Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o kontroli skarbowej
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o kontroli skarbowej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1405
- Data wpłynięcia: 2013-05-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o kontroli skarbowej
- data uchwalenia: 2013-08-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1145
1405
udzielenia informacji, o przypadki, w których organ nie posiada wnioskowanych
informacji i nie może udzielić odpowiedzi na wniosek. Uwagi nie
uwzględniono, uznając, że nieposiadanie wnioskowanych informacji przy braku
uprawnień do ich uzyskania mieści się w zakresie przesłanki odmowy udzielenia
informacji, wymienionej w art. 305h pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa;
4) wprowadzenie obowiązku podawania przyczyn nieudzielenia informacji.
Przychylono się do tej propozycji;
5) wskazanie sposobu potwierdzania otrzymania informacji z urzędu, aby, o ile to
możliwe, odbywało się ono drogą elektroniczną. Uwaga została w całości
uwzględniona.
3. Wpływ aktu prawnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wprowadzenie proponowanych rozwiązań nie będzie wywierało skutków
finansowych polegających na zwiększeniu wydatków lub zmniejszeniu dochodów
jednostek sektora finansów publicznych.
Projektowane rozszerzenie zakresu informacji podatkowych podlegających
wymianie na wniosek i informacji przekazywanych z urzędu, wprowadzenie zasady
potwierdzania otrzymania informacji i przesyłania informacji zwrotnej w ramach
wymiany spontanicznej oraz wprowadzenie możliwości przebywania
upoważnionych przedstawicieli państw członkowskich w siedzibach organów
podatkowych i ich obecności w toku postępowań podatkowych będzie mieściło się
w obecnych kosztach funkcjonowania organów podatkowych i organów kontroli
skarbowej.
Nie przewiduje się także żadnych kosztów ani wydatków związanych
z wyznaczeniem przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych
podległego mu organu podatkowego do przekazywania obcym władzom wniosków
o doręczenie, wniosków o informacje oraz udzielanych informacji. Obecnie
wymianę informacji oraz wnioski o doręczenie realizuje na poziomie operacyjnym
Biuro Wymiany Informacji Podatkowych w Koninie funkcjonujące w ramach
struktury Izby Skarbowej w Poznaniu, jako łącznikowy organ administracyjny,
o którym mowa w art. 4 ust. 3 dyrektywy 2011/16/UE.
19
4. Wpływ aktu prawnego na rynek pracy
Ze względu na przedmiot regulacji proponowane rozwiązania nie wpłyną
bezpośrednio na rynek pracy.
5. Wpływ aktu prawnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Nie przewiduje się wpływu proponowanych rozwiązań na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ aktu prawnego na sytuację i rozwój regionalny
Proponowane rozwiązania nie wpłyną na sytuację i rozwój regionalny.
7.
ródła finansowania
Wprowadzenie w życie rozwiązań przewidzianych w ustawie nie wymaga
dodatkowych nakładów finansowych.
20
TABELA ZBIE NO CI
TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz ustawy
o kontroli skarbowej
TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU PRAWNEGO / Dyrektywa Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy
WDRA ANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylająca dyrektywę 77/799/EWG
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn.
Treść przepisu UE 3)
Koniec
Jedn.
Treść przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie
red.
z -
red.
uwzględnienia w
ność
(*)
projekcie przepisów
wdroż
wykraczających poza
enia
minimalne wymogi
prawa UE (**)
T / N
Art. 1 1. Niniejsza dyrektywa ustanawia zasady i
T
Art. 1
art. 305b otrzymuje brzmienie:
ust. 1
procedury, zgodnie z którymi państwa
pkt 4
"Art. 305b. Wymiana informacji
członkowskie współpracują ze sobą w celu
podatkowych obejmuje wszelkie
wymiany informacji, które wydają się być
informacje, które mogą być istotne do
istotne do celów stosowania i
celów stosowania i wykonywania
egzekwowania krajowych przepisów
przepisów prawa podatkowego
państw członkowskich dotyczących
z wyjątkiem wymiany informacji:
podatków, o których mowa w art. 2.
1) (…);
2) (…);
3) (…);
4) (…)".
Art. 1 2. Niniejsza dyrektywa ustanawia również
N
Nie wymaga wdrożenia
ust. 2
przepisy dotyczące wymiany informacji, o
których mowa w ust. 1, drogą
elektroniczną, a także zasady i procedury,
zgodnie z którymi państwa członkowskie i
Komisja mają współpracować w sprawach
dotyczących koordynacji i oceny.
1
Art. 1 3. Niniejsza dyrektywa nie ma wpływu na
N
Nie wymaga wdrożenia
ust. 3
stosowanie w państwach członkowskich
zasad dotyczących wzajemnej pomocy w
sprawach karnych. Niniejsza dyrektywa
pozostaje również bez uszczerbku dla
spełniania wszelkich obowiązków państw
członkowskich dotyczących szerszej
współpracy administracyjnej
wynikających z innych aktów prawnych,
w tym umów dwustronnych lub
wielostronnych.
Art. 2 1. Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie
T Art.
1
art. 305b otrzymuje brzmienie:
ust. 1
do wszystkich podatków każdego rodzaju
pkt 4
"Art. 305b. Wymiana informacji
pobieranych przez państwo członkowskie
podatkowych obejmuje wszelkie
lub na jego rzecz, lub przez jednostki
informacje, które mogą być istotne do
terytorialne lub administracyjne państwa
celów stosowania i wykonywania
członkowskiego, w tym także władze
przepisów prawa podatkowego
lokalne, lub na ich rzecz.
z wyjątkiem wymiany informacji:
1) (…);
2) (…);
3) (…);
4) (…)".
Art. 2 2. Niezależnie od ust. 1 niniejsza T Art.
1
art. 305b otrzymuje brzmienie:
ust. 2
dyrektywa nie ma zastosowania do
pkt 4
"Art. 305b. Wymiana informacji
podatku od wartości dodanej i ceł ani do
podatkowych obejmuje wszelkie
podatków akcyzowych objętych innymi
informacje, (…) z wyjątkiem wymiany
przepisami unijnymi dotyczącymi
informacji:
współpracy administracyjnej między
1) objętej przepisami Unii Europejskiej
państwami członkowskimi. Niniejsza
dotyczącymi współpracy administracyjnej
dyrektywa nie ma również zastosowania
między państwami członkowskimi w
do obowiązkowych składek na
zakresie podatku od towarów i usług, ceł
ubezpieczenie społeczne należnych
oraz podatku akcyzowego;
państwu członkowskiemu lub jednostkom
2) dotyczącej składek na ubezpieczenie
jego podziału lub instytucjom
społeczne;
ubezpieczenia społecznego ustanowionym
3) (…);
na mocy prawa publicznego.
4) (…)".
2
Art. 2 3. W żadnym przypadku podatki, o T Art.
1
art. 305b otrzymuje brzmienie:
ust. 3
których mowa w ust. 1, nie obejmują:
pkt 4
"Art. 305b. Wymiana informacji
a) opłat, takich jak opłaty za
podatkowych obejmuje wszelkie
zaświadczenia i inne dokumenty
informacje, (…) z wyjątkiem wymiany
wystawiane przez organy publiczne; lub
informacji:
b) należności o charakterze umownym,
1) (…);
takich jak wynagrodzenia za usługi
2) (…);
użyteczności publicznej.
3) dotyczącej opłaty skarbowej;
4) dotyczącej należności o charakterze
umownym, w szczególności wynagrodzeń
za usługi użyteczności publicznej.".
Art. 2 4. Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie
T Art.
1
art. 305b otrzymuje brzmienie:
ust. 4
do podatków, o których mowa w ust. 1,
pkt 4
"Art. 305b. Wymiana informacji
pobieranych na terytorium, do którego
podatkowych obejmuje wszelkie
stosuje się Traktaty na mocy art. 52
informacje, które mogą być istotne do
Traktatu o Unii Europejskiej.
celów stosowania i wykonywania
przepisów prawa podatkowego
z wyjątkiem wymiany informacji:
1) objętej przepisami Unii Europejskiej
dotyczącymi współpracy administracyjnej
między państwami członkowskimi w
zakresie podatku od towarów i usług, ceł
oraz podatku akcyzowego;
2) dotyczącej składek na ubezpieczenie
społeczne;
3) dotyczącej opłaty skarbowej;
4) dotyczącej należności o charakterze
umownym, w szczególności wynagrodzeń
za usługi użyteczności publicznej.".
Art. 3
Do celów niniejszej dyrektywy stosuje się
N
Nie wymaga wdrożenia
następujące definicje:
1) "właściwy organ" państwa
członkowskiego oznacza organ
wyznaczony jako taki przez to państwo
członkowskie. Jeżeli zgodnie z niniejszą
dyrektywą działa centralne biuro
łącznikowe,
łącznikowy organ
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1405
› Pobierz plik