Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
projekt ustawy przewiduje zmianę wartości prezentów o małej wartości, uproszczonej procedury dotyczącej podatku VAT, uchylenia art. 137 ustawy oraz przeniesienia obowiązku rozliczenia podatku na ostatniego w kolejności podatnika VAT
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 805
- Data wpłynięcia: 2008-05-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-11-07
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1320
805
Druk nr 805
Warszawa, 8 maja 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne
Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-14-2008
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług.
Do reprezentowania Komisji w pracach nad projektem ustawy została
upoważniona poseł Hanna Zdanowska.
Przewodniczący Komisji
(-) Janusz Palikot
projekt
USTAWA
z dnia
2008 r.
o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
Art. 1.
W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z
późn. zm.1)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 7 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane
przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości rynkowej nieprzekraczającej
w roku podatkowym kwoty 1/10 minimalnego wynagrodzenia za pracę.”;
2) w art. 136 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:
„3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy w procedurze
uproszczonej ostatnim w kolejności podatnikiem VAT jest podatnik wymieniony w
art. 15, a drugim w kolejności jest podatnik podatku od wartości dodanej określony
w art. 135 ust. 1 pkt 4 lit. b i c, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do podatnika podatku od wartości dodanej
będącego drugim w kolejności podatnikiem, który posługuje się w procedurze
uproszczonej numerem identyfikacyjnym wydanym mu na potrzeby tego podatku
przez państwo członkowskie inne niż Rzeczpospolita Polska, z uwzględnieniem
obowiązujących w tym innym państwie członkowskim przepisów w zakresie
dokumentowania tej procedury.”;
3) uchyla się art. 137;
4) w art. 138 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Przepis ust. 3 stosuje się, jeżeli są spełnione wszystkie warunki, o których mowa w
art. 136, do przeniesienia obowiązku rozliczenia podatku na ostatniego w kolejności
podatnika VAT.”.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 października 2008 r.
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113, Nr 90, poz. 756, Nr 143,
poz. 1199 i Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 143, poz. 1028 i poz. 1029 oraz z 2007 r. Nr 168, poz. 1187 i Nr
192, poz. 1382.
UZASADNIENIE
1. Uwagi ogólne – cel ekonomiczno-społeczny wprowadzenia ustawy
Celem projektowanej ustawy jest zwiększenie spójności przepisów prawnych dotyczących
podatku VAT oraz zmniejszenie barier administracyjnych odczuwalnych przez
przedsiębiorców. Ma to zostać osiągnięte poprzez:
•
likwidację przepisu, nakładającego obowiązek ewidencji osób, którym
podatnik przekazał w roku podatkowym prezenty o małej wartości, t.j. nie
przekraczające wartości 100 zł.
•
likwidację obowiązku powiadomienia biura wymiany informacji o podatku
VAT o zamiarze skorzystania z procedury uproszczonej
•
doprecyzowania przepisów dotyczących odliczenia od podatku kosztów
zakupu kas rejestrujących.
2. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu państwa (ew. jednostek
samorządu terytorialnego)
Wprowadzenie ustawy nie będzie miało istotnego wpływu zarówno na dochody i wydatki
budżetu państwa, jak i na dochody i wydatki budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Projektowana regulacja nie zawiera przepisów, mających wpływ na wysokość obciążenia
podatkowego, większość z projektowanych zmian ma na celu zmniejszenie barier
administracyjnych wynikających z obowiązku wypełniania zobowiązań informacyjnych,
ciążących na podatnikach.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana ustawa nie zawiera przepisów, które mogą bezpośrednio wpływać na rynek
pracy.
4. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana ustawa nie zawiera przepisów, które mogą bezpośrednio wpływać na
konkurencyjność gospodarki.
Pośrednio wprowadzone ustawą zmiany wpłyną pozytywnie na funkcjonowanie
przedsiębiorstw poprzez wyeliminowanie niektórych obowiązków administracyjnych,
ciążących na podatnikach VAT. W chwili obecnej Polska ma jeden z najwyższych w Unii
Europejskiej wskaźnik poziomu obciążenia barierami administracyjnymi ciążącymi na
przedsiębiorstwach (wykres 1). Jak dowodzą badania z 2005 roku współczynnik obciążenia
barierami administracyjnymi wynosi dla Polski 119 (podobnie wysoki jest notowany także w
Słowenii, na Węgrzech i w Grecji). Dla porównania najniższy poziom obciążeń
administracyjnych wynosi 65 (osiągają go m.in. Wielka Brytania, Finlandia, Irlandia,
Szwecja). Do najważniejszych barier administracyjnych przedsiębiorcy zaliczają często
nadmiernie rozbudowane obowiązki informacyjne, projektowana ustawa poprzez likwidację
niektórych z nich będzie wpływała na zmniejszenia obciążenia barierami administracyjnymi.
Wykres 1: Poziom obciążenia barierami
administracyjnymi
140
119
119
120
100
100
i
a
n
86
i
ą
ż
e
80
c
b
65
65
o
60
m
i
o
z
o
40
P
20
0
Wielka
Francja
Niemcy
Czechy
Polska
Węgry
Brytania
Źródło: DG ENTR - Industrial Policy and Economic Reforms Papers No. 1, The new Lisbon
Strategy - An estimation of the economic impact of reaching five Lisbon Targets by George
M.M. Gelauff and Arjan M. Lejour (CPB Netherlands Bureau for Economic Policy Analysis),
styczeń 2006 (http://ec.europa.eu/governance/impact/docs/country_distrib_en.pdf)
5. Wpływ na rozwój regionalny
Projektowana regulacja nie będzie mieć wpływu na rozwój regionalny.
6. Konsultacje
społeczne
Postulat dotyczący ograniczenia biurokracji jest cyklicznie podnoszony przez środowiska
przedsiębiorców, projektowana ustawa powinna wychodzić naprzeciw tym postulatom.
Likwidowany projektowaną ustawą obowiązek powiadamiania biura wymiany informacji o
podatku VAT o zamiarze skorzystania z procedury uproszczonej znalazł się na ostatniej
„Czarnej Liście Barier” opublikowanej przez Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych
„Lewiatan” Jak podkreślono w tym dokumencie „wymóg taki nie wynika z regulacji unijnych
i jest przejawem biurokracji”.
Także likwidację obowiązku prowadzenia ewidencji osób, które otrzymały od podatnika
prezenty w roku podatkowym mieszczące się w przedziale 5-100 zł przedsiębiorcy powinni
przyjąć z zadowoleniem. Tym bardziej, że i tak małe prezenty są zwolnione od podatku
dochodowego i nie istnieje w związku z tym obowiązek wystawiania podmiotom
obdarowanym informacji PIT-8C (a przez to gromadzenia danych tych osób).
7. Ocena
zgodności z prawem Unii Europejskiej
Zagadnienia
dotyczące opodatkowania podatkami pośrednimi są przedmiotem
regulacji prawa Unii Europejskiej jako podlegające harmonizacji na poziomie unijnym
zgodnie z art. 93 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Podstawowe znaczenie ma
w tym przypadku dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie
wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 r. s. 1;
dalej: dyrektywa 2006/112).
W zakresie dotyczącym opodatkowania prezentów o małej wartości należy zwrócić
uwagę na postanowienia art. 16 akapit 2 dyrektywy 2006/112. Zgodnie z tym przepisem za
odpłatną dostawę towarów nie uznaje się wykorzystania do celów działalności
przedsiębiorstwa podatnika towarów stanowiących prezenty o niskiej wartości i próbki.
Dyrektywa nie określa wartości takich prezentów i próbek. W pozostałym zakresie projekt nie
jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług nie jest sprzeczny z
prawem Unii Europejskiej.
8. Ocena końcowa
Projektowana regulacja powinna wpłynąć na osiągnięcie większej spójności systemu
podatkowego oraz wyeliminować obowiązki informacyjne, które postrzegane są przez
przedsiębiorców jako zbędne bariery administracyjne. Należy ponadto zauważyć, że ustawa
nie narusza konstrukcji całości systemu podatkowego, przyczyniając się zarazem do poprawy
jego klarowności.