eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o podatku od usług finansowych

Poselski projekt ustawy o podatku od usług finansowych

projekt dotyczy wprowadzenia opodatkowania usług finansowych; nowy podatek obejmie jedynie obrót profesjonalny pomiędzy instytucjami finansowymi

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1225
  • Data wpłynięcia: 2012-06-11
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 39 dnia 10-05-2013

1225

Zał cznik nr 5 Zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynno ci podlegaj cych
opodatkowaniu podatkiem od usług finansowych (FTT-Z).



71

Uzasadnienie
do rozporz dzenia ministra finansów z dnia ……..w sprawie wzorów deklaracji
podatkowych dla podatku od usług finansowych, wzoru zgłoszenia rejestracyjnego,
wzoru potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika podatku od usług
finansowych oraz wzoru zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynno ci
podlegaj cych opodatkowaniu podatkiem od usług finansowych.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia ….. w sprawie wzorów deklaracji
podatkowych dla podatku od usług finansowych, wzoru zgłoszenia rejestracyjnego, wzoru
potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika podatku od usług finansowych oraz
wzoru zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu
podatkiem od usług finansowych zostało wydane na podstawie art. 10 ust. 3 oraz art. 31 ust. 1
ustawy z dnia ……… r. o podatku od usług finansowych (Dz. U.…… poz……), zwanej dalej
„ustawą”.
Rozporządzenie określa wzory deklaracji podatkowych zarówno dla podatnika jak i
płatnika tego podatku. Wzór deklaracji dla podatnika wraz z objaśnieniami określono w
załączniku nr 1 do rozporządzenia, a wzór deklaracji dla płatnika wraz z objaśnieniami w
załączniku nr 2.
Zarówno podatnicy jak i płatnicy tego podatku składają deklaracje podatkowe w
terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym okresie rozliczeniowym do
właściwego organu podatkowego. Zgodnie z art. 2 ustawy właściwym organem podatkowym
dla podatników podatku jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla podatku od towarów
i usług. W przypadku jednak podatników:
1) nieposiadających miejsca siedziby gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, lecz posiadających oddział lub inne stałe miejsce prowadzenia działalności
gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - właściwym organem
podatkowym jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce
siedziby oddziału;
2) nieposiadających miejsca siedziby działalności gospodarczej na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej albo nieposiadających oddziału lub stałego miejsca
prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej -
właściwym organem podatkowym jest Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego
Warszawa- ródmieście.

72
Właściwym organem podatkowym dla płatników podatku są organy podatkowe
właściwe dla tego podmiotu jako podatnika.
Podatnicy nieposiadający miejsca siedziby działalności gospodarczej na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej są zwolnieni z obowiązku składania deklaracji podatkowych, chyba
że nabywają usługi finansowe dla oddziału lub innego stałego miejsca prowadzenia
działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub świadczą usługi finansowe, w
których świadczeniu uczestniczy oddział lub inne stałe miejsce prowadzenia działalności na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zwolnieni z obowiązku składania deklaracji są również
podmioty, o których mowa w art. 8 ustawy.
W załączniku nr 3 ustalono wzór zgłoszenia rejestracyjnego.
Na mocy art. 9 ustawy podatnicy podatku określeni w art. 4 ust. 1 ustawy, a także inni
podatnicy podatku, dla których stosuje się art. 15 ust. 5 ustawy, obowiązani są złożyć we
właściwym organie podatkowym zgłoszenie rejestracyjne według ustalonego wzoru dla
potrzeb tego podatku. Zwolnieni z obowiązku rejestracji są podatnicy wymienieni w art. 8
oraz podatnicy mający miejsce siedziby działalności gospodarczej poza terytorium kraju, a
także podatnicy podatku posiadający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oddział albo
inne stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie, w jakim nie uczestniczy
ono w świadczeniu lub nabywaniu usług finansowych.
Złożenie zgłoszenia rejestracyjnego następuje najpóźniej przed dniem dokonania
pierwszej czynności rodzącej obowiązek rejestracji.
W przypadku zmiany danych, które były podane w zgłoszeniu rejestracyjnym,
podatnik jest obowiązany niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia ich
wystąpienia, dokonać ich aktualizacji.
W załączniku nr 4 zamieszczono wzór potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako
podatnika podatku od usług finansowych (FTT-3), jaki na mocy art. 11 ust. 3 ustawy
obowiązany jest wydać właściwy organ na potwierdzenie rejestracji podmiotu.
W załączniku nr 5 umieszczono wzór zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania
czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od usług finansowych (FTT-Z). Zgodnie
z art. 13 ustawy obowiązek złożenia tego zgłoszenia ma zarejestrowany podatnik, który
zaprzestał wykonywania czynności. W wypadku likwidacji podatnika zgłoszenia winien
dokonać jego następca prawny lub podmiot, który przejął majątek zlikwidowanego podmiotu.

73


Warszawa, 25 czerwca 2012 roku

BAS-WAPEiM-1534/12


Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej





Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o podatku od usług finansowych (przedstawiciel wnioskodawców:

poseł Wincenty Elsner)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z
dnia 30 lipca 1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor
Polski z 2012 r. poz. 32) sporządza się następującą opinię:


1. Przedmiot projektu ustawy
Projektowana ustawa ma regulować podatek od usług finansowych
świadczonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wskazuje zakres
podmiotowy i obowiązki rejestracyjne (rozdział 2), czynności podlegające
opodatkowaniu (rozdział 3), chwilę powstania obowiązku podatkowego
(rozdział 4), podstawę opodatkowania i stawki podatku (rozdział 5),
dokumentowanie, ewidencjonowanie, deklarowanie i zapłatę
podatku
(rozdział 6).
Proponowana ustawa ma wejść w życie z pierwszym dniem miesiąca
następującego po miesiącu, w którym upłynęło 60 dni od jego ogłoszenia,
z wyjątkiem art. 10-12 i art. 36-38, które weszłyby w życie z dniem ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy

Analiza zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej wymaga
uwzględnienia następujących aktów normatywnych:
- Traktatu o Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE, C83/13 z dnia 30 marca 2010 r.),
- Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE, C83/47 z dnia 30
marca 2010 r.),
- Układu Europejskiego ustanawiającego stowarzyszenie między Rzeczpospolitą
Polską a Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi z dnia 16
grudnia 1991 r. (Dz. U. z 1994 r. Nr 11, poz. 38),
- Traktatu Akcesyjny Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. Urz. L 236 z 23 września
2003 r.),
- Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie
wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347,
11.12.2006 P).
- Dyrektywy Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotycząca podatków
pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. Urz. UE L z dnia 21 lutego 2008 r.).

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej

3.1. Zagadnienia ogólne wprowadzania nowych regulacji podatkowych
w świetle prawa unijnego i Konstytucji RP

Ocena prawna przedstawionego do zaopiniowania zagadnienia
związanego z możliwością wprowadzenia do polskiego systemu prawnego
podatku obrotowego (lub innego podatku) przez pryzmat postanowień
Konstytucji RP wymaga przede wszystkim odwołania się do tych przepisów
Konstytucji, które dotyczą bezpośrednio szeroko pojmowanych obowiązków
podatkowych. Stosownie do art. 84 Konstytucji RP każdy jest zobowiązany do
ponoszenia ciężarów publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie.
Przepis ten wyraża m.in. powszechny wymiar obowiązku podatkowego.
Trybunał Konstytucyjny w swym dotychczasowym orzecznictwie wielokrotnie
akcentował, że władza ustawodawcza dysponuje daleko idącą swobodą w
kształtowaniu systemu podatkowego, w ramach której mieści się możliwość
wyboru między różnymi konstrukcjami zobowiązań podatkowych. Jeszcze
swobodniej ustawodawca może decydować o ulgach i zwolnieniach. O ich
przedmiocie oraz zakresie rozstrzygają bowiem uwarunkowania społeczne i
ekonomiczne, a nie wyłącznie względy prawne. Niemniej jednak ustanawianie
odstępstw od zasady powszechności opodatkowania musi być usprawiedliwione
celami
społeczno-gospodarczymi, odzwierciedlonymi w systemie
konstytucyjnie chronionych wartości (zob. m.in. wyrok z 9 maja 2005 r., sygn.
SK 14/04, OTK ZU nr 5/A/2005, poz. 47, pkt 1II i cytowane tam orzecznictwo).
Przyjęcie, iż wprowadzenie do systemu prawnego podatku transakcyjnego
obciążającego instytucje finansowe pod pewnymi warunkami może zostać
uznane za zgodne z art. 1, art. 2, art. 84 oraz art. 32 Konstytucji RP nie
wyczerpuje jednak problematyki związanej z „konstytucyjnością” proponowanej
przez Zleceniodawcę regulacji.
Konstrukcja selektywnego podatku transakcyjnego wymaga również
oceny pod kątem zgodności z unormowaniami art. 91 ust. 2 i 3 Konstytucji RP.

2
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 20 ... 22

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: