Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1795
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1623
1795
Społecznej będą pochodzić ze środków budżetu państwa przeznaczonych na
realizację zadań bieżących Ministra Pracy i Polityki Społecznej, w tym ze
zwiększonego limitu w cz. 44 – Zabezpieczenie społeczne, oraz ze środków
publicznych przeznaczonych na funkcjonowanie instytucji. Punkt kontaktowy
w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych utworzony zostanie z przychodów Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych, o których mowa w art. 76 ustawy z dnia
13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Punkt kontaktowy
w Narodowym Funduszu Zdrowia finansowany będzie z przychodów Narodowego
Funduszu Zdrowia, o których mowa w art. 116 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r.
o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Zgodnie z szacunkami instytucji, w których powstaną punkty, koszty związane
z wdrożeniem Systemu EESSI i uruchomieniem na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej 3 punktów kontaktowych do końca 2014 r. wyniosą ok. 7,047 mln zł oraz
koszty związane z obsługą od 2015 r. – ok. 1,55 mln zł rocznie, w tym koszty dla
budżetu państwa związane z utworzeniem Systemu EESSI do końca 2014 r.
wyniosą ok. 0,97 mln zł oraz ok. 0,25 mln zł poniesionych zostanie ze środków
Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał
Ludzki w ramach projektu nr 1.12 „Implementacja i rozwój systemu
informacyjnego publicznych służb zatrudnienia” oraz koszty od 2015 r. związane
z utrzymaniem oraz obsługą Systemu EESSI szacowane są na 0,51 mln rocznie.
Pozostałe środki związane z utworzeniem i uruchomieniem Systemu EESSI do
końca 2014 r. (ok. 5,827 mln zł) pochodzić będą z przychodów jednostek sektora
finansów publicznych, w których powstaną punkty kontaktowe – Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych (ok. 3,65 mln zł do końca 2014 r.) oraz Narodowego
Funduszu Zdrowia (ok. 2,177 mln zł do końca 2014 r., 0,152 mln zł w 2015 r.).
Koszty te w większości dotyczyć będą rozbudowania zasobów informatycznych
podmiotów (zakupu, rozbudowy oraz utrzymaniu serwerów i urządzeń
przekaźnikowych, zapewnienia i utrzymania odrębnego podłączenia do sieci
s-TESTA, zakupu i utrzymania oprogramowania), które pełnić będą funkcje
punktów kontaktowych oraz inwestycji w dostosowanie i utrzymanie krajowych
systemów informatycznych, w celu umożliwienia odbierania i wysyłania
dokumentów drogą elektroniczną. Reguła finansowa oraz maksymalne kwoty
10
wydatków, o których mowa powyżej, zostały ustanowione w art. 10, 11 i 12
projektu ustawy. Celem wprowadzenia regulacji będzie pełne przyłączenie do
europejskiego Systemu EESSI polskich instytucji biorących udział w koordynacji
systemów zabezpieczenia społecznego. Miernikiem realizacji zakładanego celu
będzie stosunek (wyrażony procentowo) dokumentów wymienianych w sposób
tradycyjny (za pomocą poczty) w stosunku do dokumentów wymienianych
elektronicznie. Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.)
projekt ustawy został umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. W trakcie prac nad projektem do
Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej nie wpłynęły zgłoszenia zainteresowania
pracami nad projektowaną ustawą w trybie ww. ustawy.
Projektowana ustawa została również udostępniona w Biuletynie Informacji
Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie z treścią § 11a ust. 1 uchwały
nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów
(M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.).
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych.
11
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałują projektowane zmiany do ustawy
–
minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego,
–
Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
–
Narodowy Fundusz Zdrowia,
–
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
–
Zakład Emerytalno-Rentowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych,
–
Wojskowe Biuro Emerytalne,
–
Ministerstwo Sprawiedliwości,
–
Prokuratura Generalna,
–
Biuro Emerytalne Służby Więziennej,
–
Samorządy Województw,
–
osoby uprawnione do świadczeń w ramach koordynacji systemów
zabezpieczenia społecznego.
2. Zakres konsultacji społecznych
Projekt został poddany konsultacjom społecznym w trybie ustawy z dnia 23 maja
1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, z późn. zm.)
oraz ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55,
poz. 235, z późn. zm.). Projekt został przekazany do opinii następującym
organizacjom: NSZZ Solidarność, Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków
Zawodowych, Forum Związków Zawodowych, Pracodawcom RP, Polskiej
Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Business Centre Club –
Związkowi Pracodawców, Krajowej Izbie Gospodarczej, Związkowi Rzemiosła
Polskiego, Naczelnej Radzie Zatrudnienia, Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego. Projekt ustawy został przedstawiony na posiedzeniu Zespołu
problemowego ds. Ubezpieczeń Społecznych Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-
-Gospodarczych i uzyskał pozytywne stanowisko Zespołu. Projekt uzyskał
pozytywną opinię Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Do
projektu ustawy nie zgłoszono uwag w trakcie konsultacji społecznych.
12
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Źródłem finansowania jednostek, których dotyczyć będzie projektowana ustawa,
jest budżet państwa oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych.
Zakładane wydatki budżetu państwa związane z utworzeniem i uruchomieniem
punktów kontaktowych dla Systemu EESSI finansowane będą ze środków budżetu
państwa, środków europejskich oraz przychodów przewidzianych na
funkcjonowanie jednostek objętych regulacją – Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
oraz Narodowego Funduszu Zdrowia. Szacowany koszt utworzenia Systemu EESSI
i uruchomienia punktów kontaktowych ze środków publicznych może wynieść
7,199 mln zł (7,047 mln zł do końca 2014 r. oraz 0,152 mln zł w 2015 r.), w tym
z budżetu państwa – 0,97 mln zł oraz 0,25 mln zł poniesione zostanie ze środków
Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał
Ludzki w ramach projektu nr 1.12 „Implementacja i rozwój systemu
informacyjnego publicznych służb zatrudnienia” – dla punktu prowadzonego przez
Ministra Pracy i Polityki Społecznej, oraz ok. 5,979 mln zł z przychodów jednostek
sektora finansów publicznych, w tym po stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
– 3,65 mln zł oraz po stronie Narodowego Funduszu Zdrowia – 2,329 mln zł.
Jednocześnie koszty związane z dalszym utrzymaniem Systemu EESSI szacowane
są na 1,55 mln zł rocznie i związane będą z utrzymaniem infrastruktury (łączy,
serwerów, oprogramowania) niezbędnej do wymiany informacji drogą
elektroniczną oraz jej ewentualną modernizacją oraz, w zależności od liczby
przesyłanych drogą elektroniczną standardowych dokumentów elektronicznych,
zapewnieniem
niezbędnej powierzchni dyskowej po stronie punktów
kontaktowych. W odniesieniu do punktu kontaktowego w Zakładzie Ubezpieczeń
Społecznych, koszty sfinansowane zostaną z przychodów, o których mowa w art.
76 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych,
przeznaczonych na bieżącą działalność Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
W odniesieniu do punktu kontaktowego w Narodowym Funduszu Zdrowia, koszty
zostaną sfinansowane z przychodów Narodowego Funduszu Zdrowia, o których
mowa w art. 116 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Koszty po stronie
Narodowego Funduszu Zdrowia zostaną wydatkowane w ramach środków
13
zarezerwowanych i zabezpieczonych w Rzeczowym Planie Inwestycyjnym
w latach 2013–2014 oraz w ramach środków zabezpieczonych w Planie
Finansowym na lata 2014–2015.
Podział kosztów związanych z utrzymaniem Systemu EESSI przedstawia poniższa
tabela.
Koszty utrzymania Systemu EESSI w ujęciu rocznym
Lp.
Punkt kontaktowy
Instytucja
MPiPS
NFZ
ZUS
1.
Serwis sprzętu
150 000
200 000
100 000
2.
Utrzymanie i serwis
650 000
oprogramowania
3.
Utrzymanie łączy
40 000
50 000
4.
Dodatkowa obsługa
360 000
-
-
Zgodnie z szacunkami Głównego Urzędu Statystycznego – Informacja
o rozmiarach i kierunkach emigracji z Polski w latach 2004–2011 (opublikowana
w dniu 25 września 2012 r.) emigracja na pobyt czasowy wynosiła:
w tym:
Emigracja
Lata
na pobyt
kraje
czasowy
kraje UE
europejskie
spoza UE
2004 1 000 000
750 000
20 000
2005 1 450 000
1 170 000
30 000
2006 1 950 000
1 550 000
60 000
2007 2 270 000
1 860 000
65 000
2008 2 210 000
1 820 000
67 000
2009 2 100 000
1 690 000
75 000
2010 2 000 000
1 607 000
78 000
2011 2 060 000
1 670 000
85 000
14
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1795
› Pobierz plik