Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy usprawnienia procedury tworzenia i prowadzenia rejestru organizacji pożytku publicznego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1727
- Data wpłynięcia: 2013-09-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 223
1727
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt ustawy swoim zakresem wywiera wpływ na organy administracji
publicznej, organizacje pozarządowe, podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy
z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
w szczególności posiadające status organizacji pożytku publicznego.
2. Konsultacje społeczne
Projekt został przesłany do konsultacji społecznych do organizacji pozarządowych
(fundacji, stowarzyszeń, związków stowarzyszeń) oraz podmiotów z nimi
zrównanych, w szczególności do kościołów i związków wyznaniowych,
reprezentatywnych dla obszarów działalności pożytku publicznego, a także
Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz Rady Działalności
Pożytku Publicznego. Ponadto projekt nowelizacji był konsultowany
z Sekretarzem Generalnym Konferencji Episkopatu Polski oraz Polską Radą
Ekumeniczną.
Wniesione uwagi dotyczyły problematyki przeznaczenia niewykorzystanych
środków pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych będących
w posiadaniu organizacji, które utraciły status organizacji pożytku publicznego,
minimalnego zakresu informacji, jakie powinny być każdorazowo uwidaczniane na
pismach, którymi organizacja posługuje się w stosunku do innych podmiotów
w obrocie prawnym i gospodarczym, oraz kwestii związanych ze statusem
wolontariatu w podmiotach leczniczych, prowadzonych przez organizacje
pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia
24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
W wyniku wielomiesięcznych konsultacji społecznych przepisy będące
przedmiotem uwag zostały zmienione. Zrezygnowano m.in. z pierwotnej
propozycji zmiany art. 42 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie, uznając szczególnie doniosłą rolę wolontariatu przy
wykonywaniu działalności leczniczej.
Ostatecznie, po konsultacjach z Radą Działalności Pożytku Publicznego
rozpoczętych w dniu 19 lipca 2012 r. wraz z powołaniem nowej kadencji,
a zakończonych na posiedzeniu w dniu 4 grudnia 2012 r., zdecydowano ograniczyć
5
zakres przedmiotowy projektu do dwóch kwestii: pozakonkursowego zlecania
zadań publicznych w szczególnych sytuacjach (art. 11d ustawy zmienianej) oraz
wykazu organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymania środków
pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzonego
przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej (art. 27a ustawy zmienianej).
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych,
w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Zmiana trybu, terminów oraz zakresu danych przekazywanych przy tworzeniu
i prowadzeniu wykazu organizacji pożytku publicznego uprawnionych do
otrzymania środków z 1% podatku przez ministra właściwego do spraw
zabezpieczenia społecznego spowoduje konieczność zatrudnienia pracownika do
prowadzenia wykazu (wysyłanie, odbieranie oraz koordynowanie wymiany danych
między ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego, ministrem
właściwym do spraw finansów publicznych oraz Ministrem Sprawiedliwości).
Koszt ten zostanie pokryty ze środków ujętych w budżecie ministra właściwego do
spraw zabezpieczenia społecznego.
Zmiana w budowie wykazu organizacji pożytku publicznego (polegająca na
rejestrowaniu numerów rachunków bankowych właściwych do przekazania 1%
podatku w Centralnym Rejestrze Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników
prowadzonym przez Ministra Finansów) nie spowoduje kosztów dostosowawczych
obciążających budżet państwa, gdyż modyfikacja funkcjonalności tego rejestru ma
miejsce w ramach programu e-Podatki (projekt e-Rejestracja), finansowanego
z funduszy unijnych w ramach 7. osi priorytetowej POIG „Społeczeństwo
informacyjne – budowa elektronicznej administracji”.
Koszty modyfikacji oprogramowania związane z przesyłaniem danych przez
Ministra Sprawiedliwości (zmiana struktury danych oraz aplikacji do jej
generowania) wyniesie ok. 50 tys. zł. Koszt tej zmiany zostanie pokryty ze
środków budżetu Ministra Sprawiedliwości z części 15 – Sądy powszechne
i będzie mieścił się w ogólnej puli wydatków dotychczas przeznaczanych na to
zadanie.
6
Wydatki związane z wejściem w życie przedmiotowej regulacji zostaną
wydzielone w drodze wewnętrznych przesunięć w ramach posiadanych środków
i nie będą stanowiły tytułu do zwiększenia limitu wydatków zarówno w roku
wejścia w życie przedmiotowej regulacji, jak i w latach następnych.
Projektowane rozwiązania nie spowodują zmniejszenia dochodów jednostek
sektora finansów publicznych, w tym budżetu państwa.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wpływ regulacji na warunki życia ludności
Projekt nie będzie miał wpływu na warunki życia ludności.
8. Wpływ projektu na rozwój społeczeństwa obywatelskiego
Proponowana
regulacja wpłynie pozytywnie na rozwój społeczeństwa
obywatelskiego, ponieważ przyczyni się do wzrostu transparentności
i wiarygodności organizacji pożytku publicznego, co będzie miało wpływ na
wzmacnianie kapitału społecznego dzięki wzrastaniu poziomu zaufania do sektora
pozarządowego.
9. Wpływ projektu na realizację konstytucyjnej zasady pomocniczości
Projekt nie będzie miał wpływu na realizację konstytucyjnej zasady
pomocniczości.
18/08/KC
7
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A P R A C Y I P O L I T Y K I S P O Ł E C Z N E J 1)
z dnia
w sprawie trybów, terminów oraz formatu i struktury danych dla wymiany informacji
między ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego a Ministrem
Sprawiedliwości i ministrem właściwym do spraw finansów publicznych w związku
z prowadzeniem przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego
wykazem organizacji mających status organizacji pożytku publicznego
Na podstawie art. 27a ust. 10 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, z późn. zm.2)) zarządza się,
co następuje:
§ 1. Minister Sprawiedliwości przekazuje ministrowi właściwemu do spraw
zabezpieczenia społecznego informacje, o których mowa w art. 27a ust. 4 i 5 ustawy z dnia
24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zwanej dalej
„ustawą”, w terminie do dnia 8 grudnia roku podatkowego.
§ 2. Minister Sprawiedliwości przekazuje ministrowi właściwemu do spraw
zabezpieczenia społecznego informacje, o których mowa w art. 27a ust. 5 ustawy, w terminie
do 8 dnia każdego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, za miesiąc poprzedni.
§ 3. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego przekazuje ministrowi
właściwemu do spraw finansów publicznych informacje:
1)
o których mowa w art. 27a ust. 4 ustawy, w terminie do dnia 20 grudnia roku
podatkowego;
1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 248, poz. 1485).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654,
Nr 149, poz. 887, Nr 205, poz. 1211, Nr 208, poz. 1241, Nr 209, poz. 1244 i Nr 232, poz. 1378 oraz z ...
– 2 –
2)
o których mowa w art. 27a ust. 5 ustawy, w terminie 7 dni od usunięcia tej organizacji
z wykazu, o którym mowa w art. 27a ust. 1 ustawy.
§ 4. 1. Informacje, o których mowa w art. 27a ust. 4 i 5 ustawy, są przekazywane
w formie elektronicznej, w postaci pliku arkusza kalkulacyjnego, w formacie zgodnym
z Open Document Format for Office Application – wersja 1.0.
2. Strukturę pliku zawierającego informacje, o których mowa w art. 27a ust. 4 i 5
ustawy, określa załącznik do rozporządzenia.
§ 5. Przekazywanie informacji pomiędzy ministrem właściwym do spraw
zabezpieczenia społecznego a ministrem właściwym do spraw finansów publicznych
i Ministrem Sprawiedliwości następuje za pośrednictwem poczty elektronicznej, na adresy
uzgodnione przez kierowników właściwych komórek organizacyjnych ministerstw
obsługujących tych ministrów.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia3).
MINISTER PRACY I POLITYKI
SPOŁECZNEJ
w porozumieniu
MINISTER FINANSÓW
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Pracz i Polityki Społecznej z dnia
1 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 86, poz. 474), które utraciło moc z dniem …
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt ustawy swoim zakresem wywiera wpływ na organy administracji
publicznej, organizacje pozarządowe, podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy
z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
w szczególności posiadające status organizacji pożytku publicznego.
2. Konsultacje społeczne
Projekt został przesłany do konsultacji społecznych do organizacji pozarządowych
(fundacji, stowarzyszeń, związków stowarzyszeń) oraz podmiotów z nimi
zrównanych, w szczególności do kościołów i związków wyznaniowych,
reprezentatywnych dla obszarów działalności pożytku publicznego, a także
Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz Rady Działalności
Pożytku Publicznego. Ponadto projekt nowelizacji był konsultowany
z Sekretarzem Generalnym Konferencji Episkopatu Polski oraz Polską Radą
Ekumeniczną.
Wniesione uwagi dotyczyły problematyki przeznaczenia niewykorzystanych
środków pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych będących
w posiadaniu organizacji, które utraciły status organizacji pożytku publicznego,
minimalnego zakresu informacji, jakie powinny być każdorazowo uwidaczniane na
pismach, którymi organizacja posługuje się w stosunku do innych podmiotów
w obrocie prawnym i gospodarczym, oraz kwestii związanych ze statusem
wolontariatu w podmiotach leczniczych, prowadzonych przez organizacje
pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia
24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
W wyniku wielomiesięcznych konsultacji społecznych przepisy będące
przedmiotem uwag zostały zmienione. Zrezygnowano m.in. z pierwotnej
propozycji zmiany art. 42 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie, uznając szczególnie doniosłą rolę wolontariatu przy
wykonywaniu działalności leczniczej.
Ostatecznie, po konsultacjach z Radą Działalności Pożytku Publicznego
rozpoczętych w dniu 19 lipca 2012 r. wraz z powołaniem nowej kadencji,
a zakończonych na posiedzeniu w dniu 4 grudnia 2012 r., zdecydowano ograniczyć
5
zakres przedmiotowy projektu do dwóch kwestii: pozakonkursowego zlecania
zadań publicznych w szczególnych sytuacjach (art. 11d ustawy zmienianej) oraz
wykazu organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymania środków
pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzonego
przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej (art. 27a ustawy zmienianej).
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych,
w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Zmiana trybu, terminów oraz zakresu danych przekazywanych przy tworzeniu
i prowadzeniu wykazu organizacji pożytku publicznego uprawnionych do
otrzymania środków z 1% podatku przez ministra właściwego do spraw
zabezpieczenia społecznego spowoduje konieczność zatrudnienia pracownika do
prowadzenia wykazu (wysyłanie, odbieranie oraz koordynowanie wymiany danych
między ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego, ministrem
właściwym do spraw finansów publicznych oraz Ministrem Sprawiedliwości).
Koszt ten zostanie pokryty ze środków ujętych w budżecie ministra właściwego do
spraw zabezpieczenia społecznego.
Zmiana w budowie wykazu organizacji pożytku publicznego (polegająca na
rejestrowaniu numerów rachunków bankowych właściwych do przekazania 1%
podatku w Centralnym Rejestrze Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników
prowadzonym przez Ministra Finansów) nie spowoduje kosztów dostosowawczych
obciążających budżet państwa, gdyż modyfikacja funkcjonalności tego rejestru ma
miejsce w ramach programu e-Podatki (projekt e-Rejestracja), finansowanego
z funduszy unijnych w ramach 7. osi priorytetowej POIG „Społeczeństwo
informacyjne – budowa elektronicznej administracji”.
Koszty modyfikacji oprogramowania związane z przesyłaniem danych przez
Ministra Sprawiedliwości (zmiana struktury danych oraz aplikacji do jej
generowania) wyniesie ok. 50 tys. zł. Koszt tej zmiany zostanie pokryty ze
środków budżetu Ministra Sprawiedliwości z części 15 – Sądy powszechne
i będzie mieścił się w ogólnej puli wydatków dotychczas przeznaczanych na to
zadanie.
6
Wydatki związane z wejściem w życie przedmiotowej regulacji zostaną
wydzielone w drodze wewnętrznych przesunięć w ramach posiadanych środków
i nie będą stanowiły tytułu do zwiększenia limitu wydatków zarówno w roku
wejścia w życie przedmiotowej regulacji, jak i w latach następnych.
Projektowane rozwiązania nie spowodują zmniejszenia dochodów jednostek
sektora finansów publicznych, w tym budżetu państwa.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wpływ regulacji na warunki życia ludności
Projekt nie będzie miał wpływu na warunki życia ludności.
8. Wpływ projektu na rozwój społeczeństwa obywatelskiego
Proponowana
regulacja wpłynie pozytywnie na rozwój społeczeństwa
obywatelskiego, ponieważ przyczyni się do wzrostu transparentności
i wiarygodności organizacji pożytku publicznego, co będzie miało wpływ na
wzmacnianie kapitału społecznego dzięki wzrastaniu poziomu zaufania do sektora
pozarządowego.
9. Wpływ projektu na realizację konstytucyjnej zasady pomocniczości
Projekt nie będzie miał wpływu na realizację konstytucyjnej zasady
pomocniczości.
18/08/KC
7
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A P R A C Y I P O L I T Y K I S P O Ł E C Z N E J 1)
z dnia
w sprawie trybów, terminów oraz formatu i struktury danych dla wymiany informacji
między ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego a Ministrem
Sprawiedliwości i ministrem właściwym do spraw finansów publicznych w związku
z prowadzeniem przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego
wykazem organizacji mających status organizacji pożytku publicznego
Na podstawie art. 27a ust. 10 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, z późn. zm.2)) zarządza się,
co następuje:
§ 1. Minister Sprawiedliwości przekazuje ministrowi właściwemu do spraw
zabezpieczenia społecznego informacje, o których mowa w art. 27a ust. 4 i 5 ustawy z dnia
24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zwanej dalej
„ustawą”, w terminie do dnia 8 grudnia roku podatkowego.
§ 2. Minister Sprawiedliwości przekazuje ministrowi właściwemu do spraw
zabezpieczenia społecznego informacje, o których mowa w art. 27a ust. 5 ustawy, w terminie
do 8 dnia każdego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, za miesiąc poprzedni.
§ 3. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego przekazuje ministrowi
właściwemu do spraw finansów publicznych informacje:
1)
o których mowa w art. 27a ust. 4 ustawy, w terminie do dnia 20 grudnia roku
podatkowego;
1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 248, poz. 1485).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654,
Nr 149, poz. 887, Nr 205, poz. 1211, Nr 208, poz. 1241, Nr 209, poz. 1244 i Nr 232, poz. 1378 oraz z ...
– 2 –
2)
o których mowa w art. 27a ust. 5 ustawy, w terminie 7 dni od usunięcia tej organizacji
z wykazu, o którym mowa w art. 27a ust. 1 ustawy.
§ 4. 1. Informacje, o których mowa w art. 27a ust. 4 i 5 ustawy, są przekazywane
w formie elektronicznej, w postaci pliku arkusza kalkulacyjnego, w formacie zgodnym
z Open Document Format for Office Application – wersja 1.0.
2. Strukturę pliku zawierającego informacje, o których mowa w art. 27a ust. 4 i 5
ustawy, określa załącznik do rozporządzenia.
§ 5. Przekazywanie informacji pomiędzy ministrem właściwym do spraw
zabezpieczenia społecznego a ministrem właściwym do spraw finansów publicznych
i Ministrem Sprawiedliwości następuje za pośrednictwem poczty elektronicznej, na adresy
uzgodnione przez kierowników właściwych komórek organizacyjnych ministerstw
obsługujących tych ministrów.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia3).
MINISTER PRACY I POLITYKI
SPOŁECZNEJ
w porozumieniu
MINISTER FINANSÓW
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Pracz i Polityki Społecznej z dnia
1 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 86, poz. 474), które utraciło moc z dniem …
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1727
› Pobierz plik