Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej
projekt dotyczy przedłużenia o 3 lata okresu, w którym w ramach wzajemnej współpracy dwóch systemów SIO i PESEL przeprowadzona zostanie korekta rozbieżności między danymi uczniów i nauczycieli gromadzonymi w SIO a danymi obywateli zgromadzonymi w rejestrze PESEL
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1794
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej
- data uchwalenia: 2013-11-22
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1639
1794
dziedzinowe poradni).
Uwaga nieuwzględniona. Należy wyjaśnić, że użycie w art. 2 ust. 3 projektu
wyrazu „odpowiednio” oznacza, że niezweryfikowane dane identyfikacyjne
uczniów z poradni są zapisywane wyłącznie w lokalnej bazie tej poradni
(art. 2 ust. 3 pkt 1). Ponadto należy zauważyć, że art. 2 ust. 1 wskazuje, że
dane identyfikacyjne są gromadzone w bazie danych SIO wyłącznie
w sytuacji weryfikacji danych opisanej w art. 44 ustawy o systemie
informacji oświatowej, a więc nie w odniesieniu do poradni;
2) Z brzmienia projektu wynika, że dane identyfikacyjne ucznia (nie tylko te
dane dotyczące korzystania z poradni) w przypadku negatywnej weryfikacji
przechowywane będą w bazie danych SIO w zbiorach danych o uczniach,
ponieważ art. 93 nie daje podstaw do usunięcia.
Uwaga uwzględniona. Doprecyzowano zasady przechowywania
niezweryfikowanych danych identyfikacyjnych. Wprowadzono przepis
(art. 2 ust. 6) stanowiący, że dane identyfikacyjne negatywnie
zweryfikowane, zgromadzone w bazie danych SIO i lokalnej bazie danych
SIO, zostają usunięte z tych baz niezwłocznie po wyjaśnieniu stanu
faktycznego i dokonaniu pozytywnej weryfikacji. Ponadto wprowadzono
regulację stanowiącą, że w sytuacji, w której w dniu 31 grudnia 2016 r.
w lokalnych bazach danych SIO i w bazie danych SIO będą zgromadzone
dane identyfikacyjne nadal niezweryfikowane, z dniem 1 stycznia 2017 r.
zbiór danych o uczniu (nauczycielu) w lokalnej bazie danych SIO stanie się
nieaktywny i nie będzie mógł być zmieniany ani uzupełniany. Do
nieaktywnego zbioru danych o uczniu (nauczycielu) zastosowanie miałyby
przepisy art. 93 i art. 94 ustawy, a więc z dniem 1 stycznia 2022 r. dane te
zostałyby zanonimizowane.
II. Uwaga Samorządu Województwa Opolskiego
Wątpliwości budzi stosunkowo krótki termin na weryfikację przez jednostki
samorządu terytorialnego prawdziwości danych zawartych w zestawieniach SIO,
o którym mowa w art. 50 ust. 3 ustawy.
Wyjaśnienie: Propozycja brzmienia art. 50 ust. 3 ustawy zawarta w projekcie
zmierza do przedłużenia o około dwa tygodnie okresu na weryfikację danych
16
obecnie zakładanego w ustawie. Nie jest możliwe zaproponowanie dłuższego
czasu na weryfikację. Dane te muszą być sprawdzone w terminach, które są
bezpośrednio skorelowane z harmonogramem procedowania budżetu państwa.
3. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane zmiany nie będą powodować dodatkowych skutków finansowych dla
budżetu państwa ani budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Projekt ustawy zakłada przedłużenie o 3 lata funkcjonowania tzw. starego SIO
i wykorzystywanie danych gromadzonych w tym systemie do podziału części
oświatowej subwencji ogólnej pomiędzy jednostki samorządu terytorialnego.
W związku z powyższym szacuje się, że wysokość środków pochodzących
z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej, przeznaczonych na korekty
subwencji z tytułu błędów statystycznych, zostanie utrzymana na poziomie z lat
poprzednich i nie przekroczy 0,07% łącznej kwoty części oświatowej subwencji
ogólnej. Dodatkowo okres tych 3 lat umożliwi wyeliminowanie błędów w danych
identyfikacyjnych, w tym błędów użytkowników SIO, błędów w rejestrze PESEL
oraz błędów użytkowników SIO związanych z przekazywaniem do bazy danych
SIO danych dziedzinowych. W konsekwencji przewiduje się, że począwszy od
roku 2017 zmniejszy się skala ww. korekt subwencji z rezerwy części oświatowej
subwencji ogólnej. Jednocześnie w strukturze podziału rezerwy części oświatowej
subwencji ogólnej wzrośnie odsetek środków, które będą mogły być przeznaczane
na dofinansowanie innych zadań niż korekta błędów statystycznych.
Przedłużenie działania tzw. starego SIO będzie wiązało się z równoległą pracą
dwóch systemów, jednak zakłada się, że nowe SIO będzie posiadać funkcjonalność
umożliwiającą eksportowanie danych do tzw. starego SIO. Spowoduje to, że
w praktyce większość użytkowników będzie mogła korzystać przede wszystkim
z nowego systemu, a pozostali użytkownicy stopniowo będą także przechodzić na
nowy system. Ponadto przedłużenie funkcjonowania tzw. starego SIO nie
spowoduje istotnego zwiększenia obciążeń szkół, ponieważ istnieje tam możliwość
importu danych z poprzednich edycji i następnie aktualizacji tylko tych danych,
które się zmieniły. Należy też podkreślić, że aplikacja do wprowadzania danych
w tzw. starym SIO jest dobrze znana użytkownikom i jej obsługa nie stwarza im
trudności.
17
Począwszy od roku 2013 koszty utrzymania nowego SIO (w tym koszty
współpracy z nowy rejestrem PESEL) po stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej
są planowane w budżecie państwa w ramach części 30 – Oświata i wychowanie.
4. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
Projektowana ustawa nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana ustawa nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
09/72rch
18
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1794
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei