eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPrzedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o nasiennictwie

Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o nasiennictwie

projekt dotyczy utrzymania w mocy przepisów dotyczących odmian genetycznie zmodyfikowanych zawartych w obowiązującej ustawie z dnia 26 czerwca 2003 r. o nasiennictwie, co pozwoli na przygotowanie nowego kompleksowego prawa dotyczącego organizmów genetycznie zmodyfikowanych w celu implementacji aktów prawnych UE

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 176
  • Data wpłynięcia: 2012-01-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o nasiennictwie
  • data uchwalenia: 2012-11-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1512

176-czesc-1

W zakresie dotyczącym materiału siewnego odmian genetycznie zmodyfikowanych
projekt nie zmienia istniejącego stanu prawnego obowiązującego na mocy ustawy z dnia 26
czerwca 2003 r. o nasiennictwie. Jednocześnie w pozostałym zakresie uregulowań, projekt
jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projektowana ustawa będzie miała wpływ na podmioty działające w obszarze
nasiennictwa, to jest na:
1) hodowców i zachowujących odmiany;
2) podmioty wytwarzające materiał siewny i prowadzące obrót materiałem siewnym;
3) Centralny Ośrodek Badania Odmian Roślin Uprawnych;
4) Państwową Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa.
Według ustaleń przygotowanych przez Rząd i zawartych w uzasadnieniu do projektu
ustawy o nasiennictwie z druku nr 4114, skierowanego do Sejmu VI kadencji, wejście w
życie ustawy nie spowoduje zwiększenia wydatków sektora finansów publicznych, w tym
budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego, natomiast spowoduje
zmniejszenie dochodów jednostek sektora finansów publicznych w stosunku do
obowiązującej ustawy.
Wysokość obecnie ponoszonych wydatków na realizację zadań wynikających
z obowiązującej ustawy wynosi ok. 53 331 tys. zł i wiąże się z realizacją zadań przez
Państwową Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa (PIORiN) i Centralny Ośrodek Badania
Odmian Roślin Uprawnych (COBORU).
Szacuje się, że PIORiN wydaje ok. 23 % swojego budżetu, co w 2012 r. stanowiło
będzie ok. 27 471 tys. zł, na realizację zadań wynikających z obowiązującej ustawy,
związanych z nadzorem nad wytwarzaniem i oceną materiału siewnego oraz obrotem tym
materiałem, a w szczególności na następujące działania urzędowe:
1) ocenę polową, ocenę laboratoryjną i ocenę cech zewnętrznych materiału siewnego;
2) kontrolę tożsamości materiału siewnego;
3) kontrolę przestrzegania zasad i obowiązujących wymagań w zakresie wytwarzania, oceny
i przechowywania materiału siewnego oraz obrotu tym materiałem, w tym
modyfikowanym genetycznie;
4) wydawanie akredytacji w zakresie pobierania próbek i oceny materiału siewnego oraz
kontrolę przestrzegania przepisów dotyczących akredytacji;

23
5) wydawanie urzędowych etykiet i plomb oraz nadzór nad jednostkami upoważnionymi do
wypełniania etykiet;
6) kontrolę materiału siewnego wwożonego z państw trzecich oraz ustalanie stopni
kwalifikacji tego materiału;
7) dokonywanie oceny materiału siewnego, w przypadku złożenia odwołania od oceny
wykonanej przez akredytowane podmioty.
COBORU,
według szacunków, wydaje ok. 89 % kwoty otrzymywanych z budżetu
dotacji, co w 2012 r. stanowiło będzie ok. 25 860 tys. zł, na realizację zadań wynikających z
obowiązującej ustawy, a w szczególności:
1) wykonywanie badań odrębności, wyrównania i trwałości;
2) wykonywanie badań wartości gospodarczej odmiany;
3) prowadzenie porejestrowego doświadczalnictwa odmianowego;
4) sporządzanie i udostępnianie list odmian roślin rolniczych, warzywnych
i sadowniczych wpisanych do krajowego rejestru oraz opisów botanicznych odmian
wpisanych do krajowego rejestru.

