Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1789
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1646
1789
za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Odpowiedzialności za naruszenie
dyscypliny finansów publicznych podlegają m.in. osoby wchodzące w skład organu
wykonującego budżet lub plan finansowy jednostki sektora finansów publicznych,
kierownicy jednostek sektora finansów publicznych. Ustawa do katalogu naruszeń,
które traktowane są jako naruszenie dyscypliny finansów publicznych, zalicza m.in.
dokonanie zmiany w budżecie lub planie, stanowiącym podstawę gospodarki
finansowej jednostki sektora finansów publicznych, bez upoważnienia albo
z przekroczeniem zakresu upoważnienia.
Jednak przekroczenie limitu będzie możliwe w przypadku wystąpienia okoliczności,
o których mowa w art. 112d ustawy, tj. stan wojenny, wyjątkowy albo klęski
żywiołowej na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Tak zdefiniowana
klauzula wyjścia przyczyni się do wzrostu wiarygodności funkcjonowania reguły.
W tych sytuacjach sama kwota wydatków, o której mowa w projektowanym
art. 112a ust. 1 ustawy, będzie nadal obliczana według formuły (1), aby po
wyłączeniu klauzuli wyjścia, można było określić następną kwotę wydatków poprzez
przemnożenie skorygowanej kwoty z roku poprzedniego (WYDn-1). Kontynuowane
będzie także obliczanie, zgodnie z wzorem (4), sumy różnic wyniku nominalnego
sektora GG od celu operacyjnego, o której mowa w art. 112a ust. 5 ustawy, oraz
wskaźnika średniookresowej dynamiki wartości produktu krajowego brutto,
o którym mowa w projektowanym art. 112a ust. 1. Obydwie kategorie powinny być
obliczane w przypadku wprowadzenia stanu wojennego, wyjątkowego lub klęski
żywiołowej (czyli zajścia tzw. klauzuli wyjścia), ponieważ są niezbędne do
wyznaczenia wyżej przytoczonej kwoty wydatków.
Monitorowanie i przegląd reguły
Monitorowanie reguły będzie realizowane na trzech płaszczyznach.
Po pierwsze, będzie obejmowało śledzenie realizacji głównego celu reguły, którym
jest utrzymanie nominalnego wyniku sektora GG na poziomie średniookresowego
celu budżetowego w średnim okresie poprzez obliczanie i analizowanie sumy różnic
między wynikiem a celem. Suma różnic będzie obliczana przez Ministra Finansów
(zgodnie z art. 112a ust. 5 ustawy) i zamieszczana w sprawozdaniu z wykonania
ustawy budżetowej (art. 182 ust. 4 pkt 7 ustawy) oraz w uzasadnieniu do projektu
36
ustawy budżetowej (art. 142 pkt 6b) z uwzględnieniem ewentualnych rewizji
danych.
Po drugie, monitorowanie będzie obejmowało śledzenie przestrzegania limitu
wydatkowego. Informacja o realizacji kwoty wydatków obliczonej zgodnie
z art. 112a ust. 1 ustawy oraz kwoty limitu wydatków, o którym mowa w art. 112a
ust. 3 ustawy, będzie, zgodnie z art. 182 ust. 4 pkt 6 ustawy, zamieszczana
w sprawozdaniu z wykonania ustawy budżetowej.
Po trzecie, nie należy a priori zakładać braku zmian w regule w przyszłości.
Przeciwnie, zakłada się, że po 5 latach od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy lub
po ewentualnej aktualizacji wysokości średniookresowego celu budżetowego,
Minister Finansów dokona przeglądu funkcjonowania przepisów dotyczących
ustalania kwoty wydatków oraz przedstawi Radzie Ministrów informację o sposobie
funkcjonowania reguły w procesie budżetowym, zawierającą ewentualne
rekomendacje zmian.
II. Pozostałe zmiany
Zmiany dotyczące jednostek samorządu terytorialnego
Projektowany przepis art. 240a ustawy o finansach publicznych normuje w pierwszej
kolejności kwestie programu postępowania naprawczego jednostki samorządu
terytorialnego w sytuacji niespełnienia przez jednostkę relacji wynikających
z art. 242–244 ustawy o finansach publicznych oraz w – następnej kolejności kwestie
zastępczego ustalenia budżetu samorządowego przez regionalną izbę obrachunkową.
Na potrzebę uregulowania powyższych kwestii wskazywała m.in. Krajowa Rada
Regionalnych Izb Obrachunkowych.
Zgodnie z proponowanymi przepisami, program postępowania naprawczego
jednostki samorządu terytorialnego powinien znaleźć swój wyraz w uchwale
w sprawie postępowania naprawczego. Przepisy ustawy o finansach publicznych
będą określać w szczególności:
1) Przesłanki uruchomienia działań naprawczych poprzez określenie sytuacji,
w jakiej organy jednostek samorządu terytorialnego podejmowałyby działania
naprawcze.
W świetle propozycji dodawanego art. 240a, w razie braku możliwości
uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej lub budżetu jednostki samorządu
37
terytorialnego, a także zagrożenia realizacji zadań publicznych przez jednostkę
samorządu terytorialnego, zgodnie z art. 242–244, kolegium regionalnej izby
obrachunkowej będzie wzywać jednostkę samorządu terytorialnego do
opracowania i uchwalenia programu postępowania naprawczego oraz jego
przedłożenia – w celu zaopiniowania – do regionalnej izby obrachunkowej,
w terminie 45 dni od dnia otrzymania wezwania;
2) Obligatoryjny zakres programu postępowania naprawczego i okres jego
realizacji.
Program postępowania naprawczego, przyjmowany będzie na okres
nieprzekraczający 3 kolejnych lat budżetowych. Obligatoryjnymi elementami
programu powinny być w szczególności:
• analiza stanu finansów jednostki samorządu terytorialnego, w tym określenie
przyczyn zagrożenia niewykonania ustawowych zadań,
• plan przedsięwzięć naprawczych, wraz z harmonogramem ich
wprowadzania, zmierzających do zachowania relacji określonych
w art. 242–244,
• przewidywane efekty finansowe poszczególnych przedsięwzięć
naprawczych, wraz z określeniem sposobu ich obliczania;
3) Rolę regionalnej izby obrachunkowej w zakresie realizacji postępowania
naprawczego.
Z uwagi na sprawowany nadzór nad gospodarką finansową jednostki samorządu
terytorialnego, regionalna izba obrachunkowa będzie opiniować opracowany
przez jednostkę program postępowania naprawczego;
4) Uprawnienia i obowiązki organów jednostek samorządu terytorialnego
w okresie realizacji programu postępowania naprawczego.
W myśl propozycji art. 240a ust. 4, realizacja przez jednostkę samorządu
terytorialnego programu postępowania naprawczego, który uzyskał pozytywną
opinię regionalnej izby obrachunkowej, umożliwi organowi stanowiącemu
jednostki w szczególności samodzielne uchwalenie budżetu.
Jednocześnie, mając na względzie szczególną sytuację jednostek samorządu
terytorialnego prowadzących postępowania naprawcze i związaną z nią potrzebę
koncentracji środków i działań – proponowane przepisy wprowadzają w okresie
38
realizacji postępowania naprawczego wymogi prowadzenia gospodarki
finansowej przez jednostki, w tym w szczególności:
• ograniczenie inicjowania nowych inwestycji do inwestycji niegenerujących
przyrostu zadłużenia jednostki,
• zakaz udzielania pomocy finansowej innym jednostkom samorządu
terytorialnego oraz zakaz udzielania poręczeń, gwarancji i pożyczek,
• zakaz wydatkowania środków na promocję jednostki,
• brak możliwości tworzenia funduszu sołeckiego, o którym mowa
w odrębnych przepisach,
• ograniczenie realizacji zadań innych niż obligatoryjne, finansowanych ze
środków własnych.
Zmiana w ust. 6 polega na ograniczeniu wysokości wydatków na wynagrodzenia
członków zarządu jednostki samorządu terytorialnego oraz diety radnych, co
powinno przyczynić się do faktycznej ochrony budżetu przed zwiększeniem
wydatków na ww. cele.
Ponadto, proponowane przepisy doprecyzowują, że w określonych ustawowo
przypadkach budżet jednostki ustala regionalna izba obrachunkowa. Wówczas
odpowiednie zastosowanie ma przepis art. 240 ust. 3 określający zakres
ustalonego budżetu, termin jego ustalenia przez izbę obrachunkową oraz
podstawę gospodarki finansowej w okresie do dnia ustalenia zastępczego
budżetu.
Zaproponowane w ustawie o finansach publicznych rozwiązania dotyczące
opiniowania programów postępowań naprawczych przez regionalne izby
obrachunkowe oraz zastępczego ustalenia budżetu jednostki samorządu
terytorialnego znajdą także odzwierciedlenie w stosownych zmianach przepisów
ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych
odnoszących się do zakresu działalności izb obrachunkowych (art. 11, 13 i 18
ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych).
W celu zwiększenia możliwości absorpcji środków unijnych proponuje się
złagodzenie ograniczeń wynikających dla jednostek samorządu terytorialnego
z art. 243 ustawy o finansach publicznych. Rozwiązanie przewidziane w nowym
brzmieniu ust. 3 w art. 243 zmierza do wyłączenia odsetek od zobowiązań
zaciągniętych na finansowanie projektów UE z limitu spłaty zobowiązań.
39
Ponadto, w dodawanym ust. 3a, przewiduje się dodatkowe wyłączenia z limitu
spłaty zobowiązań kredytów, pożyczek i papierów wartościowych wraz
z odsetkami i dyskontem. Zaproponowano, aby wyłączeniu podlegały
zobowiązania: (1) zaciągnięte w związku z umową zawartą na realizację
programu, projektu lub zadania finansowanego w co najmniej 60% ze środków
UE, (2) w wysokości odpowiadającej wydatkom ogółem na wkład krajowy,
poniesionym po dniu 1 stycznia 2013 r.
Ponadto, ze względu na szczególny sposób finansowania ze środków UE
przedsięwzięć generujących dochód, przepis przewiduje odmienne podejście do
takich programów, projektów i zadań. W przypadku występowania dochodu
sposób obliczenia poziomu finansowania, ustala się poprzez odniesienie
środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, do wartości wydatków
całkowitych po pomniejszeniu o zdyskontowany dochód. Równocześnie
proponuje się, aby w takim przypadku z relacji określonej w ust. 1 wyłączana
była część zobowiązania zaciągnięta na wkład krajowy w wysokości, jaki
wynikałby, gdyby poziom finansowania ze środków, o których mowa w art. 5
ust. 1 pkt 2, obliczony został bez odliczenia zdyskontowanego dochodu.
Wprowadzenie tej regulacji ułatwi samorządom realizację projektów
generujących dochód.
Wydatki na wkład krajowy, finansowane zobowiązaniami podlegającymi
wyłączeniu, muszą wynikać z umowy o dofinansowanie, o której mowa
w art. 206 ustawy o finansach publicznych, zawartej po dniu 1 stycznia 2013 r.
W porównaniu do obowiązującego stanu prawnego (art. 243 ust. 3 ustawy
o finansach publicznych) wydłuża się okres stosowania wyłączenia z limitu
spłaty zobowiązań. Zobowiązania określone w dodawanym ust. 3a będą
wyłączane nie tylko w terminie do 90 dni po zakończeniu programu, projektu,
zadania lub otrzymaniu refundacji z tych środków, lecz w całym okresie spłaty
zobowiązań. Tym samym proponowane rozwiązanie poprawi zdolność
jednostek samorządu terytorialnego do wykorzystania środków unijnych.
Rozwiązanie to nabiera szczególnego znaczenia w świetle zbliżającej się nowej
perspektywy finansowej UE. Projektowane rozwiązanie odnosi się do zadań,
projektów i programów finansowanych w przeważającej mierze ze środków UE,
40
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1789
› Pobierz plik