eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami oraz ustawy - Prawo o ruchu drogowym

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami oraz ustawy - Prawo o ruchu drogowym

projekt dotyczy przesunięcia terminu wejścia w życie przepisów regulujących zasady zdawania na prawo jazdy

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 109
  • Data wpłynięcia: 2012-01-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o kierujących pojazdami oraz ustawy - Prawo o ruchu drogowym
  • data uchwalenia: 2012-01-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 113

109


Druk nr 109

Warszawa, 9 stycznia 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja


Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:



- o zmianie ustawy o kierujących
pojazdami oraz ustawy - Prawo o ruchu
drogowym
.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Stanisława mijana.



(-) Borys
Budka;
(-) Rafał Grupiński; (-) Michał Jaros;
(-)


Jan
Kaźmierczak; (-) Marcin Kierwiński; (-) Jerzy Kozdroń; (-) Ligia Krajewska;
(-) Sławomir Neumann; (-) Paweł Olszewski; (-) Maciej Orzechowski;
(-) Witold Pahl; (-) Sławomir Jan Piechota;
(-)
Teresa Piotrowska;
(-) Marek Plura; (-) Sławomir Rybicki; (-) Zbigniew Rynasiewicz;
(-) Michał Szczerba; (-) Tomasz Tomczykiewicz; .
PROJEKT
USTAWA
z dnia ………………….
o zmianie ustawy o kierujących pojazdami oraz ustawy – Prawo o ruchu drogowym

Art. 1. W ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. Nr 30, poz. 151, z
późn. zm) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 125:
a) w pkt 8:
- w lit. b ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Wysokość każdej opłaty ewidencyjnej, o której mowa w art. 75 ust. 2, art.
77 ust. 3, art. 82 ust. 2 i art. 150 ust. 1 ustawy oraz w art. 10 ust. 1, art. 13 ust.
6, art. 14 ust. 1, art. 15 ust. 5, art. 16 ust. 1 i 5, art. 18 ust. 2, art. 28 ust. 8 i 9,
art. 31 ust. 3, art. 33 ust. 2 pkt 1, art. 38 ust. 2 pkt 1, art. 58 ust. 2 pkt 1, art. 77
ust. 2 pkt 1, art. 85 ust. 8, art. 87 ust. 3 pkt 1, art. 97 ust. 3, art. 101 ust. 1 pkt
3 oraz ust. 2 pkt 3, art. 102 ust. 2, art. 103 ust. 3, art. 109 ust. 1, 3 i 4, art. 110,
art. 115 ust. 6, art. 117 ust. 3 pkt 1 i art. 124 ust. 3 ustawy z dnia 5 stycznia
2011 r. o kierujących pojazdami, a także w art. 39g ust. 9 pkt 2 ustawy z dnia
6 września 2001 r. o transporcie drogowym i w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy z
dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr
227, poz. 1367 i Nr 244, poz. 1454), nie może przekroczyć równowartości w
złotych 2 euro ustalonej przy zastosowaniu kursu średniego ustalonego przez
Narodowy Bank Polski w dniu wydania rozporządzenia, o którym mowa w
ust. 7.",
- w lit. c w ust. 7 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) wysokość opłaty ewidencyjnej, o której mowa w art. 75 ust. 2, art. 77 ust.
3, art. 82 ust. 2 i art. 150 ust. 1 ustawy oraz w art. 10 ust. 1, art. 13 ust. 6, art.
14 ust. 1, art. 15 ust. 5, art. 16 ust. 1 i 5, art. 18 ust. 2, art. 28 ust. 8 i 9, art. 31
ust. 3, art. 33 ust. 2 pkt 1, art. 38 ust. 2 pkt 1, art. 58 ust. 2 pkt 1, art. 77 ust. 2
pkt 1, art. 85 ust. 8, art. 87 ust. 3 pkt 1, art. 97 ust. 3, art. 101 ust. 1 pkt 3 oraz
ust. 2 pkt 3, art. 102 ust. 2, art. 103 ust. 3, art. 109 ust. 1, 3 i 4, art. 110, art.
115 ust. 6, art. 117 ust. 3 pkt 1 i art. 124 ust. 3 ustawy z dnia 5 stycznia 2011
                                                           
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. 2011 r. Nr 92, poz. 530, Nr 106, poz. 622, Nr 205, poz.
1210, Nr 227, poz. 1367 i Nr 244, poz. 1454.
 
2
r. o kierujących pojazdami, a także w art. 39g ust. 9 pkt 2 ustawy z dnia 6
września 2001 r. o transporcie drogowym i w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy z
dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych, oraz sposób
jej wnoszenia;",
b) w pkt 10 w lit. d w art. 100b w ust. 4 pkt 7 otrzymuje brzmienie:
„7) odpowiednio marszałek województwa lub Szef Inspektoratu Wsparcia Sił
Zbrojnych, zgodnie z przepisami o przewozie towarów niebezpiecznych - w
zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 12;";
2) uchyla się art. 135;
3) w art. 136 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3. Przekaz informacji dotyczących naruszeń popełnionych przed dniem 19 stycznia 2013 r.
następuje według stanu prawnego na dzień popełnienia naruszenia.
4. Kopie wpisów dotyczących naruszeń popełnionych przed dniem 19 stycznia 2013 r.
zgromadzonych przez Policję w ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu
drogowego, o której mowa w art. 130 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu
drogowym, przenosi się do centralnej ewidencji kierowców.”;
4) art. 137 otrzymuje brzmienie:
„Art. 137. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 80d ust. 7, art.
88 ust. 7, art. 94 ust. 4, art. 100 ust. 2, 115, 115l, 123, 125 oraz art. 127 ust. 4 ustawy z dnia
20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym zachowują moc do dnia wejścia w życie
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie upoważnień określonych w niniejszej
ustawie, nie dłużej jednak niż przez okres 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.”;
5) art. 139 otrzymuje brzmienie:

„Art. 139. Ustawa wchodzi w życie z dniem 19 stycznia 2013 r., z wyjątkiem:
1) art. 125 pkt 9, który wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia;
2) art. 110, który wchodzi w życie po upływie 2 lat od dnia ogłoszenia.”.

Art. 2. W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108,
poz. 908, z późn. zm.) w art. 80d:
                                                           
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1486 i Nr
180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r. Nr 17, poz. 141, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410 i Nr 235, poz. 1701, z
2007 r. Nr 52, poz. 343, Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz. 661, Nr 123, poz. 845 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 37, poz. 214, Nr 100,
poz. 649, Nr 163, poz. 1015, Nr 209, poz. 1320, Nr 220, poz. 1411 i 1426, Nr 223, poz. 1461 i 1462 i Nr 234, poz. 1573 i 1574, z
2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 18, poz. 97, Nr 79, poz. 663, Nr 91, poz. 739, Nr 92, poz. 753, Nr 97, poz. 802 i 803, Nr 98, poz. 817 i Nr
168, poz. 1323, z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 43, poz. 246, Nr 122, poz. 827, Nr 151, poz. 1013, Nr 152, poz. 1018, Nr 182, poz.
1228, Nr 219, poz. 1443, Nr 225, poz. 1466 i Nr 257, poz. 1726 oraz z 2011 r. Nr 30, poz. 151, Nr 92, poz. 530, Nr 102, poz. 585, Nr
 
3
1) w ust. 4 dodaje się pkt 4a w

brzmieniu:
„4a) opłata ewidencyjna, o której mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 19
sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 227, poz. 1367 i
Nr 244, poz. 1454);”;
2) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Wysokość każdej opłaty ewidencyjnej, o której mowa w art. 75 ust. 2, art. 77 ust.
3, art. 82 ust. 2, art. 97 ust. 1, art. 115h ust. 6 pkt 2 i art. 150 ust. 1, a także w art.
39g ust. 9 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym i w art. 25
ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych,
nie może przekroczyć równowartości w złotych 0,5 euro ustalonej przy zastosowaniu
kursu średniego ustalonego przez Narodowy Bank Polski w dniu ogłoszenia
rozporządzenia, o którym mowa w ust. 7.”;
3) w ust. 7 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) wysokość opłaty ewidencyjnej, o której mowa w art. 75 ust. 2, art. 77 ust. 3, art.
82 ust. 2, art. 97 ust. 1, art. 115h ust. 6 pkt 2 i art. 150 ust. 1, a także w art. 39g ust. 9
pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym i w art. 25 ust. 1 pkt
2 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych, oraz
sposób jej wnoszenia;”.

Art. 3. Ustawa wchodzi w życie z dniem 10 lutego 2012 r.



                                                                                                                                                                                                    
106, poz. 622, Nr 171, poz. 1016, Nr 204, poz. 1195, Nr 205, poz. 1210, Nr 208, poz. 1240 i 1241, Nr 222, poz. 1321, Nr 227, poz.
1367 i Nr 244, poz. 1454.
 
4

Uzasadnienie

Ustawa o kierujących pojazdami została uchwalona przez Sejm RP w dniu 5 stycznia
2011 r. Jednym z głównych celów realizowanych przez tę ustawę jest dostosowanie prawa
polskiego do wymogów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2006/126/WE w sprawie
praw jazdy oraz do działań podejmowanych na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Ustawa o kierujących pojazdami na nowo reguluje zasady uzyskiwania uprawnień do kierowania
pojazdami w tym zasady szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców, nadzoru nad
ośrodkami egzaminowania i szkolenia kierowców, instruktorami, egzaminatorami oraz samymi
kierowcami.
W toku prac parlamentarnych nad przedmiotową ustawą wprowadzono do niej szereg zmian
związanych między innymi z koniecznością precyzyjnej implementacji przepisów przedmiotowej
dyrektywy w sprawie praw jazdy. Większość przepisów ustawy miała wejść
w życie w dniu 11 lutego 2012 r. czyli rok od daty publikacji ustawy. Ze względu na wymaganie
nałożone przez Komisję Europejską wejście w życie przepisów implementujących dyrektywę
zostało zaplanowane na 19 stycznia 2013r.
Podczas okresu przygotowawczego do wejścia w życie pierwszych przepisów ustawy o
kierujących pojazdami (dzień 11 lutego 2012 roku) pojawiło się wiele informacji świadczących o
niepokoju społecznym związanym ze zbliżającym się terminem w szczególności w związku z
przepisami dotyczącymi wprowadzenia do Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego nowego
systemu przeprowadzania egzaminów teoretycznych na prawo jazdy. Zebrane informacje oraz
docierające sygnały powodują wątpliwości, że określona w przepisach ustawy o kierujących
pojazdami gotowość Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego na dzień 11 lutego 2012 r. może
nie zostać osiągnięta, a upływ czasu do stosowania w praktyce nowego egzaminu nie daje już
możliwości potencjalnym zdającym egzamin po dniu 11 lutego 2012 r. wcześniejszego
przygotowania się i zapoznania z nowymi zasadami jego zdawania.
Dodatkowo należy wskazać, że istnieje potrzeba przeprowadzenia szerokiej akcji
informacyjnej o nowych zasadach zdawania egzaminu na prawo jazdy, w ramach której warto
przekazać ośrodkom szkolenia nową aplikację do prowadzenia egzaminów wewnętrznych na prawo
jazdy oraz przykładowe pytania egzaminacyjne tak aby zapoznali się z nimi kandydaci na
kierowców.
Mając na uwadze dobro przyszłych zdających egzamin na prawo jazdy oraz najważniejszą z
zasad przy wprowadzaniu nowych regulacji prawnych - zasadę „zaufania obywateli do Państwa”
należy zapewnić przyszłym kierowcom czas na właściwe przygotowanie się do egzaminu. Zdający
muszą mieć możliwość zapoznania się z jego szczegółowymi zasadami dlatego powstała niniejsza
inicjatywa zmiany ustawy o kierujących pojazdami zmierzająca do opóźnienia wejścia w życie
ustawy o kierujących pojazdami i tym samym odłożenia w czasie stosowania nowych zasad
egzaminowania na prawo jazdy.
Ustawa zawiera zmianę terminu jej wejścia w życie na dzień 19 stycznia 2013 r. co pozwoli
na jednoczesne wejście wszystkich najistotniejszych przepisów ustawy oraz na lepsze
przygotowanie nowego systemu egzaminowania. Zapewni także odpowiedni czas na lepsze
przygotowanie się osób i podmiotów do nowych zasad uzyskiwania uprawnień do kierowania
pojazdami.
Dla właściwego wprowadzenia proponowanych zmian zaproponowano:
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: