Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1589
- Data wpłynięcia: 2013-07-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych
- data uchwalenia: 2013-09-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1272
1589
11) Polską Federację Hodowców Bydła i Producentów Mleka;
12) Krajową Izbę Gospodarczą „Przemysł Spożywczy”;
13) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych;
14) Radę Krajową Sekretariatu Rolnictwa NSZZ „Solidarność”;
15) Związek Zawodowy Centrum Narodowe Młodych Rolników;
16) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych Rolników i Organizacji
Rolniczych;
17) Związek Zawodowy Rolników Rzeczpospolitej „Solidarni”;
18) Związek Zawodowy Rolników „Ojczyzna”;
19) Krajową Radę Spółdzielczą;
20) Związek Pracodawców, Eksporterów i Importerów Produktów Mleczarskich;
21) Związek Zawodowy Pracowników Rolnictwa w RP;
22) Krajowy Związek Rewizyjny Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych;
23) Federację Związków Pracodawców-Dzierżawców i Właścicieli Rolnych;
24) Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej;
25) Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”;
26) Związek Rzemiosła Polskiego;
27) Radę Gospodarki Żywnościowej;
28) Związek Zawodowy Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”;
29) Związek Zawodowy Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „Regiony”;
30) Business Centre Club.
W ramach konsultacji społecznych uwagi do projektu zostały zgłoszone przez:
1) Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich – Związek Rewizyjny:
a) zaproponowano, aby w art. 48f w ust. 2 w pkt 10 dotyczącym informacji
zawartych w rejestrach uznanych organizacji lub zrzeszeń uznanych
organizacji po wyrazach „ilości mleka lub przetworów mlecznych
wytwarzanych rocznie przez organizację producentów lub zrzeszenie
organizacji producentów” dodać wyrazy „i wprowadzanych do obrotu” –
uwaga została uwzględniona, ponieważ warunkiem uznania organizacji jest
wytwarzanie przez organizację określonej minimalnej ilości zbywalnej
produkcji mleka. W rejestrze powinna znaleźć się zatem informacja o ilości
mleka lub przetworów mlecznych wprowadzanych do obrotu. W związku z tą
16
uwagą doprecyzowano również przepisy dotyczące ekwiwalentu zbywalnej
produkcji mleka i zawarto odesłanie do współczynników równoważności
określających ilości mleka wykorzystywanego do wyprodukowania
przetworów mlecznych, ustalonych w przepisach wykonawczych wydanych na
podstawie art. 11 ust. 5 zmienianej ustawy,
b) zaproponowano, aby w celu uniknięcia niejasności przy tworzeniu grup
producentów mleka, których jednym z głównych celów działania jest
wzmocnienie pozycji producentów w negocjacjach cenowych przy sprzedaży
mleka surowego, w projekcie ustawy zawarte zostały odniesienia prawne
dotyczące warunków prowadzenia przez uznane organizacje producentów tych
negocjacji. Zgodnie bowiem z przepisami pakietu mlecznego organizacja
producentów może, w imieniu należących do niej rolników, negocjować
umowy o dostawę mleka surowego do przetwórcy, m.in. pod warunkiem że
mleko surowe nie podlega obowiązkowi dostaw wynikającemu z członkostwa
rolnika w spółdzielni zgodnie z warunkami określonymi w statucie spółdzielni
lub przepisach i decyzjach w nim zawartych lub z niego wynikających – uwaga
nie została uwzględniona – przepisy art. 126c zmienianego rozporządzenia
nr 1234/2007 określają zamknięty katalog warunków, jakie muszą być
spełnione, aby uznana organizacja producentów lub uznane zrzeszenie
organizacji producentów mogły negocjować umowy o dostawę mleka
surowego. Warunki te obowiązują wprost i nie jest uzasadnione
przywoływanie jednego z tych warunków,
c) zaproponowano, powołując się na art. 126a ust. 4 lit. c zmienianego
rozporządzenia Rady nr 1234/2007, aby w przepisach ustawy określona została
kara dla uznanej organizacji producentów mleka, która nie wyłączy
z negocjacji cenowych mleka podlegającego obowiązkowi dostaw do
spółdzielni – uwaga została uwzględniona – w przypadku stwierdzenia
naruszenia przez uznaną organizację producentów lub uznane zrzeszenie
organizacji któregokolwiek z warunków negocjacji umownych, o których
mowa w art. 126c zmienianego rozporządzenia nr 1234/2007, organizacja lub
zrzeszenie będzie podlegało karze pieniężnej.
2) Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka – zaproponowano
umieszczenie w projekcie ustawy przepisów dotyczących trybu uznawania
17
organizacji międzybranżowych; uznanie prawne organizacji międzybranżowych
pozwoliłoby zbliżyć stanowiska sfery handlowej z przetwórcami i producentami
mleka; pojawiłaby się płaszczyzna do rozmów i współpracy, której brakuje
zwłaszcza w momentach kryzysowych – uwaga nie została uwzględniona –
istnieją wątpliwości odnośnie do powstawania międzybranżowych organizacji,
zwłaszcza międzynarodowych form organizacji, w świetle potencjału lub stopnia
zorganizowania krajowego sektora mleczarskiego. Na tym etapie wdrażania
pakietu mlecznego trudno ocenić rzeczywiste zainteresowanie producentów
mleka tworzeniem organizacji producentów i ich realnego wpływu na pozycję
producentów w łańcuchu dostaw w polskich realiach rynkowych. Bez
doświadczeń w zakresie działania organizacji producentów mleka przedwczesne
wydaje się ustalanie warunków dla uznawania organizacji międzybranżowych,
w skład których te organizacje by wchodziły. W ramach prac nad pakietem
mlecznym zgłaszane były wątpliwości odnośnie do umożliwienia, przez
powstawanie organizacji międzybranżowych, podporządkowania producentów
i przetwórców branży handlowej.
3. Wpływ projektowanej regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanej regulacji nie wpłynie na sektor finansów
publicznych. Nie przewiduje się zatrudnienia dodatkowych pracowników do
realizacji zadań nakładanych na Agencję Rynku Rolnego, związanych z uznawaniem
organizacji producentów i zrzeszeń organizacji producentów oraz ich kontroli
i prowadzenia rejestrów. Aplikacja informatyczna do prowadzenia rejestru uznanych
organizacji i uznanych zrzeszeń organizacji producentów będzie opracowana przez
ARR bez udziału firmy zewnętrznej, co nie będzie generować dodatkowych
kosztów.
4. Wpływ projektowanej regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej regulacji nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ projektowanej regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja wpłynie na umożliwienie producentom mleka zrzeszania się
w organizacje, które w ich imieniu będą uprawnione do prowadzenia negocjacji
18
umów na dostawy mleka do podmiotów skupujących, co przyczyni się do
wzmocnienia ich pozycji rynkowej i pozwoli na lepsze dostosowanie podaży
surowca do popytu oraz uzyskiwanie bardziej opłacalnych cen skupu mleka.
6. Wpływ projektowanej regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana regulacja nie wpłynie na rozwój regionalny.
12/07/EP
19
1.
Tabela zbieżności
Nr celex
32012R0261
Nr naturalny
261/2012
2.
Tytuł aktu prawnego UE
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady(UE) nr 261/2012 z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie zmiany rozporządzenia
(WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do stosunków umownych w sektorze mleka i przetworów mlecznych
Organ administracji rządowej odpowiedzialny za transpozycję
3.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Projektowany akt prawny transponujący przepisy aktu prawnego UE
4.
Projekt ustawy zmieniającej ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 50)
Artykuł aktu prawnego UE, tj.
Deklaracja w sprawie transpozycji
Artykuł projektowanego aktu prawnego wdrażający daną
5.
rozporządzenia (UE) nr 261/2012
(wymaga lub nie wymaga
jednostkę redakcyjną oraz artykuł nowelizowanej ustawy (w
transpozycji)
nawiasie)
1
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1589
› Pobierz plik