Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela
projekt dotyczy ustawowego określenia pensum pedagogów i psychologów szkolnych na poziomie 20 godzin miesięcznie (obecnie wymiar określa organ samorządu)
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1500
- Data wpłynięcia: 2013-05-09
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
1500
prowadzonej przez powiat, posiadającej taką samą liczbę uczniów, może wystąpić
wyraźna dysproporcja w wysokości pensum psychologa szkolnego, z uwagi na fakt, iż
samorządy traktują metodę określania pensum jako sposób na osiągnięcie doraźnych i
krótkowzrocznych celów finansowych oraz próbę naprawienia budżetu jednostki
samorządu terytorialnego.
Należy podkreślić, iż przekazanie kompetencji w powyższym zakresie nastąpiło z
dniem 1 stycznia 1999 r. na podstawie ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie
niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w
związku z reformą ustrojową państwa. Do dnia wejścia w życie wskazanej ustawy
tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć pedagogów i psychologów szkolnych
określał Minister Edukacji Narodowej. Wymiar pensum regulowało rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 czerwca 1997 r. w sprawie tygodniowego
obowiązkowego wymiaru godzin zajęć niektórych nauczycieli oraz zasad zaliczania do
wymiaru godzin poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym i w systemie kształcenia
na odległość. Proponowana nowelizacja stanowi powrót do starego i dobrze
funkcjonującego sposobu określania pensum ww. grup zawodowych.
3. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym
Podstawową różnicą w dotychczasowym a projektowanym stanie prawnym jest
ustawowe określenie pensum nauczycieli pedagogów i psychologów szkolnych,
zawarte w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela. Oznacza to
odebranie kompetencji samorządu terytorialnego, jako organu prowadzącego szkołę
do określania pensum i przerzucenie jej do systemu uregulowań materii ustawowej.
Wnioskodawcy uważają, iż ujednolicenie pensum nauczycieli pedagogów
i psychologów szkolnych z nauczycielami poradni psychologiczno-pedagogicznych
będzie realizacją konstytucyjnej zasady równego traktowania.
4. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne
Proponowana nowelizacja Karty Nauczyciela przyniesie pozytywne skutki
społeczne z uwagi na należyte uregulowanie ustawowe wysokości pensum pedagogów
i psychologów szkolnych.
Szerokie poparcie społeczne jakie uzyskała inicjatywa ujednolicenia pensum,
świadczy o konieczności wprowadzenia przedstawionych rozwiązań.
Zdaniem wnioskodawców projekt przyniesie też pozytywne skutki
gospodarcze, z uwagi na ujednolicenie pensum określonych grup zawodowych, a
przez to stabilizację na rynku pracy pedagogów i psychologów szkolnych.
Wnioskodawcy dopatrzyli się pozytywnych skutków finansowych, z uwagi na
zbilansowanie wydatków jednostek samorządu terytorialnego na wynagrodzenia ww.
grup zawodowych, co przyczyni się do zaprzestania przez samorządy szukania
oszczędności kosztem opieki psychologicznej dzieci w szkołach. Należy podkreślić, iż
wydatki jednostek samorządu terytorialnego związane z opłacaniem etatów
psychologów i pedagogów zostaną ujednolicone, a zatem tylko niektóre z tych
jednostek poniesie realny koszt wzrostu wynagrodzeń ww. grup zawodowych. Środki
te będą finansowane z części 30 ustawy budżetowej, dział 801 – Oświata
i wychowanie.
Skutkiem prawnym przedmiotowej nowelizacji będzie ujednolicenie pensum
nauczycieli pedagogów i psychologów szkolnych z pensum nauczycieli poradni
psychologiczno-pedagogicznych, co stanowić będzie realizację konstytucyjnej zasady
równego traktowania, zawartej w art. 32 Konstytucji.
5. Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 14 maja 2013 r.
BAS-WAPEiM-1138/13
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej projektu
ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Marzena Dorota Wróbel)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 roku –
Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32 ze zmianami)
sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt zmierza do ustawowego określenia wymiaru czasu pracy
nauczycieli pedagogów i psychologów szkolnych. Tygodniowy obowiązkowy
wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz
przez nauczycieli pedagogów i psychologów szkolnych zatrudnionych w
pełnym wymiarze zajęć, miałby wynosić 20 godzin. Zgodnie z obecnym stanem
prawnym, tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin tych nauczycieli jest
określany przez organ prowadzący szkołę lub placówkę.
Projekt określa termin wejścia w ustawy w życie na 1 września 2013 r.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Minimalne wymagania w zakresie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w
odniesieniu do organizacji czasu pracy zostały określone w dyrektywie
2003/88/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r.,
dotyczącej niektórych aspektów organizacji czasu pracy (Dz. Urz. UE L 299 z
18.11.2003, s. 9, Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 4, s. 381;
dalej: dyrektywa 2003/88).
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa Unii
Europejskiej
Zgodnie z art. 6 dyrektywy 2003/88 państwa członkowskie przyjmują
niezbędne środki w celu zapewnienia, że wymiar tygodniowego czasu pracy jest
ograniczony w drodze
przepisów ustawowych, wykonawczych lub
administracyjnych, lub układów zbiorowych pracy, lub porozumień zawartych
między partnerami społecznymi, a także że przeciętny wymiar czasu pracy w
okresie siedmiodniowym, łącznie z pracą w godzinach nadliczbowych, nie
przekracza 48 godzin, przy czym pojęcie „czas pracy” oznacza każdy okres,
2
podczas którego pracownik pracuje, jest do dyspozycji pracodawcy oraz
wykonuje swoje działania lub spełnia obowiązki, zgodnie z przepisami
krajowymi lub praktyką krajową. Projekt ustawy nie narusza przywołanego
przepisu.
4. Konkluzja
Projekt ustawy nie narusza prawa Unii Europejskiej.
Autor:
Marek Jaśkowski
Biuro Analiz Sejmowych
Akceptował:
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
Deskryptory bazy Rex: Karta Nauczyciela, nauczyciele, czas pracy
Warszawa, 14 maja 2013 r.
BAS-WAPEiM-1139/13
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie
ustawy – Karta Nauczyciela (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Marzena Dorota Wróbel) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu
Projekt zmierza do ustawowego określenia wymiaru czasu pracy
nauczycieli pedagogów i psychologów szkolnych. Tygodniowy obowiązkowy
wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz
przez nauczycieli pedagogów i psychologów szkolnych zatrudnionych w
pełnym wymiarze zajęć, miałby wynosić 20 godzin. Zgodnie z obecnym stanem
prawnym, tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin tych nauczycieli jest
określany przez organ prowadzący szkołę lub placówkę.
Projekt określa termin wejścia w ustawy w życie na 1 września 2013 r.
Projekt ustawy nie narusza prawa Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Autor:
Marek Jaśkowski
Biuro Analiz Sejmowych
Akceptował:
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
Deskryptory bazy Rex: Karta Nauczyciela, nauczyciele, czas pracy
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1500
› Pobierz plik