eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o podatku od usług finansowych

Poselski projekt ustawy o podatku od usług finansowych

projekt dotyczy wprowadzenia opodatkowania usług finansowych; nowy podatek obejmie jedynie obrót profesjonalny pomiędzy instytucjami finansowymi

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1225
  • Data wpłynięcia: 2012-06-11
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 39 dnia 10-05-2013

1225

stawka podatku doprowadzi do mniejszego zredukowania liczby transakcji, a większa do
większej.
Zakładając, że podatek ten zostałby wprowadzony tylko w Wielkiej Brytanii, wpływy
z omawianego podatku wyniosłyby prawie 7% PKB tego państwa. W Niemczech, w których
po Wielkiej Brytanii jest zawieranych najwięcej transakcji finansowych, wpływy wyniosłyby
niewiele ponad 1% PKB. W przypadku Francji, gdzie zakładany przez Prezydenta Nicolas
Sarkozy wpływ do budżetu państwa z wprowadzenia tego podatku (przy zastosowaniu stawki
podatku 0,1%) wyniósłby ok. 1 mld Euro, korzyści z wprowadzenia tego podatku wyniosłyby
ok. 0,05% PKB Francji. Podatek ma zacząć obowiązywać we Francji od sierpnia 2012 roku.
W wypadku zastosowania podatku w całej UE wpływy z niego wynosiłyby ok. 1,5%
PKB. Dochody z podatku od transakcji finansowych w przypadku zastosowania go na całym
świecie wyniosłyby ok. 1,2% światowego PKB. Szacunki te nie mogą być jednak wprost
przeniesione na rynek polski. Zwłaszcza, że projekt ustawy wprowadza szerszy zakres usług
podlegających opodatkowaniu niż uczyniono to w wymienionych przykładach. Jak wskazano
w opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno – Społecznego, znaczna część dochodów z
podatku transakcyjnego pochodziłaby z brytyjskiego rynku finansowego. Nie sposób jednak
porównać rynku brytyjskiego i polskiego rynku kapitałowego, tak jak PKB
Rzeczypospolitej Polskiej i Zjednoczonego Królestwa.
W wyniku badań przeprowadzonych przez Ośrodek Badań Gospodarczych i
Politycznych (CEPR) i Instytut Badań nad Ekonomią Polityczną (PERI) zredukowanie ilości
transakcji dla różnych wariantów podatku oszacowano na 25–50%. Aby umożliwić
porównanie z badaniem WIFO, zostały podane jedynie dane dotyczące obniżenia podstawy
opodatkowania o 50%. W analizach CEPR i PERI pokazano dane dla poszczególnych
rodzajów aktywów będących przedmiotem transakcji. Liczby w USD podane w badaniu
przeliczono na odsetek PKB USA.
 Akcje 0,75%
 Obligacje 0,18%
 Opcje 0,03%
 Kasowe transakcje walutowe 0,05%
 Kontrakty typu futures 0,05%
 Swapy 0,16%

13 Według The World Federation of Exchanges wartość obrotu na London Stock Exchange w 2008 r. wyniosła
6 473 612 mln USD.
14 Według International Monetary Fund. Czynników tych nie można lekceważyć,
czego najlepszym przykładem może być choćby zachowanie inwestorów po zapowiedzi
wprowadzenia tzw. „podatku miedziowego”. Tuż po ogłoszeniu idei wprowadzenia tego

15 Tzw. „noise traders”.


56
podatku cena akcji KGHM spadła o 6 proc., ostatecznie na koniec sesji cena akcji KGHM
była niższa o ponad 13,8 proc. niż wynosił kurs otwarcia.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie nowego prawa nie wpłynie bezpośrednio na rynek pracy.

5. Podsumowanie
Podsumowując, wprowadzenie podatku od usług finansowych jest celowe i nie
przyniesie negatywnych skutków o charakterze makroekonomicznym. Podatek ten stanie się
relatywnie wydajnym źródłem dochodów budżetowych, choć początkowo te dochody będą na
obiektywnie niskim poziomie. Spowoduję on także redukcję transakcji o charakterze
spekulacyjnym, co sprawi, iż obrót instrumentami finansowymi stanie się bardziej
przejrzysty.
Wprowadzenie podatku od usług finansowych wpłynie na funkcjonowanie rynku, a
także na budżet państwa. W odniesieniu do rynku finansowego przyczyni się przede
wszystkim do ograniczenia liczby transakcji finansowych o krótkim terminie (w dużej mierze
spekulacyjnych), które często są obarczone wysokim ryzykiem i brakiem przejrzystości.
Należy zauważyć, że wprowadzony projektem ustawy podatek ma bardzo szeroki zakres
opodatkowania. Obejmuje on bowiem rozległą grupę czynności dokonywane przez instytucje
finansowe, które stanowią bardzo obszerny zbiór podmiotów. Nie jest wykluczone, iż po
pewnym czasie obowiązywania podatku nie wyniknie potrzeba ewentualnych modyfikacji w
odniesieniu do bazy podatkowej, a także stawek i innych aspektów podatku. Sytuacja ta
wynika z faktu, że w projekcie ustawy zostały zastosowane nowe na skalę europejską
rozwiązania i brak jest doświadczeń związanych z obowiązywaniem tego podatku.
Wprowadzenie podatku niesie za sobą korzyści, którymi są zmiana sposobu
postępowania sektora finansowego w kierunku funkcjonowania opartego w na podstawach
długoterminowych. Spadek obrotów dotyczących transakcji krótkoterminowych może także
skutkować obniżeniem udziału tego rodzaju operacji w działalności instytucji finansowych.
Przedstawiona sytuacja może oznaczać wzrost udziału innych rodzajów transakcji, takich jak
pośrednictwo między oszczędzającymi a kredytobiorcami. Sektor finansowy nie stanowi celu
jako takiego, jest przede wszystkim narzędziem służącym realizacji innych celów gospodarki.
Skuteczny sektor instytucji finansowych będzie kierował wszelkie oszczędności w miejsca,
gdzie będzie można je efektywnie wykorzystać na inwestycje w gospodarce realnej.


57

58

ROZPORZ DZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia ………….
w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od usług finansowych, wzoru
zgłoszenia rejestracyjnego, wzoru potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika
podatku od usług finansowych oraz wzoru zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności
podlegających opodatkowaniu podatkiem od usług finansowych.

Na podstawie art. 10 ust. 1, 13 ust. 4 oraz art. 30 ustawy z dnia ………. r. o podatku od usług
finansowych (Dz. U. ….. poz. ….), zarządza się, co następuje:
§ 1. Określa się wzory:
1) deklaracji podatkowej dla podatku od usług finansowych (FTT-1), o której mowa w
art. 23 ustawy z dnia ………. r. o podatku od usług finansowych, zwanej dalej
„ustawą”, wraz z objaśnieniami, stanowiący załączniki nr 1 do rozporządzenia;
2) deklaracji podatkowej dla podatku od usług finansowych – płatnik (FTT-2), o której
mowa w art. 23 ustawy, wraz z objaśnieniami, stanowiący załączniki nr 2 do
rozporządzenia;
3) zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od usług finansowych, stanowiący
załącznik nr 3 do rozporządzenia;
4) potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika podatku od usług
finansowych (FTT-3), stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia;
5) zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu
podatkiem od usług finansowych, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia.


§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ………. r.



59
Załącznik nr 1. FTT-1 Deklaracja dla podatku od usług finansowych.

60
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 20 ... 22

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: