Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy zmiany przepisów dotyczących m.in. pochodzenia dziecka, władzy rodzicielskiej, kontaktów rodziców i dzieci, stosunków alimentacyjnych oraz pieczy zastępczej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 888
- Data wpłynięcia: 2008-08-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-11-06
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 220, poz. 1431
888
obszerna), należy mieć na względzie, że każdy wariant będzie
wielko cią jedynie szacunkową. Do wyliczeń tych przyjęto
następujące założenia:
– wynagrodzenie opiekuna będzie przyznawane w maksymalnej
stawce,
– wynagrodzenie przyznawane będzie w stosunku miesięcznym,
– wynagrodzenie będzie przyznane dla 10% opiekunów osób
ubezwłasnowolnionych,
– wynagrodzenie będzie przyznane dla 5% opiekunów osób
małoletnich.
Uwzględniając powyższe, można skutki finansowe wej cia w życie
projektu ww. ustawy okre lić na niżej wyliczonym poziomie.
liczba
procent
osób
Ilo ć
osób,
maksymal
pozosta
wy
których
na stawka
jących
płat
opiekuno
wynagro
Łączne koszty
pod
w
wie
dzenia
opieką
ciągu
otrzymają
opiekuna
w 2008
roku
wynagro
r.
dzenie
ubezwłasno
19 199 220,50
316,80 zł x 50
503 x
12 x
10% =
wolnieni
zł
małoletni 316,80
zł x
25 450
x
12
x
5%
= 4 837 536,00 zł
24 036 756,50
razem
zł
Zgodnie z projektowanym przepisem wynagrodzenie ze rodków
publicznych należy się wyjątkowo tylko wówczas, gdy osoba, dla
której ustanowiono opiekę, nie ma odpowiednich dochodów lub
majątku (art.1 pkt 42 projektu ustawy).
Nadto samo przyznanie wynagrodzenia nie jest obligatoryjne.
Zgodnie z projektowanym § 2 art.162 wynagrodzenia nie przyznaje
się, jeżeli nakład pracy opiekuna jest nieznaczny lub gdy
sprawowanie opieki związane jest z
pełnieniem funkcji rodziny
zastępczej albo czyni zado ć zasadom współżycia społecznego. Przy
przyjęciu założenia, że większo ć (ubezwłasnowolnionych) osób
62
pozostających pod opieką posiada dochody lub majątek, względnie
korzysta z wyspecjalizowanej całodobowej opieki (pierwsza
przesłanka negatywna przyznania wynagrodzenia – nakład pracy
opiekuna jest nieznaczny) albo pozostaje pod opieką najbliższych
członków rodziny (trzecia przesłanka negatywna przyznania
wynagrodzenia – sprawowanie opieki czyni zado ć zasadom
współżycia społecznego), to odsetek przypadków przyznania
wynagrodzenia ze rodków publicznych można oszacować na
poziomie 10%. W przypadku małoletnich ten odsetek będzie jeszcze
mniejszy. Przede wszystkim dlatego, że większo ć małoletnich
pozostaje pod opieką najbliższych członków rodziny, a wówczas
sprawowanie opieki czyni zado ć zasadom współżycia społecznego,
bądź zostaje umieszczona w odpowiednich placówkach bądź
w rodzinach zastępczych, co stanowi również przesłankę negatywną
przyznania wynagrodzenia. W przypadku małoletnich mamy do
czynienia z sytuacjami, gdy pod opieką jednej osoby pozostaje
rodzeństwo, co nie pozostanie bez wpływu na wysoko ć przyznanego
wynagrodzenia. W związku z tym odsetek osób, które otrzymają
wynagrodzenie ze rodków publicznych należy prognozować na
poziomie 5% w stosunku do liczby małoletnich pozostających pod
opieką.
Powyższe obliczenia należy podwyższyć o 1,5 % w związku z proje-
ktowaną dotacją dla gmin na koszty obsługi nałożonego zadania.
4. 2. Wpływ na rynek pracy
Regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
4. 3. Wpływ na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacja nie wpłynie na konkurencyjno ć gospodarki.
4. 4. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Regulacja nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
63
5. Zgodno ć z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
07/12rch
64
Dokumenty związane z tym projektem:
-
888
› Pobierz plik