Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1046
- Data wpłynięcia: 2013-01-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2013-07-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1033
1046
awaryjnych,
c) umieć korzystać z wiadomości i metod komunikacji określonych w Technicznych
Specyfikacjach Interoperacyjności ,,Ruch kolejowy”.
d) umieć porozumiewać się w języku wskazanym przez zarządcę infrastruktury
kolejowej zgodnie z poziomem znajomości języka pozwalającym co najmniej na
radzenie sobie w sytuacjach praktycznych zawierających nieprzewidziany element,
opisywanie zdarzenia i podtrzymywanie prostej rozmowy.
18
Załącznik nr 3
PROGRAM ORAZ CZAS TRWANIA SZKOLENIA KANDYDATÓW NA
MASZYNISTÓW UBIEGAJ CYCH SI O UZYSKANIE WIADECTWA
MASZYNISTY
I. Staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne
Kategoria
Podkategoria
Liczba godzin szkolenia****
świadectwa
świadectwa
Praca przy
Praca przy
Praca przy
Razem
maszynisty
maszynisty
naprawie i
czynnościac
czynnościach
Lp.
utrzymaniu
h rewidenta
maszynisty
taboru
taboru
kolejowego
1 A
A1 220 40
340 600
2 A
A2 180 -
320 500
3 A
A3 180 -
320 500
4
A
A4
220
40
340
600
5 A
A5 180 -
320 500
6 B
B1 260 50
500 800
7 B
B2 260 40
500 800
) W przypadku szkolenia na więcej niż jedną podkategorię ujętą w ramach kategorii A albo B, kandydat na maszynistę
realizuje jeden cykl szkolenia (liczby godzin szkolenia nie sumują się).
**) Jeżeli kandydat na maszynistę ubiega się o świadectwo maszynisty obejmujące jednocześnie podkategorie ujęte w ramach
kat. A i kat. B (np. A1+B2), realizuje on cykl szkolenia w wymiarze przewidzianym dla kat. B.
***) Przewoźnicy kolejowi i zarządcy infrastruktury kolejowej mogą skrócić czas trwania szkolenia, wliczając okresy
zatrudnienia kandydata na maszynistę na stanowisku rewidenta taboru lub innych, na których wykonywał on czynności
obejmujące naprawę i utrzymanie taboru kolejowego.
****) Godzina szkolenia równa się 60 minutom.
II. Szkolenie teoretyczne (wykłady i zajęcia praktyczne)
1. Program szkolenia teoretycznego kandydatów na maszynistów ubiegających się o uzyskanie
uprawnień w zakresie co najmniej jednej z następujących podkategorii świadectwa maszynisty: A1,
A4, B1 i B2:
19
Lp. Temat
Liczba godzin*
Wykłady Zajęcia
Razem
praktyczne
Szkolenie teoretyczne dotyczące pojazdu kolejowego
1 Znajomość budowy i obsługi
24 6 30
pojazdu kolejowego
2 Urządzenia bezpieczeństwa
6 2 8
zainstalowane w pojeździe
kolejowym
3
Rodzaje hamulców, układ
16 8 24
pneumatyczny i hamulcowy
4
Próby hamulców oraz czynności
8 16 24
kontrolne przed jazdą
(włącznie ze sporządzeniem
karty próby hamulca)
5 Dokumentacja
prowadzona
4 4 8
przez maszynistę
6
Sterowanie pojazdu kolejowego
20
8
28
7
Technika prowadzenia pojazdu
4 8 12
kolejowego (jazdy manewrowej)
8 Nieprawidłowości, usterki i
8 4 12
nadzwyczajne zdarzenia podczas
prowadzenia pojazdu
kolejowego
9 Postępowanie w razie
8 4 12
wystąpienia poważnego
wypadku, wypadku, incydentu
lub innego zdarzenia kolejowego
10
Warunki kontynuowania jazdy
2 2 4
po wystąpieniu zdarzenia
kolejowego
11 Zatrzymanie
oraz
zabezpieczenie
2 4 6
pojazdu kolejowego i pociągu
12 Regulacje
wewnętrzne
16 - 16
przewoźnika kolejowego i
zarządcy infrastruktury, w
zakresie odnoszącym się do
pracy maszynisty
Suma
118 66 184
Szkolenie teoretyczne dotyczące infrastruktury kolejowej
1
Technika jazdy oraz prędkość
2 48 52
maksymalna w odniesieniu do
charakterystyk linii kolejowych
(technika pracy manewrowej)
2 Znajomość linii kolejowych
4 24 28
(okręgu manewrowego)
3 Bezpieczeństwo ruchu
16 - 16
kolejowego
4 Przewozy
towarów
2 - 2
niebezpiecznych
Suma
24 72 96
Ogółem
142 138 280
20
*) godzina wykładów równa się 45 minutom, a zajęć praktycznych – 60 minutom.
2. Program szkolenia teoretycznego kandydata na maszynistę ubiegającego się o uzyskanie
uprawnień w zakresie co najmniej jednej z następujących podkategorii świadectwa
maszynisty: A2, A3 i A5:
Lp. Temat
Liczba godzin*
Wykład Zajęcia
Razem
praktyczne
Szkolenie teoretyczne dotyczące pojazdu kolejowego specjalnego (pociągu roboczego)
1
Budowa danego typu pojazdu kolejowego. Rozmieszczenie
8 6 14
zespołów i podzespołów.
2 Obsługa pojazdu kolejowego
8
52
60
3 Wyposażenie kabiny maszynisty. Rozmieszczenie
i przeznaczenie wskaźników i elementów sterowania w
4
10
14
kabinie maszynisty.
4 Zespoły i podzespoły układu napędowego.
8
2
10
5 Układ pneumatyczny i hamulcowy, próby hamulców
16
12
28
6 Układ elektryczny
8
2
10
7 Układ hydrauliczny
6
2
10
8 Urządzenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego
4
2
6
9
Dokumentacja wymagana dla dopuszczenia do eksploatacji
2 1 3
pojazdu kolejowego
Zapoznanie z dokumentacją techniczno-ruchowa oraz
4 2 6
Dokumentacją Systemu Utrzymania
10 Obowiązki i odpowiedzialność maszynisty
8
2
10
11 Znajomość obowiązujących regulacji wewnętrznych 16
4
20
12 Podstawowe
wiadomości o dozorze technicznym
2
1
3
13
Wybrane zagadnienia z ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o
2 2 4
transporcie kolejowym
Suma
96
100
196
Szkolenie teoretyczne dotyczące infrastruktury kolejowej
1
Budowa nawierzchni kolejowej
11
-
11
2 Urządzenia sterowania ruchem kolejowym i łączności
5 - 5
kolejowej
3
Technika prowadzenia ruchu kolejowego
29
1
30
4.
Organizacja ruchu kolejowego
18
-
18
5. Sygnalizacja
kolejowa
22
8
30
6.
Skrajnia pojazdu kolejowego i budowli
2
-
2
7. Zasady
postępowania w razie poważnych wypadków,
10 2 12
wypadków, incydentów lub innych zdarzeń zagrażających
bezpieczeństwu ruchu kolejowego
Suma
97
11
108
Ogółem 193
111
304
*) godzina wykładów równa się 45 minutom, a zajęć praktycznych – 60 minutom.
21
III. Prowadzenie pojazdu kolejowego pod nadzorem:
Kategoria (podkategoria)
Liczba godzin prowadzenia pojazdu kolejowego*
świadectwa maszynisty
A1
600
A2
500
A3
500
A4
600
A5
500
B (B1+B2)
650 w ruchu towarowym oraz
650 w ruchu pasażerskim
B1
1100
B2
1100
A1(A4) + B
Praca manewrowa
Praca pociągowa
200
600 w ruchu towarowym oraz 600
w ruchu pasażerskim
A1(A4) + B1
1000 w ruchu pasażerskim
200
A1(A4) + B2
1000 w ruchu towarowym
200
*) godzina prowadzenia pojazdu kolejowego równa się 60 minutom.
22
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1046
› Pobierz plik