eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych

projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1576
  • Data wpłynięcia: 2013-07-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
  • data uchwalenia: 2014-05-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768

1576-cz-I

– 25 –
„2) ma pełną zdolność do czynności prawnych albo uzyskała zgodę opiekunów
prawnych – w przypadku osoby niepełnoletniej;”,
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W celu uzyskania licencji członka personelu lotniczego osoba ubiegająca
się o nią musi spełnić następujące wymagania dla poszczególnych specjalności
w zakresie wieku lub wykształcenia:
1)
pilot szybowcowy – ukończone 16 lat, a jeżeli z licencji wynika uprawnienie
do wykonywania zawodowego czynności pilota – ukończone 18 lat;
2)
pilot szybowcowy z licencją krajową – ukończone 15 lat;
3)
pilot turystyczny, bez względu na kategorię statku powietrznego, którego
dotyczy licencja – ukończone 17 lat;
4)
pilot samolotowy z licencją krajową – ukończone 16 lat;
5)
pilot zawodowy, bez względu na kategorię statku powietrznego, którego
dotyczy licencja – ukończone 18 lat;
6)
pilot liniowy, bez względu na kategorię statku powietrznego, którego dotyczy
licencja – ukończone 21 lat;
7)
pilot balonu wolnego – ukończone 17 lat, a jeżeli z jego licencji wynika
uprawnienie do wykonywania zawodowego czynności pilota – ukończone
18 lat;
8)
mechanik lotniczy obsługi technicznej – ukończone 18 lat;
9)
kontroler ruchu lotniczego – ukończone 21 lat, wykształcenie co najmniej
średnie oraz świadectwo dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego;
10) praktykant – kontroler ruchu lotniczego – ukończone 18 lat, wykształcenie co
najmniej średnie oraz świadectwo dojrzałości po zdaniu egzaminu
maturalnego;
11) pozostałe specjalności członków personelu lotniczego – ukończone 18 lat,
z wyjątkiem osób, o których mowa w art. 94 ust. 9, dla których wymagania
mogą być obniżone do ukończenia 16 lat.”;
4)
w art. 105:
a)
w ust. 1a w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4–7 w brzmieniu:
„4) pilot motolotni;
5)
skoczek spadochronowy;
6)
mechanik poświadczenia obsługi statków powietrznych;
– 26 –
7)
mechanik lotniczy obsługi technicznej.”,
b) ust. 1b otrzymuje brzmienie:
„1b. Przepis ust. 1a nie dotyczy specjalności, o których mowa w ust. 1a
pkt 2–5, wykonujących czynności lotnicze na podstawie posiadanego uprawnienia
instruktorskiego, uprawnienia do lotów lub skoków z pasażerem oraz
uczestniczących we współzawodnictwie sportowym organizowanym przez polski
związek sportowy.”;
5)
w załączniku nr 6 do ustawy:
a)
w „Objaśnieniach terminów użytych w załączniku” w pkt 7 skreśla się wyrazy
„radiooperatora pokładowego”,
b)
w tabeli nr 1:

w części II w pkt 2.2. „Licencje i świadectwa kwalifikacji pozostałych
członków personelu lotniczego” w kolumnie 1 w pkt 1 w ppkt 2, w pkt 2
w ppkt 2, w pkt 3 w ppkt 3 i w pkt 4 w ppkt 2 skreśla się wyrazy
„radiooperatora pokładowego”,

w części III w pkt 3.1. „Certyfikacja podmiotów w zakresie szkolenia
lotniczego” w kolumnie 1 i 2 w pkt 1 i 4 uchyla się ppkt 15 oraz w pkt 5 w ppkt
4 skreśla się wyrazy „radiooperatora pokładowego”,
c)
w tabeli nr 2 w części I:

w pkt 1.1. „Egzaminy teoretyczne oraz teoretyczno-praktyczne na licencje
i świadectwa kwalifikacji oraz uprawnienia do nich wpisywane” w kolumnie 1
w pkt 2 ppkt 2 skreśla się wyrazy „radiooperatora pokładowego”,

w pkt 1.2. „Egzaminy praktyczne na licencje i świadectwa kwalifikacji oraz
uprawnienia do nich wpisywane” w kolumnie 1 i 2 w pkt 1 uchyla się ppkt 15
oraz w pkt 5 ppkt 2 skreśla się wyrazy „radiooperatora pokładowego”.
Art. 8. W ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym (Dz. U. z 2012 r. poz. 647, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1)
art. 5 otrzymuje brzmienie:
„Art. 5. Projekty planów zagospodarowania przestrzennego województwa, studium
uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowego

8) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 647, 951 i 1445
oraz z 2013 r. poz. 21 i 405.
– 27 –
planu zagospodarowania przestrzennego sporządzają osoby, które spełniają jeden
z warunków:
1)
posiadają dyplom ukończenia studiów wyższych w zakresie architektury,
urbanistyki lub gospodarki przestrzennej;
2)
posiadają dyplom ukończenia studiów wyższych w zakresie innym niż określony
w pkt 1 oraz ukończyły studia podyplomowe w zakresie planowania
przestrzennego, urbanistyki lub gospodarki przestrzennej;
3)
są obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji
Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia
o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym, którzy nabyli kwalifikacje zawodowe do projektowania
zagospodarowania przestrzeni i zagospodarowania przestrzennego w skali lokalnej
i regionalnej, odpowiadające wymaganiom określonym w pkt 1 i 2.”;
2)
w art. 8 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Organy doradcze, o których mowa w ust. 1 oraz w ust. 3 i 5, składają się z osób
o wykształceniu i przygotowaniu fachowym związanym bezpośrednio z teorią i praktyką
planowania przestrzennego.”;
3)
w art. 50 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Sporządzenie projektu decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu
publicznego powierza się osobie, o której mowa w art. 5, albo osobie wpisanej na listę
izby samorządu zawodowego architektów.”;
4)
w art. 60 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Sporządzenie projektu decyzji o ustaleniu warunków zabudowy powierza się
osobie, o której mowa w art. 5, albo osobie wpisanej na listę izby samorządu
zawodowego architektów.”.
Art. 9. W ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r.
Nr 16, poz. 94, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

9) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238
i Nr 191, poz. 1374, z 2008 r. Nr 59, poz. 359, Nr 144, poz. 902, Nr 206, poz. 1289 i Nr 227, poz. 1505,
z 2009 r. Nr 1, poz. 3, Nr 18, poz. 97, Nr 19, poz. 100, Nr 98, poz. 817, Nr 115, poz. 966, Nr 157, poz. 1241
i Nr 214, poz. 1658, z 2011 r. Nr 5, poz. 13, Nr 102, poz. 586, Nr 106, poz. 622, Nr 187, poz. 1113, Nr 205,
poz. 1209, Nr 227, poz. 1367, Nr 230, poz. 1372 i Nr 233, poz. 1381, z 2012 r. poz. 460 i 951 oraz z 2013 r.
poz. 628.
– 28 –
„1) metra, z wyjątkiem rozdziałów 2, 2b, 4a–9 i 12, art. 13 ust. 1, art. 14a, art. 23 ust. 1
i 3–5 oraz art. 23a–23j; przepisy rozdziału 10 stosuje się odpowiednio;”;
2)
w art. 13 w ust. 1a w pkt 6 lit. c otrzymuje brzmienie:
„c) warunków, jakie są obowiązani spełniać maszyniści, a także osoby zatrudnione na
stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu
kolejowego oraz prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych,
o których mowa w art. 22b ust. 1 i art. 22d ust. 1;”;
3)
w art. 14 w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) warunków, jakie są obowiązani spełniać maszyniści, a także osoby zatrudnione na
stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu
kolejowego oraz prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych,
o których mowa w art. 22–22d;”;
4)
w art. 17:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Zarządcy, przewoźnicy kolejowi, użytkownicy bocznic kolejowych oraz
przedsiębiorcy zarządzający infrastrukturą i wykonujący przewozy w metrze, są
obowiązani spełniać warunki techniczne i organizacyjne zapewniające:
1)
bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego;
2)
bezpieczną eksploatację pojazdów kolejowych;
3)
ochronę przeciwpożarową i ochronę środowiska.”,
b)
po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
„1b. Zarządcy, przewoźnicy kolejowi, użytkownicy bocznic kolejowych oraz
przedsiębiorcy zarządzający infrastrukturą i wykonujący przewozy w metrze, są
obowiązani w zakresie określonym w ustawie do opracowania przepisów
wewnętrznych w celu spełnienia warunków, o których mowa w ust. 1.”;
5)
w art. 18 w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) zarządcę do zarządzania infrastrukturą kolejową, o której mowa w ust. 2,
przewoźnika kolejowego do wykonywania przewozów, o których mowa w ust. 3,
użytkowników bocznic kolejowych do eksploatacji tych bocznic, a także
przedsiębiorcę do zarządzania infrastrukturą i wykonywania przewozów w metrze,
jest świadectwo bezpieczeństwa;”;
6)
w art. 19:
a)
w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
– 29 –
„4) oświadczenie potwierdzające, że na stanowiskach bezpośrednio związanych
z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz prowadzeniem
określonych rodzajów pojazdów kolejowych zatrudnia pracowników
spełniających warunki określone w ustawie i wydanych na jej podstawie
przepisach;”,
b)
w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 4;”,
c)
w ust. 3 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 4;”,
d)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Prezes UTK wydaje świadectwo bezpieczeństwa uprawniające
przedsiębiorcę do zarządzania infrastrukturą i wykonywania przewozów w metrze,
jeżeli przedstawi on:
1)
wykaz uzyskanych świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli
przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego, świadectw dopuszczenia
do eksploatacji typu urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu
kolejowego oraz świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdów
kolejowych;
2)
wykaz przepisów wewnętrznych, określających:
a)
szczegółowe warunki prowadzenia ruchu kolejowego oraz utrzymania
i eksploatacji infrastruktury, a także pojazdów kolejowych,
b)
warunki, jakie są obowiązani spełniać pracownicy wykonujący czynności
na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem
i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz prowadzeniem pojazdów
kolejowych.”;
7)
art. 22d otrzymuje brzmienie:
„Art. 22d. 1. Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach bezpośrednio związanych
z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem
określonych rodzajów pojazdów kolejowych: dyżurny ruchu, nastawniczy, kierownik
pociągu, ustawiacz, manewrowy, rewident taboru, automatyk, toromistrz, dróżnik
przejazdowy, prowadzący maszyny do kolejowych robót budowlanych oraz pomocnik
maszynisty pojazdów trakcyjnych, są obowiązani:
1)
posiadać wymagane wykształcenie,
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 20 ... 60 ... 113

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: