Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej
projekt dotyczy przedłużenia o 3 lata okresu, w którym w ramach wzajemnej współpracy dwóch systemów SIO i PESEL przeprowadzona zostanie korekta rozbieżności między danymi uczniów i nauczycieli gromadzonymi w SIO a danymi obywateli zgromadzonymi w rejestrze PESEL
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1794
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej
- data uchwalenia: 2013-11-22
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1639
1794
sprawozdawczych spoczywających na podmiotach gospodarki narodowej.
W obecnym stanie prawnym sprawozdania na potrzeby statystyki publicznej
muszą wypełniać wszystkie podmioty gospodarki narodowej, także szkoły
i placówki oświatowe (np. Z-03, Z-06, F-03). Zgromadzenie w RSPO
numerów identyfikacyjnych REGON organów prowadzących pozwoli na
skierowanie formularzy sprawozdawczych
wyłącznie do organów
prowadzących niepubliczne szkoły i placówki oświatowe, które przekażą dane
również w imieniu prowadzonych przez nie szkół i placówek,
b) art. 1 pkt 2 projektu
W myśl art. 50 ust. 1–3 ustawy raz w roku, według stanu na dzień 30 września,
na podstawie danych zawartych w zbiorach danych szkół i placówek
oświatowych, zbiorach danych innych jednostek wykonujących zadania
z zakresu oświaty, zbiorach danych uczniów oraz zbiorach danych nauczycieli,
zgromadzonych w bazie danych SIO, są sporządzane m.in. zestawienia
zawierające dane dotyczące liczby uczniów i liczby etatów nauczycieli,
niezbędne do dokonania podziału części oświatowej subwencji ogólnej.
Obowiązujące aktualnie rozstrzygnięcie powoduje, że potwierdzane w trybie
art. 50 dane, w przypadku zakładów kształcenia nauczycieli oraz kolegiów
pracowników służb społecznych, nie obrazowałyby stanu funkcjonowania tych
jednostek w roku szkolnym, który w tych jednostkach rozpoczyna się
1 października.
W związku z powyższym proponuje się przesunięcie terminu udostępnienia
jednostkom samorządu terytorialnego (i ministrom) wyżej wymienionych
zestawień na dzień 17 października, co umożliwi uwzględnienie w zestawieniu
danych dotyczących zakładów kształcenia nauczycieli i kolegiów
pracowników służb społecznych według stanu na 10 października. Proponuje
się również wydłużenie okresu przeznaczonego na weryfikację i potwierdzenie
danych przez jednostki samorządu terytorialnego i ministrów do 30 dni
roboczych, co w praktyce zapewnia czas na weryfikację i potwierdzenie
danych do końca listopada (początku grudnia) każdego roku. Zapewnienie
podmiotom więcej czasu na wywiązanie się z obowiązków określonych
w art. 50 ustawy przyczyni się do zapewnienia większej wiarygodności danych
11
przyjmowanych do podziału części oświatowej subwencji ogólnej. Ponadto na
podstawie potwierdzonych w trybie art. 50 danych będą mogły być
przygotowane rzetelne raporty obrazujące funkcjonowanie szkół i placówek
oświatowych w poszczególnych jednostkach samorządu terytorialnego, które
zostaną opublikowane na portalu systemu informacji oświatowej. Wymienione
wyżej raporty będą mogły stanowić zasób informacyjny udostępniany zgodnie
z odrębnymi przepisami, np. w Centralnym Repozytorium Informacji
Publicznej.
Projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministra Edukacji Narodowej, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca
2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414, z późn. zm.). Żaden z podmiotów nie zgłosił uwag do projektu ustawy.
Projekt ustawy nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego sytemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).
Przedmiot regulacji ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
12
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Projektowana ustawa będzie oddziaływać na:
− publiczne i niepubliczne szkoły i placówki oświatowe (tj. jednostki
organizacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 1–7, 9–11 ustawy z dnia 7 września
1991 r. o systemie oświaty – Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.),
− organy prowadzące szkoły i placówki oświatowe – jednostki samorządu
terytorialnego, właściwych ministrów, osoby fizyczne i osoby prawne niebędące
jednostkami samorządu terytorialnego,
− organy sprawujące nadzór pedagogiczny,
− podmioty, które organizują oraz przeprowadzają sprawdzian i egzaminy oraz
egzaminy eksternistyczne, o których mowa w art. 9 ust. 1 i art. 10 ust. 1 ustawy
o systemie oświaty – Centralną Komisję Egzaminacyjną i okręgowe komisje
egzaminacyjne,
− podmioty, które organizują oraz przeprowadzają egzaminy na tytuły czeladnika
i mistrza w zawodzie – izby rzemieślnicze.
2. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt otrzymali następujący partnerzy
społeczni i związki zawodowe:
1) Forum Związków Zawodowych;
2) Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”;
3) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych;
4) Związek Nauczycielstwa Polskiego;
5) Krajowy Sekretariat Pracowników Oświaty NSZZ „Solidarność-80”;
6) NSZZ Pracowników Schronisk dla Nieletnich i Zakładów Poprawczych;
7) Wolny Związek Zawodowy „Solidarność-Oświata”;
8) Zarząd Krajowego Związku Zawodowego Nauczycieli Średnich Szkół Leśnych
w Polsce;
9) Chrześcijański Związek Zawodowy „Solidarność im. Ks. J. Popiełuszki”;
10) Związek Rzemiosła Polskiego;
11) Związek Zakładów Doskonalenia Zawodowego;
12) Związek Zawodowy Pracowników Oświaty i Wychowania „Oświata”;
13
13) Związek Zawodowy „Rada Poradnictwa”;
14) Sekcja Oświaty KNSZZ „Solidarność 80”;
15) Społeczne Towarzystwo Oświatowe;
16) Społeczne Towarzystwo Oświatowe Ogólnopolskie Forum Rodziców;
17) Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej
Polskiej;
18) Stowarzyszenie Dyrektorów Szkół Średnich;
19) Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki;
20) Stowarzyszenie Oświatowców Polskich Zarząd Główny;
21) Federacja Inicjatyw Oświatowych;
22) Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej;
23) Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji;
24) Federacja Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia „Porozumienie
Zielonogórskie”;
25) Komenda Główna Ochotniczych Hufców Pracy;
26) Konfederacja Stowarzyszeń Nauczycielskich;
27) Krajowe Forum Oświaty Niepublicznej;
28) Krajowy Komitet Wychowania Resocjalizującego;
29) Krajowe Porozumienie Rodziców i Rad Rodziców;
30) Ogólnopolskie
Stowarzyszenie
Dyrektorów
Centrów
Kształcenia
Ustawicznego;
31) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty;
32) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Niepublicznych Szkół Muzycznych I i II
Stopnia;
33) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Powiatowych i Gminnych Samorządowych
Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli;
34) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracowników Resocjalizacji;
35) Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym;
36) Rada do spraw Szkolnictwa Artystycznego;
37) Rada Szkół Katolickich;
38) Rada Statystyki;
39) Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej;
40) Unia Metropolii Polskich;
14
41) Związek Województw RP;
42) Związek Gmin Wiejskich RP;
43) Związek Miast Polskich;
44) Związek Powiatów Polskich;
45) Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych;
46) Polska Rada Organizacji Młodzieżowych;
47) Forum Rodziców przy MEN;
48) Polska Rada Ekumeniczna;
49) Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji;
50) Polskie Towarzystwo Informatyczne;
51) Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska;
52) Fundacja Panoptykon;
53) Stowarzyszenie ISOC Polska;
54) Fundacja im. Stefana Batorego;
55) Stowarzyszenie Liderów Lokalnych Grup Obywatelskich;
56) Sekretariat Konferencji Episkopatu Polski.
Ponadto projekt ustawy został przekazany do zaopiniowania przez Komisję
Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Zgodnie ze stanowiskiem z dnia
28 sierpnia 2013 r. projekt został uzgodniony z Komisją Wspólną Rządu
i Samorządu Terytorialnego.
W ramach konsultacji społecznych informację o braku uwag do projektu ustawy
przekazali: Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego, Marszałek
Województwa
Lubelskiego,
Marszałek
Województwa
Lubuskiego,
Przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, Prezes
Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Federacja Związku Pracodawców Ochrony
Zdrowia „Porozumienie Zielonogórskie”, Komenda Główna Ochotniczych Hufców
Pracy, Związek Rzemiosła Polskiego oraz Związek Nauczycielstwa Polskiego.
Natomiast uwagi do projektu ustawy zgłosiły następujące podmioty: Fundacja
Panoptykon oraz Samorząd Województwa Opolskiego.
I. Uwagi Fundacji Panoptykon
1) Z brzmienia projektu wynika – wbrew treści uzasadnienia projektu – że
dane identyfikacyjne ucznia korzystającego z poradni psychologiczno-
-pedagogicznej, mimo negatywnej weryfikacji, przekazywane są do bazy
15
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1794
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei