eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1526
  • Data wpłynięcia: 2013-07-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o cudzoziemcach
  • data uchwalenia: 2013-12-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1650

1526-cz-I

– 125 –
Art. 263. Polski dokument tożsamości cudzoziemca jest ważny przez okres jednego
roku od dnia wydania.
Art. 264. 1. W polskim dokumencie tożsamości cudzoziemca umieszcza się:
1)
imię (imiona) i nazwisko cudzoziemca oraz imiona rodziców;
2)
datę, miejsce i kraj urodzenia;
3)
adres zameldowania na pobyt stały lub czasowy;
4)
informację o płci;
5)
informację o wzroście w centymetrach i kolorze oczu;
6)
nazwę organu wydającego;
7)
datę wydania dokumentu;
8)
datę upływu okresu ważności dokumentu;
9)
fotografię cudzoziemca;
10) pouczenie, że dokument nie potwierdza obywatelstwa, nie uprawnia do przekroczenia
granicy ani nie jest dokumentem potwierdzającym legalny pobyt.
2. Polski dokument tożsamości cudzoziemca zawiera podpis posiadacza i może zawierać
zakodowany zapis danych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 8.
3. W polskim dokumencie tożsamości cudzoziemca nie umieszcza się danych, o których
mowa w ust. 1 pkt 3, w przypadku gdy cudzoziemiec nie zameldował się w miejscu pobytu
czasowego trwającego ponad 2 miesiące.
Art. 265. 1. Polski dokument tożsamości cudzoziemca wydaje, odmawia jego wydania,
wymienia go lub odmawia jego wymiany wojewoda właściwy ze względu na miejsce pobytu
cudzoziemca.
2. Wydanie polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca następuje po uzyskaniu
pozytywnej opinii Szefa Urzędu.
3. Odmowa wydania lub wymiany polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca
następuje w drodze decyzji.
Art. 266. 1. Do wymiany polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca stosuje się
przepisy art. 257.
2. Cudzoziemiec zwraca polski dokument tożsamości cudzoziemca, gdy:
1)
nabył obywatelstwo polskie;
2)
wydano mu decyzję o stwierdzeniu nieważności tego dokumentu.
– 126 –
3. Cudzoziemiec zwraca polski dokument tożsamości cudzoziemca niezwłocznie, nie
później jednak niż w terminie 14 dni od dnia, w którym:
1)
doręczono mu dokument potwierdzający nabycie obywatelstwa polskiego albo
2)
decyzja, o której mowa w ust. 2 pkt 2, stała się ostateczna.
4. W pozostałym zakresie do zwrotu polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca
stosuje się przepisy art. 250 ust. 3 i 4.
Art. 267. 1. Polski dokument tożsamości cudzoziemca unieważnia się w przypadku:
1)
utraty albo uszkodzenia tego dokumentu – z dniem zgłoszenia utraty albo uszkodzenia
do właściwego organu;
2)
wymiany dokumentu z powodu zmiany:
a)
wizerunku twarzy posiadacza dokumentu w stosunku do wizerunku twarzy
umieszczonego w dokumencie w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym
identyfikację posiadacza dokumentu,
b)
danych w nim umieszczonych
– z dniem odbioru nowego dokumentu;
3)
nabycia przez cudzoziemca obywatelstwa polskiego – z dniem upływu terminu zwrotu
dokumentu;
4)
zgonu posiadacza dokumentu − z dniem uzyskania informacji przez organ o jego zgonie;
5)
gdy cudzoziemiec, któremu po utracie polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca
wydano kolejny dokument, zwrócił odzyskany polski dokument tożsamości
cudzoziemca, chyba że dokument ten został już unieważniony – z dniem jego
zwrócenia.
2. Polski dokument tożsamości cudzoziemca unieważnia:
1)
organ, który wydał ten dokument, w przypadku:
a)
nabycia przez posiadacza tego dokumentu obywatelstwa polskiego albo jego
zgonu,
b)
przekazania cudzego dokumentu przez osobę, która go znalazła, chyba że
dokument został już unieważniony,
c)
zwrócenia przez cudzoziemca odzyskanego dokumentu w przypadku, o którym
mowa w art. 234 ust. 2, chyba że dokument został już unieważniony,
d)
gdy decyzja o stwierdzeniu nieważności dokumentu stała się ostateczna;
2)
organ, który wymienia ten dokument, w przypadku:
a)
zgłoszenia do właściwego organu utraty lub uszkodzenia tego dokumentu,
– 127 –
b)
odbioru nowego dokumentu w przypadkach, o których mowa w art. 257 pkt 1
lub 2.
Art. 268. Tymczasowy polski dokument podróży dla cudzoziemca wydaje się
cudzoziemcowi zamierzającemu powrócić na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który
podczas pobytu za granicą utracił swój dokument podróży albo którego dokument podróży
uległ zniszczeniu bądź utracił ważność, a nie jest możliwe otrzymanie przez niego nowego
dokumentu podróży, gdy:
1)
cudzoziemcowi udzielono:
a)
zezwolenia na pobyt stały,
b)
zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE,
c)
ochrony uzupełniającej,
d)
zgody na pobyt ze względów humanitarnych;
2)
cudzoziemcowi nadano status uchodźcy.
Art. 269. Tymczasowy polski dokument podróży dla cudzoziemca może być wydany
cudzoziemcowi, który nie posiada dokumentu podróży i nie jest możliwe otrzymanie przez
niego nowego dokumentu podróży, gdy cudzoziemiec:
1)
podlega relokacji lub przesiedleniu;
2)
zamierza opuścić terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub został zobowiązany do
opuszczenia tego terytorium.
Art. 270. Tymczasowy polski dokument podróży dla cudzoziemca w okresie swojej
ważności uprawnia:
1)
cudzoziemca, o którym mowa w art. 268 i art. 269 pkt 1, do jednokrotnego wjazdu na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
cudzoziemca, o którym mowa w art. 269 pkt 2, do wyjazdu z terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 271. Tymczasowy polski dokument podróży dla cudzoziemca jest ważny przez
okres w nim oznaczony, nie dłuższy jednak niż 7 dni.
Art. 272. 1. W tymczasowym polskim dokumencie podróży dla cudzoziemca umieszcza
się:
1)
imię (imiona) i nazwisko cudzoziemca;
2)
datę, miejsce i kraj urodzenia;
3)
informacje o obywatelstwie;
– 128 –
4)
informacje o płci;
5)
informacje o wzroście w centymetrach i kolorze oczu;
6)
imiona i nazwiska, daty, miejsca i kraj urodzenia oraz płeć towarzyszących
cudzoziemcowi dzieci tego cudzoziemca lub innych małoletnich znajdujących się pod
jego opieką;
7)
nazwę organu wydającego;
8)
imię i nazwisko, stanowisko służbowe oraz podpis osoby wydającej dokument;
9)
datę wydania dokumentu;
10) datę upływu okresu ważności dokumentu;
11) fotografię cudzoziemca;
12) fotografie towarzyszących cudzoziemcowi dzieci tego cudzoziemca lub innych
małoletnich znajdujących się pod jego opieką.
2. Tymczasowy polski dokument podróży dla cudzoziemca zawiera podpis posiadacza
i może zawierać zakodowany zapis danych, o których mowa w ust. 1 pkt 1–4 lub 10.
Art. 273. 1. Tymczasowy polski dokument podróży dla cudzoziemca wydaje lub
odmawia jego wydania:
1)
w Rzeczypospolitej Polskiej – wojewoda właściwy ze względu na miejsce pobytu
cudzoziemca, a w przypadkach, gdy cudzoziemiec jest obowiązany opuścić terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej – komendant placówki Straży Granicznej;
2)
poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej – konsul.
2. Odmowa wydania tymczasowego polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca
następuje w drodze decyzji.
3. Od decyzji o odmowie wydania tymczasowego polskiego dokumentu podróży dla
cudzoziemca wydanej przez konsula przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy
przez ten sam organ.
4. Organem wyższego stopnia w stosunku do komendanta placówki Straży Granicznej
w sprawach dotyczących tymczasowego polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca jest
Komendant Główny Straży Granicznej.
5. Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy przez konsula składa się w terminie 7 dni od
dnia doręczenia cudzoziemcowi decyzji o odmowie wydania tymczasowego polskiego
dokumentu podróży dla cudzoziemca.
– 129 –
Art. 274. Dokument „zgoda na pobyt tolerowany” wydaje się cudzoziemcowi, któremu
udzielono zgody na pobyt tolerowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 275. 1. Dokument „zgoda na pobyt tolerowany”, w okresie swojej ważności,
potwierdza tożsamość cudzoziemca podczas jego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, lecz nie potwierdza obywatelstwa cudzoziemca.
2. Dokument „zgoda na pobyt tolerowany” nie uprawnia do przekroczenia granicy.
Art. 276. Dokument „zgoda na pobyt tolerowany” jest ważny przez okres 2 lat od dnia
jego wydania.
Art. 277. 1. W dokumencie „zgoda na pobyt tolerowany” umieszcza się:
1)
imię (imiona) i nazwisko cudzoziemca;
2)
imiona rodziców;
3)
datę, miejsce i kraj urodzenia;
4)
adres zameldowania na pobyt stały lub czasowy;
5)
informację o obywatelstwie;
6)
informację o płci;
7)
informację o wzroście w centymetrach i kolorze oczu;
8)
numer ewidencyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności
(PESEL) – w przypadku gdy został nadany;
9)
nazwę organu wydającego;
10) datę wydania dokumentu;
11) datę upływu okresu ważności dokumentu;
12) fotografię cudzoziemca;
13) obraz linii papilarnych;
14) pouczenie, że dokument nie potwierdza obywatelstwa ani nie uprawnia do przekraczania
granicy.
2. Dokument „zgoda na pobyt tolerowany” zawiera podpis posiadacza i może zawierać
zakodowany zapis danych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 3, 5, 6 lub 11.
3. W dokumencie „zgoda na pobyt tolerowany” nie umieszcza się danych, o których
mowa w ust. 1 pkt 4, gdy cudzoziemiec nie zameldował się w miejscu pobytu czasowego
trwającego ponad 2 miesiące.
Art. 278. 1. Dokument „zgoda na pobyt tolerowany” wydaje lub odmawia jego wydania
komendant oddziału Straży Granicznej lub komendant placówki Straży Granicznej, który
strony : 1 ... 20 ... 25 . [ 26 ] . 27 ... 40 ... 80 ... 87

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: