eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty

projekt dotyczy wprowadzenie zakazu łączenia stanowiska kuratora i wicekuratora oświaty z mandatem radnego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1384
  • Data wpłynięcia: 2013-02-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty
  • data uchwalenia: 2013-09-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1317

1384


Druk nr 1384

Warszawa, 22 stycznia 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja








Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu ni ej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o systemie oświaty.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upowa niamy panią poseł Marzenę Dorotę Wróbel.

(-) Jacek Bogucki; (-) Andrzej Dera; (-) Mieczysław Golba; (-) Tomasz
Górski; (-) Patryk Jaki; (-) Beata Kempa; (-) Arkadiusz Mularczyk;
(-) Józef Rojek; (-) Andrzej Romanek; (-) Edward Siarka; (-) Piotr Szeliga;
(-) Tadeusz Wo niak; (-)
Marzena Dorota Wróbel;
(-)


Jan Ziobro;
(-) Kazimierz Ziobro; (-) Jarosław aczek.
Projekt
USTAWA
z dnia ………
o zmianie ustawy o systemie oświaty.


Art. 1. W ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr
256, Poz. 2572 z późn. zm.) w art. 31 po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
3. Stanowiska kuratora ani wicekuratora oświaty nie można łączyć z mandatem
radnego.

Art. 2. 1. Ustawa wchodzi w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia.
2. Dla osób, które w dniu ogłoszenia ustawy pełniąc funkcję kuratora albo wicekuratora
oświaty sprawują jednocześnie mandat radnego, ustawa wchodzi w życie z dniem
wygaśnięcia ich mandatu radnego w odpowiedniej radzie gminy, powiatu, sejmiku
województwa lub z dniem odwołania z funkcji kuratora lub wicekuratora.









1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr
281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz.
1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42,
poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r.
Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz.
206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127,
poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz. 814, Nr 149, poz. 887 i
Nr 205, poz. 1206 oraz z 2012 r. poz. 941 i 979.

UZASADNIENIE
1.
Potrzeba i cel wydania ustawy
Polskie przepisy w wielu przypadkach przewidują zakaz łączenia określonych funkcji
lub urzędów (incompatibilitas). Wprowadzanie przedmiotowych zakazów jest zasadne m.in.
ze względu na sprzeczność interesów wynikających z ustawowych zadań nałożonych na
osoby pełniące określone funkcje lub zagrożenie, że wypełnianie obowiązków na jednym
z zajmowanych stanowisk będzie miało wpływ na decyzje podejmowane w związku z innym
stanowiskiem lub urzędem.
Na podstawie art. 25b pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) mandatu radnego gminy nie można łączyć
z wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody. Analogiczne przepisy dotyczące
radnego powiatu i sejmiku województwa zostały wprowadzone odpowiednio w art. 21 ust. 8
pkt 2 ustawy 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz.
1592 z późn. zm.) oraz w art. 23 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie
województwa (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.). Jednocześnie na podstawie
art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty kurator oświaty, w imieniu
wojewody, wykonuje zadania i kompetencje w zakresie oświaty określone w ustawie
i przepisach odrębnych na obszarze województwa.
Ze względu na fakt, że przepisy zakazują łączenia mandatu radnego z wykonywaniem
funkcji wojewody lub wicewojewody, a kurator oświaty wykonuje zadania w zakresie
oświaty w imieniu wojewody, konieczne jest więc ustawowe wprowadzenie zakazu łączenia
także stanowiska kuratora oświaty z mandatem radnego. Mając na uwadze, że w przypadku
odwołania kuratora oświaty wojewoda, z dniem odwołania kuratora, powierza pełnienie jego
obowiązków wicekuratorowi oświaty (art. 30 ust. 1 zd. 2 ustawy o systemie oświaty)
niezbędne jest rozszerzenie zakazu łączenia funkcji również na wicekuratora oświaty.
Proponowana zmiana w systemie prawnym powoduje konieczność rozstrzygnięcia
w sposób odmienny zasad wejścia w życie niniejszej ustawy dla osób, które wykonując
mandat radnego, pełnią jednocześnie funkcję kuratora lub wicekuratora. W celu uniknięcia
konieczności natychmiastowego rezygnowania przez taką osobę z mandatu lub zajmowanej
funkcji z dniem wejścia w życie ustawy, za właściwe należy uznać zaproponowane
w niniejszej nowelizacji umożliwienie kuratorowi lub wicekuratorowi wykonywania mandatu
radnego w odpowiedniej radzie gminy, powiatu lub sejmiku województwa do czasu jego
wygaśnięcia lub do odwołania z funkcji kuratora lub wicekuratora.

2.
Stan rzeczywisty w normowanej dziedzinie
W obowiązującym na dzień składania niniejszego projektu ustawy stanie prawnym,
brak jest ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z funkcją kuratora albo wicekuratora
oświaty. W związku z powyższym na tle obowiązującego stanu prawnego łączenie tych
stanowisk uznać należy za dopuszczalne.
3.
Różnica pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym
W projektowanym stanie prawnym – w przeciwieństwie do stanu obowiązującego -
łączenie funkcji kuratora i wicekuratora oświaty staje się niedopuszczalne, z zastrzeżeniem,
że przepisy ustawy wejdą w życie w stosunku do osób, które obecnie wykonując mandat
radnego, pełnią funkcję kuratora lub wicekuratora po wygaśnięciu ich mandatu lub po
odwołaniu z funkcji kuratora lub wicekuratora.
4.
Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne
Przedmiotowy projekt jest odpowiedzią na zgłaszane przez Związek Nauczycielstwa
Polskiego zastrzeżenia dotyczące jednoczesnego pełnienia funkcji kuratora i wykonywania
mandatu radnego, które bezpośrednio mają wpływ na wykonywanie obowiązków
służbowych. Ze względu na fakt, że wobec brzmienia ustaw o samorządzie gminy, powiatu
i województwa oraz zadań kuratora oświaty określonych w ustawie o systemie oświaty, brak
zakazu łączenia funkcji kuratora i radnego należy uznać za lukę w prawie. Niniejszy projekt -
poprzez wyeliminowanie z obrotu prawnego regulacji niepełnej - przyczynia się do wzrostu
zaufania społecznego oraz wychodzi naprzeciw społecznym oczekiwaniom obowiązywania
w państwie spójnego systemu prawnego. Niniejszy projekt nie przynosi żadnych zmian w
sferze gospodarczej ani finansowej. Skutki prawne przedmiotowego projektu opisane zostały
w pkt. 3 powyżej uzasadnienia.
5.
Źródła finansowania jeżeli projekt niesie obciążenia dla budżetu państwa lub
jednostek samorządu terytorialnego
Niniejszy projekt ustawy nie niesie obciążenia dla budżetu państwa ani jednostek
samorządu terytorialnego.
6.
Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych
Przedmiotowa nowelizacja nie wymaga wydania aktów wykonawczych.
7.
Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt niniejszej ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Warszawa, 25 lutego 2013 r.
BAS-WAPEiM-385/13



Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Marzena Dorota Wróbel)



Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32 i 819)
sporządza się następującą opinię:



1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt przewiduje dodanie ustępu 3 w art. 31 ustawy z dnia 7 września
1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zmianami).
Projektowany przepis zakłada wprowadzenie zakazu łączenia stanowiska kuratora
i wicekuratora oświaty z mandatem radnego.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dnia od dnia
ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa

Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.

strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: