eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze

projekt dotyczy zawężenia katalogu osób uprawnionych do sporządzania dokumentacji mierniczo-geologicznej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 152
  • Data wpłynięcia: 2011-12-02
  • Uchwalenie: wycofany dnia 03-12-2014

152


uregulowania dotyczące uzyskiwania uprawnień geologa górniczego
Zgodnie z przyjętą ustawą, wykonywanie czynności mierniczego górniczego wymaga
posiadania kwalifikacji określonych ustawą, co wynika z art. 53, ust. 1, pkt. 6).
Stwierdzenie kwalifikacji geologa górniczego następuje - w myśl art. 58, ust. 2, pkt 3) –
w drodze świadectwa wydanego przez Prezesa WUG. Wydanie takowego świadectwa
poprzedza postępowanie kwalifikacyjne, opisane szczegółowo w rozdziale 3
przedmiotowej ustawy. Z kolei kwalifikacje kandydatów na mierniczego górniczego w
odkrywkowych zakładach górniczych zostały określone w art. 54,

z których wynika, iż kandydat na geologa górniczego musi posiadać kwalifikacje ogólne
i zawodowe (ust. 1). Kwalifikacje ogólne kandydata zostały szczegółowo opisane w ust.
2, pkt. 3), natomiast kwalifikacje zawodowe kandydata zostały opisane w ust. 3, ponadto
w art. 55, ust. 4. Ponadto, w tej kwestii zastosowanie mają pozostałe przepisy tejże
ustawy, tj. m.in. art. 57 i w/w art. 58.
Z powyższego wynika, iż zarówno mierniczym górniczym jak i geologiem górniczym
może być osoba wyłącznie z wyższym wykształceniem kierunkowym, spełniająca
wymienione kwalifikacje.

uregulowania dotyczące uzyskiwania uprawnień geodety w zakresie pomiarów
sytuacyjno-wysokościowych
Zagadnienie to regulują zupełnie inne przepisy, tj. ustawa z dnia 17.05.1989r prawo
geodezyjne i kartograficzne, w szczególności przepisy rozdziału 8. W art. 43, w ust. 1)
wyróżniono uprawnienia sytuacyjno-wysokościowe, realizacyjne i inwentaryzacyjne. W
art. 44 tejże ustawy wskazano wymagania jakie powinny spełniać osoby ubiegające się o
uzyskanie uprawnień. Uprawnienia te nadaje Główny Geodeta Kraju w myśl treści art.
45, ust. 1, na podstawie wyników postępowania kwalifikacyjnego.
Z racji odmienności organów nadających uprawnienia, odmienna jest również podległość
pod właściwy nadzór administracji państwowej. Stąd też geodeta podlega pod nadzór
administracji w zakresie geodezji i kartografii, natomiast mierniczy górniczy podlega pod
nadzór organów nadzoru górniczego. Podobnie sytuacja wygląda w odniesieniu do geologa z
uprawnieniami M i geologa górniczego. Pierwszy podlega pod nadzór administracji
geologicznej a drugi pod nadzór administracji górniczej.
5

Należy w tym miejscu bardzo wyraźnie podkreślić, iż wymagania zawodowe teoretyczne
i praktyczne są względem mierniczych górniczych i geologów górniczych bardzo wysokie i
specjalistyczne. Tymczasem takowych wymogów nie muszą spełniać odpowiednio geodeci –
dopuszczeni w myśl m.in. art. 116 ust. 3artykułu.
Kolejnym zarzutem wobec powyższych uregulowań zawartych w w/w ustawie, a
odnoszących się do powyższego artykułu jest brak odpowiedzialności zawodowej zarówno
geodetów jak i geologów (nie posiadających uprawnień Prezesa WUG) przed organami
nadzoru górniczego, w przeciwieństwie do mierniczych górniczych i geologów górniczych.
Taki porządek prawny wynika wprost z zapisów art. 77 w/w ustawy, gdyż zgodnie z
brzemieniem tego artykułu w stosunku do geodety czy geologa (nie posiadających uprawnień
Prezesa WUG) organy nadzoru górniczego nie mogą wyciągnąć żadnych konsekwencji.
Jedyną osobą mająca nadzór nad takim geodetą jest przedsiębiorca, którego ma z założenia
kontrolować zatrudniony przez niego geodeta. Łatwo więc przewidzieć, że w/w zapisy z całą
pewnością ograniczą (a w niektórych przypadkach wyeliminują) prawdziwą służbę
mierniczo-geologiczną z odkrywkowych zakładów górniczych, co bez wątpienia nie jest
korzystne dla szeroko pojętego interesu społecznego i Skarbu Państwa.
W związku z powyższym celowy wydaje się proponowany projekt ustawy
zmieniający ustawę z dnia 9 czerwca 2011 roku Prawo geologiczne i górnicze.
W tym miejscu warto również jeszcze raz podkreślić, że wnioskowana zmiana ustawy
spowoduje zapobieżenie stratom Skarbu Państwa i samorządów liczoną w milionach złotych
oraz nieszacowalnym stratom w zakresie ochrony środowiska i zrównoważonej gospodarki
zasobami geologicznymi.
Ponadto projekt ustawy nie pociąga za sobą żadnych kosztów finansowych dla
budżetu oraz jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
6


Warszawa, 14 grudnia 2011 roku
BAS-WAPEiM-254/11
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Mariusz Orion Jędrysek)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r., Nr 5, poz. 47
ze zm.) sporządza się następującą opinię.

1. Przedmiot projektu ustawy
Opiniowany projekt ustawy zawęża krąg podmiotów uprawnionych
do sporządzenia dokumentacji mierniczo-geologicznej. Krąg ten określony jest
w art. 116 ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne
i górnicze (Dz.U. Nr 163, poz. 981). Należy dodać, że powołana ustawa – Prawo
geologiczne i górnicze wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012 roku.
Zgodnie z art. 2 projektu, proponowana ustawa miałaby wejść w życie po
upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Prawo Unii Europejskiej nie obejmuje przedmiotu projektu ustawy.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.



4. Konkluzja
Przedmiot poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo
geologiczne i górnicze nie jest objęty prawem UE.


Dyrektor Biura Analiz Sejmowych

Michał Królikowski







2
Deskryptory bazy REX: projekt ustawy, Unia Europejska, geologia, górnictwo, geodezja


3
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: