Rządowy projekt ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi
projekt przewiduje określenie zasad i trybu zawierania umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi oraz środki ochrony prawnej oraz stworzenie nowych możliwości wykonywania zadań publicznych przez zaangażowanie środków prywatnych i wykorzystanie potencjału prywatnych podmiotów
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 834
- Data wpłynięcia: 2008-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o koncesji na roboty budowlane lub usługi
- data uchwalenia: 2009-01-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 101
834
Druk nr 834
Warszawa, 17 lipca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-101-08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
-
o koncesji na roboty budowlane lub
usługi wraz z projektem aktu wykonawczego.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Infrastruktury.
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o koncesji na roboty budowlane lub usługi 1) 2)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. 1. Ustawa określa zasady i tryb zawierania umowy koncesji na
roboty budowlane lub usługi oraz środki ochrony prawnej.
2. Koncesjonariusz na podstawie umowy koncesji zawieranej
z koncesjodawcą, zobowiązuje się do wykonania przedmiotu koncesji za wy-
nagrodzeniem, które stanowi w przypadku:
1) koncesji na roboty budowlane – wyłącznie prawo do ko-
rzystania z obiektu budowlanego albo takie prawo wraz
z płatnością koncesjodawcy;
2) koncesji na usługi – wyłącznie prawo do korzystania
z usługi albo takie prawo wraz z płatnością koncesjo-
dawcy.
3. Płatność koncesjodawcy na rzecz koncesjonariusza nie mo-
że prowadzić do odzyskania całości związanych z wykonywaniem koncesji na-
kładów poniesionych przez koncesjonariusza. Koncesjonariusz ponosi w za-
sadniczej części ryzyko ekonomiczne wykonywania koncesji.
Art. 2. Przepisy ustawy nie naruszają przepisów ustawy z dnia 28 lip-
ca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. Nr 169, poz. 1420) oraz
ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym
Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571, z późn. zm.3)).
Art. 3. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) zainteresowanym podmiocie – należy przez to rozumieć
osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyj-
ną nieposiadającą osobowości prawnej lub grupę takich
podmiotów, zainteresowanych udziałem w postępowaniu
o zawarcie umowy koncesji;
2) koncesjonariuszu – należy przez to rozumieć zaintereso-
wany podmiot, z którym zawarto umowę koncesji;
3) kandydacie – należy przez to rozumieć zainteresowany
podmiot, który złożył wniosek o zawarcie umowy koncesji;
4) oferencie – należy przez to rozumieć zainteresowany pod-
miot, który złożył ofertę;
5) robotach budowlanych – należy przez to rozumieć roboty
budowlane w rozumieniu przepisów o zamówieniach pu-
blicznych;
6) dostawie – należy przez to rozumieć dostawę w rozumieniu
przepisów o zamówieniach publicznych;
7) usłudze – należy przez to rozumieć usługę w rozumieniu
przepisów o zamówieniach publicznych;
8) koncesjodawcy – należy przez to rozumieć podmiot, o któ-
rym mowa w art. 4, lub grupę takich podmiotów obowiąza-
ną do stosowania ustawy;
9) postępowaniu o zawarcie umowy koncesji – należy przez to
rozumieć postępowanie eliminacyjne wszczynane w drodze
publicznego ogłoszenia o koncesji, którego celem jest do-
konanie przez koncesjodawcę wyboru zainteresowanego
podmiotu, z którym zostanie zawarta umowa koncesji na
roboty budowlane lub usługi.
Art. 4. Ustawę stosuje się do zawierania umowy koncesji przez:
1) organy władzy publicznej, w tym organy administracji rzą-
dowej;
2
2) jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
3) państwowe jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i go-
spodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych;
4) inne niż wymienione w pkt 1 – 3 podmioty, które ustanowio-
ne zostały w szczególnym celu zaspokajania potrzeb
o charakterze powszechnym, które nie mają charakteru
przemysłowego ani handlowego, posiadają osobowość
prawną oraz:
a) finansowane są w ponad 50 % przez podmioty, o któ-
rych mowa w pkt 1 lub 2,
b) których zarząd podlega nadzorowi ze strony podmiotów,
o których mowa w pkt 1 lub 2, lub
c) w których ponad połowa członków organu zarządzają-
cego lub nadzorczego została wyznaczona przez pod-
mioty, o których mowa w pkt 1 lub 2;
5) inne niż wymienione w pkt 1 – 4 podmioty, które ustanowio-
ne zostały w
szczególnym celu zaspokajania potrzeb
o charakterze powszechnym, które nie mają charakteru
przemysłowego ani handlowego, posiadają osobowość
prawną oraz:
a) finansowane są w ponad 50 % przez podmioty, o któ-
rych mowa w pkt 4,
b) których zarząd podlega nadzorowi ze strony podmiotów,
o których mowa w pkt 4, lub
c) w których ponad połowa członków organu zarządzają-
cego lub nadzorczego została wyznaczona przez pod-
mioty, o których mowa w pkt 4.
Art. 5. 1. Przepisów art. 7 – 32 nie stosuje się w przypadku zawierania
umowy koncesji:
1) objętych tajemnicą państwową zgodnie z przepisami
o ochronie informacji niejawnych albo jeżeli ich wykona-
3
niu muszą towarzyszyć szczególne środki bezpieczeń-
stwa albo jeżeli wymaga tego ochrona podstawowych in-
teresów państwa,
2) której głównym celem jest oddanie do używania lub eks-
ploatacja publicznych sieci telekomunikacyjnych lub
świadczenie usług telekomunikacyjnych,
3) na podstawie szczególnej procedury organizacji między-
narodowej odmiennej od określonej w ustawie,
4) na podstawie umowy międzynarodowej, której stroną jest
Rzeczpospolita Polska, dotyczącej stacjonowania wojsk,
jeżeli umowa ta przewiduje inne niż ustawa procedury
zawierania umowy koncesji,
5) na podstawie umowy międzynarodowej zawartej między
Rzecząpospolitą Polską a jednym lub wieloma państwami
niebędącymi członkami Unii Europejskiej, dotyczącej
wdrożenia lub realizacji przedsięwzięcia przez strony tej
umowy, jeżeli umowa ta przewiduje inne niż ustawa pro-
cedury zawierania umowy koncesji,
6) z zainteresowanym podmiotem, który z mocy prawa ma
wyłączne prawo do wykonywania działalności będącej
przedmiotem koncesji,
7) przez jednostkę samorządu terytorialnego, jednostki sa-
morządu terytorialnego lub związek jednostek samorządu
terytorialnego ze spółką kapitałową, o której mowa
w przepisach o gospodarce komunalnej, jeżeli łącznie
zachodzą następujące warunki:
a) działalność spółki dotyczy wykonywania na rzecz jed-
nostki samorządu terytorialnego, jednostek samorzą-
du terytorialnego lub związku takich jednostek zadań
własnych jednostek samorządu terytorialnego oraz
jest prowadzona wyłącznie na obszarze tych jedno-
stek lub na obszarze, na którym jednostka samorządu
4