Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym
projekt dotyczy objęcia spółek komandytowych i komandytowo-akcyjnych opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób prawnych; w aktualnym stanie prawnym podatnikami podatku dochodowego są wspólnoty tych spółek
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1725
- Data wpłynięcia: 2013-09-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1387
1725
grupach kapitałowych (PGK) wynika ze specyfiki tych spółek, polegającej na braku
kapitału zakładowego (S.K.) lub istnieniu obok kapitału zakładowego innego kapitału
w ramach kapitału podstawowego (S.K.A.). Powodowało to niemożność stosowania
wprost regulacji odnoszących się do procentowego udziału w takim kapitale.
W odniesieniu do zastrzeżeń dotyczących dyrektyw UE należy podkreślić, iż S.K.A.
i S.K. przyznano w projekcie te preferencje, do których nadania jest uprawniony
jednostronnie ustawodawca krajowy (i które nie skutkują opodatkowaniem na wyższym
poziomie w innym państwie). Uwzględnienie pozostałych zastrzeżeń w tym zakresie
wymaga zmiany załączników do dyrektyw UE.
Większość z zarzutów dotyczących zasad konstytucyjnych jest w sposób oczywisty
niezasadna. Największe wątpliwości wywołała propozycja art. 10 projektu
dotycząca skrócenia roku obrotowego S.K. i S.K.A. mających rok obrotowy inny niż
kalendarzowy. Uwzględniając zgłaszane zastrzeżenia oraz cel regulacji art. 10, jakim
było przeciwdziałanie tworzeniu spółek (zmiany roku obrotowego) wyłącznie w celu
skorzystania z przedłużonego okresu obowiązywania preferencyjnych zasad,
zaproponowano w odniesieniu do S.K. i S.K.A. wprowadzenie zapisu, zgodnie z którym
przepisy dotyczące skrócenia roku obrotowego dotyczyć będą wyłącznie tych spółek,
które powstały lub zmieniły rok obrotowy po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy
zmieniającej. Pozwoli to na pogodzenie interesów podmiotów prowadzących
działalność w perspektywie roku obrotowego z celami regulacji.
W ocenie projektodawcy zaproponowany termin 5 lat na skorzystanie z prawa do
odliczenia podatku zapłaconego przez S.K. i S.K.A jest terminem stosunkowo długim
i pozwala na realizację tego prawa bez uszczerbku dla strategii gospodarczej
realizowanej przez spółkę. Zaproponowane w projekcie rozwiązanie zostało powiązane
z terminami przedawnienia zobowiązań podatkowych w celu zapewnienia skutecznego
mechanizmu weryfikowania wysokości odliczanego podatku.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wejście w życie przepisów niniejszej ustawy, w krótkim terminie, powinno pozostać
bez wpływu na rynek pracy. W dłuższym terminie, w związku z przywróceniem
równych warunków konkurencji pomiędzy podmiotami gospodarczymi, nastąpi
stopniowy wzrost zatrudnienia.
32
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane zmiany powinny uzupełnić inne działania zmierzające do ograniczenia
zjawiska agresywnego planowania podatkowego wykorzystywanego przez część
podatników. W efekcie doprowadzić to może do poprawy warunków rozwoju
przedsiębiorczości i wzrostu konkurencyjności gospodarki, z którego skorzystają
wszyscy podatnicy.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
W związku z tym, iż planowanie podatkowe jest głównie domeną podmiotów
zlokalizowanych w dużych ośrodkach miejskich, na wejściu w ż ycie projektowanej
regulacji powinny skorzystać w szczególności przedsiębiorstwa prowadzące działalność
na terenach słabiej zurbanizowanych.
7. Wstępna ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
09/11rch
33
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1725
› Pobierz plik