Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
projekt dotyczy obniżenia od 1 stycznia 2013 r. składek na ubezpieczenia: emerytalne (do 13,66% podstawy wymiaru), rentowe (do 5,6% podstawy wymiaru), chorobowe (1,71% podstawy wymiaru) i wypadkowe (od 0,28 do 5,68% podstawy wymiaru)
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1152
- Data wpłynięcia: 2012-10-25
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
1152
Zgodnie z proponowanym przez wnioskodawców zapisem art. 22 ust. 3 ustawy o
systemie ubezpieczeń społecznych Zakład Ubezpieczeń Społecznych odprowadzałby
2,45% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie emerytalne do wybranego przez
ubezpieczonego otwartego funduszu emerytalnego, zaś 2,66 % podstawy wymiaru składki
ewidencjonowane byłaby przez ZUS na specjalnym subkoncie.
Za okres od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2014 r. ZUS odprowadziłby 2,17 %
podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie emerytalne do wybranego przez
ubezpieczonego otwartego funduszu emerytalnego, zaś 2,94 % podstawy wymiaru składki
ewidencjonowane byłoby przez ZUS na specjalnym subkoncie.
Z kolei za okres od 1 stycznia 2015 r. do 31 grudnia 2016 r., ZUS odprowadziłby
2,31 % podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie emerytalne do wybranego przez
ubezpieczonego otwartego funduszu emerytalnego, zaś 2,8 % podstawy wymiaru składki
ewidencjonowane byłoby przez ZUS na specjalnym subkoncie.
Projektodawcy oczekują, że zmiany projektowane w autopoprawce, a także w
projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wejdą w życie z
dniem 1 stycznia 2014 roku.
Przewidywane skutki prawne, gospodarcze i społeczne
Wprowadzenie zmian sugerowanych w autopoprawce w żaden sposób nie zmienia
przewidywań projektodawców odnoszących się do skutków gospodarczych, społecznych i
prawnych wskazanych w uzasadnieniu złożonego w dniu 25 października 2012 r. projektu
ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Przewidywane skutki finansowe
Autopoprawka powoduje, iż wyliczenia wskazane w uzasadnieniu projektu ustawy
o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych dotyczące przewidywanego
obciążenia finansowego dla budżetu państwa stają się adekwatne. Zmiana proponowana w
autopoprawce jest neutralna z punktu widzenia budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Wnioskodawcy wyjaśniają, iż regulacje wprowadzane w drodze autopoprawki nie
są objęte prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 7 stycznia 2013 r.
BAS-WAPEiM-3409/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Łukasz Gibała), w wersji
uwzględniającej autopoprawkę
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32 i 819)
sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt przewiduje zmianę art. 16 ust. 1b i art. 22 ust. 1 i 3 ustawy z dnia
13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r.
Nr 205, poz. 1585, ze zmianami) oraz art. 21 i 22 ustawy z dnia 25 marca 2011 r.
o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu
ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 75, poz. 398 i Nr 199, poz. 1175). Zmiana
zakłada obniżenie wysokości składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe,
chorobowe i wypadkowe.
Proponowana ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.
1 Projekt zawiera nieprawidłowy tytuł proponowanej ustawy: „ustawa o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń
społecznych”. Powinno być: „ustawa o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy
o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych”.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń
społecznych, w wersji uwzględniającej autopoprawkę, nie jest objęty prawem
Unii Europejskiej.
Dyrektor
Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
2
Warszawa, 7 stycznia 2013 r.
BAS-WAPEiM-3410/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 regulaminu Sejmu
– czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń
społecznych (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Łukasz Gibała),
w wersji uwzględniającej autopoprawkę, jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt przewiduje zmianę art. 16 ust. 1b i art. 22 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13
października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205,
poz. 1585, ze zmianami) oraz art. 21 i 22 ustawy z dnia 25 marca 2011 r. o zmianie
niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych
(Dz. U. Nr 75, poz. 398 i Nr 199, poz. 1175). Zmiana zakłada obniżenie wysokości
składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych,
w wersji uwzględniającej autopoprawkę, nie jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Dyrektor
Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
1 Projekt zawiera nieprawidłowy tytuł proponowanej ustawy: „ustawa o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń
społecznych”. Powinno być: „ustawa o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy
o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych”.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1152
› Pobierz plik