eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy usprawnienia procedury tworzenia i prowadzenia rejestru organizacji pożytku publicznego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1727
  • Data wpłynięcia: 2013-09-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 223

1727

– 5 –
zgodnie z odrębnymi przepisami, może przekazać 1% podatku z zeznań podatkowych
składanych za rok podatkowy, oraz do czynności związanych z jego tworzeniem
i prowadzeniem stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 5. 1. Organizacje pożytku publicznego, które zgłosiły numer rachunku bankowego
właściwy do przekazania 1% podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie
przepisów dotychczasowych i jest on aktualny, nie mają obowiązku podawać ponownie tego
numeru rachunku bankowego właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.
2. Ostatnie numery rachunków bankowych właściwe do przekazania 1% podatku
dochodowego od osób fizycznych, zgłoszone przez organizacje pożytku publicznego będące
podatnikami lub płatnikami do naczelnika urzędu skarbowego na podstawie art. 27a ustawy
wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy, zostaną zapisane w Centralnym Rejestrze Podmiotów – Krajowej Ewidencji
Podatników prowadzonym przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych na
podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji
i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2012 r. poz. 1314 oraz z 2013 r. poz. 2).
Art. 6. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
















17/08/KC
UZASADNIENIE

Niniejszy projekt przewiduje dwie podstawowe zmiany w ustawie z dnia 24 kwietnia
2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234,
poz. 1536, z późn. zm.).
Po pierwsze, aby rozwiać wątpliwości interpretacyjne, proponuje się wskazać, że
w przypadku trybów pozakonkursowych zlecania zadań publicznych, o których mowa
w art. 11a–11c ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie, zastosowanie znajdują zasady wynikające z art. 15 ust. 1
(dot. rozpatrywania ofert przez organ administracji publicznej), art. 16 (dot. zawierania
umów), art. 17 (dot. kontroli i oceny realizacji zadania) i art. 18 (dot. sprawozdania
z wykonania zadania). Ponadto do przedmiotowych trybów będą miały także
zastosowanie wzory ofert, umów i sprawozdań, określonych w rozporządzeniu Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty
i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru
sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. z 2011 r. Nr 6, poz. 25, z późn. zm.).
Po drugie, w ramach niniejszej nowelizacji planowana jest również zmiana art. 27a
ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Powyższa zmiana, przewidziana w art. 1 pkt 3 projektu, polega na nadaniu całkowicie
nowego brzmienia art. 27a ustawy. Zmianie ulega zakres danych objętych wykazem.
Zgodnie z projektem wykaz w odniesieniu do każdej organizacji pożytku publicznego
zawiera: nazwę, siedzibę, numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, identyfikator
podatkowy NIP, jeżeli został on nadany tej organizacji.
Ważna z punktu widzenia organizacji pożytku publicznego jest zmiana związana
z obowiązkiem zawiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o numerze
rachunku bankowego właściwego do przekazania środków z 1% podatku dochodowego
od osób fizycznych. Projekt zobowiązuje organizacje pożytku publicznego do podania
naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego według siedziby tej organizacji numeru
rachunku bankowego przez dokonanie zgłoszenia identyfikacyjnego albo zgłoszenia
aktualizacyjnego (na formularzu NIP 2) na podstawie przepisów ustawy z dnia
13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników
(Dz. U. z 2012 r. poz. 1314 oraz z 2013 r. poz. 2) do dnia 30 czerwca roku
następującego po roku podatkowym. Obecnie ostatecznym terminem na złożenie
właściwego numeru rachunku bankowego przez organizacje pożytku publicznego był
dzień 31 stycznia. Takie rozwiązanie nierzadko powodowało, że środki finansowe
pochodzące z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych, w związku z faktem
niezłożenia właściwego rachunku bankowego w ww. terminie przez organizację, były
zwracane do budżetu państwa.
W celu ostatecznego rozwiania wątpliwości związanych z końcowym terminem
prowadzenia wykazu przez ministra wprowadza się termin dzienny, w którym następuje
jego zamknięcie. Biorąc pod uwagę terminy przekazywania przez urzędy skarbowe
zgromadzonych środków na właściwe numery rachunków bankowych, dniem
zamknięcia wykazu powinien być dzień 31 grudnia roku następującego po roku
podatkowym, za które składane jest zeznanie podatkowe.
Dane, o których mowa w przepisie, tj. nazwa, siedziba, numer wpisu do Krajowego
Rejestru Sądowego oraz NIP będą przekazywane w terminach określonych
w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 27a ust. 10 ustawy, nie rzadziej niż raz
w miesiącu.
Zmiana wprowadzona w art. 19a ust. 8 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności
pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 1 pkt 2 projektu) ma na celu jednoznaczne
wskazanie, że do umów zawartych na podstawie art. 19a ust. 5 ustawy stosuje się
odpowiednio nie art. 19 ustawy, który jest delegacją ustawową, ale przepisy wydane na
jego podstawie.
Zmiany przewidziane w art. 2 i 3 niniejszego projektu są konsekwencją nowego
brzmienia art. 27a ustawy.
Art. 4 projektu ustawy stanowi, że do wykazu organizacji mających status organizacji
pożytku publicznego na dzień 30 listopada 2012 r., na które podatnik podatku
dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z odrębnymi przepisami, może przekazać
1% podatku z zeznań podatkowych składanych za rok podatkowy, oraz do wszystkich
czynności związanych z tworzeniem i prowadzeniem tego wykazu będą miały
zastosowanie przepisy dotychczasowe.
Organizacje pożytku publicznego, które zgłosiły numery rachunków bankowych
właściwym naczelnikom urzędów skarbowych na podstawie przepisów obowiązujących
przed wejściem w życie niniejszej ustawy, nie mają obowiązku podawać go ponownie
(art. 5 projektu ustawy).
2
Zgodnie z art. 6 niniejszego projektu ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od
dnia jej ogłoszenia.
Zważywszy na wymóg przewidziany w art. 50 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia
2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.), jako
nadrzędny cel wprowadzenia niniejszej ustawy należy wskazać usprawnienie procedury
tworzenia i prowadzenia przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej wykazu organizacji
pożytku publicznego uprawnionych do otrzymania środków z 1% podatku
dochodowego od osób fizycznych. Powyższe będzie miało bezpośredni wpływ na
zmniejszenie skali przekazywania przedmiotowych środków przez urzędy skarbowe
podmiotom nieuprawnionym (niespełniających wymogów ustawowych warunkujących
uwzględnienie w ww. wykazie), a także na zmniejszenie skali przekazywania przez
podatnika 1% podatku takiej organizacji (cel 1). Ponadto, z uwagi na wydłużenie
terminu do złożenia numeru rachunku bankowego właściwego do przekazania 1%
podatku, zmniejszy się skala przekazywania tych środków na rzecz Skarbu Państwa
z powodu braku tego numeru na wykazie (cel 2).
Miernikami określającymi stopień realizacji powyższych celów są:
1) odnośnie do celu pierwszego: odsetek organizacji, które utraciły status organizacji
pożytku publicznego do końca roku następującego po roku zamieszczenia wykazu
organizacji uprawnionych do otrzymania 1% podatku dochodowego od osób
fizycznych, do liczby organizacji pożytku publicznego uwzględnionych w tym
wykazie (wartość bazowa na koniec 2012 r. wynosi 0,6%);
2) odnośnie do celu drugiego: odsetek organizacji pożytku publicznego, które nie
zgłosiły numeru rachunku bankowego naczelnikowi urzędu skarbowego
w ustawowym terminie, a które zostały uwzględnione w wykazie organizacji
uprawnionych do otrzymania środków z 1% podatku dochodowego od osób
fizycznych za dany rok, do całkowitej liczby organizacji pożytku publicznego
zamieszczonych w tym wykazie (wartość bazowa w 2013 r. 1,4%).
Należy podkreślić, iż podniesienie pewności danych objętych wykazem przez ich
bieżącą aktualizację jest istotne z uwagi na ogólną wysokość środków pochodzących
z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych w danym roku (w 2012 r. wysokość
przekroczyła 457 mln zł). Jednocześnie wysokość tych środków z roku na rok jest coraz
wyższa.

3
Niniejszy projekt został uwzględniony w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów
(numer projektu UD11).
Projekt został zamieszczony na stronach internetowych Ministerstwa Pracy i Polityki
Społecznej ="http://www.pozytek.gov.pl/", w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji oraz zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.)
w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
Nie wpłynęły żadne uwagi w powyższym trybie.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Projekt nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących
notyfikacji norm i aktów prawnych.


4
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: