eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

projekt ustawy dotyczy rejestracji przez naczelnika Urzędu Skarbowego podmiotu, który dokonał zawiadomienia, zgodnie z art. 97 ust. 1 jako podatnika VAT UE

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 807
  • Data wpłynięcia: 2008-04-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-11-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1320

807


Druk nr 807

Warszawa, 24 kwietnia 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne

Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-11-2008


Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług.

Do reprezentowania Komisji w pracach nad projektem ustawy został
upoważniony poseł Paweł Poncyljusz.


Przewodniczący Komisji

(-) Janusz Palikot




projekt

USTAWA
z
dnia
2008
r.

o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług


Art. 1.
W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535, z
późn. zm.1)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 97:
a) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podmiot, który dokonał zawiadomienia
zgodnie z ust. 1, jako podatnika VAT UE.”,
b) uchyla się ust. 5-8;
2) w art. 98 uchyla się ust. 3.

Art. 2.
Do podatników, którzy przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy złożyli kaucję, o której
mowa w art. 97 ust. 7 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 października 2008 r.
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113, Nr 90, poz. 756, Nr 143,
poz. 1199 i Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 143, poz. 1028 i 1029 oraz z 2007 r. Nr 168, poz. 1187 i Nr 192,
poz. 1382.


UZASADNIENIE

1.Wyjaśnienie celu ustawy.

Celem ustawy jest zniesienie bariery dla przedsiębiorców poprzez usunięcie
obowiązku uiszczania kaucji gwarancyjnej dla podatników VAT rozpoczynających
prowadzenie działalności gospodarczej.
2. Przedstawienie stanu obecnego.

Zgodnie z art. 97 ust. 5-8 ustawy o VAT, podatnicy, którzy rozpoczynają
wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu, lub rozpoczęli wykonywanie
czynności podlegających opodatkowaniu, w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed
złożeniem zawiadomienia o zamiarze wykonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych
i zostali zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, mogą uzyskiwać zwroty bezpośrednie
nadwyżki podatku naliczonego, o których mowa w art. 87 ust. 2, 4–6 ustawy o VAT w
terminie 180 dni.

W ich przypadku, bez względu na to, czy nadwyżka wynika z nabycia towarów i usług
zaliczanych do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, ze stosowania
stawki obniżonej czy też z jakichkolwiek innych powodów, zwrot podatku przysługuje więc,
co do zasady, w terminie 180 dni. Co więcej, termin ten może zostać jeszcze wydłużony do
czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego, jeżeli zasadność zwrotu wymaga
dodatkowego sprawdzenia.

Okres, w którym podatnik otrzymywał będzie zwroty w tym specjalnym terminie jest
ograniczony do 12 miesięcy. Po tym czasie w odniesieniu do podatnika stosowane będą
zasady standardowe – ale jedynie pod warunkiem, że przez okres owych 12 podatnik rozliczał
się terminowo z podatków stanowiących dochód budżetu państwa, w tym również jako
płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych. Przepis ten wprowadza nieuzasadnione
warunki dodatkowe dotyczące terminowości zapłaty podatku - podatnicy, do których
zastosowanie mają zwykłe zasady zwrotu nie są ograniczeni tego rodzaju warunkami.
Tak
więc podatników, o których mowa w art. 97 ust. 5 ustawodawca nie tylko
potraktował gorzej niż wszystkich pozostałych wydłużając okres zwrotu do 180 dni to jeszcze
postawił im szczególne warunki, od spełnienia których zależy możliwość rozliczania się na
zasadach standardowych.

Zgodnie z art. 97 ust. 7, podatnik może (w okresie owych 12 miesięcy) uzyskać
możliwość otrzymywania zwrotów nadwyżki na zasadach ogólnych jeżeli złoży w urzędzie


skarbowym kaucję gwarancyjną, zabezpieczenie majątkowe lub gwarancje bankowe na kwotę
250 000 zł. A zatem – podatnik może złożyć kaucję i wówczas, w odniesieniu do zwrotów
nadwyżki podatku naliczonego będzie traktowany jak każdy inny podatnik, albo zadecydować
o akceptacji otrzymywania zwrotów w terminie 180 dni.

Tym samym należy przyjąć, iż powyższe regulacje tworząc czasowe ograniczenie
możliwości uzyskania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego w odniesieniu do podatników,
którzy nie złożyli kaucji gwarancyjnej (ta zaś związana jest wyłącznie z obrotem
wewnątrzwspólnotowym) pozostają w rażącej sprzeczności z zasadą równości
opodatkowania. Wynika to z faktu, iż kreują różne warunki działalności dla różnych grup
podmiotów.
Należy też zaznaczyć, iż Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu mając
poważne wątpliwości, co do zgodności powyższych regulacji z prawem wspólnotowym
postanowił 22 grudnia 2006 o skierowaniu do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości
pytania prejudycjalnego w sprawie I Sa/Wr 1238/06 (sygn. ETS C-25/07 Sosnowska), po to
by ustalić czy formuła określona w art. 97 ust. 5-8 nie prowadzi do nieuzasadnionego
zróżnicowania sytuacji podatników, czy trzykrotne wydłużenie terminu stanowi środek
proporcjonalny do zamierzonego celu i wreszcie – czy kaucja gwarancyjna stanowi środek
specjalny, o którym mowa w art. 27 VI Dyrektywy (obecnie – art. 395 Dyrektywy 2006/112).
3. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym.

Projektowana zmiana przewiduje, że podatnicy rozpoczynający prowadzenie
działalności gospodarczej będą uprawnieni do uzyskania zwrotu bezpośredniego nadwyżki
podatku naliczonego nad należnym w terminach właściwych dla ogółu podatników to jest – w
zależności od sytuacji 60 lub 180 dni, ż możliwością skrócenia do 25 dni przy spełnieniu
warunków określonych w przepisach.
4. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.

Obecna regulacja stanowi zbędną barierę dla przedsiębiorców rozpoczynających
prowadzenia działalności gospodarczej. Przyjęcie proponowanego zrówna sytuację prawną
przedsiębiorców rozpoczynających działalność z przedsiębiorcami funkcjonującymi na rynku,
co przełoży się na polepszenie warunków prowadzenia działalności gospodarczej. Trzeba
podkreślić, że otoczenie prawne biznesu jest ważne z punktu widzenia warunków rozwoju
przedsiębiorczości, bez którego nie ma mowy o rozwoju cywilizacyjnym i podnoszeniu
jakości życia.

Zmiana pozostaje bez wpływu na dochody budżetu. Nie pozbawia też organów
podatkowych możliwości kontroli w zakresie sprawdzania zasadności zwrotu podatku
naliczonego.
5. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej

Projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: