Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych
projekt dotyczy powierzenia Komisji Nadzoru Finansowego możliwości ingerencji w wysokość opłat płaconych przez punkty handlowo-usługowe na rzecz agentów rozliczeniowych, a także ustalenia maksymalnego poziomu opłat interchange na poziomie 0,7% wartości transakcji
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1013
- Data wpłynięcia: 2012-07-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o usługach płatniczych
- data uchwalenia: 2013-08-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1271
1013
nie czyni go automatycznie niezgodnym z prawem Unii.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych
jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej, w tym
również z art. 49 oraz art. 56 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Dyrektor
Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
50 zob. wyr. TS z 13 stycznia 2004 r. w sprawie Kühne, C-453/00, pkt 24.
15
Warszawa, 30 października 2012 r.
BAS-WAPEiM-2794/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy
o usługach płatniczych, (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Genowefa
Tokarska), w wersji uwzględniającej autopoprawkę, jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt przewiduje dodanie art. 9a w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r.
o usługach płatniczych (Dz.U. Nr 199, poz. 1175 ze zm.). Zgodnie z projektem:
stawka opłaty interchange pobierana przy każdej transakcji dokonanej
przy użyciu karty płatniczej lub podobnego instrumentu płatniczego
nie może być wyższa niż 0,7 % wartości pojedynczej transakcji (ust. 1),
zmiana wysokości opłaty interchange nie może być powiązana ze
wzrostem innych opłat i marż związanych z usługą płatniczą polegającą
na dokonywaniu transakcji przy użyciu karty płatniczej lub instrumentu
płatniczego, jak również wydawaniem karty i obsługą transakcji.
Wysokość opłaty nie może być uzależniona od miejsca wydania karty
(ust. 2),
w przypadku, gdy stawka opłaty interchange nie odpowiada wartości
określonej w ust. 1 lub jej zmiana następuje w okolicznościach, o których
mowa w ust. 2, Komisja Nadzoru Finansowego ustala wysokość opłaty
w drodze decyzji administracyjnej wydanej w stosunku do dostawcy
usługi płatniczej pobierającego te opłaty (ust. 3).
Minister finansów określa drogą rozporządzenia formę, zakres i termin
przekazywania przez uczestników transakcji płatniczych do Komisji
Nadzoru Finansowego informacji niezbędnych do określenia spełniania
warunków określonych w ust. 1-2 (ust. 4).
Projekt zakłada również dodanie do ustawy o usługach płatniczych
definicji legalnej opłaty interchange (projektowany art. 2 pkt 19a ustawy).
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o usługach płatniczych,
w wersji uwzgledniającej autopoprawkę, jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z art. 49 Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej (TfUE) oraz art. 56 TfUE.
Projekt
ustawy
nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu.
Dyrektor
Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
2
Warszawa, dnia 6 grudnia 2012 r.
Poseł na Sejm RP
Genowefa Tokarska
Klub Parlamentarny PSL
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu RP
Szanowna Pani Marszałek,
Jako przedstawiciel wnioskodawców projektu ustawy o zmianie ustawy o usługach
płatniczych złożonego do Marszałka Sejmu w dniu 10 lipca 2012 r., na podstawie wymogów
określonych w art. 34 ust. 2 pkt 6 Regulaminu Sejmu uprzejmie proszę o uzupełnienie
uzasadnienia autopoprawki projektu przedłożonej w dniu 19 października 2012 r.
Proszę o dodanie założeń projektu podstawowego aktu wykonawczego, o którym
mowa w 9a ust 4 projektu ustawy o zmianie ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach
płatniczych (Dz. U. Nr 199 poz. 1175 ze zm.)
„W celu zapewnienia dostępu Komisji Nadzoru Finansowego do odpowiednich do
wydawania decyzji o której mowa w art. 9a ust. 3 projektowanej regulacji danych, projekt
przewiduje delegowanie Ministrowi Finansów uprawnienia do określenia drogą
rozporządzenia obowiązków informacyjnych uczestników transakcji płatniczych w zakresie
okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 1 -3 projektowanych zapisów Ustawy o usługach
płatniczych. Zakres informacji do przekazywania których zobowiązani byliby uczestnicy
transakcji płatniczych (podmioty które pobierają opłaty lub na których rzecz opłaty są
pobierane) obejmować powinien wszystkie marże, opłaty i prowizje – koszty wpływające na
koszt transakcji płatniczej. Rozporządzenie to winno wskazywać również terminy ich
przekazywania (nie rzadziej niż raz na kwartał) oraz, w szczególnych przypadkach powzięcia
przez KNF informacji o działaniu wbrew postanowieniom art. 9a ust. 1-3 projektowanej
ustawy w inny niż informacyjny sposób - niezwłocznie (nie dłużej niż 7 dni). Określenie
żądanych informacji winno zapewniać porównywalność kosztów transakcji płatniczych, jak
również czytelność i jasność prezentowanych danych”
Z poważaniem
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1013
› Pobierz plik