eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo celne oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo celne oraz o zmianie niektórych innych ustaw

- projekt ma na celu wprowadzenie uproszczeń i ułatwień w obrocie towarowym z państwami trzecimi w obszarze, w jakim można regulować je przepisami krajowymi oraz wprowadzenie większego zabezpieczenia prawnego dot. skuteczności egzekwowania długu celnego, a tym samym zabezpieczania należności, które stanowią zarówno dochód Skarbu Państwa jak i Wspólnoty Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 938
  • Data wpłynięcia: 2008-08-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo celne oraz ustawy - Kodeks karny skarbowy
  • data uchwalenia: 2008-11-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 215, poz. 1355

938

sądu z wnioskiem o przepadek przedmiotów po nałożeniu kary grzywny w dro-
dze mandatu karnego.
W art. 3 ustawy zawarto propozycje zmian w ustawie o podatku od towarów
i usług związane z dodaniem art. 65a i 65b do Prawa celnego, w których okre-
ślono warunki i tryb pobierania należności przywozowych i wywozowych przez
publicznych operatorów pocztowych.
Przepis art. 4 zawiera regulacje przejściowe dotyczące postępowań w sprawach
pozwoleń na prowadzenie składów celnych, wszczętych i niezakończonych przed
dniem wejścia w życie ustawy.
Przepis art. 5 zawiera regulacje przejściowe dotyczące postępowań w sprawie
uregulowania sytuacji towaru według przepisów prawa celnego, wszczętych
i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy.
Przepis art. 6 zawiera regulacje przejściowe dotyczące postępowań w sprawach
o przyznanie statusu upoważnionego przedsiębiorcy, wszczętych i niezakończo-
nych przed dniem wejścia w życie ustawy.
Propozycja przepisu przejściowego, zawarta w art. 7 ustawy, pozwoli w sposób
płynny wyłonić gwarantów w oparciu o nowe ustawowe kryteria.
Przepis art. 8 ma na celu utrzymanie w mocy obecnie obowiązujących rozporzą-
dzeń do czasu wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych, jednak nie
dłużej niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
W art. 9 przewiduje się, że ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.,
z wyjątkiem art. 1 pkt 14, który ma wejść w życie z dniem 1 grudnia 2008 r.
Propozycja odmiennego wejścia w życie art. 1 pkt 14 wynika z faktu, że przepisy
dyrektywy Rady 2007/74/WE z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie zwolnienia
towarów przywożonych przez osoby podróżujące z państw trzecich z podatku od
wartości dodanej i akcyzy stosuje się od dnia 1 grudnia 2008 r., więc z tym sa-
mym dniem powinien wejść w życie przepis uchylający art. 39 Prawa celnego.
Podobnie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 274/2008 z dnia 17 marca
2008 r. zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 918/83 ustanawiające wspólno-
towy system zwolnień celnych stosuje się od dnia 1 grudnia 2008 r., więc z tym

35
samym dniem powinien wejść w życie przepis uchylający art. 40 Prawa celnego,
tak aby zapewnić jednoczesne wejście w życie zmienionych przepisów.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1.
Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Ze względu na zakres zmian zaproponowany w projekcie ustawy – niniejsza
nowelizacja będzie oddziaływać na wszystkie podmioty prowadzące dzia-
łalność w zakresie obrotu towarowego z państwami trzecimi lub świadczą-
ce usługi w zakresie obsługi tego rodzaju obrotu.
2.
Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Przedmiotowy projekt ustawy był konsultowany z Radą Celno-Akcyzową,
powołaną jako organ opiniodawczo-doradczy w sprawach celnych przy Mi-
nistrze Finansów.
Projekt ustawy był przedmiotem uzgodnień międzyresortowych oraz został
poddany konsultacjom społecznym stosownie do przepisów prawa. W celu
wykonania obowiązku wynikającego z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414), projekt został upubliczniony przez umieszczenie w Biuletynie
Informacji Publicznej, na stronie internetowej Ministerstwa Finansów pod
adresem http://bip.mf.gov.pl
W toku prac legislacyjnych żaden podmiot nie zgłosił zainteresowania pra-
cami nad projektem ustawy, zgodnie z przepisami ustawy o działalności
lobbingowej.
W ramach konsultacji ze związkami zawodowymi przedmiotowy projekt
ustawy był konsultowany z Federacją Związków Zawodowych Służby Cel-
nej, Zrzeszeniem Związków Zawodowych Służby Celnej RP, Ogólnokra-
jowym Związkiem Zawodowym Służby Celnej RP, Związkiem Zawodo-
wym Szczególnego Nadzoru Podatkowego i Akcyzy, Radą Sekcji Krajowej
Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność” i Związkiem Zawodowym

36
– Celnicy PL. W toku konsultacji społecznych nie zgłoszono uwag do
przedmiotowego projektu ustawy.
W zakresie zgodności z prawem Unii Europejskiej należy wskazać, że
w toku konsultacji międzyresortowych Sekretarz Komitetu Integracji Euro-
pejskiej nie zgłosił żadnych uwag do przedmiotowego projektu ustawy.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie ustawy nie będzie powodować poważnych skutków finan-
sowych dla budżetu państwa.
Uchylenie art. 39 jest związane z dostosowaniem przepisów prawa celnego
w zakresie zwolnień paliw przywożonych z krajów trzecich w standardo-
wych zbiornikach pojazdów do regulacji podatkowych. Zniesienie limitu
i zwolnienie w całości paliw przywożonych w standardowych zbiornikach
od cła nie spowoduje poważnych skutków budżetowych. Z szacunkowych
danych wynika bowiem, że w 2007
r. należności celne z tytułu
ponadnormatywnego przywozu paliwa zadeklarowane na dokumentach
potwierdzających dokonanie zgłoszenia celnego wyniosły 5 254 zł.
Proponowana zmiana brzmienia art. 55 pkt 1 ustawy – Prawo celne, polega-
jąca na podniesieniu progu, poniżej którego kwota należności nie jest księ-
gowana, może pociągnąć za sobą minimalne skutki finansowe, tym bardziej
że jedynie 25 % pobranych należności celnych trafia do budżetu krajowego
jako koszty ich poboru. Fakt podniesienia tego progu będzie przy tym fi-
nansowo zbilansowany przewidywanym obniżeniem kosztów postępowań
celnych, wszczynanych w obecnym stanie prawnym ze względu na niemoż-
ność odstąpienia od tego księgowania. W celu zilustrowania znikomego
wpływu podniesienia progu nieksięgowanych należności można wskazać,
że zgodnie z zestawieniem opracowanym na podstawie Systemu Analizy
Zgłoszeń Celnych ALINA, w 2007 r. liczba dokumentów SAD, w których
łącznie zadeklarowane należności przywozowe nie przekroczyły 40 zł (a
więc równowartości kwoty 10 euro), wyniosła 18.886. Łączna kwota należ-

37
ności celnych zadeklarowana w tych dokumentach SAD wyniosła 45 411 zł,
należności w podatku akcyzowym 821 zł i należności w podatku od towa-
rów i usług 301 842 zł.
4. Wpływ na rynek pracy
Wejście w życie ustawy nie będzie miało istotnego wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funk-
cjonowanie przedsiębiorstw
Ustawa może mieć wpływ na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną
gospodarki.
Przeniesienie kompetencji do udzielania pozwoleń na prowadzenie składów
celnych z właściwości dyrektorów izb celnych do właściwości naczelników
urzędów celnych uprości i przyspieszy postępowanie w sprawie udzielenia
takich pozwoleń przez organy celne.
Przyznanie wszystkim dyrektorom izb celnych uprawnień do przyznawania
statusu upoważnionego przedsiębiorcy (dotychczas takie uprawnienie po-
siada tylko trzech dyrektorów izb celnych na terenie całego kraju) przyczy-
ni się do upowszechnienia tej instytucji prawnej dającej podmiotom gospo-
darczym szczególne przywileje w obrocie towarowym z państwami trzeci-
mi.
Przyjęcie powyższych rozwiązań prawnych wzmacnia pozycję krajowych
przedsiębiorców w ramach gospodarki Unii Europejskiej.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Ustawa nie będzie miała istotnego wpływu na sytuację i rozwój regionów.
38


39
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: