Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy
projekt dotyczy ograniczenia obowiązku przeprowadzania badań wstępnych, okresowych i kontrolnych do pracowników zatrudnionych na stanowiskach, których charakter wymaga stwierdzenia braku przeciwwskazań do wykonywania pracy ze względu na bezpieczeństwo i higienę pracy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1184
- Data wpłynięcia: 2012-10-30
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
1184
Warszawa, 12 listopada 2012 r.
BAS-WAPEiM-2899/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
o zgodności poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Dariusz Dziadzio) z prawem Unii
Europejskiej
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2012 r. poz. 32) sporządza się
następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy
przewiduje rezygnację z przeprowadzania wstępnych badań lekarskich
wszystkich osób przyjmowanych do pracy. W zamian projekt przewiduje, że
obowiązkowi wstępnych badań lekarskich będą podlegały osoby przyjmowane
do pracy na stanowiska, których charakter wymaga stwierdzenia braku
przeciwwskazań do wykonywania pracy, ze względu na bezpieczeństwo lub
higienę tej pracy. Listę stanowisk pracy wymagających wstępnych badań
lekarskich miałby określić, w drodze rozporządzenia, „Minister Zdrowia i
Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej”.
Projekt zawiera przepis przejściowy. Ustawa ma wejść w życie po
upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
W
kontekście proponowanych zmian trzeba wskazać dyrektywę Rady
89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w
2
celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy. W
preambule zaznaczono, iż dyrektywa nie zezwala na zmniejszenie osiągniętego
już stopnia ochrony w poszczególnych państwach członkowskich (motyw
drugi).
Zgodnie z art. 5 dyrektywy, pracodawca ponosi odpowiedzialność w
zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy pracownikom w każdym
aspekcie odnoszącym się do ich pracy. Przepis art. 6 ust. 1 stanowi, że w
zakresie swoich obowiązków pracodawca powinien przedsięwziąć środki
niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników,
włącznie z zapobieganiem zagrożeniom związanym z wykonywaniem czynności
służbowych, informowaniem i szkoleniem, jak również zapewnieniem
niezbędnych ram organizacyjnych i środków.
Z kolei przepis art. 14 dyrektywy stanowi, że należy przedsięwziąć
odpowiednie działania w celu zapewnienia pracownikom odpowiedniej
profilaktycznej ochrony zdrowia, stosownie do zagrożeń zdrowia i
bezpieczeństwa, które występują w miejscu pracy. rodki te powinny zapewnić
każdemu pracownikowi, stosownie do jego potrzeb, odpowiednie
przedsięwzięcia z zakresu profilaktycznej ochrony zdrowia realizowane w
regularnych odstępach czasu.
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Postanowienia dyrektywy dotyczące profilaktycznej ochrony zdrowia
pracowników niewątpliwie obejmują również badania lekarskie przeprowadzane
w regularnych odstępach czasu. Dyrektywa nie przesądza częstotliwości takich
badań ani nie wskazuje kiedy powinno mieć miejsce pierwsze badanie u danego
pracodawcy. Nie ulega jednak wątpliwości, że rezygnacja – w zakresie
przewidzianym w projekcie – ze wstępnych badań lekarskich zmniejsza poziom
ochrony, gdyż dopuszcza sytuacje, w których przez bliżej nieokreślony czas
pracownik będzie zatrudniony na stanowisku, na którym – ze względu na swój
stan zdrowia – nie powinien być zatrudniony. W świetle art. 1 ust. 3 dyrektywy,
który przewiduje, że dyrektywa nie zmienia istniejących lub przyszłych
przepisów krajowych, które byłyby bardziej korzystne dla ochrony
bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy oraz przywoływanego
motywu drugiego preambuły do dyrektywy, przewidziane w projekcie
ograniczenie wstępnych badań lekarskich jest niezgodne z art. 14 w zw. z art. 1
ust. 3 dyrektywy.
IV. Konkluzje
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy, w zakresie w
jakim przewiduje ograniczenie wstępnych badań lekarskich pracowników, jest
1 Dz. Urz. WE L 183 z 29.6.1989 r., s. 1, ze zm., Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdział 5, tom 1 s.
349.
3
niezgodny z prawem Unii Europejskiej, a w szczególności z art. 14 w zw. z art.
1 ust. 3 dyrektywy Rady 89/391/EWG.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
Warszawa, 12 listopada 2012 r.
BAS-WAPEiM-2900/12
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o
zmianie ustawy – Kodeks pracy (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Dariusz Dziadzio) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy przewiduje
rezygnację z przeprowadzania wstępnych badań lekarskich wszystkich osób
przyjmowanych do pracy. W zamian projekt przewiduje, że obowiązkowi
wstępnych badań lekarskich będą podlegały osoby przyjmowane do pracy na
stanowiska, których charakter wymaga stwierdzenia braku przeciwwskazań do
wykonywania pracy, ze względu na bezpieczeństwo lub higienę tej pracy. Listę
stanowisk pracy wymagających wstępnych badań lekarskich miałby określić, w
drodze rozporządzenia, „Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu
z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej”.
Projekt jest objęty zakresem regulacji prawa Unii Europejskiej, nie ma
jednak na celu wykonania żadnego przepisu prawa Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy nie jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a regulaminu
Sejmu.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1184
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei