  utworzenie punktu kontaktowego w Ministerstwie Pracy i Polityki 
Społecznej  będą  pochodzić  ze  środków  budżetu  państwa  przeznaczonych  na 
realizację  zadań  bieżących  Ministra  Pracy  i  Polityki  Społecznej, w tym ze 
zwiększonego  limitu  w cz. 44 –  Zabezpieczenie  społeczne,  oraz  ze  środków 
publicznych przeznaczonych na funkcjonowanie  instytucji. Punkt kontaktowy 
w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych utworzony zostanie z przychodów Zakładu 
Ubezpieczeń  Społecznych,  o których mowa w art. 76 ustawy z dnia 
13 października  1998 r.  o systemie  ubezpieczeń  społecznych. Punkt kontaktowy 
w Narodowym Funduszu Zdrowia finansowany będzie z przychodów Narodowego 
Funduszu Zdrowia, o których mowa w art. 116 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. 
o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. 
Zgodnie z szacunkami  instytucji,  w  których  powstaną  punkty,  koszty  związane 
z wdrożeniem  Systemu  EESSI  i uruchomieniem  na terytorium  Rzeczypospolitej 
Polskiej 3 punktów kontaktowych do końca 2014 r. wyniosą ok. 7,047 mln zł oraz 
koszty związane z obsługą od 2015 r. – ok. 1,55 mln zł rocznie, w tym koszty dla 
budżetu  państwa  związane  z  utworzeniem  Systemu  EESSI  do  końca  2014 r. 
wyniosą  ok.  0,97  mln  zł  oraz ok. 0,25 mln  zł  poniesionych  zostanie  ze  środków 
Europejskiego  Funduszu  Społecznego  w  ramach  Programu  Operacyjnego  Kapitał 
Ludzki w ramach projektu nr 1.12 „Implementacja i rozwój systemu 
informacyjnego publicznych służb zatrudnienia” oraz koszty od 2015 r. związane 
z utrzymaniem oraz obsługą  Systemu  EESSI  szacowane  są  na  0,51  mln  rocznie. 
Pozostałe  środki  związane  z  utworzeniem  i  uruchomieniem  Systemu  EESSI  do 
końca 2014 r. (ok. 5,827 mln zł) pochodzić będą z przychodów jednostek sektora 
finansów  publicznych,  w  których  powstaną  punkty  kontaktowe  –  Zakładu 
Ubezpieczeń  Społecznych  (ok.  3,65  mln  zł  do  końca  2014 r.)  oraz Narodowego 
Funduszu Zdrowia  (ok.  2,177  mln  zł  do  końca  2014  r., 0,152 mln  zł  w 2015 r.). 
Koszty  te  w  większości  dotyczyć  będą  rozbudowania  zasobów  informatycznych 
podmiotów (zakupu, rozbudowy  oraz utrzymaniu  serwerów  i  urządzeń 
przekaźnikowych,  zapewnienia  i  utrzymania  odrębnego  podłączenia  do  sieci  
s-TESTA,  zakupu i utrzymania oprogramowania),  które  pełnić  będą  funkcje 
punktów kontaktowych oraz inwestycji w dostosowanie i utrzymanie krajowych 
systemów  informatycznych,  w  celu  umożliwienia  odbierania  i  wysyłania 
dokumentów  drogą  elektroniczną.  Reguła  finansowa  oraz maksymalne kwoty 
10 
 
wydatków, o których mowa powyżej,  zostały  ustanowione  w art. 10, 11 i 12 
projektu ustawy.  Celem  wprowadzenia regulacji będzie  pełne  przyłączenie  do 
europejskiego Systemu EESSI polskich instytucji  biorących  udział  w  koordynacji 
systemów  zabezpieczenia  społecznego. Miernikiem  realizacji  zakładanego  celu 
będzie  stosunek  (wyrażony  procentowo)  dokumentów  wymienianych  w  sposób 
tradycyjny  (za  pomocą  poczty)  w  stosunku  do  dokumentów  wymienianych 
elektronicznie.  Zgodnie z art. 5  ustawy  z  dnia  7  lipca  2005  r.  o  działalności 
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) 
projekt ustawy został  umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej 
Ministerstwa  Pracy  i  Polityki  Społecznej.  W trakcie prac nad projektem do 
Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej nie wpłynęły zgłoszenia zainteresowania 
pracami nad projektowaną ustawą w trybie ww. ustawy. 
Projektowana ustawa została  również  udostępniona  w  Biuletynie  Informacji 
Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie z treścią § 11a ust. 1 uchwały 
nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów 
(M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.). 
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym 
w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji 
norm i aktów prawnych. 
 
 
 
11 
 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI 
 
1.  Podmioty, na które oddziałują projektowane zmiany do ustawy 
– 
minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, 
– 
Zakład Ubezpieczeń Społecznych, 
– 
Narodowy Fundusz Zdrowia, 
– 
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, 
– 
Zakład Emerytalno-Rentowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, 
– 
Wojskowe Biuro Emerytalne, 
– 
Ministerstwo Sprawiedliwości, 
– 
Prokuratura Generalna, 
– 
Biuro Emerytalne Służby Więziennej, 
– 
Samorządy Województw, 
– 
osoby uprawnione  do  świadczeń  w  ramach  koordynacji  systemów 
zabezpieczenia społecznego. 
2.  Zakres konsultacji społecznych 
Projekt został  poddany  konsultacjom  społecznym  w  trybie  ustawy  z  dnia  23  maja 
1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, z późn. zm.) 
oraz ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U.  Nr 55, 
poz.  235,  z  późn.  zm.).  Projekt  został  przekazany  do  opinii  następującym 
organizacjom:  NSZZ  Solidarność,  Ogólnopolskiemu  Porozumieniu  Związków 
Zawodowych, Forum Związków  Zawodowych,  Pracodawcom  RP,  Polskiej 
Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Business Centre Club – 
Związkowi  Pracodawców,  Krajowej  Izbie  Gospodarczej,  Związkowi  Rzemiosła 
Polskiego, Naczelnej Radzie Zatrudnienia, Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu 
Terytorialnego.  Projekt  ustawy  został  przedstawiony  na  posiedzeniu  Zespołu 
problemowego ds. Ubezpieczeń Społecznych Trójstronnej Komisji ds. Społeczno- 
-Gospodarczych  i  uzyskał  pozytywne  stanowisko  Zespołu.  Projekt  uzyskał 
pozytywną  opinię  Komisji  Wspólnej  Rządu  i  Samorządu  Terytorialnego.  Do 
projektu ustawy nie zgłoszono uwag w trakcie konsultacji społecznych. 
12 
 
3.  Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety 
jednostek samorządu terytorialnego 
Źródłem  finansowania  jednostek,  których  dotyczyć  będzie  projektowana  ustawa, 
jest  budżet  państwa  oraz  przychody  jednostek  sektora  finansów  publicznych. 
Zakładane  wydatki  budżetu  państwa  związane  z  utworzeniem  i  uruchomieniem 
punktów kontaktowych dla Systemu EESSI finansowane będą ze środków budżetu 
państwa,  środków  europejskich  oraz przychodów przewidzianych na 
funkcjonowanie jednostek objętych regulacją – Zakładu Ubezpieczeń Społecznych 
oraz Narodowego Funduszu Zdrowia. Szacowany koszt utworzenia Systemu EESSI 
i uruchomienia punktów  kontaktowych  ze  środków  publicznych  może  wynieść 
7,199 mln zł (7,047 mln zł do końca 2014 r. oraz 0,152 mln zł w 2015 r.), w tym 
z budżetu państwa – 0,97 mln zł oraz 0,25 mln zł poniesione zostanie ze środków 
Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał 
Ludzki w ramach projektu nr 1.12 „Implementacja i rozwój systemu 
informacyjnego publicznych służb zatrudnienia” – dla punktu prowadzonego przez 
Ministra Pracy i Polityki Społecznej, oraz ok. 5,979 mln zł z przychodów jednostek 
sektora finansów publicznych, w tym po stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych 
–  3,65  mln  zł  oraz  po  stronie  Narodowego  Funduszu  Zdrowia  –  2,329 mln  zł. 
Jednocześnie koszty związane z dalszym utrzymaniem Systemu EESSI szacowane 
są  na  1,55  mln  zł  rocznie  i  związane  będą  z  utrzymaniem  infrastruktury  (łączy, 
serwerów,  oprogramowania)  niezbędnej  do  wymiany  informacji  drogą 
elektroniczną  oraz  jej  ewentualną  modernizacją  oraz,  w  zależności  od  liczby 
przesyłanych  drogą  elektroniczną  standardowych  dokumentów elektronicznych, 
zapewnieniem 
niezbędnej  powierzchni  dyskowej  po  stronie  punktów 
kontaktowych. W odniesieniu do punktu kontaktowego w Zakładzie Ubezpieczeń 
Społecznych, koszty sfinansowane zostaną z przychodów, o których mowa w art. 
76 ustawy z dnia  13  października  1998  r.  o  systemie  ubezpieczeń  społecznych, 
przeznaczonych  na  bieżącą  działalność  Zakładu  Ubezpieczeń  Społecznych. 
W odniesieniu do punktu kontaktowego w Narodowym Funduszu Zdrowia, koszty 
zostaną  sfinansowane  z  przychodów  Narodowego  Funduszu  Zdrowia, o których 
mowa w art. 116 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach  opieki 
zdrowotnej  finansowanych  ze  środków  publicznych.  Koszty po stronie 
Narodowego  Funduszu  Zdrowia  zostaną  wydatkowane  w  ramach  środków 
13 
 
zarezerwowanych i zabezpieczonych w Rzeczowym Planie Inwestycyjnym 
w latach 2013–2014  oraz  w  ramach  środków  zabezpieczonych  w Planie 
Finansowym na lata 2014–2015. 
 
Podział kosztów związanych z utrzymaniem Systemu EESSI przedstawia poniższa 
tabela. 
 
Koszty utrzymania Systemu EESSI w ujęciu rocznym 
Lp. 
Punkt kontaktowy 
Instytucja 
MPiPS 
NFZ 
ZUS 
1. 
Serwis sprzętu 
150 000 
200 000  
100 000 
2. 
Utrzymanie i serwis 
650 000 
oprogramowania 
3. 
Utrzymanie łączy 
40 000 
50 000 
4. 
Dodatkowa obsługa  
360 000 


 
Zgodnie  z  szacunkami  Głównego  Urzędu  Statystycznego  –  Informacja 
o rozmiarach i kierunkach emigracji z Polski w latach 2004–2011  (opublikowana 
w dniu 25 września 2012 r.) emigracja na pobyt czasowy wynosiła: 
 
w tym: 
Emigracja 
Lata 
na pobyt 
kraje 
czasowy 
kraje UE 
europejskie 
spoza UE 
2004  1 000 000 
750 000 
20 000 
2005  1 450 000 
1 170 000 
30 000 
2006  1 950 000 
1 550 000 
60 000  
2007  2 270 000 
1 860 000 
65 000  
2008  2 210 000 
1 820 000 
67 000  
2009  2 100 000 
1 690 000 
75 000 
2010  2 000 000 
1 607 000 
78 000 
2011  2 060 000 
1 670 000  
85 000 
14 
 
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: