eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

projekt ustawy dotyczy możliwości skorygowania podatku należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, ponadto projekt zakłada zdefiniowanie wierzytelności nieściągalnej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 804
  • Data wpłynięcia: 2008-06-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-11-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1320

804


Druk nr 804

Warszawa, 4 czerwca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne

Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-33-2008



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług.

Do reprezentowania Komisji w pracach nad projektem ustawy został
upoważniony poseł Adam Abramowicz.


Przewodniczący Komisji

(-) Janusz Palikot




projekt
USTAWA
z dnia 2008 r.

o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

Art. 1.
W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z
późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 89a:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Podatnik może skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub
świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których
nieściągalność została uprawdopodobniona, z zastrzeżeniem ust. 1a-5. Korekta
podatku dotyczy również kwoty podatku przypadającej na część kwoty
wierzytelności, której nieściągalność została uprawdopodobniona.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną w
przypadkach, gdy:
1) wierzytelność nie została uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu
jej płatności lub
2) wobec dłużnika zostało wszczęte postępowanie upadłościowe z
możliwością zawarcia układu lub postępowanie upadłościowe obejmujące
likwidację majątku w rozumieniu przepisów prawa upadłościowego i
naprawczego, lub na wniosek dłużnika zostało wszczęte postępowanie
ugodowe w rozumieniu przepisów o restrukturyzacji finansowej
przedsiębiorstw i banków.”,
c) w ust. 2:
- pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) dostawa towarów lub świadczenie usług jest dokonana na rzecz podatnika,
o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT
czynny;”,
- pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:
„5) od początku roku, w którym wystawiono fakturę dokumentującą
wierzytelność nie upłynęło 5 lat;
6) wierzyciel zawiadomił dłużnika o zamiarze skorygowania podatku
należnego a dłużnik w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie
uregulował należności, w jakiejkolwiek formie.”,
d) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Korekta podatku należnego może nastąpić w rozliczeniu za okres, w którym
wierzyciel uzyskał potwierdzenie odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o
którym mowa ust. 2 pkt 6, lub w rozliczeniu za okres następny.”,
e) uchyla się ust. 4,
f) uchyla się ust. 6 i 7;

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113, Nr 90, poz. 756, Nr 143,
poz. 1199 i Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 143, poz. 1028 i 1029 oraz z 2007 r. Nr 168, poz. 1187 i Nr 192,
poz. 1382.


2) w art. 89b ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W przypadku otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w art. 89a ust. 2 pkt 6, i
nieuregulowaniu należności w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego
zawiadomienia, podatnik (dłużnik) jest obowiązany do odpowiedniego
pomniejszenia podatku naliczonego podlegającemu odliczeniu lub w przypadku jego
braku, do odpowiedniego powiększenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku
wynikającą z nieuregulowanych faktur, poprzez korektę deklaracji za okres, w
którym dokonał odliczenia.”.

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.




























UZASADNIENIE
1.Wyjaśnienie celu ustawy.
Zamierzeniem wprowadzenia zmian w przepisach regulujących rozliczenie podatku VAT w
odniesieniu do nieściągalnych długów zawartych w art. 89a i 89b ustawy o podatku od
towarów i usług jest umożliwienie i ułatwienie podatnikom skorzystania z przedmiotowej
instytucji. Celem wprowadzonych zmian jest uwolnienie przedsiębiorców od konieczności
ponoszenia kosztów podatku VAT w przypadku nieściągalnych wierzytelności.
2. Przedstawienie stanu obecnego.
W świetle obecnie obowiązujących uregulowań prawnych podatnicy chcący skorzystać z
rozliczenia podatku od nieściągalnych wierzytelności muszą spełnić szereg bardzo
rygorystycznych warunków zawartych w art. 89a i 89b, które w praktyce często przekreślają
możliwość dokonania korekty podatku należnego. Dodatkowo czas oczekiwania i
przeprowadzenia takiej procedury przy spełnieniu wspomnianych warunków wydaje się zbyt
długi.
3. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym.
Zaproponowane zmiany w art. 89a i 89b przewidują rozszerzenie zakresu wierzytelności,
które uprawniają podatnika do skorygowania podatku VAT należnego. Korekta VAT
należnego u sprzedawcy będzie wiązać się z koniecznością korekty odliczenia VAT u
dłużnika.
Zaproponowane skrócenie terminu, o którym jest mowa w art. 89b ust 1, do 14 dni ma
przyśpieszyć przeprowadzenie całej procedury korekty.
4. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.
Przedsiębiorcy w Polsce obarczeni są znaczną ilością nieuzasadnionych obowiązków
biurokratycznych. Przyjęcie proponowanych zapisów dostosuje przedmiotowe przepisy do
realiów gospodarczych, co przełoży się na polepszenie warunków prowadzenia działalności
gospodarczej. Trzeba podkreślić, że otoczenie prawne biznesu jest ważne z punktu widzenia
warunków rozwoju przedsiębiorczości, bez którego nie ma mowy o rozwoju cywilizacyjnym i
podnoszeniu jakości życia.
Postulowane zmiany art. 89a i 89b pozwolą na zmniejszenie kosztów ponoszonych przez
podatników w związku z tzw. złymi długami. Jednocześnie, koszty podatku przerzucone
zostaną na podmioty uchylające się od zapłaty należności.
5. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 19 czerwca 2008 r.


BAS – WAEM – 1598/08


Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Adam Abramowicz)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2002 r., Nr 23, poz. 398
ze zmianami) sporządza się następującą opinię:


1.

Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje zmianę ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zmianami). Zmiana dotyczy
możliwości skorygowania podatku należnego z tytułu dostawy towarów lub
świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których
nieściągalność została uprawdopodobniona. Projekt zakłada zdefiniowanie
wierzytelności nieściągalnej.

2.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Zagadnienia dotyczące opodatkowania podatkami pośrednimi są przedmiotem
regulacji prawa Unii Europejskiej jako podlegające harmonizacji na poziomie
unijnym zgodnie z art. 93 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
Podstawowe znaczenie ma w tym przypadku dyrektywa 2006/112/WE Rady z
dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości
dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 r. s. 1, ze zmianami; dalej: dyrektywa
2006/112).

3.
Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa Unii
Europejskiej
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z postanowieniami dyrektywy 2006/112.

strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: