eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1588
  • Data wpłynięcia: 2013-07-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-09-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1245

1588-cz-II

Załączniki
do rozporządzenia
Ministra Zdrowia
z dnia …. (poz. …)


Załącznik nr 1
Szczegółowy sposób przedstawiania dokumentacji dołączanej do wniosku o dopuszczenie do
obrotu dla produktów leczniczych
Wspólny Dokument Techniczny
Common Technical Document (CTD)
Przedstawienie dokumentacji dołączanej do wniosku
Wspólny Dokument Techniczny (CTD) dzieli się na pięć modułów. Zawartość modułu 1 została
określona przez Komisję Europejską we współpracy z odpowiednimi władzami państw członkowskich,
Europejską Agencją Leków oraz zainteresowanymi stronami. Moduły 2, 3, 4 i 5 są takie same dla
wszystkich regionów ICH.
Informacje dotyczące spraw administracyjnych, regionalnych czy narodowych są zawarte w module
1. Moduł ten zawiera szczegółowe wymagania w zakresie danych administracyjnych (np. formularz
wniosku, proponowaną Charakterystykę Produktu Leczniczego, oznakowanie opakowania, ulotkę).
Moduł 2 zawiera szczegółowe podsumowania (podsumowanie jakości, przegląd/streszczenia
danych nieklinicznych oraz przegląd/podsumowania danych klinicznych), które muszą być sporządzone
przez osoby o odpowiednich kwalifikacjach i doświadczeniu (ekspertów). Pomimo, iż pojęcie "Raport
eksperta" powinno być utrzymane ze względów prawnych, jego treść powinna być zamieszczona
w następujących dokumentach: ogólnym podsumowaniu jakości, przeglądzie/streszczeniach danych
nieklinicznych oraz przeglądzie/podsumowaniach danych klinicznych. Poprzednie "Raporty eksperta"
zostały zastąpione modułem 2. Eksperci muszą podpisać i dołączyć w specjalnej części modułu 1 (1.4.)
krótką informację na temat swojego wykształcenia i wiedzy w danej dziedzinie.
Dokumentacja chemiczna, farmaceutyczna i biologiczna jest zawarta w module 3. Informacje te
muszą mieć strukturę opisaną w wytycznej M4Q (M4Q (R1): Jakość, moduł 2: Ogólne podsumowanie
jakości (QOS), moduł 3: Jakość. Część dokumentacji odnoszącą się do danych chemicznych
i farmaceutycznych, łącznie z danymi dla produktów biologicznych/biotechnologicznych.
Dokumentacja dotycząca badań toksykologicznych i farmakologicznych przeprowadzonych dla
substancji czynnej oraz dla produktu leczniczego jest zawarta w streszczeniach danych nieklinicznych
(zamieszczonych w module 2) oraz w sprawozdaniach z badań nieklinicznych (zamieszczonych w module
4). Sprawozdania te należy przedstawić w kolejności opisanej w wytycznej M4S (M4S (R2):
Bezpieczeństwo, streszczenia danych nieklinicznych oraz struktura modułu 4 część niekliniczna
dokumentacji.
Dokumentacja dotycząca badań klinicznych przeprowadzonych dla produktu leczniczego jest
zawarta w podsumowaniach klinicznych (zamieszczonych w module 2) oraz w sprawozdaniach z badań
klinicznych (zamieszczonych w module 5). Sprawozdania te powinny być przedstawione w kolejności
opisanej w wytycznej M4E (M4E (R1)): Skuteczność moduł 2: przegląd kliniczny i podsumowania danych
klinicznych, moduł 5 sprawozdania z badań klinicznych, część kliniczna dokumentacji.
(http://www.ich.org/cache/compo/276-254-1.html)
Układ CTD

Moduł 1 Regionalne informacje administracyjne 1.0.
Nie wchodzi w skład CTD.


Moduł 2
CTD Spis treści 2.1.
CTD




CTD Wstęp 2.2.




3


Ogólne podsumowanie jakości
Przegląd niekliniczny 2.4.
Przegląd kliniczny


(QOS) 2.3.

2.5.





Streszczenia danych
Podsumowania kliniczne



nieklinicznych 2.6
2.7.



Moduł 3
Moduł 4 Sprawozdania z badań Moduł 5 Sprawozdania z badań klinicznych 5.0.

Jakość 3.0.
nieklinicznych 4.0.





Przygotowanie i struktura Wspólnego Dokumentu Technicznego (CTD)
W całym Wspólnym Dokumencie Technicznym (CTD) informacje powinny być przedstawione
w sposób jednoznaczny i przejrzysty, co ułatwia ocenę podstawowych danych i pomaga oceniającemu
szybko zorientować się w zawartości dokumentacji. Tekst i tabele powinny być umieszczone
z zachowaniem marginesów, co pozwala na druk w formacie A4. Margines po lewej stronie powinien być
wystarczająco szeroki, aby można było dokument połączyć w całość. Czcionka tekstu i tabel powinna być
wystarczająco duża i czytelna, aby dokument można było łatwo przeczytać, również po skopiowaniu.
Zaleca się użycie czcionki Times New Roman o rozmiarze 12 dla tekstu opisowego. Akronimy i skróty
powinny być wyjaśniane przy ich pierwszym użyciu w każdym z modułów.
Paginacja i podział
Każdy dokument powinien zostać przygotowany zgodnie z wytyczną CHMP /ICH/2887/99 - struktura
CTD - wersja 1.
Informacje dotyczące narodowych wymagań administracyjnych
Adresy organów narodowych, wymagana liczba kopi modułów dokumentacji oraz inne informacje
zostały podane przez Komisję Europejską w NTA, tom 2A, rozdział 7.
(http://ec.europa.eu/enterprise/pharmaceuticals/eudralex/vol-2/a/ctd-chap7_2006-03.pdf)
Wskazówki dotyczące różnych rodzajów wniosków
Wspólny Dokument Techniczny (CTD) dotyczy wszystkich kategorii produktów leczniczych (w tym
produktów radiofarmaceutycznych, nowych substancji czynnych, szczepionek, produktów leczniczych
roślinnych) oraz wszystkich rodzajów wniosków (pełne, skrócone, dotyczące produktów biologicznych
itp.), chociaż mogą być konieczne pewne zmiany dostosowujące w przypadku określonych rodzajów
wniosków, odpowiednich dla określonych rodzajów produktów.
CTD nie został opracowany w celu określenia, jakie badania są wymagane, aby produkt uzyskał
dopuszczenie do obrotu, lecz by przedstawić właściwą organizację informacji zamieszczanych w
dokumentacji. Jeżeli informacje, które należy zamieścić pod danym nagłówkiem, nie są dostępne lub nie
są wymagane, to w tym punkcie powinna znaleźć się uwaga "nie dotyczy" lub "nieistotne", przy
zachowaniu tytułu i numeru punktu, a w razie potrzeby w podsumowaniu jakości, przeglądzie
nieklinicznym oraz przeglądzie klinicznym należy zamieścić uzasadnienie braku badania.
Podmioty odpowiedzialne powinny pamiętać, że w przypadku wniosków dotyczących produktów
zawierających substancje czynne o ugruntowanym zastosowaniu medycznym, wniosków dotyczących
odpowiedników referencyjnych produktów leczniczych, wniosków dla podobnych biologicznych produktów
leczniczych, zgodnie z art. 15 ust. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne, wniosków
dla produktów, o których mowa w art. 15 ust. 4 tej ustawy, oraz wniosków dotyczących zmiany w
pozwoleniu wymagającej złożenia wniosku o dopuszczenie do obrotu przeglądy/streszczenia danych
nieklinicznych/podsumowania kliniczne powinny koncentrować się na kwestiach dotyczących podstawy
wniosku. Podmioty odpowiedzialne powinny również zapoznać się z rozdziałem 1 NTA, tom 2A -
Dopuszczanie do obrotu produktów leczniczych.
Dla wniosków dotyczących produktów będących odpowiednikami referencyjnych produktów
leczniczych, produktów, o których mowa w art. 15 ust. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo
farmaceutyczne, i wniosków dla produktów, o których mowa w art. 15 ust. 4 tej ustawy, oraz wniosków
4

dotyczących zmiany w pozwoleniu wymagającej złożenia wniosku o dopuszczenie do obrotu akceptowane
są odniesienia do dokumentacji w dotychczasowym formacie NTA. Zmiana formatu wcześniej ocenionej i
zatwierdzonej dokumentacji na format CTD nie jest konieczna.
1.
Wniosek odnoszący się do produktu zawierającego substancje czynne o ugruntowanym
zastosowaniu medycznym

W przypadku wniosków, dla których podstawą jest art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. -
Prawo farmaceutyczne (art. 10 lit. a dyrektywy 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6
listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych
stosowanych u ludzi (Dz. Urz. UE L 311 z 28.11.2001, str. 67, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne rozdz. 13, t. 27, str. 69, z późn. zm.), zwanej dalej „dyrektywą 2001/83/WE”),
przeglądy/streszczenia danych nieklinicznych/podsumowania kliniczne powinny wykazywać, że
substancja czynna lub substancje czynne produktu leczniczego, ma lub mają ugruntowane zastosowanie
medyczne oraz akceptowalny poziom bezpieczeństwa lub uznaną skuteczność, zgodnie z załącznikiem I
do dyrektywy 2001/83/WE.
Podsumowania kliniczne i streszczenia danych nieklinicznych w module 2 należy przedstawiać w
formie tabelarycznej. Tabele nie są wymagane dla znanych od dawna substancji czynnych, jednak należy
podać odpowiednie uzasadnienie. Przeglądy danych należy dołączyć.
2.
Wniosek oparty na zgodzie innego podmiotu odpowiedzialnego, zgodnie z art. 16 ust. 5
ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne, wniosek odnoszący się do
odpowiednika referencyjnego produktu leczniczego zgodnie z art. 15 ust. 1 tej ustawy,

wniosek odnoszący się do produktu niespełniającego wymagań dla odpowiednika produktu
leczniczego referencyjnego zgodnie z art. 15 ust 4 tej ustawy lub wniosek odnoszący się do
podobnego biologicznego produktu leczniczego zgodnie z art. 15 ust. 5 tej ustawy

2a. Zgoda podmiotu odpowiedzialnego posiadającego pozwolenie na dopuszczenie do obrotu
produktu leczniczego
W przypadku wniosków, dla których podstawą jest art. 16 ust. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. –
Prawo farmaceutyczne (art. 10 lit. a dyrektywy 2001/83/WE), można się powoływać na raporty ekspertów
lub przeglądy/streszczenia danych nieklinicznych/podsumowania kliniczne pochodzące od podmiotu
odpowiedzialnego posiadającego pierwotne pozwolenie na
dopuszczenie do obrotu.
2b. Wniosek dotyczący odpowiednika referencyjnego produktu leczniczego, wniosek odnoszący
się do produktu niespełniającego wymagań dla odpowiednika produktu leczniczego
referencyjnego lub wniosek odnoszący się do podobnego biologicznego produktu
leczniczego

W przypadku wniosków, dla których podstawą jest art. 15 ust. 1, ust. 4 i ust. 5 ustawy z dnia 6
września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (art. 10 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2001/83/WE), moduł 2 musi
zawierać podsumowanie jakości, przegląd danych nieklinicznych oraz przegląd danych klinicznych.
Można również dołączyć streszczenia danych nieklinicznych i podsumowania kliniczne, lecz są one
obowiązkowe jedynie wtedy, gdy dokumentacja zawiera nowe dodatkowe sprawozdania z badań.
3.
Wnioski o zmianę zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1234/2008 z dnia 24 listopada
2008 r. dotyczące badania zmian w warunkach pozwoleń na dopuszczenie do obrotu dla produktów
leczniczych stosowanych u ludzi i weterynaryjnych produktów leczniczych (Dz. Urz. UE L 334 z
12.12.2008 r., str. 7, zwanym dalej "rozporządzeniem 1234/2008/WE") oraz art. 31 ustawy z dnia 6
września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne
Wszystkie wnioski o zmianę muszą być składane w formacie CTD. Jednak odniesienia do
dokumentacji w dotychczasowym formacie Nta będą akceptowane ze względu na identyczną treść.
Niezbędne są jasne odniesienia do wszelkiej dokumentacji w dotychczasowym formacie. Na przykład:
5

- wszelkie nowe dane (zarówno dodatkowe, jak i zmodyfikowane) uzasadniające wprowadzenie zmiany
muszą być przedstawiane w formacie CTD,
- jeżeli konieczne będzie dostarczenie danych, które nie uległy zmianie, np. wytyczne dla zmiany typu I
mogą zawierać wymóg dostarczenia kopi zatwierdzonej specyfikacji, to podmiot odpowiedzialny
powinien dostosować specyfikację do nowego formatu CTD; podmiot odpowiedzialny musi również
złożyć deklarację, że treść przeformatowanych dokumentów nie uległa zmianie; wówczas w każdym
następnym wniosku o zmianę będzie można wykorzystać zaktualizowane specyfikacje (w formacie
CTD).
Jeżeli jest wymagane odniesienie do wcześniej zatwierdzonych danych, odniesienie to może być
zrobione do odpowiedniej dokumentacji w dotychczasowym formacie (część i rozdział). Jednak jeżeli
podmiot odpowiedzialny woli skorzystać z możliwości i przedstawić (niezmienione) dane w nowym
formacie CTD, to będzie to również akceptowane, ponieważ ułatwi rozpatrywanie przyszłych zmian.
Podmiot odpowiedzialny musi również złożyć deklarację, że treść dokumentów w nowym formacie nie
uległa zmianie.
Wnioski o zmianę typu IA/IB oraz dokumentacja uzasadniająca wprowadzenie zmiany powinny
być, jeżeli dotyczy, przygotowane w sposób przedstawiony poniżej.
Jeżeli do wniosku jest załączane pismo przewodnie, należy je zamieścić w module 1, 1.0. Pismo
przewodnie.
Lista warunków (checklist), które muszą być spełnione, oraz dokumentacji, która musi być złożona, tj.
fragment odpowiedniej strony z wytycznej the Guideline on Dossier Requirements for Type IA and IB
notifications, powinna być umieszczona w rozdziale 1.2. Formularz wniosku, bezpośrednio za
formularzem wniosku.
(http://ec.europa.eu/enterprise/pharmaceuticals/eudralex/homev2.htm)
Dokumenty powinny być przypisane, gdzie tylko to możliwe, do odpowiedniego rozdziału CTD,
głównie w obrębie modułu 3 Jakość i 1.3.1. Charakterystyka Produktu Leczniczego, oznakowanie
opakowania i ulotka. Dotyczy to również zastąpionych części i informacji dodatkowych.
W przypadku gdy dokumenty nie mogą być przypisane do określonej lokalizacji zdefiniowanej w
CTD, należy je włączyć do rozdziału 1.2. Formularz wniosku. Mogą to być deklaracje, certyfikaty,
uzasadnienia itp. Jeżeli to możliwe, należy je ułożyć w taki sam sposób jak załączniki do formularza
wniosku dla nowych produktów (załączniki 1 do 22). Jeżeli dokumentów tych nie można przypisać do
żadnego z załączników, należy umieścić je po tych załącznikach. Nie należy wykorzystywać rozdziału
"Dodatkowe dane" w module 1. Należy w nim umieszczać wyłącznie informacje charakterystyczne dla
danego kraju, określone w tabeli 3.2, rozdział 7, Informacje ogólne, Wytyczne dla wnioskodawców (Notice
to Applicants).
Dokumenty powinny być oddzielone przekładkami (dotyczy dokumentów składanych w formie
papierowej) lub stanowić osobne pliki zgodnie z wytycznymi e-CTD.
Wnioski o zmianę typu I i dokumentacja uzasadniająca wprowadzenie zmiany powinny być, jeżeli
dotyczy, przygotowane w następujący sposób (nie jest to pełna lista; jej zawartość zależy od zakresu
zmiany i wymaganych danych):
Moduł 1
1.0. Pismo przewodnie
1.1. Szczegółowy spis treści
1.2. Formularz wniosku
1.3. Informacja o produkcie
1.3.1. Charakterystyka Produktu Leczniczego, oznakowanie opakowania, ulotka (jeżeli dotyczy)
1.3.4. Raport z badania czytelności ulotki (konsultacja z docelową grupą pacjentów) np. w przypadku
istotnych zmian
1.3.6. Zapis w systemie Brail e'a (jeżeli jest wprowadzany dla dopuszczonego do obrotu produktu
leczniczego jako część zmiany)
1.4. Informacje dotyczące ekspertów:
Należy złożyć oświadczenia z podpisami właściwych ekspertów, którzy sporządzili przegląd
danych/podsumowanie zamieszczone w module 2.
6

W przypadku gdy podmiot odpowiedzialny ma zamiar odróżnić dane oświadczenie od innych
złożonych wcześniej, u góry oświadczenia można wpisać Numer Procedury Zmiany RMS/EMEA.
1.5. Szczegółowe wymagania dla różnego rodzaju wniosków
1.5.3. (Przedłużony) okres wyłączności danych w rozumieniu art. 23a ust. 3 ustawy z dnia 6 września
2001 r. - Prawo farmaceutyczne
W przypadku gdy w czasie składania wniosku wnioskodawca ubiega się o roczny okres
wyłączności danych na nowe wskazanie terapeutyczne, należy złożyć dokument uzasadniający
fakt, że wniosek dotyczy "nowego wskazania terapeutycznego, które ma przynieść istotne
korzyści kliniczne", lub informujący o przeprowadzeniu istotnych badań klinicznych lub
przedklinicznych.
Sprawozdania z badań i odniesienia do literatury fachowej należy umieścić w odpowiednich
modułach dokumentacji i odpowiednio do nich nawiązać.
1.6. Ocena ryzyka dla środowiska naturalnego (np. w przypadku nowego wskazania terapeutycznego,
które spowodowałoby znacznie większy zakres stosowania).
1.7. Wyłączność rynkowa sierocych produktów leczniczych (w przypadku gdy wskazanie, o które
występuje podmiot odpowiedzialny, jest takie samo jak dla wcześniej zatwierdzonego sierocego
produktu leczniczego).
1.8.1. Streszczenie opisu systemu nadzoru nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych,
jeżeli nastąpiły w nim zmiany.
1.8.2. Plan zarządzania ryzykiem użycia produktu leczniczego wraz ze streszczeniem tego planu (np. w
przypadku znacznych zmian we wskazaniach).
1.9. Informacje dotyczące badań klinicznych (w przypadku gdy badania kliniczne dotyczące zmiany
przeprowadzone zostały poza terytorium państw członkowskich Uni Europejskiej lub państw
członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o
Europejskim Obszarze Gospodarczym).
1.10. Informacje dotyczące produktów leczniczych stosowanych w pediatri .
Moduł 2
Zgodnie z procedurą dotyczącą wprowadzania zmian, przy każdej zmianie typu II należy dołączyć
odpowiednie aktualizacje lub uzupełnienia przeglądów danych/podsumowań (również w przypadku gdy
wniosek o zmianę jest składany na żądanie właściwego organu/CHMP). Dane dotyczące ekspertów i ich
podpisy należy dołączyć oddzielnie do modułu 1.4.
Moduły 3, 4 i 5
Dodatkowe dane należy załączać odpowiednio w modułach 3, 4 lub 5, zgodnie z formatem CTD.
4.
Wnioski o zmianę wymagającą złożenia wniosku o wydanie pozwolenia na dopuszczenie do
obrotu, o których mowa w załączniku I do rozporządzenia 1234/2008/WE oraz w art. 31 ust. 2
pkt 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne
Niekliniczne/kliniczne przeglądy/streszczenia i podsumowania danych powinny zawierać następujące
elementy:
- ocenę wyników dodatkowych badań; wyniki te powinny zostać omówione na podstawie stanu aktualnej
wiedzy zawartej w opublikowanej literaturze fachowej oraz we wcześniejszych wnioskach; wyniki
dodatkowych badań powinny być przedstawiane w formie tabel, których wzór zawarty jest w niniejszym
dokumencie,
- aktualizację piśmiennictwa naukowego odnoszącego się do substancji i jej obecnego stosowania;
dokumentacja może zawierać zaopatrzone w przypisy artykuły publikowane w czasopismach
przeglądowych, które mogą być akceptowane w tym przypadku,
- każda nowa informacja w Charakterystyce Produktu Leczniczego, niewynikająca z właściwości
produktu leczniczego lub jego grupy terapeutycznej powinna być przedyskutowana w
przeglądach/streszczeniach danych nieklinicznych i podsumowaniach klinicznych wraz z
uzasadnieniem na podstawie publikacji lub dodatkowych badań.
7

strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 30 ... 70 ... 100

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: