eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych

Rządowy projekt ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych

projekt dotyczy zwiększenia dostępności do informacji o zbiórkach dla obywateli poprzez stworzenie ogólnopolskiego portalu zbiórek publicznych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1726
  • Data wpłynięcia: 2013-09-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych
  • data uchwalenia: 2014-03-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 498

1726



zbiórki. Obecnie według statystyk Ministerstwa Spraw Wewnętrznych2) za rok 2011,
złożono 3421 wniosków o pozwolenie, co przekłada się na kwotę ok. 280 tys. zł.
Wpływy z tytułu opłaty skarbowej są dochodem własnym gmin. Tym samym
zniesienie opłat będzie miało nieznaczny wpływ na sektor finansów publicznych.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego pozytywnie zaopiniowała
projekt założeń projektu ustawy.
Nowy system, w którym podmioty będą zgłaszać chęć przeprowadzenia zbiórki
w miejsce ubiegania się o pozwolenie, spowoduje zmniejszenie kosztów po stronie
administracji publicznej. Będzie to związane ze zmniejszeniem obowiązków
związanych z rozpatrywaniem wniosków o pozwolenie na przeprowadzenie zbiórki
i rozliczeń zbiórek. Szacuje się, że jedna sprawa będzie wymagała ok. 4–5 godzin
zaangażowania mniej niż obecnie, co będzie wynikiem m.in. braku konieczności
merytorycznej analizy zgłoszeń oraz wprowadzeniem jednolitych formularzy. Dzięki
wprowadzeniu nowych zasad – przy założeniu, że liczba zbiórek wszystkich typów
(ogólnopolskie, wojewódzkie i lokalne) utrzyma się w kolejnych latach na poziomie
z 2011 r. – oznaczać to będzie oszczędności dla SŻP z tego tytułu na poziomie
ok. 342 tys. zł rocznie.3)
Dodatkowo po wprowadzeniu nowej procedury zmniejszy się liczba pism
wysyłanych przez urzędy do osób i podmiotów organizujących zbiórki.4) Korzyści
z tego tytułu wyniosą 10 zł na jedną zbiórkę5), co przełoży się na ok. 34 tys. zł
rocznie.
Skutki finansowe związane z zaprojektowaniem i budową narzędzia
informatycznego do zbiórek publicznych nie powinny przekroczyć ok. 260 tys. zł.

2) Obecnie zbiórki publiczne leżą w kompetencjach Departamentu Administracji Publicznej Ministerstwa
Administracji i Cyfryzacji. Statystyki za 2012 r. będą dostępne po 15 maja 2013 r. Podana liczba
zbiórek jest wartością szacunkową z uwagi na to, że nie istnieje w obecnym stanie prawnym obowiązek
przekazywania danych o zbiórkach do MAC. Ponieważ sprawozdawczość jest dobrowolna,
zaprezentowane dane mogą być niedoszacowane i oszczędności dla sektora finansów publicznych
większe.
3) Przyjęto, że średnia płaca w administracji publicznej wynosi 4195,00 zł brutto (Zatrudnienie
i wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2011 r., żUS 2012, s. 53). rednia płaca godzinowa
wynosi zatem – przy założeniu 168 godzin pracy w miesiącu – 24,97 zł.
4) Założono, że w jednej sprawie wysyłane będą przynajmniej 2 pisma mniej niż dotychczas – 1 mniej
w przypadku informacji o pozytywnym rozpatrzeniu zgłoszenia i 1 mniej w przypadku przyjęcia
sprawozdania po zakończeniu zbiórki.
5) Przyjęto, że koszt listu poleconego wynosi 5 zł (wydruk, znaczek (list polecony) i koperta).
22



Koszty jego utrzymania nie powinny przekroczyć ok. 40 tys. zł rocznie.6) Koszty
realnie poniesione mogą okazać się istotnie niższe.
W projekcie ustawy proponuje się zmiany w przepisach Kodeksu wykroczeń.
Obecny art. 56 kw przewiduje karę grzywny za brak pozwolenia. Zmiana będzie
polegała na karze grzywny zaŚ
1) prowadzenie zbiórki publicznej bez zgłoszenia na internetowym portalu zbiórek
publicznych;
2) organizowanie lub przeprowadzanie zbiórki publicznej wbrew warunkom
zgłoszenia.
Nie przewiduje się jednak, aby doprowadziło to do znaczącej zmiany ogólnej kwoty
grzywien nakładanych z tego tytułu.
Ustawa nie wprowadza dodatkowych kosztów obciążających budżety jednostek
samorządu terytorialnego. Zmniejszenie dochodów z opłaty skarbowej dotyczyć
będzie nie tylko gmin, które przestaną wykonywać zadania w zakresie zbiórek
publicznych, ale także tych, które dotychczas otrzymywały opłatę skarbową za
zadania wykonywane przez inne organy administracji publicznej.
Tabela 1.
Prognozowane skutki projektowanej regulacji dla sektora finansów publicznych
(tys. zł)7)

2013
2014
2015
2016
2017
Mniejsze wpływy z opłaty skarbowej

-281
-281
-281
-281
Mniejsza pracochłonność nowej procedury

342
342
342
342
Mniejsza liczba pism wysyłanych przez urzędy

34
34
34
34
Budowa narzędzia informatycznego do obsługi
-200
-60



zbiórek publicznych
Utrzymanie narzędzia informatycznego do obsługi

-30
-40
-40
-40
zbiórek publicznych
SUMA
-200

5
55
55
55

Wydatki związane z budową niezbędnej infrastruktury informatycznej do obsługi
zbiórek publicznych oraz jej utrzymanie, pielęgnację i rozwijanie pokrywane będą
z budżetu Ministra Administracji i Cyfryzacji.

6) Na podstawie szacunków własnych Centrum Projektów Informatycznych.
7) W przypadku mniejszej pracochłonności założono, że 100% zgłoszeń będzie odbywać się drogą
elektroniczną.
23



źwaluacja projektowanego rozwiązania dokonywana będzie na podstawieŚ
1) statystyk, dotyczących zgłaszanych zbiórek, oraz
2) ankiety, oceniającej satysfakcję użytkowników portalu z nowego trybu
prowadzenia zbiórek publicznych.
IV. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej regulacji nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
V. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanej regulacji nie będzie miało wpływu na
przedsiębiorców oraz na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
VI. Wpływ projektowanej ustawy na sektor podmiotów uprawnionych do prowadzenia
zbiórek
Projektowana ustawa wpłynie pozytywnie na sektor podmiotów uprawnionych do
prowadzenia zbiórek. Łączne korzyści tych podmiotów szacuje się od 3 324 tys. zł
do 3 442 tys. zł rocznie (w zależności od przyjętego poziomu wykorzystania
elektronicznej drogi komunikacji z administracją). Na łączne korzyści złoży sięŚ
1) 2 925 tys. zł z tytułu zniesienia obowiązku umieszczania sprawozdania ze
zbiórki w prasie;
2) 281 tys. zł z tytułu zniesienia opłaty skarbowej za złożenie wnioskuś
3) od 118 tys. zł do 236 tys. zł z tytułu składania wniosków drogą elektroniczną.
Korzyść jednostkowa (dla pojedynczej zbiórki) waha się od ok. 600 zł dla zbiórki
lokalnej do ok. 3600 zł dla zbiórki ogólnopolskiej. Szczegółowy opis kosztów
i korzyści znajduje się poniżej.
Podmioty uprawnione do prowadzenia zbiórek korzyści wynikające z wprowadzenia
nowej regulacji odczują w kilku obszarach. Nowy system skróci czas potrzebny do
rozpoczęcia zbiórki publicznej, wpisanie na listę zbiórek nastąpi w ciągu
maksymalnie 3 dni dla postaci elektronicznej lub 7 dni dla postaci papierowej
zgłoszenia. Zgłoszenie zbiórki będzie realizowane za pomocą uproszczonego
formularza oraz będzie mogło być dokonywane drogą elektroniczną. Podobnie ze
sprawozdaniem z przeprowadzonej zbiórki – po wejściu w życie ustawy
wprowadzona zostanie możliwość złożenia go w postaci elektronicznej.
Wprowadzony nowy obowiązek publikowania sprawozdania z rozdysponowania
środków (w przypadku zbiórek wieloletnich powtarzany co roku) nie spowoduje
24



znaczących kosztów po stronie społecznej, gdyż złożenie sprawozdania możliwe
jest drogą elektroniczną, a wymagany czas pracy jest znacząco mniejszy niż
oszczędności czasu wynikające z innych przepisów projektowanej ustawy.
Zniesiona zostanie konieczność ponoszenia opłaty skarbowej przy składaniu
wniosku,
a także zniesiony obowiązek publikowania sprawozdania
z przeprowadzonej zbiórki w prasie.
Dodatkowo rozszerzony zostaje krąg podmiotów objętych ustawą, co może się
przyczynić do większej liczby prowadzonych zbiórek, a zatem umożliwi realizację
większej liczby celów społecznych.
Powyższe zmiany będą miały pozytywny efekt, przez oszczędność czasu
i zmniejszenie kosztów.
Korzyści jednostkowe ze złożenia jednego wniosku w postaci elektronicznej
w miejsce postaci papierowej wynoszą ok. 34,5 zł.8) Oszczędności dla całego
sektora z tego tytułu wyniosą do 236 tys. zł rocznie w scenariuszu optymistycznym
(100% zbiórek zgłaszanych elektronicznie) lub ok. 118 tys. zł w scenariuszu
ostrożnym (50% zbiórek zgłaszanych drogą elektroniczną), przy założeniu liczby
wniosków na poziomie z 2011 r. (3421 złożonych wniosków).
Zniesienie opłaty skarbowej przełoży się na korzyści w wysokości ok. 280 tys. zł
rocznie dla całego sektora, przy założeniu liczby zbiórek analogicznej jak w 2011 r.
oraz obecnej wysokości opłaty skarbowej – 82 zł.
Zniesienie konieczności publikowania sprawozdania ze zbiórki w prasie przełoży
się na korzyści w wysokości ok. 2 925 tys. zł9). Dotychczasowe przepisy nakładają
na organizatora zbiórek obowiązek zamieszczenia sprawozdania ze zbiórki w prasie
odpowiadającej swoim zasięgiem zasięgowi zbiórki (gazeta o zasięgu lokalnym,
regionalnym bąd prasa ogólnopolska). Szacunkowy koszt netto takiego ogłoszenia

8) Obliczone zgodnie z Metodą Kosztu Standardowego, zaadaptowanego na potrzeby szacowania korzyści
z załatwiania spraw urzędowych drogą elektroniczną. Korzyści zostały obliczone jako iloczyn
szacunkowej liczby godzin poświęconych na złożenie wniosku i średniej godzinowej płacy w
gospodarce. Uwzględniono również koszty druku papieru oraz koperty i znaczka w przypadku wysyłki
pocztą. Wzór dla obliczania korzyściŚ B=0,5*L*(p_wyn*2+0,2) + 0,5*L*(p_wyn*1+0,2+3,8+1), gdzie
B to całkowita korzyść, L to liczba wniosków złożonych elektronicznie zamiast papierowo, p_wyn to
przeciętne wynagrodzenie godzinowe brutto (dane z żUS za IV kwartał 2012 r.), natomiast parametry
liczbowe określają odsetek spraw załatwianych na poczcie oraz osobiście (0,5 w obu przypadkach),
koszty wydruku (2 kartki po 0,1 zł), znaczków (3,8 zł za list polecony) i koperty (1 zł), a także liczbę
godzin potrzebnych na złożenie wniosku w urzędzie (2) lub na poczcie (1) – w stosunku do złożenia
wniosku całkowicie elektronicznie. Przyjęto dłuższy czas załatwiania sprawy w urzędzie niż na poczcie
ze względu m.in. na czas dojazdu. Koszty dojazdu nie zostały uwzględnione.
9) Przyjmując liczbę zgłoszeń i strukturę na poziomie z 2011 r., mamy 2832 zbiórki gminne,
246 wojewódzkich i 343 ogólnopolskich.
25



to 450 zł dla gazety lokalnej, 1900 zł dla ogłoszenia o zasięgu regionalnym i 3450 zł
dla gazety ogólnopolskiej.10)
Rzeczywiste korzyści z wejścia w życie projektowanej ustawy mogą być nieco
wyższe niż przedstawione obliczenia. Jednym z istotnych punktów projektowanej
ustawy jest doprecyzowanie obecnego prawa w kwestii zwolnienia z obowiązku
uzyskiwania zezwolenia na zbiórki w formie SMS lub wpłat na konto. Podmioty
prowadzące takie zbiórki będą obecnie w całości zwolnione z formalności, co
przełoży się na nieco wyższe korzyści niż szacowane powyżej.
Tabela 2.
Prognozowane skutki projektowanej regulacji dla sektora podmiotów uprawnionych
do prowadzenia zbiórek (tys. zł)

2013
2014
2015
2016
2017
Zniesienie konieczności uiszczania

281
281
281
281
opłaty skarbowej
Mniejsza pracochłonność nowej
od 118
od 118
od 118
od 118
procedury i wykorzystanie drogi

do 236
do 236
do 236
do 236
elektronicznej
Zniesienie obowiązku publikowania

2 925
2 925
2 925
2 925
sprawozdania w prasie
SUMA
od 3 324
od 3 324
od 3 324
od 3 324

do 3 442
do 3 442
do 3 442
do 3 442

VII. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej regulacji nie będzie miało wpływu na sytuację
i rozwój regionów.

10) Na podstawie strony www.cennik-uslug.pl oraz analizy cenników ogłoszeń wybranych pozycji
prasowych. Dane za 2012 rok.


26

strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 12

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: