Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego oraz ustawy - Karta Nauczyciela
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego; przyznania nauczycielom przedszkoli uprawnienia do ulgowych przejazdów publicznym transportem zbiorowym, identycznego z uprawnieniami, jakie posiadają nauczyciele szkół i nauczyciele akademiccy przy jednoczesnym obniżeniu tych ulg z 37% do 33%
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1293
- Data wpłynięcia: 2013-02-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego oraz ustawy - Karta Nauczyciela
- data uchwalenia: 2013-10-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1421
1293
szczegółowy sposób i tryb udzielania i rozliczania dotacji.
Projekt przewiduje dodanie nowej kategorii osób uprawnionych do
otrzymania ulgi przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego,
przy jednoczesnym obniżeniu wysokości tej ulgi. W uzasadnienie do projektu
ustawy (pkt 5. Skutki projektowanej ustawy) stwierdza się, że: Według
informacji przedstawionych przez Rząd wydatki budżetowe na wszelkie
ustawowe ulgi przejazdowe rosną. W roku 2012 r. wynosiły 1 060 mln. Liczba
nauczycieli szkół wynosi 584 tys. Po dodaniu do kategorii uprawnionych 68 tys.
nauczycieli przeszkoli, co prawda wzrośnie liczba uprawnionych, ale obniżenie
ulgi o 4 punkty procentowe spowoduje ostatecznie, że wydatki budżetu państwa
z tego tytułu nie wzrosną. Z uzasadnienia do projektu wynikałoby więc, że
ogólna wysokość wydatków budżetowych przeznaczanych na pokrycie kosztów
związanych z finansowaniem ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów
nie powinna wzrosnąć. Niezależnie od ostatecznej wysokości wydatków
budżetowych z tego tytułu, przyjęcie projektowanej zmiany ustawy może mieć
jednak wpływ na wysokość przekazywanych poszczególnym przewoźnikom
kwot dopłat i dotacji przedmiotowych. Proponowaną regulację należy więc
uznać za modyfikację istniejącego systemu pomocy, która na podstawie
obowiązujących przepisów prawa polskiego jest przyznawana przedsiębiorstwom
zobowiązanym do świadczenia usług publicznych w zakresie transportu
zbiorowego. Do rekompensat z tytułu obowiązku świadczenia tych usług mają
zastosowanie przepisy art. 93 TfUE oraz rozporządzenia (WE) nr 1370/2007.
Artykuł 93 TfUE uznaje za zgodną z Traktatem pomoc, która stanowi zwrot za
wykonanie pewnych świadczeń nierozerwalnie związanych z pojęciem usługi
publicznej. Przepisy rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 określają warunki, na
podstawie których właściwe organy, nakładając zobowiązania do świadczenia
usług publicznych lub zawierając umowy dotyczące wykonywania tych
zobowiązań, rekompensują podmiotom świadczącym usługi publiczne
poniesione koszty. Rozporządzenie uznaje za zgodne z zasadami wspólnego
rynku rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych w zakresie
transportu pasażerskiego lub z tytułu dostosowania się do zobowiązań
taryfowych ustanowionych zgodnie z ogólnymi zasadami1 wypłacane zgodnie
z tym rozporządzeniem. Rekompensaty te nie podlegają obowiązkowi
wcześniejszego informowania (notyfikacji) Komisji Europejskiej (art. 9 ust. 1
rozporządzenia).
Proponowana regulacja jest zgodna z przepisami prawa UE.
1 Określenie „zasada ogólna” oznacza w rozumieniu rozporządzenia środek mający
zastosowanie w sposób niedyskryminujący do wszystkich usług publicznych tego samego
rodzaju w zakresie transportu pasażerskiego na danym obszarze geograficznym, objętym
właściwością organu (art. 2 lit. l rozporządzenia).
3
4. Konkluzja
Projekt ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych
przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego oraz ustawy – Karta
Nauczyciela jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Dyrektor
Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
4
Warszawa, 7 marca 2013 r.
BAS-WAPEiM-471/13
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 regulaminu Sejmu
– czy senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do
ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego oraz
ustawy – Karta Nauczyciela (przedstawiciel wnioskodawcy: senator
Grażyna Anna Sztark) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej
Przedstawiony projekt ustawy zawiera przepisy zmieniające art. 4 i 5
ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów
środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1138) oraz
art. 91b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r.
Nr 97, poz. 674, ze zmianami). Proponowana regulacja jest związana z wyrokiem
Trybunału Konstytucyjnego z dnia 16 listopada 2010 r. (sygn. akt K 2/10; Dz. U.
Nr 222, poz. 1456; OTK Z.U. Nr 9A, poz. 102), stwierdzającym niezgodność
art. 4 ust. 7 pkt 1 oraz art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy o uprawnieniach do ulgowych
przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego z Konstytucją RP.
Projekt zakłada przyznanie także nauczycielom przedszkoli prawa do ulgi
w przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego, która przysługuje
nauczycielom szkół i nauczycielom akademickim. Jednocześnie proponuje się
obniżenie tej ulgi z 37% do 33%.
Przedmiot projektu ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych
przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego oraz ustawy – Karta
Nauczyciela nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Dyrektor
Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1293
› Pobierz plik