Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych
projekt dotyczy zmiany definicji "polskiej wódki/polish vodka" i ustalenia sposobu przygotowania specyfikacji technicznej napoju spirytusowego "polska wódka/polish vodka"
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 170
- Data wpłynięcia: 2012-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych
- data uchwalenia: 2012-05-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 800
170
3
Zasadne jest zachowanie takiego zakresu ochrony oznaczenia geograficznego „Polska
Wódka/Polish Vodka” z uwagi na fakt, że wiele ekskluzywnych wódek smakowych
przeznaczonych na eksport jest znakowanych, prezentowanych i reklamowanych jako
produkty chronione oznaczeniem geograficznym „Polska Wódka/Polish Vodka”. Dotyczy to
m.in. niektórych państw Unii Europejskiej oraz USA, Brazylii, Chin i Indii. Pozbawienie
producentów możliwości stosowania oznaczenia geograficznego „Polska Wódka/Polish
Vodka” w odniesieniu do wódek smakowych mogłoby osłabić dynamikę wzrostu ich
eksportu, co jest tym bardziej istotne, że rośnie globalne spożycie wódek smakowych.
Z uwagi na fakt, że projektowana ustawa wprowadza zmiany wyłącznie
w zakresie definicji „Polskiej Wódki/Polish Vodka” i ustalenia sposobu przygotowania
specyfikacji technicznej napoju spirytusowego „Polska Wódka/Polish Vodka”, to wejście
w życie tych zmian nie spowoduje skutku finansowego w postaci zwiększenia wydatków lub
zmniejszenia dochodów jednostek sektora finansów publicznych.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z 2009 r. Nr 42, poz. 337 oraz
z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 161, poz. 966) projekt ustawy został zamieszczony na stronie
internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Nikt
nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektowaną ustawą w trybie art. 7 ww. ustawy.
Projekt ustawy został ujęty w wykazie dokumentów Rady Ministrów rozpatrywanych
bezterminowo i uzyskał zgodę Zespołu ds. Programowania Prac Rządu na dalsze jego
procedowanie.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
W zakresie zmian dotyczących definicji „Polskiej Wódki/Polish Vodka” projektowana
ustawa zawiera normy techniczne w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597)
i w związku z tym podlega notyfikacji.
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Projektowana ustawa dotyczy przedsiębiorców wyrabiających i rozlewających napoje
spirytusowe.
2. Wyniki konsultacji społecznych
Projekt ustawy został przekazany do konsultacji następującym organizacjom
i związkom: Business Centre Club, Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych,
Federacja Związków Pracodawców-Dzierżawców i Właścicieli Rolnych, Forum Związków
Zawodowych, Konfederacja Pracodawców Polskich, Krajowa Izba Gospodarcza „Przemysł
Spożywczy”, Krajowa Rada Gorzelnictwa i Produkcji Biopaliw, Krajowa Rada Izb
Rolniczych, Krajowa Rada Spółdzielcza, Krajowy Związek Rewizyjny Rolniczych
Spółdzielni Produkcyjnych, Krajowy Związek Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych,
Krajowy Związek Grup Producentów Rolnych, NSZZ „Solidarność” Komisja Krajowa,
NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność”, Ogólnopolskie Porozumienie Związków
Zawodowych Rolników i Organizacji Rolniczych, Ogólnopolskie Porozumienie Związków
Zawodowych, Polska Federacja Producentów ywności, Polska Izba Produktu Regionalnego
i Lokalnego, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych, Polski Przemysł Spirytusowy,
Polish Vodka Association, Rada Gospodarki ywnościowej, Związek Gorzelni Polskich,
Związek Zawodowy Centrum Narodowe Młodych Rolników, Związek Zawodowy
Pracowników Rolnictwa w RP, Związek Zawodowy Rolnictwa „Samoobrona”, Związek
Zawodowy Rolników „Ojczyzna”, Związek Zawodowy Rolników Rzeczpospolitej
„Solidarni” oraz Związek Rzemiosła Polskiego.
Uwagi do projektu zgłosiły następujące organizacje: Związek Pracodawców Polski
Przemysł Spirytusowy, Polish Vodka Association, Krajowa Rada Gorzelnictwa
i Biopaliw oraz Związek Gorzelni Polskich. Polski Przemysł Spirytusowy sprzeciwił się
zawężeniu bazy surowcowej do wyrobu „Polskiej Wódki/Polish Vodka” do żyta
i ziemniaków i zaproponował pozostawienie obowiązujących przepisów bez zmian. Pozostałe
organizacje branżowe w uwagach nie zgłosiły zastrzeżeń do proponowanych zapisów.
Ponadto Krajowa Rada Gorzelnictwa i Biopaliw oraz Związek Gorzelni Polskich
5
zaproponowały dookreślenie sposobu produkcji destylatu rolniczego wykorzystywanego do
rektyfikacji, który miałby odbywać się tradycyjną metodą ciśnieniową.
W dniu 8 października 2010 r. w gmachu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi
odbyło się spotkanie przedstawicieli Ministerstwa i organizacji branżowych, które zgłosiły
uwagi do projektu ustawy. W trakcie spotkania uzgodniono, że katalog zbóż służących do
wyrobu „Polskiej Wódki/Polish Vodka” zostanie rozszerzony o pszenicę, jęczmień i owies,
ponieważ są to zboża tradycyjnie uprawiane na ziemiach polskich i stosowane do wyrobu
wódki. Nie wprowadzono zapisu dotyczącego metody produkcji destylatu pochodzenia
rolniczego, ponieważ nie wpływa ona na jakość uzyskanego surowca. Ponadto ustalono, że
z definicji „Polskiej Wódki/Polish Vodka” wykreślona zostanie maksymalna zawartość
alkoholu (97 % obj.) ze względu na fakt, że w wyniku procesu rektyfikacji możliwe jest
osiągnięcie maksymalnej objętości alkoholu na poziomie 97,2 %.
Zarząd Polskiego Przemysłu Spirytusowego wniósł o zachowanie zakresu ochrony
oznaczenia geograficznego „Polska Wódka/Polish Vodka” dla wódek smakowych,
argumentując, że wiele ekskluzywnych wódek smakowych przeznaczonych na eksport jest
znakowanych, prezentowanych i reklamowanych jako produkty chronione oznaczeniem
geograficznym „Polska Wódka/Polish Vodka”. Dotyczy to m.in. niektórych państw: USA,
Brazylii, Chin i Indii. Pozbawienie producentów możliwości stosowania oznaczenia
geograficznego „Polska Wódka/Polish Vodka” w odniesieniu do wódek smakowych mogłoby
osłabić dynamikę wzrostu ich eksportu, co jest tym bardziej istotne, że rośnie globalne
spożycie wódek smakowych. Uwaga powyższa została przyjęta i w związku z tym definicja
„Polskiej Wódki/Polish Vodka” w niniejszym projekcie ustawy została rozszerzona i dotyczy
zarówno wódek czystych, jak i smakowych.
3. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanej ustawy nie spowoduje zwiększenia wydatków budżetu
państwa.
4. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
6
5. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na rozwój regionalny.
13/08/em
Dokumenty związane z tym projektem:
-
170
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei