eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie innych ustaw

projekt dotyczy zmiany przepisów dotyczących zasad dokonywania kontroli ruchu drogowego przy wykorzystaniu mobilnych lub stacjonarnych urządzeń rejestrujących, a także przepisów dotyczących środków uzyskiwanych z grzywien i kar pieniężnych nakładanych za naruszanie przepisów ruchu drogowego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1271
  • Data wpłynięcia: 2013-02-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym
  • data uchwalenia: 2013-11-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1543

1271

drogowym dróg publicznych stacjonarnych urządzeń rejestrujących poprzez
określenie trybu i zasad wydawania warunków lokalizacji tych urządzeń. W art.
2 projektu ustawy zaproponowano zmianę brzmienia art. 20d ustawy o drogach
publicznych, zgodnie z którym dochody uzyskiwane z grzywien nałożonych za
naruszanie przepisów prawa o ruchu drogowym ujawnione za pomocą urządzeń
rejestrujących mają być przeznaczane w całości na rzecz Krajowego Funduszu
Drogowego.
Ponadto projektodawcy zaproponowali w art. 3 projektu ustawy
określenie dodatkowych zadań Krajowego Funduszu Drogowego w związku z
projektowanym zwiększeniem środków przeznaczanych na rzecz tego
Funduszu.
Projektowana ustawa ma wejść w życie po upływie miesiąca od dnia
ogłoszenia, z wyjątkiem art. 2 projektu ustawy, który ma wejść w życie z dniem
1 stycznia 2014 r.

II.

Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
W zakresie objętym projektem ustawy nie ma wiążących aktów prawa
Unii Europejskiej. Istnieją jednak akty o charakterze niewiążącym, które
zachęcają państwa członkowskie do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu
drogowego m.in. przez zapobieganie przekroczeniom dozwolonej prędkości.
W szczególności należy zwrócić uwagę na: komunikat Komisji do Parlamentu
Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i
Komitetu Regionów: W kierunku europejskiego obszaru bezpieczeństwa ruchu
drogowego: kierunki polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011-
2020 (KOM(2010) 389 wersja ostateczna); komunikat Komisji: Program działań
na rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego: Zmniejszenie o połowę liczby
ofiar wypadków drogowych w Unii Europejskiej do 2010 r.: wspólna
odpowiedzialność (COM(2003) 311 final) oraz na rezolucję Parlamentu
Europejskiego w sprawie Europejskiego Programu działania na rzecz
Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego: Zmniejszenie o połowę liczby ofiar
wypadków drogowych w Unii Europejskiej do 2010 r.: wspólna
odpowiedzialność (Dz. Urz. UE C 227 z 21.9.2006 r. s. 609).

III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Opiniowany projekt ustawy zmierza do realizacji postulatów wyrażonych
we wskazanych w pkt II niniejszej opinii niewiążących aktach Unii
Europejskiej. W szczególności zmiana zasad rozmieszczania w pasie drogowym
dróg publicznych stacjonarnych urządzeń rejestrujących ma doprowadzić do
zmniejszenia liczby ofiar wypadków drogowych. Celem przekazana
dodatkowych środków na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego jest poprawa
bezpieczeństwa na drogach poprzez modernizację infrastruktury drogowej.

2
Projekt ustawy nie jest objęty wiążącymi przepisami prawa Unii
Europejskiej.
Należy zwrócić uwagę, że materia, której będzie dotyczyło
rozporządzenie ministra do spraw transportu, przyjmowane na podstawie
projektowanego art. 129 h uprd, jest objęta zakresem dyrektywy 98/34/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej
procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych
oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (Dz. Urz. WE L
204 z 21.7.1998 r., str. 37, ze zmianami; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne
r. 13, t. 20, str. 337, ze zmianami), zwanej dalej dyrektywą. W związku z tym
opiniowany projekt ustawy zawierający delegację ustawową do przyjęcia
rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw transportu nie podlega
notyfikacji w trybie dyrektywy, natomiast rozporządzenie przyjęte na podstawie
projektowanego art. 129 h uprd będzie podlegało notyfikacji w trybie art. 8
dyrektywy.
IV. Konkluzja
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym
oraz niektórych innych ustaw nie jest objęty wiążącym prawem Unii
Europejskiej.



Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona


3

Warszawa, 28 lutego 2013 r.

BAS- WAPEiM-390/13


Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie
ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Tomasz Kamiński) jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a
regulaminu Sejmu




Przedmiotem projektu ustawy jest nowelizacja: ustawy z dnia 20 czerwca
1997 roku – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, ze
zmianami), ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z
2007 r. Nr 19, poz. 115, ze zmianami), ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. –
Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz.
848, ze zmianami) oraz ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach
płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 931, ze
zmianami).

Celem projektu ustawy jest zmiana przepisów dotyczących zasad
dokonywania kontroli ruchu drogowego przy wykorzystaniu mobilnych lub
stacjonarnych urządzeń rejestrujących, a także przepisów dotyczących środków
uzyskiwanych z grzywien i kar pieniężnych nakładanych za naruszanie
przepisów ruchu drogowego.
Projektodawcy w art. 1 projektu ustawy zaproponowali m.in. zmianę
przepisów regulujących materię związaną z rozmieszczeniem w pasie
drogowym dróg publicznych stacjonarnych urządzeń rejestrujących poprzez
określenie trybu i zasad wydawania warunków lokalizacji tych urządzeń. W art.
2 projektu ustawy zaproponowano zmianę brzmienia art. 20d ustawy o drogach
publicznych, zgodnie z którym dochody uzyskiwane z grzywien nałożonych za
naruszanie przepisów prawa o ruchu drogowym ujawnione za pomocą urządzeń
rejestrujących mają być przeznaczane w całości na rzecz Krajowego Funduszu
Drogowego.
Ponadto projektodawcy zaproponowali w art. 3 projektu ustawy
określenie dodatkowych zadań Krajowego Funduszu Drogowego w związku z
projektowanym zwiększeniem środków przeznaczanych na rzecz tego
Funduszu.
Opiniowany projekt ustawy nie jest objęty wiążącym prawem Unii
Europejskiej.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym
oraz niektórych innych ustaw nie jest projektem ustawy wykonującej prawo
Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu.




Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona


2
strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: