eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie innych ustaw

projekt dotyczy zmiany przepisów dotyczących zasad dokonywania kontroli ruchu drogowego przy wykorzystaniu mobilnych lub stacjonarnych urządzeń rejestrujących, a także przepisów dotyczących środków uzyskiwanych z grzywien i kar pieniężnych nakładanych za naruszanie przepisów ruchu drogowego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1271
  • Data wpłynięcia: 2013-02-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym
  • data uchwalenia: 2013-11-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1543

1271



Uzasadnienie
1. Potrzeba i cel wydania ustawy. Przedstawienie rzeczywistego stanu
rzeczy. Wykazanie różnicy pomiędzy stanem dotychczasowym a
projektowanym stanem prawnym.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi przychody
uzyskiwane z zainstalowanych urządzeń rejestrujących (m.in.
fotoradarów) zwiększają dochody budżetu państwa lub jednostek
samorządu terytorialnego. Przedmiotowe przepisy mają głównie na
celu optymalizację tych dochodów, natomiast to co winno być
najważniejsze tzn. wpływanie przez pozyskane środki na
bezpieczeństwo obywateli, jest zadaniem drugoplanowym. Media
często przytaczają przypadki instalowania fotoradarów w
miejscach niewłaściwych tzn. niezgodnie z zasadami

bezpieczeństwa ruchu drogowego, ale jak najbardziej „
właściwych” z pktu widzenia interesu budżetu państwa lub
budżetu konkretnej gminy. Jednocześnie nie zauważono by
pozyskiwane środki były przeznaczane na budowę, remonty, czy
modernizację dróg lub na poprawienie bezpieczeństwa kierujących
i pieszych.
W takiej sytuacji wnioskodawcy przedstawiają projekt ustawy, w
którym proponują zmianę istniejącego prawa w taki sposób by:
1) Dochody uzyskiwane z grzywien nałożonych za naruszenie
przepisów ruchu drogowego ujawnione za pomocą urządzeń
rejestrujących przeznaczane były w całości na Krajowy
Fundusz Drogowy (art. 2 ustawy). Z Funduszu tego byłyby
finansowane (art. 3 ustawy): a) zadania inwestycyjne,
modernizacyjne lub remontowe związane z siecią drogową , w
tym także dróg innych niż krajowe;
b) utrzymanie i funkcjonowanie infrastruktury oraz urządzeń
drogowych, w tym na budowę, przebudowę, remont,
utrzymanie i ochronę dróg oraz drogowych obiektów
inżynierskich;
c) działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu
drogowego, w tym popularyzację przepisów o ruchu
drogowym, edukację oraz współpracę z organizacjami
społecznymi i pozarządowymi.
2) W art. 1 (poprawka 3) ustawy wnioskodawcy proponują audyt
wszystkich dotychczas zainstalowanych fotoradarów. W tym celu
przedstawiają nowe brzmienie punktu 1 w ust. 5 w art. 129h
ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.
Zgodnie z nim minister właściwy do spraw transportu określając
w drodze rozporządzenia m.in. warunki lokalizacji w pasie
drogowym dróg publicznych stacjonarnych urządzeń
rejestrujących oraz obudów na te urządzenia ustali nadto, że
warunki lokalizacji wydaje się na czas określony do 40 miesięcy,
po każdych 3 latach pracy urządzenia przeprowadza się analizę
pod kątem dalszej celowości pracy urządzenia w tym miejscu oraz,
że minimalna odległość fotoradarów używanych w ciągu drogi dla
tego samego kierunku nie może być mniejsza niżeli 3 km, chyba że
urządzenia te prowadzą odcinkowy pomiar prędkości.
3) W art. 4 autorzy projektu wprowadzają obowiązek dla Inspekcji
Transportu Drogowego przesyłania zdjęć lub linku do
zainteresowanej strony w związku z wykroczeniem drogowym
poprzez wprowadzenie do art. 38 par. 1 Kodeksu postępowania w
sprawach o wykroczenia uprawnienia strony do przeglądania akt i
sporządzania odpisów, w oparciu o art. 156 par. 1-5 Kodeksu
postępowania karnego. Rozwijając to uprawnienie strony
wnioskodawcy proponują w dodanym pkt 2a w art. 129g ustawy –
Prawo o ruchu drogowym stosowne zmiany (poprawka 2 w Art. 1
projektu).

Przedstawienie przewidywanych skutków społecznych,
gospodarczych, finansowych i prawnych.

Proponowana nowelizacja kilku ustaw przyniesie pozytywne
skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne w postaci
poprawy bezpieczeństwa na drogach oraz zwiększenia środków na
budowę, modernizację oraz remonty dróg publicznych, także
innych niż krajowe. Wdrożenie nowelizacji zapewni także
zwiększenie uprawnień właściciela lub posiadacza pojazdu w
stosunku do Inspekcji Transportu Drogowego wprowadzając
symetrię uprawnień i obowiązków.
Wszystko to jest o tyle istotne, że ustawa budżetowa przewiduje
ściągnięcie od kierowców za pośrednictwem fotoradarów aż 1,5
mld złotych.

ródła finansowania wdrożenia projektu

Przedmiotowa nowelizacja nie przyniesie obciążenia dla budżetu
państwa. Skutkiem wdrożenia ustawy będzie znaczący wzrost
dochodów państwa. Jednakże wdrożenie ustawy spowoduje
obniżenie dochodów gmin, które obecnie wykorzystują fotoradary.
Istnieje jednakże możliwość wsparcia tych gmin środkami z
Krajowego Funduszu Drogowego uzyskanymi z grzywien z
funkcjonowania fotoradarów.

Założenia podstawowych aktów wykonawczych

Projekt ustawy przewiduje w upoważnieniu zamieszczonym w art.
1 zmiana 3 wydanie przez ministra do spraw transportu nowego
rozporządzenia . Dotychczas przedmiotowa materia była
regulowana w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 17
czerwca 2011 r. w sprawie warunków lokalizacji, sposobu
oznakowania i dokonywania pomiarów przez urządzenia
rejestrujące (Dz. U. z 2011 r. Nr 133, poz. 770). W nowym
rozporządzeniu minister musi uwzględnić w szczególności zmianę
brzmienia pktu 1 w ust. 5 art. 129h ustawy z dnia 20 czerwca 1997
r. – Prawo o ruchu drogowym. Nowe brzmienie tego przepisu
przewiduje audyt wszystkich dotychczas zainstalowanych
fotoradarów. Warunki lokalizacji w pasie drogowym fotoradarów
oraz obudów na te urządzenia winny uwzględniać następujące
warunki:
- instalowana i używana jest obudowa wraz z urządzeniem
rejestrującym,
- warunki lokalizacji wydaje się na czas określony – do 40
miesięcy,
- po każdych 3 latach pracy fotoradaru przeprowadza się dla
miejsca w którym był używany analizę pod kątem dalszej
celowości pracy urządzenia w tym miejscu,
- minimalna odległość fotoradarów używanych na drodze dla tego
samego kierunku ruchu pojazdów nie może być mniejsza niż 3 km,
chyba, że urządzenia te prowadza odcinkowy pomiar prędkości.
W pozostałym zakresie nowe rozporządzenie będzie miało
dotychczas obowiązujące brzmienie.

Ocena zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej

Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Projekt ustawy nie był konsultowany w trybie art. 34 ust. 3
regulaminu Sejmu.

Warszawa, 28 lutego 2013 r.

BAS- WAPEiM-389/13


Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej




Opinia prawna dotycząca zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym
oraz niektórych innych ustaw (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Tomasz Kamiński)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r., poz. 32 i 819)
sporządza się następującą opinię:




I.
Przedmiot projektu ustawy
Przedmiotem projektu ustawy jest nowelizacja: ustawy z dnia 20 czerwca
1997 roku – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, ze
zmianami), ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z
2007 r. Nr 19, poz. 115, ze zmianami), ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. –
Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz.
848, ze zmianami) oraz ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach
płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 931, ze
zmianami).

Celem projektu ustawy jest zmiana przepisów dotyczących zasad
dokonywania kontroli ruchu drogowego przy wykorzystaniu mobilnych lub
stacjonarnych urządzeń rejestrujących, a także przepisów dotyczących środków
uzyskiwanych z grzywien i kar pieniężnych nakładanych za naruszanie
przepisów ruchu drogowego.
Projektodawcy w art. 1 projektu ustawy zaproponowali m.in. zmianę
przepisów regulujących materię związaną z rozmieszczeniem w pasie
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: