eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: odciążenia sądów od rozpoznawania spraw drobnych poprzez wprowadzenie elektronicznego postępowania upominawczego jako nowej formy dochodzenia roszczeń pieniężnych przy drobnych sprawach (np. o niezapłacone rachunki za gaz, prąd, telefon, itp.) Projekt ustawy określa także sposób komunikowania między powodem i sądem elektronicznym i wprowadza korzystniejsze zasady uiszczania opłat w elektronicznym postępowaniu upominawczym niż tradycyjnym

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 859
  • Data wpłynięcia: 2008-07-31
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2009-01-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 26, poz. 156

859

12) odbiorze doręczanego pisma – rozumie się przez to pierwsze uwierzytelnienie
się użytkownika na koncie po umieszczeniu doręczanego pisma w elektronicznych
aktach właściwej sprawy;
13) administratorze grupy użytkowników kwalifikowanych – użytkowniku
kwalifikowanym uprawnionym do określania zakresu uprawnień innych użytkowników
kwalifikowanych do działania w systemie teleinformatycznym w imieniu danej strony.

§ 3. 1. Konto zakłada się w systemie teleinformatycznym po:
1) podaniu imienia (imion) oraz nazwiska, numeru PESEL, o ile dana osoba go
posiada, oraz numeru dowodu osobistego, a także miejsca urodzenia;
2) dokonaniu automatycznej weryfikacji zgodności danych wskazanych w pkt 1 w
bazie PESEL;
3) wskazaniu przez wnioskodawcę nazwy użytkownika i hasła.
2. Osoba, której nie jest wydawany dowód osobisty wskazuje, zamiast jego numeru,
numer dokumentu potwierdzającego jej tożsamość.
3. W przypadku osób posługujących się bezpiecznym podpisem elektronicznym
weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu założenie konta
następuje po złożeniu podpisu w systemie teleinformatycznym.

§ 4.1. Po założeniu konta zgodnie z § 3, użytkownikowi, na wniosek, nadawane są
uprawnienia profesjonalnego pełnomocnika lub administratora grupy użytkowników
kwalifikowanych.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, wnoszony jest w postaci wydruku z systemu
teleinformatycznego.
3. Dane zawarte we wniosku, o którym mowa w ust. 2, wprowadzane są do systemu
teleinformatycznego przed sporządzeniem wydruku.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) imiona i nazwisko wnioskodawcy,
2) nazwę użytkownika,
3
3) numer PESEL,
3) wnioskowane uprawnienia (administrator grupy użytkowników kwalifikowanych lub
profesjonalny pełnomocnik),
4) podpis wnioskodawcy.
5. Do wniosku użytkownika wnioskującego o uprawnienia administratora grupy
użytkowników kwalifikowanych należy dołączyć odpis z właściwego dla
reprezentowanej osoby rejestru lub ewidencji oraz upoważnienie osoby, w imieniu
której będzie działał.
6. We wniosku użytkownika wnioskującego o uprawnienia profesjonalnego
pełnomocnika należy podać numer wpisu na listę adwokatów, radców prawnych,
rzeczników patentowych lub dokument zaświadczający o powołaniu na radcę
prokuratorii generalnej Skarbu Państwa.
7. Potwierdzenie uzyskania uprawnień profesjonalnego pełnomocnika lub
administratora grupy użytkowników kwalifikowanych przekazywane jest na konto.

§ 5. Użytkownik, któremu nadane zostały uprawnienia administratora grupy
użytkowników kwalifikowanych zgodnie z § 4, może, za pomocą systemu
teleinformatycznego, nadać innym użytkownikom uprawnienia użytkownika
kwalifikowanego. Nadanie uprawnień użytkownika kwalifikowanego zgodnie ze
zdaniem poprzednim może zostać w każdej chwili odwołane.

§ 6. Na skutek wniesienia pozwu w systemie teleinformatycznym tworzone są
elektroniczne akta sprawy.

§ 7. 1. Konto i akta sprawy udostępniane są użytkownikowi wyłącznie po
uwierzytelnieniu na właściwym koncie.
2. O ile przepis szczegółowy nie stanowi inaczej, elektroniczne akta sprawy
udostępniane są użytkownikowi, który jest powodem lub który wniósł pozew w
imieniu powoda. Pozwanemu lub osobie działającej w jego imieniu akta sprawy
4
udostępnia się, jeśli posługuje się hasłem doręczonym pozwanemu wraz z odpisem
nakazu zapłaty.
3. Uwierzytelnienie następuje za pomocą podpisu elektronicznego.
4. W przypadku, o którym mowa w § 3 ust 1 i 2, podpis elektroniczny składany jest
poprzez podanie nazwy użytkownika i hasła.
5. W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 3, podpis elektroniczny składany jest za
pomocą danych do składania bezpiecznego podpisu elektronicznego
weryfikowanego przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
6. Po uwierzytelnieniu na koncie użytkownika zgodnie z ust. 4 i 5, użytkownik
działający za pozwanego uzyskuje dostęp do akt elektronicznych po podaniu hasła
doręczonego pozwanemu zgodnie z ust. 2 zd. 2.
7. Użytkownik, o którym mowa w ust. 2, zd. 1, ma obowiązek umożliwić dostęp, za
pomocą systemu teleinformatycznego, do elektronicznych akt sprawy innym
użytkownikom, o ile przysługuje im uprawnienie do zapoznawania się z aktami
sprawy. Jeśli strona reprezentowana jest przez więcej niż jedną osobę, umożliwienie
dostępu może zostać dokonane przez którąkolwiek z osób upoważnionych do
reprezentacji.
8. System, na wniosek, zaprzestaje udostępniania akt użytkownikowi, któremu
odwołano uprawnienie do występowania w imieniu strony lub odwołano uprawnienie
do zapoznawania się z aktami sprawy.
9. Elektroniczne akta sprawy udostępniane są użytkownikowi działającemu w imieniu
organu uprawnionego do uzyskiwania dostępu do akt sprawy na podstawie
odrębnych przepisów wyłącznie za pomocą systemu teleinformatycznego, jeśli
posługuje się on hasłem doręczonym przez sąd w tym celu organowi uprawnionemu
do dostępu. Każde hasło pozwala na uzyskanie dostępu przez okres trzech
miesięcy.

§ 8. 1. Po uwierzytelnieniu użytkownik uprawniony jest do zmiany danych do
składania podpisu elektronicznego.
2. Zmiany danych, o których mowa w ust. 1, dokonuje się za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego.
5

§ 9. W przypadku wątpliwości co do tożsamości użytkownika, sąd może zawiesić
użytkownikowi prawo do uwierzytelniania się na koncie oraz wzywa go do
potwierdzenia tożsamości.

§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem

MINISTER
SPRAWIEDLIWO CI

6
Uzasadnienie

Rozporządzenie stanowi wypełnienie delegacji ustawowej określonej w art. 126
§ 6 kodeksu postępowania cywilnego. Odnosi się zatem do trybu zakładania konta w
systemie i posługiwania się przez stronę podpisem elektronicznym.
Ze względów praktycznych do faktycznego działania w systemie uprawniona może
być jedynie osoba fizyczna. W tym celu system, po spełnieniu podstawowych
wymogów formalnych, zakłada jej konto. Zasadniczo nie jest w tym celu wymagana
bezsprzeczna identyfikacja, ponieważ eliminacja fałszywych tożsamości
przeniesiona została na etap wnoszenia pism procesowych, a samo utworzenie
konta ma charakter jedynie pomocniczy wobec podstawowych uprawnień
procesowych. Ponieważ wszakże po wniesieniu pierwszego pisma procesowego
użytkownik je wnoszący zyska wgląd do elektronicznych akt sprawy, to za element
procedury tworzenia konta przyjęto automatyczną weryfikację danych wnioskodawcy
w bazie PESEL, o ile wnioskodawca dysponuje takim numerem.
Bezsprzeczna identyfikacja na etapie tworzenia konta ma natomiast miejsce w
przypadku, kiedy wnioskujący o konto posługuje się bezpiecznym podpisem
elektronicznym weryfikowanym ważnym kwalifikowanym certyfikatem.
Dla uzyskania uprawnień administratora grupy użytkowników kwalifikowanych oraz
profesjonalnego pełnomocnika wprowadzono dodatkowe wymogi formalne. Z jednej
strony zagwarantować mają one elastyczność procedury, z drugiej zaś pozwolić na
wymagany, ze względu na szerszy zakres uprawnień tych dwóch kategorii
podmiotów do działania w systemie, poziom identyfikacji.
Ze względu na szczególne konsekwencje prawne wyboru przez stronę trybu
komunikacji elektronicznej z sądem, zwłaszcza zaś możliwość elektronicznego
doręczenia zastępczego, rozporządzenie nakłada na sąd obowiązek pouczenia
użytkownika przed pierwszym uwierzytelnieniem się na jego koncie o sposobie i
skutkach doręczeń w e.p.u.
Powiązanie statusu użytkownika jedynie z osobą fizyczną wymaga uregulowania
kwestii relacji między użytkownikiem a stroną w sytuacji, gdy stroną jest inny podmiot
prawa niż osoba fizyczna. Ze względu na specyfikę postępowania upominawczego
7
strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 20 ... 22

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: