Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia kolejnego etapu procesu zmian legislacyjnych w obszarze informatyzacji i cyfryzacji podmiotów realizujących zadania publiczne
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1637
- Data wpłynięcia: 2013-08-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-01-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 183
1637
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego
określonego w art. 20a ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235).
Konieczność przygotowania przedmiotowego rozporządzenia wynika z faktu, iż
w drodze nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne zmianom ulega treść przepisu stanowiącego upoważnienie
ustawowe do wydania niniejszego aktu wykonawczego.
Zmiany te polegają na:
• uregulowaniu w ustawie kwestii dotyczących podmiotów, które są upoważnione do
potwierdzania przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania profilu
zaufanego ePUAP (aktualnie art. 20a ust. 3 pkt 2 lit. a).
• rozszerzeniu zakresu przedmiotowego upoważnienia ustawowego o warunki, które
musi spełniać punkt potwierdzający profil zaufany ePUAP.
Charakter wskazanej powyżej zmiany (zmiana treści przepisu upoważniającego do
wydania aktu wykonawczego w ten sposób, że zmienia się zakres spraw przekazanych do
uregulowania) zgodnie z art. 32 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” powoduje utratę mocy
obowiązującej przez akt wykonawczy.
Jednocześnie
należy wskazać, iż przedmiotowe rozporządzenie określając
w proponowanym projekcie zasady potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania
i unieważniania profilu zaufanego ePUAP, składania podpisu potwierdzonego profilem
zaufanym ePUAP, a także warunki przechowywania oraz archiwizowania dokumentów
i danych, biorąc pod uwagę konieczność zachowania bezpieczeństwa i pewności w procesie
identyfikacji oraz poufności kluczowych elementarnych czynności jest w swojej treści
tożsame w stosunku do aktualnie obowiązującego rozporządzeniu Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 kwietnia 2011 r. w sprawie zasad potwierdzania,
przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania profilu zaufanego elektronicznej
platformy usług administracji publicznej (Dz. U. Nr 93, poz. 547), które zostało ogłoszone
dnia 9 maja 2011 r. oraz weszło w życie dnia 9 czerwca 2011 r., za wyjątkiem przepisów
dotyczących:
10
• określenia podmiotów upoważnionych do potwierdzania, przedłużania ważności
i unieważniania profilu zaufanego ePUAP (w aktualnym stanie prawnym § 1 pkt 1
oraz § 4 pkt 1–4);
• określenia na czym polega potwierdzanie profilu zaufanego ePUAP (w aktualnym
stanie prawnym § 2 pkt 8).
Wyżej wskazane zagadnienia objęte dotychczas zakresem przedmiotowym
rozporządzenia w sprawie zasad potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania
i unieważniania profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej,
zostały wyłączone z projektu rozporządzenia i uregulowane w ustawie o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Dodatkowo w rozporządzeniu uregulowane są kwestie dotyczące warunków, jakie
musi spełniać punkt potwierdzający profil zaufany ePUAP.
Dotychczas warunki te były określane zgodnie z wymaganiami wynikającymi
z przepisów wydanych na podstawie art. 20a ust. 3 pkt 1 ustawy. W celu zachowania
kompletności uregulowań dotyczących profilu zaufanego w jednym akcie normatywnym
uzasadnione wydaje się uregulowanie w nim również przedmiotowej kwestii.
Projektowana regulacja zakłada, że punkt potwierdzający profil zaufany ePUAP
zapewnia system zarządzania tożsamością, spełniający wymagania określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 20a ust. 3 pkt 1 ustawy.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikającego
z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt rozporządzenia
zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej
Administracji i Cyfryzacji.
11
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które wpływa projekt aktu prawnego
Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia dotyczą:
− osób fizycznych, zarejestrowanych na platformie ePUAP, zamierzających korzystać
z usług świadczonych przez podmioty publiczne wyłącznie na platformie ePUAP,
− podmiotów potwierdzających lub mogących potwierdzać profil zaufany ePUAP zgodnie
z ustawą.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym z następującymi
partnerami społecznymi:
– Polskim Towarzystwem Informatycznym (PTI),
– Polską Izbą Informatyki i Telekomunikacji (PIIT),
– Krajową Izbą Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT),
– Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
– Stowarzyszeniem Instytutu Informatyki Śledczej,
– Związkiem Pracodawców Branży Internetowej Interactive Advertising Bureau Polska.
– Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego,
– Polski Komitet Normalizacyjny,
– Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych,
– Związek Banków Polskich,
– Poczta Polska S.A.
Ponadto projekt rozporządzenia zostanie przekazany do konsultacji Prezesowi Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych i wojewodom.
Wyniki konsultacji społecznych zostaną omówione po ich zakończeniu.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wdrożenie projektu nie będzie wywoływać skutków finansowych dla budżetu państwa
i budżetów zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego Albowiem jego treść jest
w znacznej mierze tożsama z brzmieniem aktualnie obowiązującego rozporządzenia,
a konieczność opracowania niniejszego rozporządzenia wynika jedynie z faktu, iż w drodze
nowelizacji ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
zmianie ulega treść przepisu stanowiącego upoważnienie ustawowe do wydania niniejszego
12
aktu wykonawczego w zakresie dotyczącym podmiotów upoważnionych do potwierdzania,
przedłużania i unieważniania profilu zaufanego ePUAP, jak również warunków, jakie musi
spełniać punkt potwierdzający
Rozporządzenie ma wpływu na segmenty rynku i nie zakłóca mechanizmów
konkurencji.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane
rozporządzenie
nie
wpłynie
na
konkurencyjność
gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Proponowana regulacja nie ma bezpośredniego wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
05/08/EP
13
Projekt
ROZPORZĄDZENIE PREZYDENTA
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia
w sprawie sposobu postępowania z aktami spraw sądowoadministracyjnych
w wojewódzkich sądach administracyjnych i Naczelnym Sądzie Administracyjnym
Na podstawie art. 12a § 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu
przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270, 1101 i 1529) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób tworzenia i przetwarzania akt spraw sądowoadministracyjnych w wojewódzkich
sądach administracyjnych i Naczelnym Sądzie Administracyjnym, zwanych dalej „aktami
spraw”;
2) warunki i tryb przechowywania akt spraw;
3) warunki i tryb przekazywania akt spraw do archiwów państwowych;
4) warunki i tryb niszczenia akt spraw po upływie okresu ich przechowywania.
§ 2. 1. Tworzenie akt sprawy następuje na podstawie zarządzenia przewodniczącego
wydziału.
2. Dokumentację w aktach sprawy gromadzi się w porządku chronologicznym.
§ 3. 1. Akta spraw tworzy się w postaci papierowej albo w postaci elektronicznej.
2. Przewodniczący wydziału w zarządzeniu, o którym mowa w § 2 ust. 1 wskazuje
w jakiej postaci będą prowadzone akta uwzględniając postać akt, które wpłynęły do sądu.
§ 4.1. Akta spraw w postaci papierowej umieszcza się w oddzielnych okładkach,
oznaczonych co najmniej sygnaturą sprawy oraz symbolem sprawy.
2. Karty akt spraw w postaci papierowej numeruje się i trwale łączy, używając środków,
które nie degradują struktury fizycznej dokumentacji.
§ 5. Do sposobu tworzenia akt spraw w postaci elektronicznej, ich przechowywania,
przekazywania i niszczenia stosuje się odpowiednio przepisy wydane na podstawie art. 5
ust. 2a–2c ustawy z dnia 14 lipca 1983 r, o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach
(Dz. U. z 2011 r. Nr 123, poz. 698 oraz Nr 171, poz. 1016), z odpowiednim uwzględnieniem
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1637
› Pobierz plik