Wymienione
powyżej koszty realizacji zadań przez PIORiN i COBORU ponoszone są
z budżetu państwa.
Wejście w życie projektowanej ustawy nie spowoduje wzrostu wydatków w 2012 r.
ponad kwotę 53 331 tyś. zł. Zadania wynikające z projektu ustawy będą realizowane w
ramach limitu wydatków zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2012 oraz w ustawach
budżetowych na kolejne lata. Kwoty wydatkowane z budżetu państwa na realizację w 2012 r.
zadań wynikających z projektu ustawy - oszacowane przez resort rolnictwa na kwotę 53 331
tyś. zł – będą sfinansowane w ramach ogólnej kwoty wydatków (148 493 tyś. zł)
zaplanowanych w projekcie ustawy budżetowej na rok 2011 dla PIORiN (Główny Inspektorat
i wojewódzkie inspektoraty) oraz COBORU.
W celu obliczenia kwotowego, maksymalnego limitu skutków finansowych dla
jednostek sektora finansów publicznych na lata 2012 – 2021, kwoty zaplanowane w projekcie
ustawy budżetowej na rok 2012 waloryzowano na kolejne lata według współczynnika 2,5 %
+ 1 %. Uzyskane w ten sposób kwoty przedstawia zamieszczona poniżej tabela wydatków na
zadania wynikające z projektu ustawy. W tabeli uwzględniono także całkowity limit
wydatków na wszystkie zadania realizowane przez PIORiN oraz COBORU.


24
Tabela 1
Szacunkowe limity wydatków z budżetu państwa po wejściu w życie projektowanej ustawy
o nasiennictwie dla COBORU i PIORiN w latach 2011 – 2021

Rok
Wyszczególnienie
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
w tysiącach złotych
Kwota limitu
wydatków na
realizację zadań
określonych
53 331
55 197
57 129
59 128
61 198
63 339
65 556 67 851
70 226
72 684
w ustawie
o nasiennictwie,
z tego:
na realizację zadań
wykonywanych przez
27 471
28 432
29 427
30 457
31 523
32 626
33 768
34 950
36 173
37 440
PIORiN
na realizację zadań
wykonywanych przez
25 860
26 765
273 702
28 671
29 675
30 713
31 788
32 901
34 053
35 244
COBORU
Całkowity limit
wydatków PIORiN i
148 492
153 690 159 069
170 398
174 510
176 362
182 535
188 924 195 536
202 380
COBORU

Całkowite koszty działalności PIORiN na zadania związane z nadzorem nad zdrowiem
roślin, obrotem środkami ochrony roślin i ich stosowaniem oraz wytwarzaniem i oceną
materiału siewnego i obrotem tym materiałem w układzie zadaniowym, zostały zaplanowane
w funkcji – 21. Polityka rolna i rybacka, zadanie 21.1 Rozwój produkcji roślinnej i ochrona
roślin uprawnych, podzadanie 21.1.3 – Kontrola wytwarzania , oceny i obrotu materiałem
siewnym oraz podzadanie 21.1.4 Ochrona roślin. Zgodnie z projektem ustawy budżetowej na
2012 r. łączna kwota zaplanowana na wykonanie tych podzadań wynosi 119 437 tys. zł
(kwota obejmuje budżet Głównego Inspektoratu i wojewódzkich inspektoratów). Natomiast
całkowita kwota dotacji na działalności COBORU w zakresie badania, rejestracji i ochrony
prawnej odmian roślin w 2012 r. została zaplanowana w funkcji – 21. Polityka rolna
i rybacka, zadanie 21.1 Rozwój produkcji roślinnej i ochrona roślin uprawnych, podzadanie

25
21.1.2 – Rejestracja i ochrona prawna odmian roślin uprawnych. Zgodnie z projektem ustawy
budżetowej na 2012 kwota ta wynosi 29 056 tys. zł.
Wejście w życie projektowanej ustawy, nie będzie wymagało wprowadzenia zmian
dotychczasowych zadań, celów i mierników określonych w katalogu funkcji, zadań, podzadań
i działań budżetu zadaniowego.
Łączne dochody z tytułu opłat pobieranych na podstawie projektowanej ustawy
wyniosą ok. 6 700 tys. zł rocznie, z tego:
1) za rejestrację odmian przez COBORU – ok. 3 060 tys. zł rocznie;
2) za ocenę materiału siewnego wykonywaną przez PIORiN osiągnie łączne dochody
wynoszące – ok. 3 640 tys. zł rocznie (w tej kwocie mieszczą się dochody z tytułu
egzaminowania podmiotów ubiegających się o akredytację do oceny materiału
siewnego lub pobierania prób tego materiału);
3) z tytułu nałożonych przez PIORiN opłat sanacyjnych – ok. 120 tys. zł rocznie.
rednia kwota opłat sankcyjnych została ustalona na podstawie wieloletnich danych.
Należy zaznaczyć, że w tym przypadku występuje duże zróżnicowanie w kwotach dochodów
uzyskiwanych w poszczególnych latach ze względu na charakter wnoszonych opłat.
Egzaminowanie podmiotów ubiegających się o akredytację do oceny materiału
siewnego lub pobierania prób tego materiału wymaga przygotowania odpowiedniej bazy
poletek odmianowych, pól egzaminacyjnych oraz innych materiałów, w szczególności dla
analityków nasiennych, w tym sprzętu laboratoryjnego i przygotowania nasion do
kiełkowania oraz uwzględnienia wartości pracy egzaminatorów. Dlatego szacuje się, że opłata
za egzamin powinna wynosić ok. 50 zł za osobę. Przyjmując potrzebę przeegzaminowania
ok. 200 do 250 osób rocznie, wpływ do budżetu państwa z tego tytułu wyniesie około
10 – 12,5 tys. zł rocznie.
Z uwagi na wzrost kosztów materiałowych, sprzętu i robocizny wzrosły koszty
ogólnogospodarcze oceny tożsamości i czystości odmianowej wykonywane przez jednostki
organizacyjne COBORU, a także koszty ponoszone przez organy PIORiN. Szacuje się, że
koszt badania jednej próby wyniesie średnio 280 – 300 zł. W najbliższych latach szacuje się
wzrost liczby badanych prób do ok. 2000 – 2500, co daje wartość stanowiącą wpływ do
budżetu państwa ok. 630 tys. zł.
Rzeczywistą wartość przeprowadzenia oceny tożsamości i czystości odmianowej
stanowi dodatkowo koszt prób wzorcowych wynoszący za ostatnie kilka lat 10 – 12 % liczby

26
badanych prób, co podnosi koszt całej oceny tożsamości i czystości odmianowej do
ok. 1 mln zł.
W wyniku wejścia w życie projektowanej ustawy zmniejszą się dochody gmin z tytułu
opłat za wydanie świadectwa mieszanki materiału siewnego oraz dokonanie wpisu do rejestru
przedsiębiorców, rejestru rolników oraz rejestru dostawców. Projekt ustawy zawierający ww.
przepisy w dniu 25 sierpnia 2010 r. był rozpatrywany podczas posiedzenia Komisji Wspólnej
Rządu i Samorządu Terytorialnego, która do nich nie zgłosiła uwag, a projekt został
uzgodniony.
Pomniejszenie wpływów z opłaty skarbowej wyniesie:
1) ok. 195 tys. zł – za dokonania wpisu do rejestru przedsiębiorców, rejestru rolników
oraz rejestru dostawców;
2) ok. 12 tys. zł – za wydanie świadectwa mieszanki materiału siewnego.
Zniesienie tych opłat zgodnie z intencją projektu ustawy o ograniczaniu barier
administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, opracowanego przez Ministerstwo
Gospodarki, ma na celu pobudzenie przedsiębiorczości.
Utracone wpływy z ww. opłat zostaną zrekompensowane pobieranymi od
przedsiębiorców podatkami od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności
gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym. Maksymalna stawka
podatku z tego tytułu została określona w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach
i opłatach lokalnych w wysokości 8,06 zł od m2 powierzchni użytkowej. Należy zauważyć, że
przy tego rodzaju działalności wykorzystywane są duże powierzchnie, tj. średnio ok. 500 m2.
Wnoszone corocznie podatki pozwolą zrekompensować utracone wpływy z opłat
jednorazowych.
Wprowadzona w art. 129 pkt 3 projektu ustawy zmiana w ustawie z dnia 25 listopada
2010 r. o Centralnym Ośrodku Badania Odmian Roślin Uprawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
1591), zgodnie z którą Centralny Ośrodek będzie miał możliwość zaciągania kredytu na
prowadzoną działalność rolniczą, nie będzie miała wpływu na sektor finansów publicznych.
Kredyt zaciągany będzie w Banku Gospodarstwa Krajowego i będzie spłacany w tym samym
roku kalendarzowym.
Wejście w życie projektowanej ustawy korzystnie wpłynie na funkcjonowanie rynku
nasiennego. Propozycje dotyczące układu aktu normatywnego z podziałem na tytuły, działy
i rozdziały, które odnoszą się do różnych rodzajów materiału siewnego i odmiennych zasad
ich wytwarzania, oceny i obrotu (materiał siewny roślin rolniczych i warzywnych, materiał

27
strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 . 24

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: